Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 287 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 166314515
 

RIO :: Zobacz temat - rachunkowość sp zoz - memoriałe czy kasowe ujmowanie kosztów
Witamy na stronach forum dyskusyjnego
prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe.


Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych.

Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.
Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  ProfilProfil   
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości
RIO Forum News

rachunkowość sp zoz - memoriałe czy kasowe ujmowanie kosztów

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RIO Strona Główna -> Problemy ogólne finansów publicznych
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość






PostWysłany: Pią Lut 11, 2005 7:45 am    Temat postu: rachunkowość sp zoz - memoriałe czy kasowe ujmowanie kosztów Odpowiedz z cytatem

Dzień dobry!

Zwracam się do Państwa z następującym pytaniem (jako laik):

Czy sp zoz prowadzi rachunkowość stosując zasadę memoriału i ostrożności (np tworzenie rezerw, księgowanie kosztów) czy też na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o finansach publicznych "dochody i wydatki ujmuje w terminie ich zapłaty, niezależnie od rocznego budżetu, którego dotyczą" co wskazywałoby na metodę kasową. Mój adwersarz właśnie to mi sugeruje, z czym trudno mi się zgodzić. Wg mnie sp zoz na podstawie art 61 ustawy o zoz oraz art 2 ust 1 ust o rachunkowości prowadzi księgi zgodnie z przepisami właśnie ustawy o rachunkowości. Wprawdzie sp zoz nie jest zakładem budżetowym lecz samodzielną jednostka, ale zalicza sie do sektora finansów publicznych. Czy art 14 ustawy o finansach publ wyklucza zasade memoriału?
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pią Lut 11, 2005 9:41 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Czy art 14 ustawy o finansach publ wyklucza zasade memoriału?
Zdecydowanie WYKLUCZA!

Bądźcie zdrowi icon_lol.gif
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pią Lut 11, 2005 10:08 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

ale czy ma zastosowanie w ogóle? (ten żółty znak drogowy oznacza, że niby dowcip?)
Powrót do góry
wojtania



Dołączył: 30 Lis 2002
Posty: 3136

PostWysłany: Pią Lut 11, 2005 11:02 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Nadrzędne zasady rachunkowości budżetowej.


Gminy, powiaty, województwa, a także państwowe, rządowe i samorządowe jednostki budżetowe (z środkami specjalnymi i kasowymi funduszami celowymi), zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze obowiązane są stosować określone ustawą o rachunkowości oraz ustawą o finansach publicznych zasady rachunkowości budżetowej, rzetelnie i jasno przedstawiając sytuację majątkową i finansową, wynik finansowy oraz wynik wykonania budżetu. Aby ten cel prowadzenia rachunkowości osiągnąć jednostki zobligowane zostały do stosowania nadrzędnych zasad rachunkowości zdefiniowanych w ustawie z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości. Jak wynika bowiem z postanowień artykułu 2 ustęp 1 punkt 4 ustawy o rachunkowości przepisy ustawy o rachunkowości dotyczą również podmiotów o których mowa powyżej. Podmioty te jednak za sprawą artykułu 14 ustęp 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych i zawartej tam delegacji upoważniającej Ministra Finansów do określenia przepisów szczególnych zobligowane zostały również do stosowania przepisów szczególnych określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. nr 153, poz.1752 z 2001 roku). Jednakże rozporządzenie to za sprawą postanowień artykułu 14 ustęp 2 ustawy o finansach publicznych powinno uwzględniać zasady określone w przepisach ustawy o rachunkowości i standardach międzynarodowych oraz określone w artykule 14 ustęp 2 ustawy o finansach publicznych szczegółowe wytyczne ustawy o finansach publicznych. A zatem ustawa o rachunkowości wraz z ustawą o finansach publicznych regulują nadrzędne zasady rachunkowości budżetowej w Polsce oraz zasady pomiaru takich kategorii ekonomicznych jak dochody i wydatki budżetu oraz przychody i koszty jednostek wykonujących budżet tj. państwowych, rządowych i samorządowych jednostek budżetowych (z środkami specjalnymi i kasowymi funduszami celowymi), zakładów budżetowych oraz gospodarstw pomocniczych. Do nadrzędnych zasad rachunkowości budżetowej można zatem zaliczyć:

1. Zasadę kasową, która dotyczy jedynie dochodów ( i przychodów) budżetu oraz wydatków budżetu wynikającą z artykułu 14 ustęp 2 punkt 1 ustawy o finansach publicznych, która mówi, że:
(...) Dochody i wydatki będą ujmowane w terminie zapłaty, niezależnie od rocznego budżetu, którego dotyczą.

2. Zasadę memoriału wynikającą z artykułu 6 ustęp 1 znowelizowanej ustawy o rachunkowości, która mówi, że:
(...) W księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty.

3. Zasadę współmierności wynikającą z artykułu 6 ustęp 2 znowelizowanej ustawy o rachunkowości, która mówi, że:
(...) Dla zapewnienia współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów do aktywów lub pasywów danego okresu sprawozdawczego zaliczane będą koszty lub przychody dotyczące przyszłych okresów oraz przypadające na ten okres sprawozdawczy koszty, które jeszcze nie zostały poniesione.

4. Zasadę kontynuacji działalności wynikającą z artykułu 5 ustęp 2 znowelizowanej ustawy o rachunkowości, która mówi, że:
(...) Przy stosowaniu przyjętych zasad (polityki) rachunkowości przyjmuje się założenie, że jednostka będzie kontynuowała w dającej się przewidzieć przyszłości działalność w nie zmniejszonym istotnie zakresie, bez postawienia jej w stan likwidacji lub upadłości, chyba że jest to niezgodne ze stanem faktycznym lub prawnym. Ustalając zdolność jednostki do kontynuowania działalności, kierownik jednostki uwzględnia wszystkie informacje dostępne na dzień sporządzenia sprawozdania finansowego, dotyczące dającej się przewidzieć przyszłości, obejmującej okres nie krótszy niż jeden rok od dnia bilansowego.

5. Zasadę ciągłości (porównywalności) wynikającą z artykułu 5 ustęp 1 oraz artykułu 8 ustęp 2 znowelizowanej ustawy o rachunkowości, która mówi, że:
(...) Przyjęte zasady (politykę) rachunkowości należy stosować w sposób ciągły, dokonując w kolejnych latach obrotowych jednakowego grupowania operacji gospodarczych, wyceny aktywów i pasywów, w tym także dokonywania odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych, ustalania wyniku finansowego i sporządzania sprawozdań finansowych tak, aby za kolejne lata informacje z nich wynikające były porównywalne. Wykazane w księgach rachunkowych na dzień ich zamknięcia stany aktywów i pasywów należy ująć w tej samej wysokości, w otwartych na następny rok obrotowy księgach rachunkowych.
(...) W celu rzetelnego i jasnego przedstawienia sytuacji jednostka może, ze skutkiem od pierwszego dnia roku obrotowego, bez względu na datę podjęcia decyzji, zmienić dotychczas stosowane rozwiązania na inne, przewidziane ustawą. Zmiana dotychczas stosowanych rozwiązań wymaga również określenia w informacji dodatkowej wpływu tych zmian na sprawozdania finansowe wymagane innymi przepisami prawa, jeżeli zostały one sporządzone za okres, w którym powyższe rozwiązania uległy zmianie. W przypadku takim należy w sprawozdaniu finansowym jednostki za rok obrotowy, w którym zmiany te nastąpiły, podać przyczyny tych zmian, określić liczbowo ich wpływ na wynik finansowy oraz zapewnić porównywalność danych sprawozdania finansowego dotyczących roku poprzedzającego rok obrotowy, w którym dokonano zmian.

6. Zasadę ostrożnej wyceny wynikającą z artykułu 7 ustęp 1 i 2 znowelizowanej ustawy o rachunkowości, która mówi, że:
(...) Poszczególne składniki aktywów i pasywów wycenia się stosując rzeczywiście poniesione na ich nabycie (wytworzenie) ceny (koszty), z zachowaniem zasady ostrożności. W szczególności należy w tym celu w wyniku finansowym, bez względu na jego wysokość, uwzględnić:
1) zmniejszenia wartości użytkowej lub handlowej składników aktywów, w tym również dokonywane w postaci odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych,
2) wyłącznie niewątpliwe pozostałe przychody operacyjne i zyski nadzwyczajne,
3) wszystkie poniesione pozostałe koszty operacyjne i straty nadzwyczajne,
4) rezerwy na znane jednostce ryzyko, grożące straty oraz skutki innych zdarzeń.
Zdarzenia te należy uwzględnić także wtedy, gdy zostaną one ujawnione między dniem bilansowym a dniem, w którym rzeczywiście następuje zamknięcie ksiąg rachunkowych.

7. Zasadę istotności wynikającą z artykułu 4 ustęp 4 oraz artykułu 8 ustęp 1 znowelizowanej ustawy o rachunkowości, która mówi, że:
(...) Jednostka może w ramach przyjętych zasad (polityki) rachunkowości stosować uproszczenia, jeżeli nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na realizację obowiązku określonego w ust. 1 (przypomnienie: Jednostki obowiązane są stosować określone ustawą zasady rachunkowości, rzetelnie i jasno przedstawiając sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy.).
(...)Dokonując wyboru rozwiązań dopuszczonych ustawą i dostosowując je do potrzeb jednostki, należy zapewnić wyodrębnienie w rachunkowości wszystkich zdarzeń istotnych do oceny sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego jednostki, przy zachowaniu zasady ostrożności, o której mowa w art. 7.

8. Zasadę indywidualnej wyceny (zakazu kompensat) wynikającą z artykułu 7 ustęp 3 znowelizowanej ustawy o rachunkowości, która mówi, że:
(...) Wartość poszczególnych składników aktywów i pasywów, przychodów i związanych z nimi kosztów, jak też zysków i strat nadzwyczajnych ustala się oddzielnie. Nie można kompensować ze sobą wartości różnych co do rodzaju aktywów i pasywów, przychodów i kosztów związanych z nimi oraz zysków i strat nadzwyczajnych.
Jak się jednak okazuje, w praktyce zasada kasowa, która dotyczy dochodów i wydatków budżetu często jest mylona z zasadą memoriału, która dotyczy przychodów i kosztów jednostek wykonujących budżet.

Różnicę pomiędzy dochodami a przychodami oraz wydatkami a kosztami można wyjaśnić za pomocą prostego modelu ewidencyjnego (patrz Tomasz Wojtania "Podstawy Rachunkowości Budżetowej" Wydawnictwo Fundacji Rozwoju Rachunkowości w Polsce, Warszawa 1999.)

W modelu przez przychody należy rozumieć przychody zdefiniowane w artykule 3 ustęp 1 punkt 30 ustawy o rachunkowości, a przez koszty: koszty zdefiniowane w artykule 3 ustęp 1 punkt 31 ustawy o rachunkowości.

Przez dochody i wydatki budżetu zdefiniowane w ustawie o finansach publicznych należy natomiast rozumieć aktywa pieniężne w formie krajowych środków płatniczych, walut obcych i dewiz, które są również zdefiniowane w artykule 3 ustęp 1 punkt 25 ustawy o rachunkowości (dochody i wydatki budżetu to po prostu pieniądze).

Problemy z właściwym zrozumieniem zasad rachunkowości szczególnie mocno widoczne są w tych jednostkach, które czekając na środki na wydatki ze swojego budżetu lub od swojego dysponenta, zbierają razem zbiorczo faktury i ujmują je w księgach rachunkowych zbiorczo pod jedną pozycją – datą wyciągu bankowego dopiero w momencie ich zapłaty - nie bacząc czy dokument ten (zobowiązanie) nie dotyczył poprzedniego miesiąca (okresu). Znany jest przypadek, że średnio 72 dowody źródłowe były ujmowane pod jednym zapisem na podstawie wyciągu bankowego z podpiętymi fakturami. Problem ten jest powszechny i wystarczy jedynie sprawdzić dzienniki dowodów źródłowych, w których zapisy dokonywano jedynie na podstawie wyciągów bankowych i już można się przekonać się o prawidłowym lub nie rozumieniu i stosowaniu nadrzędnych zasad rachunkowości budżetowej tj. zasady kasowej i zasady memoriałowej. Efektem błędnej interpretacji zasad rachunkowości jest fakt, że należności i zobowiązania księgowane są dopiero w momencie ich zapłaty, pod datą wyciągu bankowego, gdyż faktury nie są ujmowane w księgach rachunkowych pod data okresy którego dotyczą, a jedynie leżą sobie spokojnie w szufladach biurek poszczególnych wydziałów merytorycznych do momentu ich zapłaty. W wyniku księgowania kasowego do sprawozdawczości budżetowej nie wchodzą faktyczne należności i zobowiązania ale to co już należnością lub zobowiązaniem już nie jest. Okazuje się jednak, że problemem jest nie tylko zrozumienie różnicy pomiędzy dochodami i wydatkami budżetu, które mierzy się zasadą kasową, a przychodami i kosztami jednostek wykonujących budżet, które mierzy się zasadą memoriałową ale również problem stanowi zasada współmierności. W planach kont oraz w księgach rachunkowych wielu jednostek wykonujących budżet nie wyodrębnia się przychodów i kosztów z podziałem na okres, którego dotyczą. Przejawia się to brakiem takich kont jak: 640 Rozliczenia międzyokresowe kosztów oraz 840 Przychody przyszłych okresów. Ten poważny błąd uniemożliwia prawidłowe ustalenie wyniku finansowego jednostek wykonujących budżet oraz wykazanie dochodów i wydatków budżetu, które kasowo zrealizowane dotyczą przyszłych okresów.
Kolejną zasadą, z którą związane są praktyczne problemy jest zasada ostrożnej wyceny. Faktem jest jednak to, że przepisy szczególne przyjęte w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 roku uniemożliwiają wręcz prawidłowe zastosowanie zasady ostrożnej wyceny oraz prawidłowe ustalenie wyniku finansowego jednostek wykonujących budżet (w artykule 14 ustęp 3 ustawy o finansach nie ma szczegółowej delegacji zezwalającej na określenie innych zasad ustalania wyniku finansowego niż zasady określone ustawą o rachunkowości). Najbardziej jednak oczywistym przykładem łamania przez praktykę nadrzędnych zasad rachunkowości budżetowej są tzw. refundacje wydatków lub tzw. wznowienia wydatków. Jednostki wykonujące budżet wynajmując na przykład pomieszczenia biurowe księgują osiągnięte z tego tytułu przychody, nie jako należne przychody jednostki i osiągnięte dla budżetu dochody z mienia, lecz księgują te zdarzenia jako tzw. refundacje (nie bacząc na treść ekonomiczną zdarzenia) - zapisem czerwonym pomniejszając osiągniętymi dochodami wydatki i koszty. Jest zatem oczywiste, że powyższe zapisy łamią nie tylko określoną w artykule 7 ustęp 3 ustawy o rachunkowości zasadę zakazu kompensat, ale łamią również określoną w artykule 138 ustęp 1 pkt 10 ustawy o finansach publicznych dyscyplinę finansów publicznych i w efekcie w sprawozdaniach budżetowych o wydatkach wykazywane są zaniżone wydatki, a w sprawozdaniach o dochodach zaniżone dochody, a same budżety są niedoszacowane. Naruszeniem bowiem dyscypliny finansów publicznych jest przeznaczenie dochodów uzyskanych przez jednostkę budżetową na wydatki ponoszone w tej jednostce. Określony w paragrafie 14 ustęp 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2000 roku w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz szczegółowych zasad i terminów rocznych rozliczeń i wpłat do budżetu przez zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych przepis stanowiący, że: uzyskane przez państwowe jednostki budżetowe zwroty wydatków dokonanych w tym samym roku budżetowym przyjmowane są na subkonto wydatków i zmniejszają wykonanie wydatków w tym roku budżetowym - nikomu przecież nie zezwala na łamanie zasady zakazu kompensat i księgowanie stornem czerwonym dochodów budżetu i przychodów jednostki budżetowej. Należy je bowiem zaksięgować według modelu ewidencyjnego traktując refundacje jako przychody zdefiniowane w artykule 3 ustęp 1 punkt 30 ustawy o rachunkowości ale z uwzględnieniem specyfiki państwowych jednostek budżetowych tj. obowiązkowego utworzenia w tych jednostkach subkonta dochodów i subkonta wydatków. Zwroty wydatków są bowiem przychodem jednostki budżetowej oraz dochodem na jej subkoncie wydatków (strona Wn). Wszystkie inne dochody są przecież dochodem na koncie dochodów. Takie postępowanie jest uzasadnione postanowieniami artykułu 4 ustęp 2 ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym zdarzenia, w tym operacje gospodarcze należy ujmować w księgach rachunkowych i wykazywać w sprawozdawczości zgodnie z ich treścią ekonomiczną.

Pozdrawiam TWojtania

Ps.: Powyższy materiał powstał jakiś czas temu i nie uwzględnia ostatnich zmian uor. Mają one jednak mały wpływ na istotę powyższego opracowania.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Gość






PostWysłany: Pią Lut 11, 2005 2:14 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dziękuję Panu Wojtani za bezpłatny(mam nadzieję) wykład, ale wydaje się, że sprawa nie jest tak oczywista. Czy można mówić o dochodach i wydatkach ZOZ-u w sytuacji kiedy SP ZOZ nie jest jednostką budżetową ani zakładem budżetowym ?

Pozdrawiam
Wesoły Sanitariusz
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RIO Strona Główna -> Problemy ogólne finansów publicznych Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB 2.0.1 © 2001, 2002 phpBB Group


 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź