Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 272 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 166306318
 

RIO :: Zobacz temat - Fundusz Geodezyjny i Kartograficzny
Witamy na stronach forum dyskusyjnego
prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe.


Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych.

Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.
Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  ProfilProfil   
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości
RIO Forum News

Fundusz Geodezyjny i Kartograficzny
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RIO Strona Główna -> Problemy ogólne finansów publicznych
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wojtania



Dołączył: 30 Lis 2002
Posty: 3136

PostWysłany: Wto Cze 29, 2004 5:34 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

..zapomniałem dodać, że nawet "nieomylna" NIK się w tej materii myli i naszemu Sejmowi przedstawiła w corocznej "Analizie wykonania..." dane funduszu państwowego (a nie jedynie centralnego jak w latach minionych tj do 2001 roku). Najbardziej spodobało mi się jak NIK-owcy chcąc pokazać, że przychody funduszy to nie pieniądze, wyjaśnili, że ujmuje się je memoriałowo....ale nie napisali już, że memoriałowo ujmuje się też wydatki....bo oznaczało by to, że w budżecie państwa planuje się coś i coś wykonuje...ale co to jest to coś...czy tu chodzi o PIENIĄDZE...

OJ, SZYKUJE SIĘ SKARGA NA USTAWĘ BUDŻETOWĄ PAŃSTWA, NA JEJ NIEZGODNOŚĆ Z USTAWĄ O FINANSACH PUBLICZNYCH I Z KONSTYTUCJĄ RP.

Podobnie zrobili z agencjami... po co nam tacy kontrolerzy dla których można memoriałowo mierzyć pieniadze ????

Pozdrawiam TWojtania

Pozdrawiam TWojtania
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
mariab75



Dołączył: 29 Sty 2003
Posty: 93

PostWysłany: Czw Lip 08, 2004 5:11 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

W projekcie zmian ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne art. 41 ma być zmieniony jak niżej:
"50) w art. 41:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"Przychodami funduszu centralnego są:
1) wpływy ze sprzedaży map, z udostępniania danych krajowego systemu informacji geograficznej oraz innych materiałów i informacji z centralnego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym z opłat, o których mowa w art. 7a ust.3, art.8 ust.6, art.18 ust.5 i art.40 ust.8,
2) wpłaty z funduszy wojewódzkich i powiatowych w wysokości 10% ich przychodów, przekazywane w okresach kwartalnych, w terminie 30 dni od zakończenia kwartału,
3) wpływy z darowizn na rzecz funduszu centralnego, ze sprzedaży zbędnego wyposażenia zakupionego ze środków funduszu lub przeznaczenia tego wyposażenia do innych celów, a także wpływy z usług wykonywanych sprzętem zakupionym z funduszu centralnego nie związanych z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
4) wpływy z kar umownych umów realizowanych z funduszu centralnego, odsetek od rachunków bankowych funduszu centralnego oraz z odsetek za zwłokę w płatnościach na rzecz funduszu centralnego.";;
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"Przychodami funduszu wojewódzkiego są:
1) wpływy ze sprzedaży map, z udostępniania danych krajowego systemu informacji geograficznej oraz innych materiałów i informacji z wojewódzkiego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym z opłat, o których mowa w art.18 ust.5 i art.40 ust.8,
2) wpłaty z funduszy powiatowych w wysokości 10% ich przychodów, przekazywane w okresach kwartalnych, w terminie 30 dni od zakończenia kwartału,
3) wpływy z darowizn na rzecz funduszu wojewódzkiego,
4) wpływy ze sprzedaży zbędnego wyposażenia zakupionego ze środków funduszu wojewódzkiego lub przeznaczenia tego wyposażenia do innych celów, a także wpływy z usług wykonywanych sprzętem zakupionym z funduszu wojewódzkiego nie związanych z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
5) wpływy z kar umownych umów realizowanych z funduszu wojewódzkiego, z odsetek od rachunków bankowych funduszu wojewódzkiego oraz z odsetek za zwłokę w płatnościach na rzecz funduszu wojewódzkiego.
Na uzupełnienie środków funduszu wojewódzkiego mogą być przekazywane środki z funduszu centralnego";;
c) ust. 3a otrzymuje brzmienie:
"Przychodami funduszy powiatowych są:
1) wpływy ze sprzedaży map, udostępniania danych krajowego systemu informacji geograficznej oraz innych materiałów i informacji z powiatowych zasobów geodezyjnych i kartograficznych, w tym z opłat, o których mowa w art.18 ust.5, art.24 ust.7, art.28 ust.1a i art.40 ust.8,
2) wpływy z darowizn na rzecz funduszu powiatowego,
3) wpływy ze sprzedaży zbędnego wyposażenia zakupionego ze środków funduszu powiatowego lub przeznaczenia tego wyposażenia do innych celów, a także wpływy z usług wykonywanych sprzętem zakupionym z funduszu powiatowego nie związanych z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
4) wpływy z kar umownych umów realizowanych z funduszu powiatowego, z odsetek od rachunków bankowych funduszu powiatowego oraz z odsetek za zwłokę w płatnościach na rzecz funduszu powiatowego.
Na uzupełnienie środków funduszy powiatowych mogą być przekazywane środki z funduszu centralnego i funduszu wojewódzkiego";;
d) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"Środki funduszu są przeznaczone na uzupełnienie środków budżetowych niezbędnych do finansowania zadań, związanych z zakładaniem, modernizacją i prowadzeniem informatycznych baz danych krajowego systemu informacji geograficznej, map topograficznych, katastru nieruchomości, mapy zasadniczej i innych materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz zakup urządzeń, a także zabezpieczenie i wyposażenie lokali, niezbędnych do prowadzenia tego zasobu, w szczególności na:
1) usługi związane z gromadzeniem, utrzymywaniem w gotowości użytkowej, aktualizacją, uzupełnianiem, udostępnianiem oraz zabezpieczaniem zasobu, a także wyłączaniem materiałów z zasobu,
2) modernizację i adaptację lokali przeznaczonych do prowadzenia zasobu,
3) wyposażenie i utrzymanie w należytym stanie technicznym lokali przeznaczonych do prowadzenia zasobu,
4) informatyzację zasobu,
5) zakładanie, aktualizację i modernizację krajowego systemu informacji geograficznej, map topograficznych i tematycznych, osnów geodezyjnych, mapy zasadniczej, katastru obiektów uzbrojenia terenu, katastru nieruchomości, a także działalność wydawniczą Głównego Geodety Kraju,
6) kontrolę opracowań przyjmowanych do zasobu, sposobu prowadzenia, gromadzenia i udostępniania zasobu, a także gospodarowania środkami funduszu,
7) wykonywanie ekspertyz dotyczących oceny gospodarowania funduszem i opracowań dotyczących stanu zasobu oraz jego potrzeb rozwojowych,
icon_cool.gif opracowywanie standardów technicznych,
9) opracowywanie, drukowanie i dystrybucję wytycznych technicznych, a także materiałów informacyjnych dotyczących zasobu oraz promocję zasobu,
10) zakup urządzeń, oprzyrządowania, sprzętu informatycznego, oprogramowania oraz sprzętu poligraficznego, niezbędnych do realizowania zadań wymienionych w pkt 1",
11) szkolenia pracowników Służby Geodezyjnej i Kartograficznej zatrudnionych w związku z prowadzeniem zasobu w zakresie aktualizacji i utrzymywania tego zasobu,
12) prowizje i opłaty bankowe, związane z obsługą funduszu.";;
e) uchyla się ust.5;
f) uchyla się ust.7; icon_eek.gif
g) ust. 8 otrzymuje brzmienie:
"Środki funduszy centralnego, wojewódzkiego i powiatowego, będące środkami państwowego icon_eek.gif funduszu celowego, są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych, których dysponentami są odpowiednie organy Służby Geodezyjnej i Kartograficznej. Środki tych funduszy nie wykorzystane w danym roku kalendarzowym przechodzą na rok następny";;
h) po ust.8 dodaje się ust. 9 w brzmieniu:
"Wydatkowanie środków funduszy centralnego, wojewódzkiego i powiatowego jest realizowane do wysokości zgromadzonych środków, w tym środków przechodzących z lat poprzednich, zgodnie z planami finansowymi tych funduszy".;;

Jak uchwalą te zmiany - to pewnie będzie ten fundusz państwowy.... Pytanie: Skoro Fundusz jest państwowy (zdaniem GK) to po co zmieniać art. 41 ustawy? Oj przeszkadza zapis, zawarty w ustępie 7 tego artykułu...
Łączę pozdrowienia (na stronie gugik.gov.pl zamieszczona jest informacja z prezentacji tego projektu w Sejmie przez Głównego Geodetę Kraju).
M.B.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
wojtania



Dołączył: 30 Lis 2002
Posty: 3136

PostWysłany: Sob Lip 10, 2004 7:44 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

...a zatem GGK przyznaję,że nie istnieje w RP jeden państwowy fundusz celowy i że w błąd wprowadza Sejm RP i społeczeństwo...

...te zmiany nic nie dadzą póki służby geodezyjne będą służbami samorządowymi...gdyż, to powiat ma osobowość prawną i samodzielność finansową, a powiatowe slużby geodezyjne muszą działać w ramach struktur organizacyjnych powiatu jako np. jednostka budżetowa.Po tych zmianach, o ile GGK ostanie się jeszcze na stołku i będzie sprawozdawcą projektu, geodeci jeszcze bardziej będą mieli skomplikowane życie...jeżeli fundusz powiatowy będzie częścią funduszu państwowego, to starosta będzie musiał zawierać umowę o dotację z funduszu na zadania z zakresu geodezji wykonywane przez jego powiat... i odprowadzić ją na dochody do swego budżetu...a geodeta powiatowy działający w ramach jednostki budżetowej w powiecie będzie musiał uważać na dyscyplinę FP i zawsze prosić aby starosta "oddał" mu jego środki na wydatki... i tą piękną reformą GGK rozłoży geodezję w RP.

..po cholerę GGK i jego Główna księgowa mieszają przy funduszu. Podział na centralny, wojewódzki, powiatowy ma sens i działa w praktyce. To, że za sprawą błędu MF z 2002r włączono fundusze samorzadowe do budżetu państwa można było inaczej załatwić.

...a RIO co na to ... śpi ????
POzdrawiam Twojtania
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
wojtania



Dołączył: 30 Lis 2002
Posty: 3136

PostWysłany: Pon Lip 12, 2004 10:04 am    Temat postu: znalazł się winny Odpowiedz z cytatem

NIK ZNALAZŁ WINNEGO TEGO NIEPOTRZEBNEGO ZAMIESZANIA WOKÓŁ FUNDUSZU....JEST NIM RZĄDOWE CENTUM LEGISLACYJNE...I JEGO OPINIA, KTÓRA ZOSTAŁA WDROŻONA W PRAKTYKĘ...

PONIŻEJ PRZEDSTAWIAM WYCIĄG Z NAJNOWSZEJ KONTROLI NIK DOT.FUNDUSZU:

Najwyższa Izba Kontroli Departament Środowiska, Rolnictwa i Zagospodarowania Przestrzennego - w okresie od 9 grudnia 2003 r. do 22 marca 2004 r. przeprowadziła kontrolę Nr P/03/128 " Wykonanie planu finansowego w 2003 r. przez Państwowy Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym (PFGZGiK)".

W załączniku do ustawy budżetowej na 2002 r. po raz pierwszy uwzględniono łącznie fundusze: centralny, wojewódzkie i powiatowe fgzgik jako PFGZGiK. Do 2002 roku fundusze wojewódzkie i powiatowe uznawano jako samorządowe, a w załączniku do ustawy budżetowej ujmowano jedynie CFGZGiK (str. 49).
Ustalenia kontroli wykazały, że Minister Infrastruktury, Minister Finansów i Główny Geodeta Kraju stwierdzili, iż fundusze: centralny, wojewódzkie i powiatowe stanowią państwowe fundusze celowe. Stanowiska odmienne przedstawiła większość marszałków województw i starostów, jako dysponenci funduszy wojewódzkich i powiatowych, uznając te fundusze, jako samorządowe. W 2003 r. kontrolę nad funduszami wojewódzkimi i powiatowymi, w tym uchwalanie planów finansowych, zmiany w planach przychodów i wydatków funduszy sprawowały (w formie uchwał budżetowych) odpowiednio sejmiki województw i rady powiatów na podstawie m.in. przepisów ustaw samorządowych i ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne. Skutkowało to nie przestrzeganiem rygorów wynikających z art. 99 ustawy o finansach publicznych (brak zgody Ministra Infrastruktury jako nadzorującego fundusz na zmianę planu) (str. 30).

Inne ustalenia kontroli
Państwowy Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym
Z ustaleń kontroli wynika, że istnieją rozbieżności w traktowaniu wojewódzkich i powiatowych funduszy przez jednostki samorządu terytorialnego, które uznają iż są to fundusze samorządowe, a stanowiskiem Głównego Geodety Kraju, Ministra Finansów oraz Ministra Infrastruktury wg, których mają one status państwowych. Kontrola wykazała, że do chwili obecnej nie określono w przepisach prawa jednoznacznego postępowania przy planowaniu i rozliczaniu planów finansowych wojewódzkich i powiatowych fgzgik.
Od 1999 do 2002 roku fundusze wojewódzkie i powiatowe były traktowane jako samorządowe, a w załączniku do ustawy budżetowej ujmowano jedynie CFGZGiK. Dopiero od 2002 r. w załączniku do ustawy budżetowej uwzględniono łącznie fundusze centralny, wojewódzkie i powiatowe fgzgik jako PFGZGiK.
Z ustaleń kontroli wynika, iż jedyną przesłanką podjęcia decyzji o uwzględnieniu od 2002 r. łącznie planów finansowych centralnego, wojewódzkich i powiatowych fgzgik jako PFGZGiK, w załączniku do ustawy budżetowej jest opinia Rządowego Centrum Legislacji z dnia 22 stycznia 2001 r. Zgodnie, z którą cyt. ...Zadania organów administracji geodezyjnej i kartograficznej, tj. zadania marszałka województwa i starosty wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej. Przedstawiona powyżej struktura Służby jest konsekwencją realizacji reformy administracyjnej kraju, polegającej na szerszym włączeniu udziału jednostek samorządu terytorialnego. Dodać ponadto należy, iż w związku z tym, że zadania marszałka województwa i starosty są zadaniami z zakresu administracji rządowej, realizacja tych zadań jest finansowana z budżetu państwa, nie zaś z budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Biorąc pod uwagę przedstawioną powyżej strukturę Służby oraz charakter wykonywanych przez nią zadań, zdaniem Rządowego Centrum Legislacji, Fundusz należy traktować jako jeden fundusz celowy obejmujący fundusz centralny, wojewódzki oraz powiatowy...
W trakcie prowadzenia badań kontrolnych w trybie art. 29 pkt 2 lit. f ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (j.t. Dz. U. z 2001 r. Nr 85, poz. 937 ze zm.) zwrócono się do Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Wiesława Szczepańskiego oraz Dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej Ministerstwa Finansów Dariusza Atłasa o złożenie informacji w sprawie przesłanek, które zdecydowały o umieszczeniu centralnego, wojewódzkich i powiatowych fgzgik łącznie jako PFGZGiK w załączniku do ustawy budżetowej.
W odpowiedzi poinformowano NIK m.in., że: ...Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym należy traktować jako jeden państwowy fundusz celowy obejmujący fundusz centralny, wojewódzki oraz powiatowy, zgodnie z opinią prawną przekazaną Ministrowi Finansów przez Prezesa Rządowego Centrum Legislacji przy piśmie z dnia 22 lutego 2001 r... (...) ...należy przypuszczać, że dla Ministra Finansów przesłanką do zmiany stanowiska, a co za tym idzie umieszczania w załączniku do ustawy budżetowej planu finansowego wszystkich szczebli funduszu, była powołana opinia prawna Prezesa Rządowego Centrum Legislacji....
Z ustaleń kontroli wynika, że w 2003 r. na 408 sprawozdań za I półrocze 2003 r. z wykonania planów finansowych wojewódzkich i powiatowych fgzgik złożonych do GUGiK, w 387 wystąpiły nieprawidłowości tj. 94,8%, które dotyczyły m.in.: wydatkowania środków ww. funduszy niezgodnie z planem finansowym uchwalonym ustawą budżetową, wykazywania faktycznego wykonania zamiast planowanego stanu środków obrotowych na początek roku obrachunkowego, nieprawidłowe wykazywanie nadpłat po stronie przychodów i kosztów dotyczących poszczególnych paragrafów klasyfikacji budżetowej.
Kontrola wykazała, że Główny Geodeta Kraju w IV kwartale 2003 r. skierował pisma do dysponentów środków wojewódzkich i powiatowych fgzgik powiadamiające o stwierdzonych nieprawidłowościach merytorycznych oraz o występujących błędach formalnych i rachunkowych w sprawozdaniach budżetowych za I półrocze 2003 r.
Główny Geodeta Kraju, dopiero w trakcie kontroli, tj. w I kwartale 2004 r. GUGiK przeprowadził szkolenia dla służb geodezyjnych i finansowych prowadzących obsługę wojewódzkich i powiatowych fgzgik w zakresie planowania, zmian w planach finansowych, wykonania planu oraz sprawozdawczości.
Kontrola wykazała, że półroczne sprawozdanie Rb-40 zostało sporządzone i przekazane do Ministerstwa Finansów w dniu 12 sierpnia 2003 r., tj. po upływie 12 dni od wymaganego terminu 31 lipca 2003 r. Sprawozdanie to przed przekazaniem do MF nie było uzgodnione z Ministrem Infrastruktury (MI); do MI przekazano w dniu 13 sierpnia 2003 r. Było to niezgodne z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2001r. Nr 24, poz. 279).
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Gość






PostWysłany: Pon Lip 12, 2004 11:21 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

...najbardziej podoba mi się to : ministrowie stwierdzili, że fundusz jest państwowy...
...Szanowni Pracownicy NIK-u...fundusze tworzy się ustawami, a nie stwierdzeniami ministrów...

pozdrawiam TWojtania (sorry za niezalogowanie)
Powrót do góry
mariab75



Dołączył: 29 Sty 2003
Posty: 93

PostWysłany: Sob Lip 17, 2004 9:47 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

No, no... Zadania z zakresu administracji rządowej, realizowane przez powiat finansuje sie z budżetu powiatu. Na finansowanie tych zadań powiat otrzymuje dotację z budżetu państwa, która stanowi dochód budżetu powiatu. A to nie jest to samo, co finansowanie zadań z budżetu państwa. Niech się wreszcie niektórzy nauczą, że od 1990 roku nie mamy juz budżetu państwa, składającego się z budżetu centralnego i budżetów terenowych organów administracji państwowej. Wcześniej toap (niby samorządy terytorialne) też miały niby budżety - ustalane na podstawie odgórnych wskaźników. Czy mamy wrócić do tych dawnych "dobrych" czasów?.....
Dziwi mnie postawa NIK.
Pozdrawiam Mariab
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Gość






PostWysłany: Wto Lip 20, 2004 12:17 pm    Temat postu: O jakie pieniądze chodzi Panu Wojtani ?? Odpowiedz z cytatem

Tekst komunkatu Gł. Geodety Kraju do geodetów wojewódzkich i powiatowych - na www.gugik.gov.pl

""Do Służb Geodezyjnych i Kartograficznych



W związku z przesłaną do jednostek samorządowych ofertą szkolenową zaplanowaną przez Polską Akademię Rachunkowości na dzień 02 czerwca br. pzrekazuję do Państwa wiadomości pismo Głównego Geodety Kraju do Prezesa firmy szkoleniowej.



Główny Księgowy
Maria Hańska


--------------------------------------------------------------------------------



Warszawa. 2004.05.24

RZECZPOSPOLITA POLSKA
GŁÓWNY GEODETA KRAJU
Jarzy Albin


BO-3150/305/2004



Pani
Elżbieta Nałęcz

Prezes.

Polskiej Akademii

Rachunkowości sa



Szanowna Pani Prezes


W nawiązaniu do Państwa oferty skierowanej do jednostek samorządowych dotyczącej seminarium w dniu 02.06.2004r nt. "Planowanie i wykonywanie przychodów i wydatków powiatowego i wojewódzkiego funduszu gospodarki zasobem geodezyjnym i kartograficznym w starostwie powiatowym i urzędzie marszałkowskim w świetle przepisów prawa samorządowego i sprzecznych z nim interpretacji lansowanych przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii" oraz zaniepokojeniem pracowników służby geodezyjnej i kartograficznej jakie ta oferta wywołała, pozwolę sobie na kilka słów refleksji.

Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym został utworzony na mocy art. 41 ust. 1 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, określającego poszczególne składowe funduszu. Biorąc pod uwagę literalne brzmienie tego artykułu, wynika z niego wprost, iż Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym jest jednym funduszem celowym z jasno określonymi szczeblami, dla których można jednoznacznie określić uprawnienia do dysponowania środkami funduszu oraz wskazać jego poszczególnych dysponentów. Podział ten jest konsekwencją struktury organizacyjnej Służby Geodezyjnej i Kartograficznej oraz zadań przypisanych poszczególnym strukturom tej służby. Określona w ustawie struktura Służby Geodezyjnej i Kartograficznej /Główny Geodeta Kraju, marszałek województwa oraz wojewoda i starosta/ oraz charakter wykonywanych zadań wskazują na to, że są to zadania z zakresu administracji rządowej a ich realizacja jest finansowana z budżetu państwa, nie zaś z budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Główny Urząd Geodezji i Kartografii został zobowiązany do rozliczania łącznego planu Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 24 z 2001 r. poz. 279 zmienione zapisem Dz. U. Nr 125 z 2003 roku poz. 1160), gdzie nałożono obowiązek sporządzania sprawozdania Rb - 40 z wykonania planu finansowego funduszy nie posiadających osobowości prawnej zawartego w ustawie budżetowej.

Główny Urząd Geodezji i Kartografii jako urząd administracji publicznej powołany do realizacji zadań w dziedzinie geodezji i kartografii, ma obowiązek przestrzegania obowiązującego prawa, jak również sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem tego prawa przez inne organy służby geodezyjnej i kartograficznej. Winien inicjować takie rozwiązania merytoryczne, które pozwolą tym służbom na prawidłowe wykonywanie zadań. Taki właśnie cel miało szkolenie zorganizowane dla służb finansowych i geodezyjnych powiatów i województw w siedzibie Urzędu w marcu br.

Zapoznając się z Państwa ofertą szkoleniową jestem niezmiernie rad, że również firma kierowana przez Panią Prezes, podejmuje próby rozwiązywania problemów dotyczących planowania i opracowywania zmian w planie finansowym powiatowego i wojewódzkiego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym.

Jednakże, oferując stanowisko w tej kwestii niezależnego konsultanta - Pana Tomasza Wojtani - odmienne niż prawnie i merytorycznie uzasadnione przez właściwe organy, nie tylko nie zostanie rozwiązany problem, ale dodatkowo zostanie on spotęgowany. Bowiem oferowane rozwiązania, aczkolwiek trafiające w oczekiwania określonych grup społecznych, spowodują dodatkowe problemy związane z odpowiedzialnością za naruszenia obowiązującego prawa w zakresie dyscypliny finansów publicznych i przekroczenia uprawnień ustawowych dysponentów funduszu. Odmienną kwestię stanowi bezprawne wykorzystanie przez Pana Wojtanię, materiałów dydaktycznych opracowanych przez Główną księgową Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii do prywatnych celów komercyjnych.

Prezentowane przez Główną Księgową Urzędu interpretacje na spotkaniach szkoleniowych z odpowiednimi służbami szczebla powiatowego i wojewódzkiego, były poprzedzone odpowiednimi uzgodnieniami z Ministerstwem Finansów i Ministerstwem Infrastruktury - organami, które są ustawowo uprawnione do wydawania opinii i stanowisk w zakresie obowiązującego prawa w dziedzinie geodezji i kartografii oraz finansów publicznych.

Podzielając pogląd, iż permanentne doszkalanie kadry w administracji publicznej powinno stać się normą, proponuję jednak Pani Prezes - w efekcie dość ryzykownej akcji firmowania szkoleń Pana Tomasza Wojtani - zawarcie stosownych umów ubezpieczenia od skutków wynikających z tytułu roszczeń urzędników ukaranych za naruszenia dyscypliny finansów publicznych.

Ponadto pragnę Panią poinformować, iż powyższe stanowisko zostanie udostępnione do wiadomości służbom geodezyjnym i kartograficznym na stronie internetowej Głównego. Urzędu Geodezji i Kartografii.


Z poważaniem
Jerzy Albin ""

Powyższe należało przytoczyć, skoro już kończy się trzecia strona korespondencji.

/-/ Kibic
icon_wink.gif
Powrót do góry
wojtania



Dołączył: 30 Lis 2002
Posty: 3136

PostWysłany: Wto Lip 27, 2004 2:43 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

...do Kibica: list od GGK pokazałem wcześniej na stronie 2 i mnie też się on podoba ....
...proszę też zerknąć na stronę Związku Powiatów Polskich i na zamieszczone tam stanowisko stowarzyszenia służb geodezyjnych ...
...nie tylko ja, ale i powiatowe służby geodezyjne mają odmienne stanowisko od Pana Albina i bredni Jego głównej Księgowej...

Pozdrawiam TWojtania

Ps.
Proszę zwrócić uwagę na projekt, w którym planuje się powstanie nowej instytucji : inspekcji (inspektoratu) geodezyjnej...po diabła ona komu?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
wojtania



Dołączył: 30 Lis 2002
Posty: 3136

PostWysłany: Wto Wrz 14, 2004 4:39 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

GGK obsmarował mnie w liście, który rozesłał po Polsce i zamieścił na swoich stronach www. No cóż ... emocje go trawią. Prawdziwym problemem jest jednak to, że samorządowe służby geodezyjne pogubiły się...jednakże nie wszystkie. Pozwalam sobie, przedstawić zamieszczone na publicznych stronach www stanowisko ZPP i forum geodetów powiatowych, którym się w 100% zgadzam:

FORUM GEODETÓW POWIATOWYCH – Katowice 12-13 luty 2004r.

Jolanta Łukowska – Geodeta Miasta Siemianowice Śląskie




FINANSE W GEODEZJI


Służba geodezyjna i kartograficzna w Polsce działa w oparciu o szereg przepisów prawnych, z których najważniejsze dla każdego z nas są te merytoryczne, dające podstawę jej istnienia i funkcjonowania. Jednak w tym prawnym gąszczu łatwo można zgubić właściwą ścieżkę, zwłaszcza gdy przychodzi nam się zmierzyć z działaniem prawa napisanego przez inną branżę.
Taki właśnie przypadek dotknął nasze geodezyjne środowisko w ostatnim czasie i to tym boleśniej, że w sferze wrażliwej dla każdego człowieka – pieniędzy.
W oparciu o przepisy z zakresu finansów publicznych i stanowisko Ministerstwa Finansów w przedmiotowej kwestii, główna księgowa GUGiK pani Maria Hańska opracowała „wytyczne” dla nas dotyczące planowania i realizacji Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym.
Podstawą rozumowania była oczywiście Ustawa o finansach publicznych (Dz.U.03.15.148 z późniejszymi zmianami), a przede wszystkim:

Art. 22. 1. Funduszem celowym jest fundusz ustawowo powołany przed dniem wejścia w życie ustawy, którego przychody pochodzą z dochodów publicznych, a wydatki przeznaczone są na realizację wyodrębnionych zadań.
2. Fundusz celowy może działać jako osoba prawna lub stanowić wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje organ wskazany w ustawie tworzącej fundusz.
3. Fundusz celowy, który realizuje zadania wyodrębnione z budżetu:
1) państwa - jest państwowym funduszem celowym;
2) gminy, powiatu lub województwa - jest gminnym, powiatowym lub wojewódzkim funduszem celowym.
4. Podstawą gospodarki finansowej funduszu celowego jest roczny plan finansowy.
5. Wydatki funduszu celowego mogą być dokonywane, z zastrzeżeniem ust. 6, tylko w ramach posiadanych środków finansowych obejmujących bieżące przychody, w tym dotacje z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego i pozostałości środków z okresów poprzednich.
6. Fundusze celowe mogą zaciągać kredyty i pożyczki, o ile ustawa tworząca fundusz tak stanowi.
7. Szczegółowe zasady gospodarki finansowej państwowego funduszu celowego, w zakresie nieuregulowanym ustawą tworzącą fundusz, określa, w drodze rozporządzenia, minister nadzorujący państwowy fundusz celowy, w porozumieniu z Ministrem Finansów.


Art. 26. 1. Ujęte w budżetach jednostek sektora finansów publicznych:
1) dochody - stanowią prognozy ich wielkości;
2) wydatki i rozchody - stanowią nieprzekraczalny limit.
2. Ujęte w rocznych planach finansowych jednostek sektora finansów publicznych:
1) przychody - stanowią prognozy ich wielkości;
2) wydatki - mogą ulec zmianie, jeżeli:
a) zrealizowano przychody wyższe od prognozowanych,
b) zmiana wydatków nie spowoduje zwiększenia dotacji z budżetu oraz nie zmniejszy wielkości planowanych wpłat do budżetu albo zysków oraz planowanego stanu środków na dzień 31 grudnia roku objętego planowaniem.
3. Zmiany przychodów i wydatków, o których mowa w ust. 2, wymagają dokonania zmian w rocznym planie finansowym.


Art. 99. 1. Dokonywanie zmian w planie przychodów państwowego funduszu celowego jest niedozwolone.
2. Przeniesienia wydatków pomiędzy poszczególnymi pozycjami planu mogą być dokonywane, przez organy lub dysponenta funduszu, po uzyskaniu zgody ministra nadzorującego państwowy fundusz celowy.

Dodatkowo pani księgowa oparła się na zapisach Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2004 (Dz.U.03.92.860 z późniejszymi zmianami), a w szczególności na:

§ 7. 1. Dysponenci państwowych funduszy celowych nieposiadających osobowości prawnej, prezesi państwowych funduszy celowych posiadających osobowość prawną oraz Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego - przedstawiają ministrowi właściwemu do spraw finansów w terminie, o którym mowa w § 6 ust. 1, projekty planów finansowych poszczególnych funduszy opracowane na formularzu PFC, którego wzór stanowi załącznik nr 44 do rozporządzenia.
2. Główny Geodeta Kraju przedstawia ministrowi właściwemu do spraw finansów, w terminie i na formularzu, o którym mowa w ust. 1, projekt planu finansowego Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym.

W ustępie 2 ustawodawca użył określenia Państwowy Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym i w ten sposób zrównał go w sposobie traktowania z innymi państwowymi funduszami, które funkcjonują jedynie w oparciu o pieniądze przekazywane wprost z budżetu państwa i to do nich adresowany jest termin określony § 6 ust.1 – cyt.:
„§ 6. 1. W terminie 21 dni kalendarzowych od dnia otrzymania pisma przekazującego wstępne kwoty wydatków na rok 2004, o których mowa w § 3 ust. 2, dysponenci przedłożą ministrowi właściwemu do spraw finansów projekt budżetu w danej części budżetu państwa, według formularzy...”
Przecież nasz fundusz nie otrzymuje żadnych wstępnych kwot wydatków, bo wszystkie pieniądze na jego koncie gromadzone, „zarabiane są” przez zasób i nasze resortowe przepisy wskazują sposób ich pozyskiwania i wydatkowania.
Cytowane wyżej rozporządzenie jest jedynym przepisem prawa, w którym użyto określenia „państwowy” w stosunku do naszego funduszu, bowiem np. w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U.01.24.279 z późniejszymi zmianami) zapisano, iż sprawozdanie dotyczyć ma funduszu określonego identyfikatorem: 312 – Centralny Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, natomiast Prawo Geodezyjne i Kartograficzne stanowi:
Art. 41. 1. Tworzy się Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, zwany dalej "Funduszem", składający się z funduszy centralnego, wojewódzkich i powiatowych.

Zatem skoro niejednolite przepisy rządzą funduszem geodezyjnym, trudno uznać za właściwe podejście służb finansowych GUGiK prezentowane w chwili obecnej. Pani Hańska bezdusznie odniosła się do „naszego funduszu” i niezłomna wiara w prawdę absolutną zawartą w „wytycznych”, przesłoniła Jej również widok na jednoznaczne w obydwu ustawach zapisy o środkach przechodzących z roku na rok – proszę porównać:

Ustawa o finansach publicznych -
Art. 22 ust. 5. Wydatki funduszu celowego mogą być dokonywane, z zastrzeżeniem ust. 6, tylko w ramach posiadanych środków finansowych obejmujących bieżące przychody, w tym dotacje z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego i pozostałości środków z okresów poprzednich.

Prawo geodezyjne i kartograficzne -
Art. 41 ust. 8. Środki funduszy centralnego, wojewódzkiego, powiatowego i gminnego gromadzone są na wyodrębnionym rachunku bankowym. Środki tych funduszy nie wykorzystane w danym roku kalendarzowym przechodzą na rok następny.
Tak więc pieniądze zgromadzone na rachunku funduszu, nie wykorzystane w danym roku obrachunkowym nie przepadają i powinny zasilić budżet planowany na rok następny. W przeszłości nie sprawiało nam to większych trudności, bowiem w zanadrzu mieliśmy przepis Prawa geodezyjnego i kartograficznego:

Art.41 ust.7. Marszałkowie województw i starostowie przedstawiają do zatwierdzenia właściwym sejmikom lub radom powiatów coroczne projekty planów oraz sprawozdania z wykonania zadań i gospodarowania funduszami, o których mowa w ust. 3 i 3a.
Wszystko było w najlepszym porządku i wydaje się, że tak powinno być nadal, z jedną wszak drobną różnicą, która dotyczy zmian w planach funduszu. Jeśli dysponent funduszu, jakim jest starosta zapragnie zmienić plan w zakresie stanu na początek roku i w konsekwencji wydatków, to powinien zwrócić się do rady powiatu (miasta) z prośbą o zatwierdzenie zmian. Dodatkowo ta zmiana zgodnie z Ustawą o finansach publicznych wymagać będzie zgody Ministra Infrastruktury – jeśli oczywiście prawdą jest, iż nasz fundusz istotnie nosi znamiona państwowego. To właśnie jak wcześniej wykazałam nie jest do końca oczywiste, ponieważ ustawowe zapisy o tym nie przesądzają, a jedyne rozporządzenie, w którym zostało użyte w stosunku do naszego funduszu to magiczne słowo „państwowy”, jest przepisem niższej rangi, zatem nie może niczego w tej kwestii przesądzać. Gdyby odnieść się do Rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym (Dz.U.02.207.1759), to jego treść wydaje się potwierdzać dotychczasową praktykę stosowaną przez służby geodezyjne i kartograficzne, zatwierdzania planów i ich zmian przez właściwe organy np. radę powiatu. To rozporządzenie mówi o przekazywaniu w połowie roku obrachunkowego, projektu planu na rok następny odpowiednio marszałkowi województwa lub Głównemu Geodecie Kraju. Taki projekt nie jest w stanie oddać rzeczywistego stanu finansów funduszu, bowiem dopiero po zakończeniu roku obrachunkowego wiadomym jest co z naszych planów na dany rok udało się bez przeszkód zrealizować, tak w sferze przychodów jak i wydatków. Nie jest rzadkością problem z rozstrzygnięciem przetargu na usługi lub sprzęt, a także trudne do oszacowania są wpływy na fundusz, zwłaszcza w sytuacji np. akcji IACS lub jak w moim przypadku w ostatnich dniach roku zakup przez miasto map w postaci numerycznej dla opracowania studium zagospodarowania przestrzennego. Właściwą zatem wydaje się być praktyka zatwierdzania przez radę powiatu (miasta) planu finansowego FGZGiK na początku roku nim objętego, gdyż wówczas można poruszać się w sferze finansowych konkretów, a nie domniemań podobnych do wróżenia z fusów.
Cała ta sytuacja kładzie się cieniem na szeroko rozumiane środowisko geodezyjne. Jeśli nie zostanie wyjaśniona, w kierunku możliwości wykorzystania przez nas w bieżącym roku, wszystkich zgromadzonych na kontach funduszu pieniędzy, to spotkamy się z zarzutem opieszałości bądź nie wykonania nałożonych na służbę geodezyjną i kartograficzną zadań. To zaś przełoży się na niedostatek lub wręcz brak zleceń na roboty geodezyjne, dla jednostek wykonawstwa geodezyjnego i może spowodować określone kłopoty, nie wyłączając możliwości plajty części z nich.
Proponuję nie czekać z założonymi rękami i gorąco namawiam do kierowania pism z prośbą o wyjaśnienie tak karkołomnie sformułowanych przepisów do Ministra Finansów i Ministra Infrastruktury, a do tego drugiego również – na wszelki wypadek – wniosku o zmianę w planie funduszu na bieżący rok, w zakresie : I – Stan środków na początek roku ; III – Wydatki ; ewentualnie IV – Stan środków na koniec roku.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
wojtania



Dołączył: 30 Lis 2002
Posty: 3136

PostWysłany: Czw Wrz 23, 2004 4:07 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Uprzedzam iż wyłączanie z uchwał budżetowych planów finansowych gminnych, powiatowych, wojewódzkich funduszy celowych, a takie działanie jest zalecane przez niektóre RIO i GGK, stanowi naruszenie prawa samorzadowego oraz kompetencji organów JST. Zgodnie bowiem z obowiązującymi przepisami, a wbrew bredniom głoszonym przez Panią Hańską i GGK, w budżetach JST na 2005 nadal winny być planowane fundusze geodezyjne, gdyz są to fundusze samorzadowe. Informuję również o podejrzeniu popełnienia nieprawidłowości przez niektóre JSt, które wyrzuciły ze swych budżetów plany funduszy geodezyjnych na podstawie błednych zaleceń RIO.

Pozdrawiam Twojtania
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Gość






PostWysłany: Pią Wrz 24, 2004 9:49 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Zgodnie z Konstytucją samodzielność JST podlega ochronie sądowej. RIO winno zatem zadbać aby Główny Geodeta Kraju nie naruszał samodzielności finansowej JST. Jeśli RIO tego nie czyni to samo narusza prawo...
Powrót do góry
wojtania



Dołączył: 30 Lis 2002
Posty: 3136

PostWysłany: Sob Wrz 25, 2004 11:22 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dz.U.00.100.1086
2001-03-30 zm. Dz.U.00.120.1268 art.31
2001-11-14 zm. Dz.U.01.125.1363 art.15
2002-01-01 zm. Dz.U.01.115.1229 art.197
2003-01-01 zm. Dz.U.01.110.1189 art.51
2003-10-07 zm. Dz.U.03.166.1612 art.10
2003-11-17 zm. Dz.U.03.162.1568 art.125
2004-02-07 zm. Dz.U.04.10.76 art.18
USTAWA
z dnia 17 maja 1989 r.
Prawo geodezyjne i kartograficzne.*
Art. 41. 1. Tworzy się Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, zwany dalej "Funduszem", składający się z funduszy centralnego, wojewódzkich i powiatowych.
2. Przychodami funduszu centralnego są wpływy ze sprzedaży map oraz innych materiałów i informacji z zasobu centralnego, z opłat za czynności związane z prowadzeniem tego zasobu, przekazywane w okresach kwartalnych, w ciągu 30 dni od zakończenia kwartału, wpłaty z funduszy wojewódzkich i powiatowych w wysokości 10% ich wpływów, a także inne wpływy. Wpłaty na fundusz centralny geodeta powiatowy przekazuje za pośrednictwem geodety wojewódzkiego.
3. Przychodami funduszy wojewódzkich są wpływy ze sprzedaży map oraz innych materiałów i informacji z zasobów wojewódzkich, z opłat za czynności związane z prowadzeniem tych zasobów, przekazywane w okresach kwartalnych, w ciągu 30 dni od zakończenia kwartału, wpłaty z funduszy powiatowych w wysokości 10% ich wpływów, a także inne wpływy. Fundusze wojewódzkie mogą być uzupełniane dotacją z funduszu centralnego.
3a. Przychodami funduszy powiatowych są wpływy ze sprzedaży map, danych z ewidencji gruntów i budynków oraz innych materiałów i informacji z zasobów powiatowych, z opłat za czynności związane z prowadzeniem tych zasobów i uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, a także inne wpływy. Fundusze powiatowe mogą być uzupełniane dotacją z funduszu centralnego i wojewódzkiego.
4. Środki Funduszu są przeznaczone na uzupełnienie środków budżetowych niezbędnych na finansowanie zadań związanych z aktualizacją i utrzymywaniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz zakup urządzeń i wyposażenie lokali niezbędnych do prowadzenia tego zasobu.
5. Środkami funduszu dysponują:
1) Główny Geodeta Kraju - w zakresie funduszu centralnego,
2) marszałkowie województw - w zakresie funduszy wojewódzkich,
3) starostowie - w zakresie funduszy powiatowych.

6. (skreślony).
7. Marszałkowie województw i starostowie przedstawiają do zatwierdzenia właściwym sejmikom lub radom powiatów coroczne projekty planów oraz sprawozdania z wykonania zadań i gospodarowania funduszami, o których mowa w ust. 3 i 3a.
8. Środki funduszy centralnego, wojewódzkiego, powiatowego i gminnego gromadzone są na wyodrębnionym rachunku bankowym. Środki tych funduszy nie wykorzystane w danym roku kalendarzowym przechodzą na rok następny.
orzeczenia sądów
projekty ustaw
Art. 41a. 1. W przypadku przejęcia kompetencji przez wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), zgodnie z art. 6a ust. 4, tworzy się gminny Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym.
2. Do funduszu gminnego stosuje się odpowiednio zasady wynikające z przepisów art. 41, w zakresie dotyczącym funduszu powiatowego.


Dotarłem do bardzo ciekawego pisma Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii dowodzącego, iż medyk w owej instytucji jest pilnie potrzebny.

Pani Hańska napisała bowiem, że wszelkie zmiany wnoszone przez Radę powiatu lub Zarząd nie są wiążące wobec planu finansowego funduszu i prosi o ustalenie osób odpowiedzialnych za dokonanie zmian oraz wyciągniecie konsekwencji w stosunku do nich....chce im dosolić dyscyplinę finansów publicznych.

Organy stanowiące i kontrolne pouczane są pismami wysyłanymi z jak się wydaje poważnej instytucji, w których to ignorowane są kompetencje owych organów nadanych Konstytucją, prawem samorządowym czy choćby prawem geodezyjnym.

A wszystko zaczęło sie od bzdur Rządowego Centrum Legislacyjnego (patrz raport NIK z 2004 roku dot funduszu - inne ustalenia kontroli)


Pozdrawiam Twojtania
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Gość






PostWysłany: Sro Wrz 29, 2004 9:47 am    Temat postu: Re: znalazł się winny Odpowiedz z cytatem

wojtania napisał:

Najwyższa Izba Kontroli Departament Środowiska, Rolnictwa i Zagospodarowania Przestrzennego - w okresie od 9 grudnia 2003 r. do 22 marca 2004 r. przeprowadziła kontrolę Nr P/03/128 " Wykonanie planu finansowego w 2003 r. przez Państwowy Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym (PFGZGiK)".

W załączniku do ustawy budżetowej na 2002 r. po raz pierwszy uwzględniono łącznie fundusze: centralny, wojewódzkie i powiatowe fgzgik jako PFGZGiK. Do 2002 roku fundusze wojewódzkie i powiatowe uznawano jako samorządowe, a w załączniku do ustawy budżetowej ujmowano jedynie CFGZGiK (str. 49).
Ustalenia kontroli wykazały, że Minister Infrastruktury, Minister Finansów i Główny Geodeta Kraju stwierdzili, iż fundusze: centralny, wojewódzkie i powiatowe stanowią państwowe fundusze celowe. Stanowiska odmienne przedstawiła większość marszałków województw i starostów, jako dysponenci funduszy wojewódzkich i powiatowych, uznając te fundusze, jako samorządowe. W 2003 r. kontrolę nad funduszami wojewódzkimi i powiatowymi, w tym uchwalanie planów finansowych, zmiany w planach przychodów i wydatków funduszy sprawowały (w formie uchwał budżetowych) odpowiednio sejmiki województw i rady powiatów na podstawie m.in. przepisów ustaw samorządowych i ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne. Skutkowało to nie przestrzeganiem rygorów wynikających z art. 99 ustawy o finansach publicznych (brak zgody Ministra Infrastruktury jako nadzorującego fundusz na zmianę planu) (str. 30).

Inne ustalenia kontroli
Państwowy Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym
Z ustaleń kontroli wynika, że istnieją rozbieżności w traktowaniu wojewódzkich i powiatowych funduszy przez jednostki samorządu terytorialnego, które uznają iż są to fundusze samorządowe, a stanowiskiem Głównego Geodety Kraju, Ministra Finansów oraz Ministra Infrastruktury wg, których mają one status państwowych. Kontrola wykazała, że do chwili obecnej nie określono w przepisach prawa jednoznacznego postępowania przy planowaniu i rozliczaniu planów finansowych wojewódzkich i powiatowych fgzgik.
Od 1999 do 2002 roku fundusze wojewódzkie i powiatowe były traktowane jako samorządowe, a w załączniku do ustawy budżetowej ujmowano jedynie CFGZGiK. Dopiero od 2002 r. w załączniku do ustawy budżetowej uwzględniono łącznie fundusze centralny, wojewódzkie i powiatowe fgzgik jako PFGZGiK.
Z ustaleń kontroli wynika, iż jedyną przesłanką podjęcia decyzji o uwzględnieniu od 2002 r. łącznie planów finansowych centralnego, wojewódzkich i powiatowych fgzgik jako PFGZGiK, w załączniku do ustawy budżetowej jest opinia Rządowego Centrum Legislacji z dnia 22 stycznia 2001 r. Zgodnie, z którą cyt. ...Zadania organów administracji geodezyjnej i kartograficznej, tj. zadania marszałka województwa i starosty wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej. Przedstawiona powyżej struktura Służby jest konsekwencją realizacji reformy administracyjnej kraju, polegającej na szerszym włączeniu udziału jednostek samorządu terytorialnego. Dodać ponadto należy, iż w związku z tym, że zadania marszałka województwa i starosty są zadaniami z zakresu administracji rządowej, realizacja tych zadań jest finansowana z budżetu państwa, nie zaś z budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Biorąc pod uwagę przedstawioną powyżej strukturę Służby oraz charakter wykonywanych przez nią zadań, zdaniem Rządowego Centrum Legislacji, Fundusz należy traktować jako jeden fundusz celowy obejmujący fundusz centralny, wojewódzki oraz powiatowy...
W trakcie prowadzenia badań kontrolnych w trybie art. 29 pkt 2 lit. f ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (j.t. Dz. U. z 2001 r. Nr 85, poz. 937 ze zm.) zwrócono się do Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Wiesława Szczepańskiego oraz Dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej Ministerstwa Finansów Dariusza Atłasa o złożenie informacji w sprawie przesłanek, które zdecydowały o umieszczeniu centralnego, wojewódzkich i powiatowych fgzgik łącznie jako PFGZGiK w załączniku do ustawy budżetowej.
W odpowiedzi poinformowano NIK m.in., że: ...Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym należy traktować jako jeden państwowy fundusz celowy obejmujący fundusz centralny, wojewódzki oraz powiatowy, zgodnie z opinią prawną przekazaną Ministrowi Finansów przez Prezesa Rządowego Centrum Legislacji przy piśmie z dnia 22 lutego 2001 r... (...) ...należy przypuszczać, że dla Ministra Finansów przesłanką do zmiany stanowiska, a co za tym idzie umieszczania w załączniku do ustawy budżetowej planu finansowego wszystkich szczebli funduszu, była powołana opinia prawna Prezesa Rządowego Centrum Legislacji....
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Czw Wrz 30, 2004 10:34 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Chyba, już starczy pisania o Państwowym Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym /.../
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Sob Paź 02, 2004 4:01 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

nie ma takiego funduszu: istnieje jedynie centralny, wojewódzki, powiatowy i gminny.
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RIO Strona Główna -> Problemy ogólne finansów publicznych Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18  Następny
Strona 3 z 18

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB 2.0.1 © 2001, 2002 phpBB Group


 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź