Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 162773480
RIO :: Zobacz temat - Fundusz Geodezyjny i Kartograficzny
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
Wysłany: Sro Paź 15, 2003 12:42 pm Temat postu: Fundusz Geodezyjny i Kartograficzny
Na oficjalnej stronie Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii (www.gugik.gov.pl) zamieszczono "Zasady opracowywania zmian w planie Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym":
I. Podstawa prawna
1. Zmiany w planie Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym powinny odbywać się zgodnie z zapisem ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 15 poz. 148 z 2003 r. ze zm.).
2. Zgodnie z art. 99 ustawy dokonywanie zmian w planie przychodów państwowego funduszu celowego jest niedozwolone, a przeniesienia wydatków pomiędzy poszczególnymi pozycjami planu mogą być dokonywane przez dysponenta funduszu po uzyskaniu zgody ministra nadzorującego państwowy fundusz celowy. A więc w przypadku Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, dysponent funduszu (Starosta, Marszałek Województwa, Główny Geodeta Kraju) w celu dokonania zmian w planie funduszu powinien wystąpić o zgodę do Ministra Infrastruktury.
3. Zmiany te mogą dotyczyć jedynie przeniesienia wydatków pomiędzy poszczególnymi pozycjami planu. Niedozwolone jest wprowadzenie zmian w planie w zakresie zwiększenia wydatków z uwagi na zwiększenie przychodów lub większy niż planowano stan środków na początek roku. Natomiast zgodnie z art. 22 ust. 5 ustawy wydatki funduszu celowego mogą być dokonywane w ramach posiadanych środków finansowych obejmujących bieżące przychody i pozostałości środków z okresów poprzednich. A więc możliwe jest wykonanie wydatków w wysokości wyższej niż planowano - bez naruszania dyscypliny finansów publicznych - uwzględniając uzyskanie wyższych niż planowano przychodów oraz większy niż planowano stan środków na początek roku.
II. Tryb dokonywania zmian
1. Analogicznie do prac związanych z opracowaniem planu Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym wystąpienia o zgodę na zmianę w planie funduszu powiatowego Starosta przekaże do Marszałka Województwa (do 1 dnia każdego miesiąca), który sporządzi zestawienie zbiorcze i wraz z wystąpieniem o zmianę w planie wojewódzkim przekaże (do 15 dnia każdego miesiąca) do Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii. Główny Geodeta Kraju po sporządzeniu zestawienia zbiorczego z terenu całego kraju (do 30 dnia każdego miesiąca) skieruje wystąpienie o zmianę w planie Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym do Ministra Infrastruktury.
2. GGK powiadomi niezwłocznie Marszałka Województwa o uzyskaniu zgody na zmianę w planie, a Marszałek Województwa powiadomi o tym fakcie Starostów.
3. Nie można występować o zgodę na zmianę w planie funduszu, jeżeli nie otrzymano zgody na zmianę poprzednią.
4. Ostatnie wystąpienie o zmianę w planie może być wystosowane w przypadku funduszy powiatowych do 1 listopada, a w przypadku funduszy wojewódzkich do 15 listopada.
Z uwagi na liczne pytania dotyczące interpretacji zapisów kolumny D wzoru "Projekt budżetu państwa na 2004 rok - Plan finansowy funduszu celowego" wyjaśniamy:
Planowanie wykonania funduszu celowego w 2003 roku należy traktować jako prognozę - przewidywane wykonanie a nie wartości zapisane w ustawie budżetowej. W związku z tym kolumna ta winna zawierać:
Wartość faktycznie osiągniętego stanu funduszu na początek roku.
-Prognozę przewidywanych przychodów na rok bieżący biorąc pod uwagę faktyczne wykonanie tego roku za I półrocze br.
-Prognozę przewidywanych wydatków w roku bieżącym, biorąc pod uwagę faktyczne potrzeby realizacji wydatków na sfinansowanie zadań tego roku.
-Prognozę stanu funduszu na koniec roku.
podpisał: Główny Księgowy-Maria Hańska
---------------------------
W związku z powyższymi "zasadami" pojawiają się nast. pytania:
Czy należy w ogóle planować przychody i rozchody Funduszu w budżecie jst, skoro jest to- jak wynika z pisma- Fundusz państwowy?
Czy zmiany w planie może dokonać Rada?
Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym jest państwowym funduszem celowym, co wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury (DZ.U. nr 207 z 2002 r.)
Z ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne wcale nie wynika, że jest to fundusz państwowy. Czy min. infrastruktury nie przekroczył swoich kompetencji określając w rozporządzeniu ten fundusz jako państwowy?
Chyba tak nie jest, jak sądzę, skoro projektowana zmiana ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne zakłada dopisanie, że jest to fundusz państwowy (patrz projekt ustawy o finansach publicznych na www.sejm.gov.pl ---> dokument nr 1828).
Zgodnie z art. 6a ust.3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne zadania wykonywane przez marszałka województwa oraz starostę są zadaniami z zakresu administracji rządowej. Czy należą się samorządowi województwa i powiatu dochody w wysokości 5 % z tytułu realizacji dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa, o których mowa w ustawie o dochodach jst w art.5 ust.1 pkt 6 oraz art.6 ust.1 pkt 5 ? Czy przychody Funduszu należy planować w pełnej wysokości czy pomniejszone o 5% na rzecz samorządu ?
jezeli jest to fundusz panstwowy i srodki te sa zapisane w ustawie budzetowej to chyba nie moga byc gromadzone na rachunkach w innym banku niz NBP, a przeciez do tej pory byly przekazywane z bankow komercyjnych... jak to widzi Rio ?
Z treści art. 5 ust. 1 pkt. 6 USTAWY O DOCHODACH...wynika, że dochodem powiatu może być 5% dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa. Przychody Funduszu nie są dochodami budżetu państwa, a więc się nic się z tego powiatowi nie należy ....
Warto jednak zauważyć, że przychody Funduszu nie spadają z nieba, trzeba je wypracować. Szkoda, że państwowy dysponent państwowego funduszu nie chce zauważyć związku wysokości osiąganych przychodów z kosztem ich uzyskania. Nie wiedzieć dlaczego planuje wydatki tylko w pragrafach: 4210, 4270, 4300, 6120. Gdzie są wydatki na wynagrodzenia pracowników starostw (lub powiatowych jednostek)? Dlaczego nie możemy lepiej i TANIEJ wykonywać zadań siłami własnych pracowników, a mamy je zlecać (paragraf 4300) innym geodetom? Nie widzę żadnych przeciwskazań, aby z Funduszu finansować wynagrodzenia włanych pracowników. W dodatku dysponuję wyrokiem NSA (czerwiec 2003), który potwierdził moje stanowisko.
NIE FINANSUJMY Z WŁASNYCH DOCHODÓW POWIATU PAŃSTWOWYCH FUNDUSZY!!!!!!
Mariab twierdzi że jest różnica między dochodami budżetu państwa a przychodami Funduszu i dlatego nic się nie należy ( z tytułu 5 %) powiatowi ...Ale przecież Fundusz "siedzi" w budżecie państwa, jest jego częscią składową. Wynika z tego, że przychody chociaż gromadzone na odrębnych kontach stanowią dochód budzetu państwa.
Obawiam się, że dyskutanci nie zwrócili uwagi na fakt, że w tym przypadku mamy "dwa rodzaje" funduszu. Czym innym jest fundusz w powiecie, czy gminie, a czym innym jest fudusz państwowy. Fundusz powiatowy ma jedynie charakter wyodrębnionego rachunku bankowego, którym dysponuje JST i jest on częścią budżetu JST i dokonuje on pewnych obligatoryjnych wpłat do funduszu państwowego. Fundusz państwowy działa na innych zasadach a jego plan jest częscią ustawy budżetowej.
Problem polega na tym, że trzeba rozróżnić sytuacje, gdy fundusz geodezyjny jest rachunkiem bankowym w starostwie od sytuacji gdy jest on podmiotem prawa.
Ależ Ta Wojtania spostrzegawcza. Dyskutanci próbują ustalić właśnie czy mamy do czynienia z funduszem państwowym czy powiatowym...A co ustaliła Wojtania
.. ten Wojtania ustalił, że dyskutanci powinni zauważyć, że nie ma jednego funduszu, lecz w powiecie jest to fundusz powiatowy,a u Gł.Geodety Państwa jest to fundusz państwowy. W rozporządzeniu źle zdefiniowano zasady budowy planów finansowych i całą metodologię funduszu, gdyż błędem jest sporządzanie "centralnego" planu funduszu z planów gmin, powiatów i województw, gdyż zgodnie z ustawą o finansach publicznych to JST dysponuje funduszem. Kto jest księgowym to zrozumie, że powinien on działać analogicznie do ZFŚS. Włączanie do ustawy budżetowej samorządowych części planów finansowych powoduje dublowanie planów finansowych.
...w efekcie dublowania planów finansowych te same pieniądze wykazywane są w budżecie państwa oraz w JST, a to oznacza konieczność poprawy ustawy budżetowej państwa.
z tego co się orientuję w jednych Izbach wręcz wymaga się planu finasowego PFGIK a w innych zaplanowanie w budżecie na 2004 r. tego Funduszu jest traktowane jako naruszeniue prawa
bądź tu mądry i ... pisz wiersze
niezłe jaja, a Krajówka wszystko widzi i nie grzmi?
Wcale się nie dziwię, że RIO pogubiło się w problematyce FGZGIK, gdyż temat jest dość skomplikowany....a dzieje się tak za sprawą bzdur interpretacyjnych opracowanych przez Główną Księgową Panią Marię Hańską i zamieszczonych na stronach Ministerstwa Infrastruktury u Głównego Geodety Kraju. Twierdzi ona , że w JSt obowiązuje art 99 ustawy o finansach....,że Starosta musi wystapić o zgodę w zmianie planu funduszu do Ministra Infrastruktury.... - a nie zauważa , że z ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne i z ustawy o finansach publicznych wynika, że: fundusz ten nie ma osobowości prawnej i powinien działać jako wyodrebnione konto w banku Ministerstwa Infrastruktury, czy też jako konto w banku w Urzędzie Marszałkowskim oraz jako konto w banku w Starostwie Powiatowym (w Urzędzie Gminy).
FUNDUSZ GZGIK JEST:
- FUNDUSZEM PAŃSTWOWYM W MINISTERSTWIE INFRASTRUKTURY,
- FUNDUSZEM WOJEWÓDZKIM W URZĘDZIE MARSZAŁKOWSKIM,
- FUNDUSZEM POWIATOWYM W STAROSTWIE POWIATOWYM
I W ŻADNYM PRZYPADKU NIE MA OSOBOWOŚCI PRAWNEJ.
To skandal, że Pan Minister Infrastruktury wydał rozporządzenie z dnia 25 listopada 2002 roku w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej FGZGIK, gdyż naruszył w tym rozporządzeniu Konstytucję RP, ustawę o finansach publicznych, ustawy samorządowe i próbuje obalić prawa organów stanowiących JST do uchwalania budżetu, którego częścią zgodnie z art 109 i 124 ustawy o finansach publicznych jest plan funduszu powiatowego. Główny Geodeta Kraju chyba oszalał jeżeli włączył do ustawy budżetowej państwa plany finansowe funduszu powiatowego i wojewódzkiego, gdyż tym samych doprowadził do zdublowania tychże planów pomiędzy ustawą budżetową a uchwałami organów JST. Tym samym ustawa budżetowa wymaga poprawy..... .
RIO nie ma natomiast prawa zabraniać włączenia planu finansowego funduszu, którym na mocy art. 41 ust 5 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne do uchwały budżetowej stanowionej przez Sejmik lub Radę właściwej JST - gdyż wówczas RIO łamie swe ustawowe zadania, tylko dlatego, że jakaś Główna Księgowa napisała bzdury na stonie internetowej u naszego budowniczego autostrad.....
UPRZEJMIE ZAUWAŻAM, ŻE OPINIE GŁÓWNEJ KSIĘGOWEJ NIE STANOWIĄ ŹRÓDEŁ PRAWA, A ROZPORZĄDZENIE NAWET WICEPREMIERA NIE MOŻE ŁAMAĆ KONSTYTUCJI I USTAW ORAZ IDEI SAMORZĄDNOŚĆI RP.
...uważam, że nadeszła pora aby NIK ocenił działalność kontrolną RIO pod względem wydawanych opinii i ich zgodności z obowiązującym porządkiem prawa. Wiele spraw przybrałoby inny wymiar....
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa) Idź do strony 1, 2, 3 ... 16, 17, 18Następny
Strona 1 z 18
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach