Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 164516613
RIO :: Zobacz temat - Uchwała NSA dot VAT a błąd Skarbnika Wrocławia i Jego Doradcy Podatkowego
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
są gminy gdzie umowy zlecenie czy o dzieło rozlicza Gmina a nie urząd? a jak szkoła mops czy inna jednostka ma umowę zlecenie to wtedy też rozlicza ją jako gmina?
Wtedy co miesiąc gmina składa kilka pitów i robi kilka przelewów z różnych kont, czy jak? Czy w gminie centralnie są rozliczane umowy zlecenie/o dzieło??
wtedy po co księgowe w jednostkach...wszystko do gminy przenieść najlepiej
ZARZĄDZENIE NR 487/2016
PREZYDENTA MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY
z dnia11 kwietnia 2016 r.
w sprawie powołania Zespołu roboczego ds. centralizacji rozliczeń podatku dochodowego od osób fizycznych oraz składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne i fundusz pracy w m.st. Warszawie w zakresie dotyczącym wypłat dla osób fizycznych niebędących pracownikami jednostki organizacyjnej m.st. Warszawy nieposiadającej osobowości prawnej
KSIĘGOWANIE ZAKUPU I SPRZEDAŻY Z VAT W SAMORZĄDOWEJ JEDNOSTCE BUDŻETOWEJ PO CENTRALIZACJI ROZLICZEŃ VAT DLA NOWEGO JPK W ZAKRESIE ZADAŃ ZLECONYCH – MODEL WZORCOWY ZAPEWNIAJĄCY ZGODNOŚĆ DANYCH POMIĘDZY KSIĘGAMI RACHUNKOWYMI A EWIDENCJĄ VAT PO 1.10.2020.
Cała tajemnica księgowań jest w tym, że taka jak fakturę VAT księguje się na jednostce: brutto (221)-netto (720)-vat (225), tak samo rozlicza się zadanie zlecone, ale nie na jednostce, lecz na organie budżetowym (finansowym): brutto kasowo zrealizowane wpływy (222)-netto dochody budżetu JST bez części należnej BP (901)- część należna BP (224). Ustalamy przecież dwa wyniki: jeden to wynik finansowy 860, a drugi to wynik wykonania budżetu 961. I ten 860 jest netto bez VAT ze względu na art 42u2 UoR, a ten drugi 961 jest brutto od wpływów kasowo zrealizowanych zgodnie z UoFP (art 5u2p3i4a oraz art 40u2p1)
A zatem na grupie są już wszystkie księgowania dot. VAT w JST: dla urzędów, dla jednostek, dla RDWO, dla SZB, i dla zadań zleconych, z rozliczeniem VAT na urzędzie i zadań zleconych na organie. Wszystko jest zatem zgodne z UoR i z UoFP.
CZY MIASTA NA PRAWACH POWIATU MAJĄ CHOĆ JEDNĄ PRAWIDŁOWO WYSTAWIONĄ FAKTURĘ VAT I PRAWIDŁOWY JPK?
Jedynym organem uprawnionym do ustalania i zmiany nazw powiatów i miast na prawach powiatu, zgodnie z artykułem 3 ustęp 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. 2020.920 tj.) jest Rada Ministrów. Zgodnie z art. 91 ustawy prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998 r. liczyły więcej niż 100 000 mieszkańców, a także miastom, które z tym dniem przestały być siedzibami wojewodów, chyba że na wniosek właściwej rady miejskiej odstąpiono od nadania miastu praw powiatu, oraz tym, którym nadano status miasta na prawach powiatu, przy dokonywaniu pierwszego podziału administracyjnego kraju na powiaty.
A zatem powiaty i miasta na prawach powiatu były i są tworzone nie przez organ stanowiący czy wykonawczy, nie przez skarbnika, nie przez doradcę podatkowego (nawet tego renomowanego), lecz przez Radę Ministrów.
Tak samo nazwy powiatów i miast na prawach powiatu. Nie są one nadawane przez organ stanowiący czy wykonawczy powiatu lub miasta na prawach powiatu, nie przez skarbnika, nie przez doradcę podatkowego, lecz przez Radę Ministrów.
Rada Ministrów realizując kompetencję ustawową, na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym w Dzienniku Ustaw z 1998 roku (Dz.U.1998.103.652) opublikowała rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 1998 r. w sprawie utworzenia powiatów. Zgodnie zatem z paragrafem 1 rozporządzenia utworzono powiaty oraz określono ich nazwy, siedziby władz i gminy wchodzące w ich skład, wymienione w załączniku do rozporządzenia.
W załączniku do rozporządzenia określono zatem następujące nazwy dla powiatów i miast na prawach powiatu. Miasta na prawach powiatu mają zatem nadaną rozporządzeniem Rady Ministrów nazwę:
• Jelenia Góra - miasto na prawach powiatu
• Legnica - miasto na prawach powiatu
• Wałbrzych - miasto na prawach powiatu
• Wrocław - miasto na prawach powiatu.
• Bydgoszcz - miasto na prawach powiatu
• Grudziądz - miasto na prawach powiatu
• Toruń - miasto na prawach powiatu
• Włocławek - miasto na prawach powiatu.
• Biała Podlaska - miasto na prawach powiatu
• Chełm - miasto na prawach powiatu
• Lublin - miasto na prawach powiatu
• Zamość - miasto na prawach powiatu.
• Gorzów Wielkopolski - miasto na prawach powiatu
• Zielona Góra - miasto na prawach powiatu.
• Łódź - miasto na prawach powiatu
• Piotrków Trybunalski - miasto na prawach powiatu
• Skierniewice - miasto na prawach powiatu.
• Kraków - miasto na prawach powiatu
• Nowy Sącz - miasto na prawach powiatu
• Tarnów - miasto na prawach powiatu.
• Ostrołęka - miasto na prawach powiatu
• Płock - miasto na prawach powiatu
• Radom - miasto na prawach powiatu
• Siedlce - miasto na prawach powiatu
• Opole - miasto na prawach powiatu.
• Krosno - miasto na prawach powiatu
• Przemyśl - miasto na prawach powiatu
• Rzeszów - miasto na prawach powiatu
• Tarnobrzeg - miasto na prawach powiatu
• Białystok - miasto na prawach powiatu
• Łomża - miasto na prawach powiatu
• Suwałki - miasto na prawach powiatu.
• Gdańsk - miasto na prawach powiatu
• Gdynia - miasto na prawach powiatu
• Słupsk - miasto na prawach powiatu
• Sopot - miasto na prawach powiatu.
• Bielsko-Biała - miasto na prawach powiatu
• Bytom - miasto na prawach powiatu
• Chorzów - miasto na prawach powiatu
• Częstochowa - miasto na prawach powiatu
• Dąbrowa Górnicza - miasto na prawach powiatu
• Gliwice - miasto na prawach powiatu
• Jastrzębie-Zdrój - miasto na prawach powiatu
• Jaworzno - miasto na prawach powiatu
• Katowice - miasto na prawach powiatu
• Mysłowice - miasto na prawach powiatu
• Piekary Śląskie - miasto na prawach powiatu
• Ruda Śląska - miasto na prawach powiatu
• Rybnik - miasto na prawach powiatu
• Siemianowice Śląskie - miasto na prawach powiatu
• Sosnowiec - miasto na prawach powiatu
• Świętochłowice - miasto na prawach powiatu
• Tychy - miasto na prawach powiatu
• Zabrze - miasto na prawach powiatu
• Żory - miasto na prawach powiatu.
• Kielce - miasto na prawach powiatu
• Elbląg - miasto na prawach powiatu
• Olsztyn - miasto na prawach powiatu.
• Kalisz - miasto na prawach powiatu
• Konin - miasto na prawach powiatu
• Leszno - miasto na prawach powiatu
• Poznań - miasto na prawach powiatu.
• Koszalin - miasto na prawach powiatu
• Szczecin - miasto na prawach powiatu
• Świnoujście - miasto na prawach powiatu.
Ile z wymienionych wyżej miast na prawach powiatu ma oprócz Gliwic prawidłowo wystawione faktury Vat w pozycji nabywca – sprzedawca?
Nikt?
W Polsce nie ma przecież takiej gminy jak gmina Wrocław, gmina Gdańsk, gmina Kielce, gmina Częstochowa, gmina miejska Kraków. To są przecież miasta na prawach powiatu i tak jak Gliwice w pozycji nabywca-sprzedawca na fakturze VAT, w JPK powinna występować nazwa Gliwice-miasto na prawach powiatu.
Proszę zerknąć do załącznika rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy I Polityki Regionalnej z dnia 28 grudnia 2020 r. w sprawie niektórych podatników i płatników, w odniesieniu do których zadania są wykonywane przez naczelnika urzędu skarbowego innego niż właściwy miejscowo (Dz.U.2020.2456). Wymienione są tam nie gminy lecz miasta na prawach powiatu: Ostrołęka, Płock, Radom, Siedlce, Bytom, Chorzów, Częstochowa, Dąbrowa Górnicza, Jaworzno, Katowice, Mysłowice, Piekary Śląskie, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Świętochłowice, Zabrze, Bielsko-Biała, Gliwice, Jastrzębie-Zdrój, Rybnik, Tychy, Żory, Leszno, Poznań, Kalisz, Konin.
Rozumiecie Skarbnicy, że w lwiej części macie błędną nazwę na każdej Waszej fakturze VAT, w każdym JPK-u? Przecież zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług, deklaracje i ewidencja VAT obejmują w przypadku, gdy podatnik nie jest osobą fizyczną – wskazanie pełnej nazwy podatnika.
Pełna nazwa podatnika dla Gliwic to Gliwice miasto na prawach powiatu. Gliwice stosują ją prawidłowo. Ale gmina Wrocław, gmina Gdańsk, gmina Kielce, gmina Częstochowa, gmina miejska Kraków i inni już nie.
Ile pracy czeka teraz księgowych przez błąd Skarbnika w świetle wyjaśnień MF :
W planie finansowym urzędu jednostki samorządu terytorialnego ujmuje się wszystkie wydatki budżetowe nieujęte w planach finansowych innych jednostek budżetowych.
Tak stanowi art 249 ustęp 3 ustawy o finansach publicznych.
Kto ma zatem w planie urzędu paragraf 453 VAT jako zaangażowanie, zobowiązanie, wydatek do zapłaty wykazywanego w JPKV7M nadwyżki VAT należny nad naliczony, który jest płacony na IRP-mikrorachunek JST?
Kto zarazem stosuje art 33 uosg, 33 uosp, 45 uosw i wykonuje zadania związane z centralizacją w VAT prawidłowo?
Jedynie 10 procent JST, a może nikt?
Używanie paragrafu 453 jedynie do rocznych korekt VAT to naruszenie przepisów art 249u3 uofp.
Totalnym łamaniem prawa jest używanie paragrafu 453 do faktur zakupowych i do VAT naliczony podlegający odliczeniu, tak jak zaleca RIO i KRIO i jak w efekcie praktykuje to ok. 90 procent gmin, powiatów, województw.
Nie zauważyliście Państwo, że w dodatkowych wyjaśnieniach do centralizacji w VAT Minister Finansów już w 2017 roku zmienił zdanie dot. Zastosowania paragrafu 453?
Proszę sobie je w końcu przeczytać Szczerze polecam również opinię NIK.
OD 2010....tak od 2010 polskie samorządy błędnie rozliczają VAT, gdyż geniusze VAT opodatkowali daniny publicznoprawne niepodatkowe.
Wrocławska szkoła VAT ma sieczkę w głowie, skoro nie rozróżnia działalności gospodarczej od zadań publicznych i opłat pobieranych w związku z ich realizacją, stanowiących z mocy prawa należności publicznoprawne niepodatkowe.
Jak jest jeden rachunek do organu i urzędu to nie ma, co oczywiste osobnego konta do dochodów i wydatków i do urzędu i jednostki, w rozumieniu art 49u1p1 Prawa bankowego.
A zatem bank otworzył jeden rachunek VAT. Mamy zatem 130 i 130vat.
Jak gmina ma sprzedaż z vat objętą MPP to zapłata wpływa: 100zł na 130 i 23 zł na 130vat. I tu się jaja zaczynają, bo RIO nie przemyślało negatywnych konsekwencji wykazywania dochodów netto.
Chodzi o to, że z konta 130vat można zapłacić nie tylko VAT, który do tej pory szedł poza budżetem i nie było go w planie wydatków na paragrafie 453 jako nadwyżka należnego nad naliczonym (czyli dokonywano wydatków z dochodów łamiąc DFP), gdyż od 1 listopada 2019, zgodnie z art 62bu2p2 Prawa bankowego z 130vat można regulować nie tylko VAT lecz również ZUS, CIT (w szb), PIT, akcyzę, odsetki itd..
A skoro może to robić bezpośrednio bank realizujący przelew i dokona tego przelewu w całości lub części, aby "uwolnić" w ten sposób środki JST z konta VAT, to oczywiste jest, że skoro dochody są netto, to i te wydatki wzorem tego co się dzieje z VAT idzie z "konta dochodów" z pominięciem budżetu, z naruszeniem zasady "brutto" z art 11 UoFP.
A zatem można zaryzykować tezę, że w gminach gdzie jest jedno konto do organu i urzędu, do dochodów i wydatków pozabudżetem jest nie tylko VAT ale i ZUS, CIT(w szb), PIT, akcyza , odsetki, itp.
ZNANY NAM SYSTEM FINANSÓW PUBLICZNYCH I ZASADY BUDŻETOWE NIE SĄ ZATEM PRZESTRZEGANE W KAŻDEJ GMINIE I W POWIECIE, KTÓRA MA JEDNO KONTO DO ORGANU I URZĘDU....bo przecież sprzedaż z VAT jest wtedy na urzędzie i na kocie 130vat "odkładają" się pieniążki z sprzedaży objętej MPP.
Lansowane przez RIO rozwiązania, aby dochody wykazywać netto (czyli Rb27s) są oczyistym powodem tej patologii.
Gmina i powiat, które dopuszczają do tego aby bank z konta 130vat dokonywał zapłaty pozabudżetowej narusza dyscyplinę finansów publicznych i ma pozabudżetowo, bezpośrednio z dochodów, z konta 130vat regulowany nie tylko VAT ale i ZUS i PIT ale i CIT (w szb), akcyzę odsetki itp.
Takie są/ mogą być skutki jak jest jedno konto i słucha się bzdurnych, łamiących prawo zaleceń RIO i błędnych wyjaśnień MF dot. centralizacji w VAT.
Choć ciekawe jest to, co jest przemilczane przez RIO, że o ile faktycznie MF pisze w wyjaśnieniach o dochodach netto, to nie pozwala używać paragrafu 453 do faktur zakupowych i VAT naliczony, lecz wyraźnie pisze, że wydatki mają być brutto, a paragraf 453 ma być używany do nadwyżki VAT należny nad naliczony, czyli należy VAT planować w budżecie po wydatkach.
A TAK NIK NIE PLANUJE VAT, BO JAK MA DOCHODY NETTO, TO PARAGRA 453 NIE JEST UŻYWANY DO NADWYŻKI NALEŻNEGO NAD NALICZONYM, co najwyżej do rocznej korekty VAT.
A ZATEM W "LWIEJ" CZĘŚCI GMIN I POWIATÓW SKARBNICY PRZYJMUJĄCY BŁEDNY MODEL EWIDENCYJNY, WKOPALI SIEBIE, PODLEGŁE JEDNOSTKI ORAZ SWOICH WÓJTÓW I STAROSTÓW W GOSPODARKĘ POZABUDŻETOWĄ....i w dyscyplinę finansów publicznych.
Takiego bajzlu w historii finansów publicznych jeszcze nie było.
BRAWA DLA RIO....i MF oraz moich ukochanych "specjalistów" od VAT w budżecie z PE, którzy tak dzielnie wdrażali centralizację w VAT....i rozwalili system finansów publicznych gmin i powiatów.
Czy naTVP info leciał przed chwila program o recenzencie ksiazek MS? Z reszta nie tylko ksiazek. Profesorze MK? Tego od VAT w JST? Co sobie centralizację VAT wymyślili? Z programu Anity Gargas wynika ze niezła z nich mafia. Za 2 tygodnie druga cześć.
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach