Pismo Ministerstwa Finansów z dnia 28 lutego 2005r. (Sygn. akt ST2-4834-16/2005/83)
Data Tuesday, 15 March - 14:45:51
Temat: Pisma i interpretacje


Warszawa, 2005-02-28


MINISTERSTWO FINANSÓW
Departament Finansów
Samorządu Terytorialnego
ST2-4834-16/2005/83


W związku z pismem z dnia 7 stycznia 2005 r. Nr L.Dz. FB /0210/1/05 dotyczącym wykazywania, w sprawozdaniach budżetowych Rb-27S miesięcznym/rocznym z wykonania dochodów budżetowych jednostek samorządu terytorialnego, skutków udzielonych przez gminę umorzeń zaległości podatkowych, które nie zostały zaspokojone w zakończonym postępowaniu likwidacyjnym lub upadłościowym - Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje:
Zgodnie z zasadami określonymi w § 3 ust. 1 pkt 10) instrukcji, stanowiącej załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 24 poz. 279 z późn. zm.) w sprawozdaniach Rb-27S w kolumnie „Skutki udzielonych przez gminę ulg, odroczeń, umorzeń, zwolnień ...” wykazuje się kwoty wynikające z udzielonych przez gminę lub miasto na prawach powiatu, za okres sprawozdawczy, ulg, odroczeń, umorzeń, zwolnień, stanowiących dochód budżetu jednostki, z wyłączeniem ulg i zwolnień ustawowych. W kolumnie tej wykazuje się również skutki finansowe wynikające ze zwolnień i ulg w podatkach i opłatach wprowadzanych przepisami uchwał rad gmin lub miast na prawach powiatu, wydanymi na postawie ustawowych upoważnień.
Wykazywane w tej kolumnie skutki ulg powinny wynikać z decyzji właściwych organów jednostki w zakresie zarówno bieżących, jak i zaległych należności.
Zgodnie z § 7 ust. 3 w/w instrukcji kwoty dotyczące skutków udzielonych przez jednostkę ulg, wykazane w omawianej kolumnie sprawozdania Rb-PDP, powinny być zgodne z odpowiadającymi tym kwotom skutkami wykazanymi w sprawozdaniu Rb-27S.
W świetle powyższych wyjaśnień, skutki decyzji umorzeniowych dotyczących zaległości podatkowych wydanych przez organ podatkowy, powinny być ujęte w obu wymienionych sprawozdaniach budżetowych, stosownie do przepisów w/w rozporządzenia. Decyzje podjęte przez gminę Żarów odnośnie umorzenia zaległości podatkowych należy bowiem traktować jako udzielone dobrowolnie na podstawie ustawowych upoważnień.
Jednocześnie należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 32 ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, skutki finansowe decyzji wydanych przez organy podatkowe odnośnie umorzenia podatków nie stanowią podstawy do zwiększenia części wyrównawczej subwencji ogólnej lub zmniejszenia wpłat.
Natomiast w przypadku nieściągalnych zaległości pozostałych po wpłaceniu przez Syndyka przypadającej gminie kwoty z podziału masy upadłościowej, które nie wynikają z decyzji organów gminy - nie powinny być wykazywane w sprawozdaniu Rb-27S oraz konsekwentnie w sprawozdaniu Rb-PDP w kolumnie dotyczącej udzielonych ulg.


DYREKTOR DEPARTAMENTU
Finansów Samorządu Terytorialnego
/-/
Zdzisława Wasążnik


Ten artykuł pochodzi od: Regionalne Izby Obrachunkowe
https://archiwum.rio.gov.pl/

Adres WWW tego artykułu to:
https://archiwum.rio.gov.pl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=854