Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 626 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 159908319
 

 
  Wyrok NSA w Warszawie z dnia 4 kwietnia 2000r. (Sygn. akt III SA 93/00)
Wysłany dnia 22 Paź, 2002 - 16:11 przez Lidka Strona gotowa do druku Wyślij ten artykuł do znajomych
 
 
  Orzecznictwo Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie
po rozpoznaniu w dniu 4 kwietnia 2000r. sprawy ze skargi Zarządu Powiatu Giżycko na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie z dnia 2 grudnia 1999r. Nr XXXI/263/99 w przedmiocie nieważności uchwały rady powiatu o zaciągnięciu kredytu na pokrycie deficytu budżetu powiatu - uchyla zaskarżoną uchwałę.



Wyrok NSA w Warszawie z dnia 4 kwietnia 2000r.

Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie
po rozpoznaniu w dniu 4 kwietnia 2000r. sprawy ze skargi Zarządu Powiatu Giżycko na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie z dnia 2 grudnia 1999r. Nr XXXI/263/99 w przedmiocie nieważności uchwały rady powiatu o zaciągnięciu kredytu na pokrycie deficytu budżetu powiatu - uchyla zaskarżoną uchwałę.

UZASADNIENIE
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie uchwałą nr XXXI/268/99 z dnia 2.12.1999r. na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7.10.1992r. o regionalnych izbach obrachunkowych w zw. z art.79 ust. 1 ustawy z dnia 5.06.1998r. o samorządzie powiatowym orzekło o nieważności uchwały nr X-58/99 Rady Powiatu w Giżycku z dnia 26.10.1999r. w sprawie zaciągania kredytu na pokrycie deficytu budżetu powiatu na 1999r. W uzasadnieniu uchwały Kolegium podało, że postanowienia badanej uchwały nie spełniały wymogów art. 48 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, albowiem Rada Powiatu nie podała jakie pozycje wydatków będą finansowane zaciąganym kredytem długoterminowym. W skardze skierowanej dc Naczelnego Sądu Administracyjnego Powiat Giżycki reprezentowany przez Zarząd Powiatu Giżyckiego podniósł, że postanowie-nia art.48 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych nie zawierają nakazu szczegółowego wymieniania pozycji wydatków finansowanych kredytem. Art. 7 ust. 1 wspomnianej ustawy definiuje deficyt jako ujemną różnica między dochodami a wydatkami, bez konieczności określenia jakie rodzaje wydat-ków spowodowały powstanie deficytu. W konkluzji strona skarżąca wnosiła o uchylenie zaskarżonej uchwały.
W odpowiedzi na skargę Regionalna Izba Obrachunkowa w Olsztynie wniosła o jej oddalenie.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył co następuje.
Skarga jest zasadna.
Wbrew twierdzeniom uzasadnienia uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie, przepis art.48 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26.11.1998r. o finansach publicznych nie nakazuje organom gminy wskazania na jakie konkretnie wydatki ma być przeznaczony zaciągnięty kredyt. Przepis usytuowany w Rozdziale 4 Ogólne zasady zaciągania zobowiązań, stanowi bowiem, że jednostki samorządu terytorialnego mogą zaciągać kredyty i pożyczki oraz emitować papiery wartościowe na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach samorządu terytorialnego. Z istoty tegoż przepisu wynika, że zaciągnięty kredyt musi być przeznaczony na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach, nie oznacza to jednak, że warunkiem jego zaciągnięcia jest wyszczególnienie jakie konkretnie wydatki z tego kredytu będą finansowane. Zaciągając bowiem kredyt jednostki samorządu terytorialnego mogą jeszcze nie wiedzieć jaki konkretnie wydatek z kredytu będzie finansowany albowiem może się np. okazać, że wskazany wcześniej wydatek musi być sfinansowany przed datą otrzymania kredytu i w tej sytuacji finansowany będzie inny wydatek /w ramach uchwalo-nej kwoty/, który na dzień uzyskania kredytu nie będzie znajdował pokrycia w planowanych dochodach. Powoływany w odpowiedzi na skarga przepis art. 112 ust. 1 pkt 2 ustawy finansach publicznych wyli-cza taksatywnie przychody, którymi może być pokrywany deficyt budżetowy. Jego treść i usytuowanie w ustawie nie daje podstaw do twierdzenia, że art.42 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych nakazuje wskazanie konkretnych wydatków finansowanych kredytem.
Z tych wszystkich względów i na podstawie art. 24 ust.2 ustawy z dnia 11.05.1995r. o NSA Sąd orzekł jak w sentencji.
 

 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź