Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 166643466
RIO :: Zobacz temat - podatek vat od dotacji
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
...ja na miejscu tej gminy to zaskarżyłbym ową interpretację, gdyż opodatkowanie VAT obejmuje jedynie działalność gospodarczą gminy (patrz ustawa VAT art 15u2).
Opisywana sytuacja nie spełnia definicji działalności gospodarczej gminy, gdyż są to czynności organu gminy związane ze sferą użyteczności publicznej, czyli działaniami organu władzy.
Gmina nie udziela owej dotacji lub nie buduje czegoś tam dla celów zarobkowych, bo istotą istnienia gmin nie jest wykonywanie działalności zarobkowej lecz realizowanie zadań publicznych polegających na zaspokajaniu potrzeb wspólnoty.
Działalność zarobkowa gminy to ta wykraczająca poza sferę użyteczności publicznej. Jednakże może ona być realizowana jedynie na zasadach określonych ustawą o gospodarce komunalnej.
Skarżcie ludzie te wasze interpretacje.
TW
A Pan szkolacy M.W ( ex pracownik RIO KAtwoiuce) uwaza ze to jest DG gmina i ze ta interpretacja jest prawidłowa
....nie tylko on tak uważa jako były pracownik RIO ... no właśnie i co z tego że były?
Ale jak to bywa z interpretacjami czasami się one zmieniają. Taki los dotyczył nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 19 września 2016 r., znak ITPP1/4512509/161/MN dotyczącej urzędów pracy.
Tak więc każdy ma prawo nie zgodzić się z indywidualną interpretacją. A taki spór rozstrzyga nie zdanie wykładowcy lecz sąd.
Choć byłoby lepiej aby zrobił to ustawodawca.
Skoro zatem pod VAt nie podlegają czynności organu....cóż ....trza iść do sądu aby się o tym przekonać kto ma rację.
...a skoro mamy tu post o podatku VAt od dotacji....
Gmina przekazuje dotację przedmiotową dla samorządowego zakładu budżetowego do ceny wody....
Gmina przekazuje dotację dla komunalnej spółki przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego do ceny wody....
Zgodnie z art. 24 ust. 6 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, Rada Gminy może podjąć uchwałę o dopłacie dla jednej, wybranych lub wszystkich taryfowych grup odbiorców usługi.
...i co za bajzel z tego wychodzi. Jedni z VAT inni bez a to samo zadanie.
Mnie wychodzi, że trzeba zlikwidować komunalne spółki wodociągowe lub przekształcić je w zakłady budżetowe....a najlepiej w jednostki, bo nie będzie VAT i przy okazji CIT.
...ja na miejscu tej gminy to zaskarżyłbym ową interpretację, gdyż opodatkowanie VAT obejmuje jedynie działalność gospodarczą gminy (patrz ustawa VAT art 15u2).
Opisywana sytuacja nie spełnia definicji działalności gospodarczej gminy, gdyż są to czynności organu gminy związane ze sferą użyteczności publicznej, czyli działaniami organu władzy.
Gmina nie udziela owej dotacji lub nie buduje czegoś tam dla celów zarobkowych, bo istotą istnienia gmin nie jest wykonywanie działalności zarobkowej lecz realizowanie zadań publicznych polegających na zaspokajaniu potrzeb wspólnoty.
Działalność zarobkowa gminy to ta wykraczająca poza sferę użyteczności publicznej. Jednakże może ona być realizowana jedynie na zasadach określonych ustawą o gospodarce komunalnej.
Skarżcie ludzie te wasze interpretacje.
TW
A Pan szkolacy M.W ( ex pracownik RIO KAtwoiuce) uwaza ze to jest DG gmina i ze ta interpretacja jest prawidłowa
12 maja 2017 r. w Dzienniku Ustaw opublikowana została ustawa z 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 935). Ustawa ta wchodzi w życie 1 czerwca 2017 r. i wprowadza zmiany m.in. w zakresie procedury zaskarżania interpretacji indywidualnych.
Podatnicy, płatnicy lub inne zainteresowane podmioty, w tym również osoby niemające miejsca zamieszkania lub siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, mają prawo zwrócić się do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie interpretacji indywidualnej, jeżeli mają wątpliwości co do zaistniałego u nich stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, które mogą rodzić określone konsekwencje w sferze prawa podatkowego.
Wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacja podatkowa nie podlega weryfikacji w drodze odwołania lub zażalenia.
W przypadku gdy podmiot, dla którego wydana została interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego, nie zgadza się z rozstrzygnięciem w niej zawartym, może ją zaskarżyć do sądu administracyjnego.
Również Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 10 grudnia 2002 r. P 6/02 (Dz. U. 2002/ 7A/91) wskazał, że opłaty pobierane są w związku z wyraźnie wskazanymi usługami i czynnościami organów państwowych lub samorządowych, dokonywane w interesie konkretnych podmiotów. Stanowią zatem swoistą zapłatę za uzyskanie zindywidualizowanego świadczenia oferowanego przez podmiot prawa publicznego. Oprócz tego że są świadczeniami odpłatnymi są także - jak podatki - świadczeniami pieniężnymi, powszechnymi, bezzwrotnymi, ustalanymi jednostronnie przez państwo. Z tej racji, że są jedną z form pozyskiwania dochodów budżetu państwa lub budżetów samorządu terytorialnego, powinny być odprowadzane, o ile regulacje szczególne nie stanowią inaczej, do budżetów jednostek samorządowych. Jako dochody publiczne, przymusowe mogą być pobrane w drodze egzekucji administracyjnej. Opłaty publiczne pobierane są zawsze w związku z określonym, konkretnym działaniem organów państwa (samorządu terytorialnego). Jeżeli opłata pobierana jest za określoną usługę - może zawierać pewne cechy ceny, jeżeli zaś jest świadczeniem dodatkowym, pobieranym w wysokości wyższej niż faktycznie świadczona usługa - zawiera cechy podatku. Dla uznania opłat za dochody i daniny publiczne kluczowe znaczenie mają nie tylko wskazane wyżej cechy ale i także okoliczność, że przeznaczane są na cele publiczne albo związane są z realizacją takich celów.
Powyższe w sposób bezsprzeczny wskazuje, że prawdziwe jest twierdzenie strony skarżącej, że w niniejszej sprawie znajduje zastosowanie art. 15 ust. 6 ustawy VAT. Oznacza to, że powiat z tytułu prowadzenia domu pomocy społecznej nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Wysłany: Nie Cze 11, 2017 12:06 pm Temat postu: pre/ i dotacja
nie można dotacji w tej sytuacji utożsamiać z ceną energii czy wody ... nie na to przecież było otrzymywane wsparcie ...lecz na zakup i montaż a to kolektorów czy itp. Z tychże względów obecne konstrukcje umów uważam za ryzykowne dla samorządu, podobnie jak i ryzykownymi były działania firm doradzających odzyskiwanie VAT od dróg, mostów, ścieżek rowerowych.... a teraz wszyscy mają problem. Dlatego NIGDY nie współpracowałem podkreślam z ŻADNĄ firmą doradczą mimo codziennych propozycji. Dzisiaj samorząd ma zwrócić do budżetu państwa ok 38 mld zł VAT. Po drugie, wyszło na to, że wprowadzanie tych wszystkich sztucznych dzierżaw na linii gmina jednostka organizacyjna było zbędne, wręcz nieporozumieniem.
Z drugiej strony to o czym pisze Tomek Wojtania, iż NIK dobrał się do firm doradczych, powiem tak: dobrał się do samorządu.... a nie do firm doradczych. To przecież samorząd mając swoich radcóffff prawnych tak doradzał samorządom, że wydano na obsługi zewnętrzne bagatela 150mln zł. zatrudniając wewnątrz radcófffff to jest dopiero HIT wschodniej Europy i teraz nic innego nie robimy jak tłumaczymy zasady rozliczania dotacji czy wyliczania prewskaźnika
ma Pan rację w taki róg zapędziły nas firmy doradcze że jako samorządy nie jesteśmy w stanie tego wybrnąć, ale duży błąd popełnili włodarze JST dając się nabrać na "usługi prawnicze" nie ufając pracownikom ulegli sztuczkom marketingowym, to o czym Pan mówi od wielu lat podkreśla Prof.Modzelewski ale niestety nic z tego nie wynika,tylko samorządy maja kłopot i pracownicy zamiast pracowac to ciągle czytaja interpretacje czy aby cos sie nie zmieniło,
Jeśli chcemy obciążyć mieszkańca tym podatkiem VAT od dotacji to czy możemy to zrobić notą księgową czy należy wystawić fakturę ale wtedy mamy vat od vat??? Proszę pilnie o pomoc
Nasuwa się od razu pytanie jak zaksięgować taki przelew podatku vat od otrzymanego dofinansowania. Czy przelew zapłacony podatek vat będzie elementem inwestycji (konto 080) czy kosztem operacyjnym gminy ( a może kosztem finansowym - konto 761 czy 751)
jeśli będzie kosztem operacyjnym / finansowym to czy gmina ma wtedy prawo do obciążenia notą księgową mieszkańca ?
jeśli obciążymy mieszkańca doliczonym do dofinansowania vatem za pomocą faktury - to pojawi się w takiej fakturze pozycja netto w postaci podatku vat (tego doliczonego do dofinansowania) + 23% vatu od vatu !
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach