Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 164028013
RIO :: Zobacz temat - Księgowanie VAT w 2017
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
Szanowni Państwo Skarbnicy Gmin, Powiatów, Województw,
Przypominam broszurę MF tę, że niby dochody mają być netto a wydatki brutto.
POMIJAM JUŻ SPRAWĘ, ŻE BĘDZIECIE MIELI DEFICYTY BUDŻETOWE ZA 2017...jest inny problem....no właśnie....proszę uważnie przeczytać pytania i odpowiedzi z broszury. Przypominam ostatnią z nich:
Czy dopuszczalne jest stosowanie w jednostce budżetowej paragrafu 4530 jako wydatku, w przypadku gdy VAT z faktury wydatkowej podlega odliczeniu? Zaplanowany wydatek w takim paragrafie bardzo ułatwiłby rozliczenie VAT naliczonego zwróconego z US w sytuacji, gdy VAT zwrócony księgowany jest jako zmniejszenie wydatków? Z chwilą wdrożenia centralizacji rozliczeń podatku VAT jednostka samorządu terytorialnego przejmie obowiązki podatnika VAT za swoje jednostki organizacyjne. Jednostka samorządu terytorialnego powinna zatem opracować procedury dotyczące rozliczeń podatku VAT z jednostkami organizacyjnymi z uwzględnieniem przepisów prawa.
W § 4530 Podatek od towarów i usług jednostka samorządu terytorialnego ujmie wydatki dotyczące zapłaty podatku VAT należnego (kiedy VAT należny jest wyższy od VAT naliczonego). W sprawozdaniu Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych wydatki wykazywane będą w kwotach brutto.
....K..MAĆ...Przecież z pytania tego wynika, że chodzi im o VAT naliczony....a zobowiązaniem dla JST nie jest VAT naliczony, lecz należny...a chodzi o to, że JST księgują fakturę zakupową np. zakup usług kwota netto i vat naliczony na par 453 klasyfikacji wydatków (VAT)....tak jak MF wyjaśniało to w piśmie BPI-4071/93c/2007/1189
Przecież to wszystko jest na opak. Bo nie powinni stosować tego paragrafu przy zakupie i VAT naliczonym.
Rozumiecie ludzie?
MF POMYLIŁO VAT NALICZONY Z VAT NALEŻNYM....
Do tej pory ujmowali dochody netto bo vat należny płacili z konta dochodów, czyli wydatki też mieli netto, gdyż nie ujmowali VAT należnego jako wydatku. A zatem deficyt mieli na zero. Tak zalecało RIO.
Czy dopuszczalne jest stosowanie w jednostce budżetowej paragrafu 4530 jako wydatku, w przypadku gdy VAT z faktury wydatkowej podlega odliczeniu? Zaplanowany wydatek w takim paragrafie bardzo ułatwiłby rozliczenie VAT naliczonego zwróconego z US w sytuacji, gdy VAT zwrócony księgowany jest jako zmniejszenie wydatków?
...przecież to o VAT naliczony chodzi.
A w scentralizowanej podatkowo gminie zobowiązaniem jest nie VAT naliczony lecz VAT należny. Tymczasem MF pisze:
W § 4530 Podatek od towarów i usług jednostka samorządu terytorialnego ujmie wydatki dotyczące zapłaty podatku VAT należnego (kiedy VAT należny jest wyższy od VAT naliczonego). W sprawozdaniu Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych wydatki wykazywane będą w kwotach brutto.
KAPUJECIE, ŻE MF MYLI VAT NALICZONY Z NALEŻNYM
I JAK SZANOWNI PAŃSTWO CHCECIE KSIĘGOWAĆ PO TAKICH WYJAŚNIENIACH VAT W SWOICH GMINACH????
....totalna kompromitacja MF i wieloletnie nieprawidłowości w tym zakresie, a szczególnie w księgowaniu VAT z konta dochodów.
Przepisy wszystko normują i wystarczy je przestrzegać stosując odpowiednią treść ekonomiczną.
Przepisy o sprawozdawczości wyraźnie mówią, iż dane wykazuje się stosownie do zasad obowiązujących przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych.
Należności i zobowiązania na moment początkowy mają być wykazywane nominalnie gdyż tak stanowi art 28 ustęp 11 ustawy o rachunkowości.
Dochody i wydatki mają być wykazywane nominalnie gdyż tak stanowi art 28 ustęp 1 pkt 10 ustawy o rachunkowości.
Przychody i koszty mają być wykazywane netto , gdyż VAT nie wpływa na wynik działalności operacyjnej, gdyż tak stanowi art 42 ustęp 2 ustawy o rachunkowości. Cena nabycia zgodnie z art 28 ustęp 2 i 8 nie obejmuje podlegającego odliczeniu podatku VAT.
Biegły rewident chyba powinien o tym wiedzieć....a szczególnie pracownik RIO....
A ja uważam, że z Pana pozycją w świecie Finansów Publicznych wypadałoby swoje wypowiedzi zweryfikować pod kątem kultury osobistej przed ich opublikowaniem, nawet jeśli ma Pan inne zdanie niż MF.
...każdy ma prawo do emocji. Mam i ja, gdyż finanse publiczne to moja pasja.
Nie cały też MF ma takie zdanie jak ci co pisali broszury, czy wyjaśnienia KRRIO.
Jeśli Ministerstwo wprowadza zasadę aby dochody były netto a wydatki brutto to nerwy puszczają, gdyż samorządy będą miały deficyty....sztuczne....a los samorządów bardziej mnie interesuje niż twórczość kilku osób z MF od lat piszących bzdury. Jeśli podobne bzdury wypisuje KRRIO ...czyli organ, który ma pilnować prawa to już mamy totalną kompromitację organów państwa.
Szlag mnie trafia , gdyż głosowałem za Dobrą Zmianą.... a ta Dobra za Zmiana marnuje 30 miliardów złotych przez bzdury z centralizacją VAT i robi to samo co poprzednicy.
Dobra Zmiano Weź się za finanse publiczne i odzyskaj MF od ciemnej strony mocy.
Dochody i wydatki mają być nominalnie.
Należności i zobowiązania mają być nominalnie.
Przychody i koszty mają być netto ...chyba że mamy do kosztów niepodlegający odliczeniu VAT.
Nikt z Was nie zdałby egzaminu z rachunkowości gdybyście wykazywali inaczej.
Pozdrawiam TW
Ps.:
A że mam taki urok osobisty jaki mam to pisze to co piszę....prosto twardo żołnierskim językiem...BO NIE MA LITOŚCI NA RACHUNKOWOŚCI
Sposób księgowania vat wg mnie nie będzie miał wpływy na wynik budżetu tzn. dochód minus wydatek. Natomiast w kwestii pomniejszania wydatków o vat naliczony do odliczenia- sposób ten powoduje szarą strefę wydatków w jednostkach.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 5 lipca 2010 r.
w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej
ZAŁĄCZNIK Nr 2
PLAN KONT DLA BUDŻETÓW JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
13) Konto 901 - "Dochody budżetu"
Konto 901 służy do ewidencji dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Na stronie Wn konta 901 ujmuje się przeniesienie, w końcu roku, sumy dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego na konto 961.
Na stronie Ma konta 901 ujmuje się dochody budżetu:
1) na podstawie sprawozdań budżetowych jednostek budżetowych, w korespondencji z kontem 222;
2) na podstawie sprawozdań innych organów w zakresie dochodów budżetów jednostek samorządu terytorialnego, w korespondencji z kontem 224;
3) z tytułu rozrachunków z innymi budżetami za dany rok budżetowy, w korespondencji z kontem 224;
4) z innych tytułów, w szczególności subwencje i dotacje, w korespondencji z kontem 133;
5) pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, w korespondencji z kontem 133;
6) pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w korespondencji z kontem 133.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 901 powinna umożliwiać ustalenie stanu poszczególnych dochodów budżetu według podziałek planu finansowego.
Saldo Ma konta 901 oznacza sumę dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego za dany rok. Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego saldo konta 901 przenosi się na konto 961.
14) Konto 902 - "Wydatki budżetu"
Konto 902 służy do ewidencji wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Na stronie Wn konta 902 ujmuje się w szczególności wydatki:
1) jednostek budżetowych na podstawie ich sprawozdań budżetowych, w korespondencji z kontem 223;
2) realizowane z kredytu uruchomionego w formie realizacji zleceń płatniczych, w korespondencji z kontem 134.
Na stronie Ma konta 902 ujmuje się przeniesienie, w końcu roku, sumy wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego na konto 961.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 902 powinna umożliwiać ustalenie stanu poszczególnych wydatków budżetu według podziałek klasyfikacji.
Saldo Wn konta 902 oznacza sumę wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego za dany rok.
Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego saldo konta 902 przenosi się na konto 961.
ZREWIDUJCIE TO CO WDRAŻAJĄ U WAS DORADCY PODATKOWI W ZAKRESIE KSIĘGOWOŚCI VAT
ZREWIDUJCIE TO CO PISZE KRRIO I MF O KSIĘGOWOŚCI VAT
....przecież jeśli stosujecie interpretację, która dotyczy państwowych jednostek budżetowych, że VAT należny płaci się z konta dochodów to chyba o czymś zapomnieliście lub o czymś nie wiecie....
Chodzi o stare wyjaśnienia dla państwowych jednostek:
w piśmie BPI-4071/93c/2007/1189 z 9 sierpnia 2007 roku MF pisze, iż państwowe i samorządowe jednostki budżetowe będące podatnikami VAT powinny klasyfikować wydatki budżetowe z tytułu podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT otrzymanych od dostawcy, podlegającego odliczeniu do paragrafu 453.
Natomiast wpływy podatku należnego uwzględniają w łącznej sprzedaży towarów i usług i zaliczają na rachunek bieżący dochodów do tego paragrafu klasyfikacji dochodów, do którego zalicza się dochód dotyczący sprzedaży usługi lub towaru. Jednostki podatek naliczony niepodlegający odliczeniu po podatku należnego klasyfikują do paragrafu, do którego zaliczony jest wydatek lub koszt nabycia. Jednostki przelewają VAT należny z rachunku bieżącego dochodów, pomniejszając wpływy paragrafu dochodów, w którym sklasyfikowana została należność z tytułu sprzedaży na rachunek bieżący wydatków w części odpowiadającej podatkowi naliczonemu podlegającemu odliczeniu, pomniejszając wydatki paragrafu 453, na rachunek urzędu skarbowego w pozostałej części. Zwroty VAT powinny zdaniem MF być zaliczone na rachunek bieżący wydatków, pomniejszając wydatki paragrafu 453.
Ponieważ samorządowe jednostki budżetowe nie mają obowiązku prowadzenia subkonta dochodów i subkonta wydatków, w praktyce stosują tzw. zasadę księgowania VAT z konta dochodów. Od lat zatem jednostki budżetowe księgują VAT metodą z konta dochodów, a paragraf 453 błędnie stosują również do VAT naliczonego. Zasada powiązania jednostki budżetowej z budżetem tzw. metodą brutto od lat jest zatem łamana w jednostkach budżetowych gmin, powiatów, województw przez błędne księgowanie podatku VAT, oparte na modelu ewidencyjnym dla państwowych jednostek budżetowych.
ALE I W TYCH PAŃSTWOWYCH POWYŻSZY MODEL NIE DO KOŃCA MOŻE DZIAŁAĆ BO VAT MUSIAŁBY BYĆ WYKAZANY W RB28...a nie jest bo były zobowiązaniem a nie jest bo zobowiązanie to nie zgadzałoby się z zaangażowaniem i z planem.
W efekcie państwowe jednostki VAT księgują z konta dochodów i nie wykazują go w planie , w zaangażowaniu i w zobowiązaniach.....
ALE
....z przepisów dot. wykonywania budżetu państwa wynika, że VAT wpłaca się na właściwy rachunek w US.
A ZATEM W PAŃSTWOWEJ JEDNOSTCE NALEŻNOŚCI SĄ NETTO
ALE
W KSIĘGOWOŚCI ORGANU PODATKOWEGO W URZĘDZIE SKARBOWYM NA ICH KONCIE 137 I 271 JEST VAT
A ZATEM W BUDŻECIE PAŃSTWA NALEŻNOŚCI SĄ W SUMIE NOMINALNIE , DOCHODY SĄ NOMINALNIE ...CZYLI JEST OK....PRAWIE OK
JEDNAKŻE JEŚLI PAŃSTWOWA JEDNOSTKA JEST VATOWCEM I MA NALEŻNOŚCI NETTO I TAK TEŻ DOKONUJE WPŁAT NA RACHUNEK BUDŻETU PAŃSTWA... A ORGAN PODATKOWY MA JE NA KOCIE 137 I DOKONUJE WPŁAT NA RACHUNEK BUDŻETU PAŃSTWA... A VATU NIE MA PO WYDATKACH BO ZAANGAŻOWANIE NIE POZWALA
...TO NASZE PAŃSTWO MA FIKCYJNY WYNIK WYKONANIA BUDŻETU BO JEST ZAWYŻONY.
A JEŚLI WY SKARBNICY DOCHODY BĘDZIECIE MIELI NETTO A WYDATKI BRUTTO TO MACIE WYNIK WYKONANIA ZANIŻONY....
Wysłany: Sob Mar 25, 2017 7:13 pm Temat postu: vat w sferze budżetowej 2017
Jak księgować vat w 2017? Gmina posiada jeden wspólny rachunek (dochody i wydatki). Póki co vat jest realizowany w organie (czytam na forum że to błąd, ale w tym przypadku niestety tak jest i stąd wielki problem księgowy). Dlatego wielka prośba o pomoc w rozwiązaniu tego problemu. Np. Vat należny ze sprzedaży: 1.000,00, vat naliczony - zakup - 100,00, przelew do US 900,00. Na jakich kontach w organie zaksięgować w/w kwoty tak, żeby na kontach była zgodność i salda się "wyzerowały". Proszę o pomoc. Z góry dziękuję 😊 J.K.[/url]
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach