Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 163289773
RIO :: Zobacz temat - podatek vat od dotacji
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
...czynności organu związane z realizowanymi zadaniami nie podlegają pod VAT nawet jeśli wynikają z umów cywilnoprawnych bo to n ie jest działalność gospodarcza JST.
...czynności organu związane z realizowanymi zadaniami nie podlegają pod VAT nawet jeśli wynikają z umów cywilnoprawnych bo to nie jest działalność gospodarcza JST.
JST realizują działalność gospodarcza, a tylko ta pod VAT podlega, jedynie w przypadkach określonych ustawą.
Art 7 Konstytucji wspomina, że metoda Owsiaka nie obowiązuje m.in. w administracji samorządowej.
...przecież to co opisujecie wchodzi w zakres zbiorowego zaspokajania potrzeb wspólnoty, czyli jest zadaniem własnym gminy (art 7u1p3 uosg). W celu wykonywania zadań (art 9u1 uosg) gmina może zawierać umowy z innymi podmiotami. Umowy te są zatem związane z zadaniami własnymi gminy wchodzącymi w zakres zadań użyteczności publicznej. Realizując owe umowy gmina może udzielić dotacji, sama coś kupić lub wybudować a potem to przekazać itd.itp. To przecież istota funkcjonowania gmin wynikająca z art 15 i 16 Konstytucji RP.
Moim zdaniem to co opisujecie nie powinno podlegać pod VAT z uwagi na art 15u6 i art 15u2 ustawy VAT, gdyż nie jest to działalność gospodarcza gminy.
Gmina nie udziela owej dotacji lub nie buduje czegoś tam dla celów zarobkowych, bo istotą istnienia gmin nie jest wykonywanie działalności zarobkowej lecz realizowanie zadań publicznych polegających na zaspokajaniu potrzeb wspólnoty.
No ale mamy odmienne stanowiska MF punkt widzenia VAT, który nie widzi innych ustaw i nadal nie rozumie co to gminy i po co one są.
...przecież to co opisujecie wchodzi w zakres zbiorowego zaspokajania potrzeb wspólnoty, czyli jest zadaniem własnym gminy (art 7u1p3 uosg). W celu wykonywania zadań (art 9u1 uosg) gmina może zawierać umowy z innymi podmiotami. Umowy te są zatem związane z zadaniami własnymi gminy wchodzącymi w zakres zadań użyteczności publicznej. Realizując owe umowy gmina może udzielić dotacji, sama coś kupić lub wybudować a potem to przekazać itd.itp. To przecież istota funkcjonowania gmin wynikająca z art 15 i 16 Konstytucji RP.
Moim zdaniem to co opisujecie nie powinno podlegać pod VAT z uwagi na art 15u6 i art 15u2 ustawy VAT, gdyż nie jest to działalność gospodarcza gminy.
Gmina nie udziela owej dotacji lub nie buduje czegoś tam dla celów zarobkowych, bo istotą istnienia gmin nie jest wykonywanie działalności zarobkowej lecz realizowanie zadań publicznych polegających na zaspokajaniu potrzeb wspólnoty.
No ale mamy odmienne stanowiska MF punkt widzenia VAT, który nie widzi innych ustaw i nadal nie rozumie co to gminy i po co one są.
TW
co powinno zatem wchodzić w gminach w system podatku VAT. Odpowiedź jest prosta: wszystko to co wykracza poza sferę użyteczności publicznej.
To co jest w sferze użyteczności publicznej to innymi słowy, czynności organu władzy publicznej jaką jest gmina nie podlega pod VAT.
Bo gmina to my, czyli mieszkańcy danego terytorium z mocy prawa, wspólnota komunalna, w której najwyższym organem władzy nie jest rada, nie jest wójt, lecz są mieszkańcy, czyli my.
A skoro działalność wykraczająca po za sferę użyteczności publicznej może być realizowana jedynie na zasadach określonych ustawami, szczególnie ustawą o gospodarce komunalnej, to podmioty w tej ustawie wymienione powinny mieć status podatnika VAT.
ja bym chciała poruszyć kwestię naliczenia podatku należnego od dotacji od wpłaty mieszkańca a następnie odliczenie podatku naliczonego od zakupu przydomowych oczyszczalni czy innych instalacji, czy dzięki odliczeniu tego podatku Gmina wyjdzie na zero ????
...ja na miejscu tej gminy to zaskarżyłbym ową interpretację, gdyż opodatkowanie VAT obejmuje jedynie działalność gospodarczą gminy (patrz ustawa VAT art 15u2).
Opisywana sytuacja nie spełnia definicji działalności gospodarczej gminy, gdyż są to czynności organu gminy związane ze sferą użyteczności publicznej, czyli działaniami organu władzy.
Gmina nie udziela owej dotacji lub nie buduje czegoś tam dla celów zarobkowych, bo istotą istnienia gmin nie jest wykonywanie działalności zarobkowej lecz realizowanie zadań publicznych polegających na zaspokajaniu potrzeb wspólnoty.
Działalność zarobkowa gminy to ta wykraczająca poza sferę użyteczności publicznej. Jednakże może ona być realizowana jedynie na zasadach określonych ustawą o gospodarce komunalnej.
Nie, ponieważ musi zapłacić vat od dotacji-kto pokryje ten vat????
Gmina dofinansowanie dostanie do kwoty netto i od tego będzie musiała odprowadzić podatek VAT
odprowadzi również podatek VAT od wpłaty mieszkańca
przy finansowaniu 70 % dotacja, 30% mieszkaniec i przy inwestycji na kwotę netto 10 000,00 zł
z dotacji Gmina zapłaci 1610,00 zł VAT należny
z wpłaty mieszkańca 690,00 zł VAT należny
po otrzymaniu faktury od inwestora na netto 10 000,00 zł VAT 2300,00 zł brutto 12 300,00 zł odliczy sobie podatek naliczony w wysokości 2 300,00 zł
pewnie coś upraszczam ale z tego wychodzi na zero?????
Z tego wychodzi że Gmina musi dopłacić ze swoich 2.300 zł.
Gmina musi mieć pieniądze żeby dwa razy zapłacić VAT - raz do US a raz do dostawcy instalacji. VAT z US odliczy tylko raz, a brakuje 2.300 dlatego że dofinansowanie jest do kwoty netto.
Jeżeli mieszkaniec płaci 30% netto (3.000) + VAT (690) , to brakuje jeszcze 1.610 (2.300 - 690).
Pojawia się jeszcze pytanie czy dopłatę 7.000 traktować jak brutto i VAT wyliczyć metodą "w stu", czy jako netto + VAT.
Moim zdaniem rozliczy się "na zero", jeżeli mieszkaniec zapłaci 30% netto (3.000) + cały VAT (2.300).
ok zgadzam się teraz widzę to bardziej przejrzyście, gminy dopłacą
Anonymous napisał:
Z tego wychodzi że Gmina musi dopłacić ze swoich 2.300 zł.
Gmina musi mieć pieniądze żeby dwa razy zapłacić VAT - raz do US a raz do dostawcy instalacji. VAT z US odliczy tylko raz, a brakuje 2.300 dlatego że dofinansowanie jest do kwoty netto.
Jeżeli mieszkaniec płaci 30% netto (3.000) + VAT (690) , to brakuje jeszcze 1.610 (2.300 - 690).
Pojawia się jeszcze pytanie czy dopłatę 7.000 traktować jak brutto i VAT wyliczyć metodą "w stu", czy jako netto + VAT.
Moim zdaniem rozliczy się "na zero", jeżeli mieszkaniec zapłaci 30% netto (3.000) + cały VAT (2.300).
...i właśnie dlatego każda gmina powinna, zanim dopłaci, wystąpić o interpretację i potem ją zaskarżyć. W pomocy społecznej pojawiły się już orzeczenia, że nie każda umowa rodzi stosunek cywilnoprawny podlegający pod VAT. W tym przypadku umowy nie są związane z działalnością gospodarczą gminy i dopłatą do ceny, która w działalności niewątpliwie jest opodatkowana, lecz z czynnościami organy władzy publicznej związanymi z zaspokajaniem potrzeb mieszkańców. A to nie podlega pod VAT.
Skarżcie....odwołujcie się....namawiam.
Trzeba poodkręcać to co dyrekcja departamentu VAT namieszała. I można to w sądach zrobić, bo choćby w LEXie są orzeczenia z których wynika, że nie każda umowa rodzi stosunek cywilnoprawny. OPSy wiedzą o co chodzi.
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach