Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 162243783
RIO :: Zobacz temat - księgowanie VAT
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
Do sprawozdania netto. Zmniejszamy dochody uzyskane w poszczególnych paragrafach. Ja nie pomniejszam dochodów wg. deklaracji tylko według faktycznie uzyskanych dochodów w poszczególnych paragrafach. Na koniec m-ca wyksięgowuję VAT z dochodów uzyskanych i przeksięgowuję na 453 wydatki zmniejszając. U mnie nadwyżka VAT naliczonego nad należnym. Każdy m-c rozliczam wg.dokonanych wydatkó i otrzymanych dochodów.[/quote]
Jestem starą księgową , ale czegoś tu nie rozumiem Dlaczego pracownicy RIO nie odpowiedzą na takie bzdury. Jakie zmniejszenia ,jakie przeksięgowania, na jakiej podstawie??? Toż to w planach finansowych pokazywane są dane nieprawdziwe , księgi prowadzone są nierzetelnie.
Jak to jest zapisane w planie kont ? Aktywa pieniężne wycenia się wg.wartości nominalnej . Czy w tej jednosce nie było kontroli RIO ?
"Do sprawozdania netto. Zmniejszamy dochody uzyskane w poszczególnych paragrafach. Ja nie pomniejszam dochodów wg. deklaracji tylko według faktycznie uzyskanych dochodów w poszczególnych paragrafach. Na koniec m-ca wyksięgowuję VAT z dochodów uzyskanych i przeksięgowuję na 453 wydatki zmniejszając. U mnie nadwyżka VAT naliczonego nad należnym. Każdy m-c rozliczam wg.dokonanych wydatkó i otrzymanych dochodów.[/quote]"
Jestem starą księgową , ale czegoś tu nie rozumiem Dlaczego pracownicy RIO nie odpowiedzą na takie bzdury. Jakie zmniejszenia ,jakie przeksięgowania, na jakiej podstawie??? Toż to w planach finansowych pokazywane są dane nieprawdziwe , księgi prowadzone są nierzetelnie.
Jak to jest zapisane w planie kont ? Aktywa pieniężne wycenia się wg.wartości nominalnej . Czy w tej jednosce nie było kontroli RIO ?
W mojej jednostce VAT jest koztem ale tylko w wysokości różnicy wynikającej z zaokrąglenia podatku VAT do odprowadzenia. Jeżeli VAT jest większy niż pobrany od kontrahentu / są to grosze/ ujmuję w § 453 jeśli mniejszy jest moim dochodem /również grosze/.
A ksiegowanie faktur u mnie wygląda tak:
FV WN- 201-kwota brutto MA- 750 -kwota netto
MA- 225 - kwota VAt
VAT do odprowadzenia
225 - 130 / bez klasyfikacji i dla czystości obrotów kwota powtórzona ze znakiem minus 130/130
...typowy przykład błędnych moim zdaniem księgowań.
A jak idzie przelew zaliczki podatku dochodowego od osób fizycznych to też przelew idzie z konta dochodów (pomniejszenia dochodów) z pominięciem paragrafu wydatków?
A przecież dochodowy od fizycznych podobnie jak VAT też jest dochodem budżetu państwa.....
Panie Tomaszu. Podatek dochodowy od osób fizycznych jest wydatkiem, poniewaz jest to część np. wynagrodzenia pracownika, którą ja zatrzymuję i jako płatnik odprowadzam do urzędu skarbowego. I konkretnie księguje to np. WN 225 - MA 130-75023-4010
Wysłany: Pią Sty 02, 2009 4:07 pm Temat postu: racja (chyba) u p. Wojtani
Przekonuję się do racji przedstawianych przez p. Wojtanię. Póki co w gminie, w której jestem skarbnikiem, rozliczenie Vat przebiega wg najczęściej stosowanego schematu (tzn. z dochodów). Schemat ten działa bezproblemowo, jeżeli mamy do czynienia z typowymi transakcjami (typu: gmina (działając poprzez urząd gminy) sprzedaje nieruchomość i odprowadza do US Vat zapłacony przez nabywcę w cenie sprzedaży). Jednakże ostatnio przeprowadzona transakcja zmusiła mnie do krytycznego przyjrzenia się tej praktyce. Gmina kupiła od parafii budynek płacąc częściowo gotówką i częściowo gruntami. Jako, że zamianę gruntów należy (co potwierdzają liczne interpretacje, przywoływane również na tym forum) traktować jak sprzedaż tych nieruchomości przez każdą ze stron, to Gmina winna uiścić Vat od gruntów przekazanych Parafii. Ale skąd ma wziąć środki na ten cel? Z dochodów? jakich? Przecież w związku z tą transakcją gmina nie otrzymała ani złotówki, tym bardziej złotówki dotyczącej Vatu, który należy odprowadzić do US. Sprawę "załatwia" jedynie potraktowanie Vatu należnego jako wydatku jst i ustanowienie na ten cel planu wydatków. A wówczas (konsekwentnie) dochody ze sprzedaży mienia (ta sprzedaż jest tu jedynie dobrym - moim zdaniem - przykadem (powtarzam - przykładem)) należy ujmować w księgach i wykazywać w sprawozdaniach również w kwotach brutto.
Pozdrawiam i przepraszam za przydługi tekst.
Arek.
Wysłany: Pią Sty 02, 2009 4:19 pm Temat postu: to jeszcze ja...
prezentowane (przeze mnie) wyżej stanowisko "rozjaśnia" mi jeszcze jedną sprawę dotyczącą Vat-u. Chodzi mianowicie o NIP (jeden - dla Urzędu, czy dwa - odrębnie dla Gminy i odrębnie dla Urzędu). Dlatego piszę drugi post, zdając sobie sprawę, że to może nie ten wątek, ale wydaje mi się, że te dwa wątki zazębiają się i ten post dotyczy właśnie tego "zazębienia". Jeśli przyjmiemy, że prawidłowe jest jedynie traktowanie Vatu należnego jako wydatku, to wydatek ten musi być zaplanowany jako wydatek urzędu gdyż art. 186 ust. 3 ustawy o finansach publicznych mówi:
3. W planie finansowym urzędu jednostki samorządu terytorialnego ujmuje się wszystkie wydatki budżetowe nieujęte w planach finansowych innych jednostek budżetowych, w tym wydatki związane z funkcjonowaniem organu stanowiącego i zarządu jednostki samorządu terytorialnego.
Czyli przepis ten należałoby uznać, za przepis nakazujący rozliczanie Vatu przez Urząd (co wydaje mi się jedynym rozsądnym i spójnym ze szczególnymi zasadami rachunkowości gmin itd..., rozwiązaniem).
...w przyszłym tygodniu mam być na spotkaniu w MF dot. różnych problemów rachunkowości i sprawozdawczości, ze szczególnym naciskiem na "patenty" wymyślone przez kontrolujących. Być może uda mi się zainteresować MF ot choćby sprawą NIP-ów.
Jeśli bowiem w jednej księdze głównej urzędu gminy raz księgowane są faktury z NIP urzędu, a raz z NIP gminy, i jeśli przychody i koszty tych formalnie przecież wówczas dwóch różnych podatników, ujmowane są w jednej księdze i w jednym jednostkowym sprawozdaniu - to żadna JST nie ma prawidłowo prowadzonych ksiąg jako podatnik.
SKARBNIKÓW, KTÓRZY DO TEGO DOPUŚCILI SPOTKA "NAGRODA" wynikająca z sankcji za nieprawidłowe prowadzenia ksiąg ....
Wysłany: Pon Sty 05, 2009 10:08 am Temat postu: łeb urwać Hydrze...
Będę trzymał kciuki za wyniki spotkania. Problemów, które należałoby poruszyć podczas takiego spotkania znalazłoby się wiele i z pewnością nie muszę ich tu przytaczać.. Niestety, po kilkunastu latach styczności z finansami publicznymi i kilku latach skarbnikowania coraz częściej opadają mi ręce. Ileż to razy słyszałem, że "z nikim nie ma problemów, jedynie z gminą ... (tu pada nazwa "mojej' gminy)", albo "wszystkim pasuje taki sposób postępowania, tylko nie wam". Coraz bardziej jestem przekonany, że w tym kraju nie rządzi przepis lecz powszechnie stosowana praktyka (często nie mająca wiele wspólnego z prawidłowymi rozwiązaniami). Żeby coś poprawić należałoby "łeb urwać Hydrze" i to - niestety - odpowiednio wysoko... (nie wykluczam części MF, dużej części US i IS, nie omijając RIO).
Oto kilka "palących" mnie problemów:
1. "Nasz" Urząd Skarbowy uskutecznia ostatnio (od końcówki grudnia) akcję ujednolicania podejścia do sprawy NIP, "sugerując", że jedynym poprawnym rozwiązaniem są dwa NIP-y (jeden dla urzędu i odrębny dla Gminy). Nasza gmina jest w tej chwili jedyną w powiecie, która nie poskładała odpowiednich druków w celu nadania NIP gminie (a dotychczas wszędzie funkcjonował model NIP-u jedynie dla urzędu). Oto jaka siła perswazji tkwi w telefonie urzędnika Urzędu Skarbowego...
2. Ostatnio podpisywaliśmy umowę na dofinansowanie zrealizowanej już inwestycji ze środków PROW 2004-2006. Kierownik odpowiedniego biura w Urzędzie Wojewódzkim przeraziła mnie. Z tego, co mówiła jasno wynikało, że wiele gmin zostało zmuszonych do zarejestrowania gminy jako czynnego podatnika podatku VAT i do "brania" faktur wystawionych na gminę i księgowania ich w księgach Urzędu (gdyż przecież gdzie je zaksięgować?). Jeszcze nie wiem, jak to będzie z nami, ale już się boję. Znowu usłyszę od szefa "Panie Skarbniku, jak to jest? Wszystkim Skarbnikom dookoła pasuje, tylko Panu nie???..." - na pewno będzie to brzmiało jak memento...
3. W wielu (bardzo wielu) jst w księgach ujmuje się również (o zgrozo) faktury wystawione na podmioty spoza sektora finansów publicznych. Chodzi o jednostki OSP. Na gminie ciąży obowiązek finansowego zabezpieczenia gotowości bojowej jednostek osp (art. 32 ust. 2 ustawy o ochronie ppoż.), czyli również m.in. zakupu wyposażenia. Natomiast jednostki osp mogą otrzymywać dofinansowanie (nawet 50 %) do zakupowanego sprzętu ze środków pochodzących z MSWiA, dystrybuowanych przez Związek Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczpospolitej Polskiej. Podkreślam, dofinansowanie przysługuje jednostce OSP a nie gminie. Ale rzadko która jednostka posiada środki na sfinansowanie tych zakupów w części ich dotyczącej. Tym bardziej, że przecież obowiązek zakupu wyposażenia ciąży na gminie... Żeby gminy nie traciły dofinansowania (które przecież im NIE przysługuje) "wymyślono" (przy dużym udziale księgowych ze Zw.OSP RP), że faktury VAT wystawiane będą z jednostką OSP jako nabywcą i gminą jako płatnikiem (śmiech, bo zgodnie z ustawą o VAT ten co opłaca fakturę nie ma nic wspólnego z płatnikiem, który w tej ustawie został przecież zdefiniowany). I gminy takie faktury płacą (nie mając do tego żadnego tytułu prawnego) i ujmują w swoich księgach (tzn. księgach urzędu). I znowu... rozmowa telefoniczna z głównym księgowym Zarządu Głównego ZOSP RP, przeprowadzona pod koniec 2005 r. miała mniej więcej taki przebieg: "wie pan co? w ciągu kilku lat jest pan drugim skarbnikiem, który to kwestionuje. Wszystkim innym pasuje... Można przecież nie brać tego wyposażenia z dofinansowaniem...". Organy właściwe do prowadzenia postępowania przygotowawczego w takiej sprawie (Urz.Sk.) odesłały mnie do organów nadzoru. A te - "olały" totalnie ...
Cieszę się, że wreszcie będę mógł dać jednostkom osp dotacje na takie zakupy...
Ależ się rozpisałem. Sorry. Niech Pan, Panie Wojtania, zwróci uwagę tym z MF, żeby działali w celu zmniejszenia poziomu arogancji urzędniczej (wszystkowiedzenia) ludzi z Urz. Woj., oraz, żeby przeciwdziałali procesowi tworzenia przez służby finansowe podległe Ministrowi Finansów prawa powielaczowego.
może to bardzo stare pismo, ale może Pan Wojtania się do niego dokopie. Pismo MF BP-10-5100-83/95 z dnia 19 września 1995r. Tam właśnie jest napisane, że JB przelewa podatek VAT z subkonta dochodów pomniejszając paragrafy dochodów, w którym sklasyfikowana została należność z tyt. sprzedaż- na rachunek bieżący subkonta wydatków w częśći podlegającej odliczeniu, pomniejszając wydatki w § 62 (teraz 4530) - na rachunek US w pozostałej części. Powołała się na nie pani z RIO z Lublina prowadząca szkolenie w 2007r.
Muszę przyznać że wątpliwości Pana Wojtania są uzasadnione i w tym roku zmieniamy system księgowania przelewu podatku VAT. Problem się wziął z analizy w zakresie zaciągania zobowiazań.W budżecie jest zabezpieczona kwota bruuto na wydatki bo przecież zobowiązanie zaciąga sie na kwotę brutto i "do wysokości kwot ujętych w planie budżetowym".W przypadku korygowania wydatków o podatek VAT odliczany mamy dziwną sytuację:suma umów(zaciągnięte zobowiązanie) jest większa niz wydatki.To mnie przekonuje do słusznośći interpretacji Pana Wojtania. W związku z powyższym w Rb 27s bedziemy wykazywać kwotę brutto dochodów , na wydatkach kwotę brutto,a saldo z k-ta 225-podatek VAT do zapłacenia zawsze w paragrafie 453.Chciałam również zauważyć że ten sposób eliminuje dziwne księgowania na podstawie PK i jest więcej czasu dla służb finansowych na pozostałe prace. Pozdrawiam
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa) Idź do strony Poprzedni1, 2
Strona 2 z 2
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach