Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 582 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 159924671
 

 
  Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu z 8 listopada 2001 r. (Sygn. akt I SA/Po 873/01)
Wysłany dnia 24 Paź, 2002 - 15:29 przez Lidka Strona gotowa do druku Wyślij ten artykuł do znajomych
 
 
  Orzecznictwo Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu
po rozpoznaniu w dniu 08 listopada 2001 r. sprawy ze skargi Rady Miejskiej w Pile na rozstrzygnięcie nadzorcze Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 24 stycznia 2001 r. Nr 131/2001 w przedmiocie nieważności uchwały organu gminy w sprawie stawek dotacji przedmiotowych oddala skargę.



Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu z 08 listopada 2001 r.

Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu
po rozpoznaniu w dniu 08 listopada 2001 r. sprawy ze skargi Rady Miejskiej w Pile na rozstrzygnięcie nadzorcze Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 24 stycznia 2001 r. Nr 131/2001 w przedmiocie nieważności uchwały organu gminy w sprawie stawek dotacji przedmiotowych oddala skargę.


U Z A S A D N I E N I E

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu uchwałą z dnia 24 stycznia 2001 r. oznaczoną numerem 131/2001 jako organ nadzorczy orzekł nieważność § 1 ust. 1 lit. "b" uchwały Rady Miejskiej w Pile nr XXXII/316/2000 z dnia 19 grudnia 2000 r. zmieniającej uchwałę nr XIII/104/99 Rady Miejskiej w Pile w sprawie dotacji przedmiotowych przyjmuje, że jest sprzeczna z art. 69 ust 4 pkt. 3 ustawy z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych. W uzasadnieniu swej uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu podniosło, że zgodnie z art. 69 ust. 4 pkt. 3 ustawy z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (DZ.U. nr 155 poz. 1014 ze zm.) dotacjami przedmiotowymi są, podlegające szczegółowym zasadom rozliczenia, wydatki budżetu przeznaczone na dopłaty do określonych wyrobów lub usług. Z przedłożonych przez Prezydenta Miasta wyjaśnień wynika, że sprawa dotyczy zlecenia przez Miasto Piła własnemu zakładowi budżetowemu Miejskiemu Zakładowi Oczyszczania wykonanie zadania polegającego na nadzorowaniu niwelacji terenu celem jego przygotowania pod przyszłe inwestycje przewidziane w planie zagospodarowania przestrzennego. Natomiast nie dotyczy to statutowych zadań Miejskiego Zakładu Oczyszczania. W tej sytuacji brak jest podstaw prawnych do finansowania wymienionego zadania poprzez przyznanie dotacji przedmiotowej dla zakładu budżetowego. Realizacja tego zadania, a mianowicie niwelacja terenu nad rzeką Gwdą winna być finansowana z budżetu w formie zapłaty za wykonanie zleconych usług. Powyższą uchwałę zaskarżyła Rada Miejska w Pile zarzucając naruszenie prawa materialnego przez błędną jego interpretację i podkreśliła, że przedmiotowa dotacja spełnia przesłanki z art. 69 ust. 4 pkt. 3 ustawy o finansach publicznych, gdyż jest to wydatek budżetu przeznaczony na dopłatę do określonego rodzaju usługi kalkulowanej według stawek jednostkowych, a katalogu usług ustawodawca nie wymienia. Polemizuje z poglądem Regionalnej Izby Obrachunkowej odnośnie zadań Miejskiego Zakładu Oczyszczania w Pile i stwierdza, że zlecone zakładowi zadanie polegające na nadzorowaniu składowania gruzu i ziemi, a także niwelacji terenu nad rzeką Gwdą jest nierozerwalnie związane z zadaniami statutowymi zakładu. W konsekwencji Rada Miejska w Pile wyraża pogląd, że rozstrzygnięcie Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu narusza kompetencje Rady Miejskiej w Pile, gdyż uniemożliwia stosowanie dla Zakładu budżetowego dotacji zgodnie z wolą Rady Miejskiej i dlatego domaga się uchylenia w całości zaskarżonej uchwały z dnia 24 stycznia 2001 r.
W odpowiedzi na skargę Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu nie znajduje podstaw do zmiany swego stanowiska i wnosi o oddalenie skargi, jednocześnie podkreśla, że Rada Miejska w skardze twierdzi, że dotacja dla zakładu dotyczy zadania realizowanego przez Miejski Zakład Oczyszczania polegającego na nadzorowaniu składowania gruzu i ziemi, a także niwelacji terenu nad: rzeką Gwda. Powyższe stwierdzenie w części odnoszącej się do zlecenia nadzorowania i składowania odpadów na "terminowym" wysypisku, nie zasługuje na uwzględnienie, albowiem pozostaje w sprzeczności z wyjaśnieniem Prezydenta Miasta zawartym w piśmie z dnia 21 stycznia 2001 r. Wynika z niego jednoznacznie, że "dotacja dla zakładu budżetowego Miejskiego Zakładu Oczyszczania dotyczy zleconego temu zakładowi zadania polegającego na nadzorowaniu niwelacji terenu nad rzeką Gwda".

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
Nie można zgodzić się ze stanowiskiem Rady Miejskiej w Pile jakoby zaskarżona uchwała wydana została z naruszeniem prawa. Uchwałą z 19 grudnia 2000 r. nr XXXII/316/2000 Rada Miejska w Pile ustaliła stawki dotacji przedmiotowej dla Miejskiego Zakładu Oczyszczania w Pile 2,33 za 1m2 gruzu i ziemi przyjętej na składowisko przy ul. Dąbrowskiego. Spór w sprawie sprowadza się do zagadnienia, czy Rada Miejska ustalając powyższą dotację przedmiotową zachowała wymogi ustawowe wynikające z ustawy o finansach publicznych. Sąd podkreśla, że dotacje zajmują szczególne miejsce w wydatkach budżetu jednostki samorządu terytorialnego i dlatego ustawodawca dał temu wyraz w przepisach ustawy o finansach publicznych. W myśl art. 69 ust. 4 pkt. 3 ustawy z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 155 poz. 1014 ze zm.) dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na dopłaty do określonych rodzajów wyrobów lub usług, kalkulowanych według stawek jednostkowych zwane dalej "dotacjami przedmiotowymi". Należy zaznaczyć, że ustawa o finansach publicznych pozbawiła organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego w pewnym sensie decyzyjności, bowiem zasady na jakich mogą być przyznane dotacje przedmiotowe dla zakładów budżetowych wynikają z odpowiednich przepisów tej ustawy między innymi z art. 117 ust. 1 i 3 ustawy o finansach publicznych. Słusznie podkreśla Regionalna Izba Obrachunkowa w odpowiedzi na skargę, że punktem odniesienia dla Rady Miejskiej w Pile ustalającej zgodnie z art. 117 ust. 1 i 3 wyżej cyt. ustawy stawki dotacji przedmiotowych dla Zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych, powinny być szczegółowo oznaczone rodzaje usług świadczonych przez te jednostki lub wytworzone przez te jednostki wyroby. Z zebranego w sprawie materiału dowodowego i z pisma Prezydenta m. Piły z 22 stycznia 2001 r. wynika, że "dotacja dla Miejskiego Zakładu Oczyszczania w Pile dotyczy zleconemu temu Zakładowi zadania polegającego na nadzorowaniu niwelacji terenu nad rzeką Gwdą". Z § 2 ust. 2 Statutu Miejskiego Zakładu Oczyszczania wysypisko w Pile wynika, że przedmiotem jego działania jest świadczenie usług w zakresie przyjmowania i składowania odpadów komunalnych na Wysypisku Miejskim. Przyznana uchwałą z dnia 19 grudnia 2000 r. nr XXXII/316/2000 dotacja przedmiotowa dotyczy zadań nie związanych z zadaniami statutowymi Miejskiego Zakładu Oczyszczania w Pile albowiem zadaniem tego zakładu jest przyjmowanie i składowanie odpadów komunalnych na wysypisku miejskim. Wszelkie inne usługi (w tym jak nadzorowanie niwelacji terenu) odbiegające od zadań statutowych Miejskiego Zakładu Oczyszczania w Pile winne być finansowane w formie zapłaty za wykonanie zleconych usług, jak to przyjęła w uchwale nr 131/2001 Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu.
Z tych przyczyn i wobec stwierdzenia, że zaskarżona uchwała Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z 24 stycznia 2001 r. nie narusza prawo materialne, Sąd na zasadzie art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz.U. Nr 74, poz. 368 ze zm.) orzekł jak w sentencji wyroku.
 

 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź