Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 159781485
RIO :: Zobacz temat - NIP
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
Wysłany: Nie Paź 26, 2008 6:30 pm Temat postu: NIP
Nadal nie wiem i proszę o pomoc, czy Urzad Gminy i Gmina muszą miec dwa NIPY czy jeden tylko dla Urzędu Gminy
Czym więcej czytam na ten temat to nadal nie rozumiem Proszę o odpowiedż krótką jeden czy dwa NIP i dla kogo : gminy czy Urzędu Gminy
Rodzaj dokumentu interpretacja indywidualna
Sygnatura ILPP2/443-585/08-2/MN
Data 2008.09.24
Autor Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy
Ewidencja i identyfikacja podatników --> Przepisy ogólne --> Przedmiot regulacji
Słowa kluczowe deklaracja podatkowa
deklaracje
faktura
faktura VAT
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
Numer Identyfikacji Podatkowej
płatnik
podatnik
podatnik podatku od towarów i usług
samorząd
samorząd terytorialny
urząd
urząd gminy
urząd miejski
Wniosek ORD-IN 280 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2008 r. (data wpływu 26 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania Numeru Identyfikacji Podatkowej przy składaniu deklaracji VAT-7 i wystawianiu faktur VAT – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania Numeru Identyfikacji Podatkowej przy składaniu deklaracji VAT-7 i wystawianiu faktur VAT.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Urząd Skarbowy pismem z dnia 29 listopada 2000 r. nadał Numer Identyfikacji Podatkowej Gminie, jako odrębnemu podatnikowi podatku od towarów i usług. Numer NIP dla Urzędu Miejskiego, stanowiącego jednostkę budżetową Gminy, nadano w dniu 25 kwietnia 1994 r. W wyniku powyższego, od 2000 r. Urząd Miejski i Gmina składają odrębne deklaracje VAT-7.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Jaki numer NIP powinien być stosowany przy składaniu deklaracji VAT-7 i na kogo winna być wystawiona faktura VAT?
Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Gmina, będąc samorządową osobą prawną, nie ma własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nią zadania wykonuje za pośrednictwem Urzędu.
Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych, tylko urząd jako jednostka budżetowa Gminy ma możliwość prowadzenia ewidencji księgowej dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Gmina i Urząd Miejski powinny stosować jednakowe oznaczenia NIP, a dla rozliczenia podatku VAT składać jedną deklarację VAT-7.
Podobne stanowisko zajmuje Ministerstwo Finansów.
W dniu 2 marca 2007 r. Gmina skierowała do Naczelnika Urzędu Skarbowego pismo z prośbą o zajęcie stanowiska w ww. kwestii. W otrzymanej odpowiedzi wskazano, że taka możliwość nie istnieje z uwagi na to, że każdy podmiot, który należy do jednej z kategorii podatników określonych w przepisie art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, jest zobowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego, w wyniku czego otrzymuje swój numer NIP.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Gmina, zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu.
Gmina jest samorządową osobą prawną, która nie ma własnych struktur organizacyjnych, natomiast nałożone na nią zadania, w myśl art. 33 cyt. ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, wykonuje za pośrednictwem urzędu gminy.
Zdolność prawną, jak i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma jednostka samorządu terytorialnego – gmina, nie zaś urząd gminy. Urząd gminy jest jedynie aparatem pomocniczym gminy.
Samorządowe osoby prawne (gminy, powiaty, województwa) są jednostkami podziału terytorialnego, posiadają osobowość prawną, a zatem i zdolność do działania we własnym imieniu i na własny rachunek. Nie mają jednak własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. Urzędy te realizując zadania spoczywające na samorządowych osobach prawnych, a skutkujące obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług, występują wyłącznie jako jednostki organizacyjne działające w imieniu i na rzecz ww. osób prawnych. W oparciu o rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 142, poz. 1020 ze zm.) należy stwierdzić, iż urząd gminy nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne.
Gmina (jednostka samorządu terytorialnego) nie może wykonywać swoich zadań statutowych bez udziału urzędu miasta. W związku z powyższym, gmina i urząd miasta powinny stosować jeden numer identyfikacji podatkowej przy składaniu deklaracji dla podatku od towarów i usług podatkowych i przy wystawianiu faktur VAT.
Zatem, wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia (numeru) NIP sporządzane przez urząd, dotyczące czynności przypisanych prawnie gminom, powinny być sygnowane numerem NIP osoby prawnej, w której imieniu wykonywane są te czynności czyli numerem NIP gminy.
Ponadto, podkreślić należy, iż inne niż urzędy gmin (powiatów) i urzędy marszałkowskie, tj. gminne jednostki organizacyjne, działające w formie np. zakładów budżetowych, jednostek budżetowych i gospodarstw pomocniczych, powinny dla celów rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług rejestrować się jako odrębne podmioty tego podatku i posiadać odrębne oznaczenie (numery) NIP.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej (NIP).
Stosownie do ust. 2 i 3 cyt. wyżej przepisu, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych – podmioty te również otrzymują NIP.
Powyższe oznacza, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Należy podkreślić również, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom (z których jeden jest podatnikiem np. podatku od towarów i usług, a drugi płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych), jak również posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym innemu podmiotowi. Numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP. Konsekwencją wydania ww. decyzji jest jednoznaczna identyfikacja podmiotu w systemie Poltax poprzez jego NIP i nazwę.
Reasumując, podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (Gminy i Urzędu Gminy) jest wyłącznie Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną. Zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy, w imieniu Gminy dokonuje Urząd Miasta. Dokumenty księgowe (faktury VAT i deklaracje VAT), wystawiane i sporządzane przez Urząd Miasta, winny posiadać numer identyfikacji podatkowej Gminy – jeśli dotyczą czynności przypisanych prawnie Gminie. W zakresie podatku od towarów i usług powinno być wystawione jedno rozliczenie deklaracyjne.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.
W związku z powyższym tut. Organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Problem NIP swego czasu z racji swej powagi trafił do Sejmu RP w interpelacji poselskiej nr 9029.
W odpowiedzi na ową interpelację, tj. w odpowiedzi sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów uznano, że gmina i urząd gminy powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer) Nip, a w związku z ich działaniami (czynnościami) powinno być wystawione jedno rozliczenie deklaracyjne.
Co jednak ma zrobić jednostka samorządu terytorialnego, która otrzymała wiążące odmienne stanowisko i musi je stosować dotąd, aż nie uzyska odmiennego - takie jak przykładowo stanowisko Izby Skarbowej w Poznaniu Ośrodek Zamiejscowy w Kaliszu sygnatura A1-N-417/5/2005: Wnioskiem z dnia 24.05.2005r. wnioskodawca zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pleszewie o dokonanie interpretacji prawa podatkowego w przedmiocie posiadania przez gminę i urząd gminy jednego numeru identyfikacji podatkowej NIP. Zdaniem wnioskodawcy obydwa wyżej opisane podmioty powinny posiadać jeden numer identyfikacji podatkowej NIP. W oparciu o przedstawiony stan faktyczny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pleszewie postanowieniem z dnia 01.07.2005r. nr PP-443/30/30/2005/IPP uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe. (…) Reasumując, wymienione podmioty pomimo wykazanej powyżej pewnej zbieżności w zakresie realizacji niektórych zadań, powinny posiadać i posługiwać się odrębnymi numerami identyfikacji podatkowej NIP. (…) Powyższa interpretacja prawa podatkowego została wydana w oparciu o przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w dniu jej wydania stan prawny.
Ciekawe jest jednak to, że już nie ośrodek zamiejscowy a Izba Skarbowa w Poznaniu sygnatura PP-A/406-44/05/JC przyjęła odmienne stanowisko i stwierdziła, że gmina i urząd gminy powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer) NIP. Jak widać z powyższej wypowiedzi aninimowego Gościa stanowisko to podtrzymywane jest do dziś.
W wyjaśnieniu przykładowo Urzędu Skarbowego w Kartuzach sygnatura NIP/4001-86/05/EZ czytamy:O ile zatem zgłoszenia rejestracyjnego dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie którego został nadany numer identyfikacji podatkowej NIP, dokonał w imieniu gminy-urząd gminy, to w takiej sytuacji należy dokonać aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT oraz aktualizacyjnego NIP-2 poprzez zmianę nazwy z "urzędu gminy" na "gminę".
Jednakże skoro gmina, powiat, województwo mająca osobowość prawną jest w świetle Konstytucji RP i w świetle Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego organem władzy publicznej , który w świetle prawa samorządowego wykonuje zadania tego organu przy pomocy organu stanowiącego i wykonawczego, a organ wykonawczy wykonuje zadania przy pomocy urzędu to brak jest podstaw do stwierdzenia że należy w zgłoszeniu aktualizującym zamienić urząd gminy na gminę.
Nie byłoby tego całego zamieszania gdyby nadal organy podatkowe stosowały jak najbardziej słuszne stanowisko Ministra Finansów z lat ubiegłych, tj wynikające z pisma z dnia 19 grudnia 1994 roku (nr PP1-7207-69/94/SK) w którym uznał, że podatnikiem jest zawsze odpowiedni urząd działający za osobę prawną (skarb państwa, gminę). Nie ulega wątpliwości, że i dziś pogląd ten jest właściwy, gdyż gmina jest przecież organem władzy publicznej, o czym można przeczytać w Konstytucji RP, a nie uznaje się za podatników podatku VAT organów władzy publicznej.
Najciekwsze jest jednak to, że znane są i odmienne stanowiska z których wynika, że do VAT powinno się stosować NIP osoby prawnej a do dochodowego NIP urzędu....kabaret..
...jeśli jednak urząd gminy ma się posługiwać NIP-em gminy to mam pytanie: kto jest pracodawcą? i z jakim NIPem rozliczać zaliczki na pod. dochodowy...o ZUSie nie wspominając...
W EFEKCIE KOŃCOWYM W POZNAŃSKIEJ INTERPRETACJI DOCHODOWY ROZLICZANY JEST NIPEM URZEDU A VAT NIPEM OSOBY PRAWNEJ...A ZATEM ZŁAMANE SĄ ZASADY IDENTYFIKACJI I W JEDNYCH KSIĘGACH KSIĘGOWANI SĄ DWAJ NABYWCY: URZĄD I GMINA....SKANDAL
TW
Interpretacje, które Pan przytoczył są już nieaktualne. Aktualnie istnieje wiele orzeczeń sądów administracyjnych, które potwierdzają trafność stanowiska MF w tej sprawie, a na temat interpelacji poselskiej sądy nie chcą się wypowiadać, gdyż nie stanowią oficjalnej wykładni prawa. Proszę zweryfikować swoje stanowisko w sprawie i nie przedstawiać poglądów, które wprowadzają niepotrzebne zamieszanie w tematykę nip i vat.
Reasumując:
nip dla gminy jako podatnika vat (urząd nigdy nie będzie podatnikiem vat)
oraz nip dla urzędu jako płatnika składek zus i podatku dochodowego od osób fizycznych
Nie byłoby tego całego zamieszania gdyby nadal organy podatkowe stosowały jak najbardziej słuszne stanowisko Ministra Finansów z lat ubiegłych, tj wynikające z pisma z dnia 19 grudnia 1994 roku (nr PP1-7207-69/94/SK) w którym uznał, że podatnikiem jest zawsze odpowiedni urząd działający za osobę prawną (skarb państwa, gminę). Nie ulega wątpliwości, że i dziś pogląd ten jest właściwy,
...a co niby zmieniło się w ustawie vat poprzedniej i w obecnej oraz w zasadach nadawania numeru NIP...NIC
Mały cytat:
USTAWA
z dnia 13 października 1995 r.
o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników
Art. 5. 1. Podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego; zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.
[b]NIP ma być jeden dla wszyskich podatków...i tyle.
A jak JST ma dwa NIP-y to kolejny mały cytat:
USTAWA
z dnia 10 września 1999 r.
Kodeks karny skarbowy
Art. 81. § 1. Podatnik lub płatnik, który wbrew obowiązkowi:
1) nie dokonuje w terminie zgłoszenia identyfikacyjnego albo aktualizacji objętych nim danych albo też podaje w nim dane niezgodne ze stanem rzeczywistym lub niepełne,
2) dokonuje zgłoszenia więcej niż jeden raz, 3) nie podaje numeru identyfikacji podatkowej lub podaje numer nieprawdziwy,
podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.
...ale to i tak pikus wobec fakty, że wskutek radosnej twórczości RIO i wzajemnie sprzecznych interpretacji organów podatkowych w księdze głównej urzędu gminy/miasta/starostwa księguje się na jednych urządzeniach księgowych dwóch różnych podatników...raz z NIP JST a raz z NIP urzedu jako Jednostki budżetowej....
Dwóch różnych podatników w jednej księdze głównej.... POPĘKAJĄ ZE ŚMIECH BIEGLI REWIDENCI JAK OD PRZYSZŁEGO ROKU MOŻE WEJDZIE BADANIE SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH W NIEKTÓRYCH JST.
a co....inny NIP ma być dla jednostki jako podatnika a inny jako płatnika
TW
ps.:
Art. 5. 1. Podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego; zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.
...
6. Przepisy ust. 1-4 oraz ust. 4a i 4b stosuje się odpowiednio do płatników podatków oraz płatników składek ubezpieczeniowych.
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach