Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 163305999
RIO :: Zobacz temat - Uchwała NSA dot VAT a błąd Skarbnika Wrocławia i Jego Doradcy Podatkowego
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
...no to skarbnicy strzelili gafę, gdyż wbrew opinii Pani Rogala, która również i inne bzdury opowiada np. o cząskowych deklaracja VAt-7 z jednostek budżetowych - ta uchwała NIE JEST UCHWAŁĄ POWSZECHNIE OBOWIĄZUJĄCĄ
...przecież została ona wydana na podstawie art 15 paragraf 1 punkt 3, a nie punkt 2 ustawy PPSA...
OZNACZA TO ŻE DOTYCZY ONA KONKRETNEJ SPRAWY SĄDOWOADMINISTRACYJNEJ....I ZWIĄZANA BYŁA Z ROZPATRYWANIEM SKARGI KASACYJNEJ.
TA UCHWAŁA NIE OBLIGUJE SKARBNIKÓW DO JAKICHKOLWIEK DZIAŁAŃ
Ponadto warto aby skarbnicy doczytali również art 269 PPSA, gdyż jeśli jakiś skład sądu nie podzieli stanowiska zawartego w tej uchwale to może ona zniknąć z obiegu...
...a w uchwale tej jest "SZKOLNY" błąd
No ale jeśli skarbnicy optymalizują podatkowo gminy, to ja właśnie wróciłem z Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi, gdzie "szykują się" już na zoptymalizowanych podatkowo skarbników, aby im odebrac odzyskany VAT...
CZY SKARBNIK WROCŁAWIA WIE, CZY JEGO DORADCA PODATKOWY WIE, ŻE W POKL, POIŚ JEST ZASADA, ŻE NAWET JEŚLI VAT ROZLICZA PROPORCJĄ TO I TAK CAŁY VAT JEST NIEKWALIFIKOWANY???
Czy wrocławskie szkoły, OPS ma już odłożoną kasę na zwroty już niekwalifikowanego VAT-u od wszystkich unijnych projektów?
"Wczoraj trzyosobowy skład NSA postanowił jednak skierować w tej sprawie pytanie prejudycjalne (wstępne) do Trybunału Sprawiedliwości UE (TSUE). Zapytał, czy w świetle art. 4 ust. 2 w zw. z art. 5 ust. 3 traktatu Unii jednostka organizacyjna gminy może być traktowana jako podatnik VAT. Chodzi o sytuację, gdy wykonuje ona czynności w charakterze innym niż organ władzy publicznej w rozumieniu art. 13 dyrektywy 112, mimo że nie spełnia przewidzianego w niej warunku samodzielności."
Naczelny Sąd Administracyjny 10 grudnia 2013 r. postanowił (sygn. I FSK 311/12) skierować do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pytanie prejudycjalne, dotyczące statusu prawnopodatkowego w podatku od towarów i usług samorządowych jednostek budżetowych, o następującej treści:
„Czy w świetle art. 4 ust. 2 w związku art. 5 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej (wersja skonsolidowana Dz. Urz. UE C 83 z dnia 30 marca 2010 r., s. 13 i nast.) jednostka organizacyjna gminy (lokalnego organu władzy w Polsce) może być uznana za podatnika VAT w sytuacji, gdy wykonuje czynności w charakterze innym niż organ władzy publicznej w rozumieniu art. 13 dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE z dnia 11 grudnia 2006 r. Nr L 347, s. 1 i nast. ze zm.), pomimo, że nie spełnia warunku samodzielności (niezależności) przewidzianego w art. 9 ust. 1 tej dyrektywy?"
Pytanie do TSUE zostało skierowane w sprawie będącej przedmiotem uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 czerwca 2013 r. sygn. I FPS 1/13, w której NSA uznał, że w świetle art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami podatku od towarów i usług z uwagi na to, że nie prowadzą samodzielnie działalności gospodarczej.
W związku ze skierowaniem pytania prejudycjalnego Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że podziela wątpliwości istniejące w sprawie, które znalazły wyraz w pytaniu prejudycjalnym, zwłaszcza że wskazana przez sąd w pytaniu kwestia nie była badana w cytowanej uchwale NSA.
Mając na uwadze utrwaloną praktykę interpretacyjną, znaczenie przedmiotowej kwestii dla wszystkich jednostek samorządowych oraz konieczność zapewnienia pewności stosowania prawa, do momentu wydania orzeczenia przez Trybunał Sprawiedliwości UE pozostaje aktualne dotychczasowe stanowisko Ministra Finansów, wyrażone w wydawanych interpretacjach indywidualnych, uznające samorządowe jednostki budżetowe za odrębnych podatników podatku od towarów i usług.
...no i ponoć Wrocław wycofał się ze swojej "reformy" rozliczania VAT-u.
UPS....a co z innymi wpuszczonymi w maliny przez doradców podatkowych?
TW
Nie wiem, na ile znane Wam sa zasady opodatkowania jst w innych panstwach UE, gdzie obowiazuja identyczne zasady podatku VAT. Generalnie, w zaleznosci oczywiscie od prawa administracyjnego, jednostki sa podatnikami VAT. Rozne sa tylko zasady odliczenia/zwrotu podatku VAT. Przykladowo w Niemczech spolki podobne do naszych komunalnych sa jednym podatnikiem VAT z gmina. Doradcy wylacznie przeniesli do Polski rozwiazania z Europy. Co wiecej Komisja Europejska pracuje nad oVATowaniem wszystkich czynnosci podejmowanych przez jst, tak jak przykladowo ma to miejsce m.in. w Australii. Warto zatem zapoznac sie z dyrektywa VAT, przepisami w innych krajach zanim stanowczo bedziemy krytykowali to co sie stalo na rynku.
...no właśnie. Zamin cokolwiek doradcy podatkowi znów będą mieszać w samorządach chyba warto przeczytać, cytuję:
Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
Dziennik Urzędowy L 347 , 11/12/2006 P. 0001 - 0118
Artykuł 13
1. Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
2. Państwa członkowskie mogą uznać działalność podmiotów prawa publicznego, zwolnioną na podstawie art. 132, 135, 136, 371, 374, 375, 376 i 377, art. 378 ust. 2, art. 379 ust. 2 i art. 380-390, za działalność, którą podmioty te podejmują jako organy władzy publicznej.
...warto również przeczytać artykuł 16 Konstytucji RP.
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach