Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 161761769
RIO :: Zobacz temat - Fundusz Geodezyjny i Kartograficzny
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
...zadanie rządowe, Zasób - państwowy; dotacja z budżetu państwa na zadanie zlecone z zakresu GiK obok fundusz samorządowy, czy, aby na pewno "pracownicy w pełni samorządowi" jeśli Służba GiK "rządowa" - TO AŻ NAZBYT ZA DUŻO. Należy się określic... (zadanie rządowe i pracownicy samorządowi )
A niby jacy? Kto jest pracodawcą geodety powiatowego? Wojewoda? Główny Geodeta Kraju? Zadanie rządowe, ale praca samorządowa. Dotacja na zadania rządowe jest dochodem budżetu powiatu. Fundusz też jest powiatowy, więc uważam, że kontrola wojewody powinna się ograniczać do realizacji zadań rządowych pod względem merytorycznym i wydatkowania dotacji celowej z budżetu państwa oraz dotacji z Centralnego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. A tak na marginesie: w bieżącym roku nasiliły się wszelakie kontrole w powiatach. U nas aktualnie mamy 4, w tym dwie w sprawie geodezji i kartografii. Czyżby odwrót - centralizacja? No, i wtedy znowu wszystko byłoby jasne. Pozdrawiam. Mariab.
..byc może problem funduszu na dniach się rozwiąże. Cytuję poniżej pewien projekt ustawy:
W ustawie z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. Nr 30, poz. 163 i Nr 43, poz. 241, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1991 r. Nr 103, poz. 446, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 54, poz. 349, Nr 115, poz. 741 i Nr 121, poz. 770) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 7a pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3) prowadzi centralny zasób geodezyjny i kartograficzny,",
2) w art. 7c pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) prowadzenie wojewódzkiego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,",
3) w art. 7d pkt 1 otrzymuje brzmienie;
"1) prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym ewidencji gruntów i budynków, gleboznawczej klasyfikacji gruntów i geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu",
4) art. 41 i 41a otrzymują brzmienie:
"Art. 41. 1. Tworzy się Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, zwany dalej Funduszem.
2. Fundusz jest państwowym funduszem celowym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia ...... o finansach publicznych (Dz. U. Nr ..., poz. ...).".
3. Plan finansowy Funduszu jest budżetem specjalnym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia ...... o finansach publicznych (Dz. U. Nr ..., poz. ...).".
4. Przychodami Funduszu są wpływy ze sprzedaży map oraz innych materiałów i informacji z zasobu centralnego oraz opłaty za czynności związane z prowadzeniem tego zasobu.
5. Środki Funduszu przeznacza się na uzupełnienie środków budżetowych przeznaczonych na zadania związane z utrzymywaniem i aktualizacją zasobu centralnego.
6. Dysponentem Funduszu jest Główny Geodeta Kraju.
Art. 41a. 1. Wpływy ze sprzedaży map oraz innych materiałów i informacji z zasobu wojewódzkiego oraz opłaty za czynności związane z prowadzeniem tego zasobu stanowią dochody budżetu województwa.
2. Wpływy ze sprzedaży map oraz innych materiałów i informacji z zasobu powiatowego oraz opłaty za czynności związane z prowadzeniem tego zasobu stanowią dochody budżetu powiatu.
3. Zadania związane z prowadzeniem zasobu wojewódzkiego i powiatowego finansowane są odpowiednio z budżetu województwa i z budżetu powiatu.
4. W przypadku przejęcia kompetencji przez wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast zgodnie z art. 6a ust. 4, przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do gmin.".
Co z należnościami na rzecz Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym (chodzi mi konkretnie o zapłaty za usługi geodezyjne), które są niższe niż koszty upomnienia.
Czy można je umorzyć czy kierować do egzekucji?
...jeśli w zakresie ich dochodzenia ustawa PGiK nie odsyła do ustawy - Ordynacja podatkowa - należy stosować rozporządzenie Rady Ministrów, o którym mówi art. 42 ust. 2 ustawy o finansach publicznych. Tego rodzaju wpływy (pomimo tego że TK stwierdził, iż Fundusz jest "samorządowy") pochodzą z wykonania zadania zleconego z zakresu administracji rządowej - w rozumieniu art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, co uzasadniałoby posłużenie się rozporządzeniem z 2001 r.
Można twierdzić inaczej, a wówczas udzielanie ulg od należności j.s.t. z tytułu opłat z ustawy PGiK dokonywane byłoby na w trybie i na zasadach określonych w uchwale organu stanowiącego j.s.t. z art. 43 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.
W.L.
Ostatnio zmieniony przez w_lachiewicz dnia Czw Maj 11, 2006 3:16 pm, w całości zmieniany 1 raz
Należności z opłat na Państwowy ZGiK mają charakter daniny publicznej - są opłatą publicznoprawną. Nie są jednak wymierzane przez "organ podatkowy", ani nie wynikają z "przepisów o podatkach i opłatach lokalnych". Nie można zatem wprost stosować do nich przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa.
Przepisy prawa (a szkoda) nie zawierają w ich zakresie "odesłania" do odpowiedniego stosowania przepisów działu III - Ordynacji podatkowej - co z pewnością usprawniłoby obrót prawny.
Można więc udzielać z ich tytułu ulg - a co z przedawnieniem ???
Jest to tym bardziej istotne, gdyż na podstawie art. 5 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dfp:
Art. 5. 1. Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest:
1) nieustalenie należnościSkarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki sektora finansów publicznych albo ustalenie takiej należności w wysokości niższej niż wynikająca z prawidłowego obliczenia;
2) niepobranie lub niedochodzenie należności Skarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki sektora finansów publicznych albo pobranie lub dochodzenie tej należności w wysokości niższej niż wynikająca z prawidłowego obliczenia;
3) niezgodne z przepisami umorzenie należności Skarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki sektora finansów publicznych albo dopuszczenie do przedawnienia tej należności;
/.../
2. Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest dopuszczenie przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych do uszczuplenia wpływów należnych Skarbowi Państwa, jednostce samorządu terytorialnego lub innej jednostce sektora finansów publicznych wskutek zaniedbania lub niewypełnienia obowiązków w zakresie kontroli finansowej.
Przedawnienie możliwości dochodzenia tego rodzaju należności, jako przedawnienie zobowiązania powinno w istocie funkcjonować.
Odpowiadając bezpośrednio na pytanie należy zatem wskazać, że
w przypadku analogicznych należności publicznoprawnych (nieobejmowanych przepisami o przedawnieniu z Ordynacji podatkowej) - administracja posiłkowo posługuje się przepisami o przedawnieniach z Kodeksu cywilnego.
Kodeks cywilny dotyczy wprawdzie stosunków majątkowych nim normowanych - co jednak zrobić, jak nie ma innych przepisów o przedawnieniu....
...jak sobie zerkam do Ordynacji podatkowej to Starosta jest tam zdefiniowany jako organ podatkowy a ordynację stosuje sie przecież do należnosci niepodatkowych, a zatem winno się ją stosować do opłat za:
1) czynności związane z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, które są określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2) czynności związane z uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, które są określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
3) czynności związane z prowadzeniem krajowego systemu informacji o terenie, które są określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
4) udzielanie informacji, które są określone w załączniku nr 4 do rozporządzenia;
5) wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego, które są określone w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
Ponieważ nalezności niepodatkowe to te, które stanowią dochód budżetu jst, a dziś powyższe opłaty nie są dochodem budżetu lecz są przychodem FGZGIK można się zgodzić z tezą Pana W.L. .... choć z innym uzasadnieniem.
Jednakże jeśli FGZGIK zostanie zlikwidowany a takie sygnały docierają od osób pracujących nad nowymi przepisami to sytuacja ulegnie zmianie i będzie miał moim zdaniem zastosowanie wówczas dział III Ordynacji podatkowej... pozdrawiam TW
...jak sobie zerkam do Ordynacji podatkowej to Starosta jest tam zdefiniowany jako organ podatkowy a ordynację stosuje sie przecież do należności niepodatkowych , a zatem winno się ją stosować do opłat za:
1) czynności związane z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, które są określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2) czynności związane z uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, które są określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
3) czynności związane z prowadzeniem krajowego systemu informacji o terenie, które są określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
4) udzielanie informacji, które są określone w załączniku nr 4 do rozporządzenia;
5) wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego, które są określone w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
Ponieważ nalezności niepodatkowe to te, które stanowią dochód budżetu jst, a dziś powyższe opłaty nie są dochodem budżetu lecz są przychodem FGZGIK można się zgodzić z tezą Pana W.L. .... choć z innym uzasadnieniem. TW
Nie wystarczy zerknąć do ordynacji podatkowej, ale ją przeczytać w przepisach określających jej zakres przedmiotowy i podmiotowy. Należność na PFGZGiK, choć jest naleznością publiczporawną, nie jest (tak samo jak opłaty i kary z ustawy o drogach publicznych) należnością podpadającą pod przepisy prawa podatkowego.
Przynajmniej nie znalazłem w Ordynacji podatkowej odpowiedniego przepisu.
Starosta oczywiście może być "organem podatkowym", ale bynajmniej nie z powodu wymierzania jakichś "podatków" - bo powiat ich nie ma - ale z powodu objęcia określonej nalezności w jego gestii przepisami tej ustawy. Będzie organem podatkowym, gdy dojdzie do skutku zapowiadana naowelizacja ustawy o Plok, według której podatek od środków transportowych mógłby przejść z gminy do powiatu.
..właśnie, właśnie przeczytać trzeba...zrobił Pan to? Skoro nie to cytuję:
Art. 2. § 1. Przepisy ustawy stosuje się do:
1) podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego, do których ustalania lub określania uprawnione są organy podatkowe;
2) (uchylony);
3) opłaty skarbowej oraz opłat, o których mowa w przepisach o podatkach i opłatach lokalnych;
4) spraw z zakresu prawa podatkowego innych niż wymienione w pkt 1, należących do właściwości organów podatkowych.
§ 2. Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, przepisy działu III stosuje się również do opłat oraz niepodatkowych należności budżetu państwa, do których ustalenia lub określenia uprawnione są inne niż wymienione w § 1 pkt 1 organy.§ 3. Organom, o których mowa w § 2, przysługują uprawnienia organów podatkowych.
§ 4. Przepisów ustawy nie stosuje się do świadczeń pieniężnych wynikających ze stosunków cywilnoprawnych oraz do opłat za usługi, do których stosuje się przepisy o cenach.
Art. 3. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) ustawach podatkowych - rozumie się przez to ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich;
2) przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych oraz przepisy wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych;
3) podatkach - rozumie się przez to również:
a) zaliczki na podatki,
b) raty podatków, jeżeli przepisy prawa podatkowego przewidują płatność podatku w ratach,
c) opłaty oraz niepodatkowe należności budżetowe;
4) księgach podatkowych - rozumie się przez to księgi rachunkowe, podatkową księgę przychodów i rozchodów, ewidencje oraz rejestry, do których prowadzenia, do celów podatkowych, na podstawie odrębnych przepisów, obowiązani są podatnicy, płatnicy lub inkasenci;
5) deklaracjach - rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci;
6) ulgach podatkowych - rozumie się przez to przewidziane w przepisach prawa podatkowego zwolnienia, odliczenia, obniżki albo zmniejszenia, których zastosowanie powoduje obniżenie podstawy opodatkowania lub wysokości podatku, z wyjątkiem obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, oraz innych odliczeń stanowiących element konstrukcji tego podatku;
7) zwrocie podatku - rozumie się przez to zwrot różnicy podatku lub zwrot podatku naliczonego w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, a także inne formy zwrotu podatku przewidziane w przepisach prawa podatkowego;
niepodatkowych należnościach budżetowych - rozumie się przez to niebędące podatkami i opłatami należności stanowiące dochód budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, wynikające ze stosunków publicznoprawnych;
9) działalności gospodarczej - rozumie się przez to każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców;
10) (1) cenie transakcyjnej - rozumie się przez to cenę przedmiotu transakcji zawieranej pomiędzy podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług;
11) (2) podmiocie krajowym - rozumie się przez to podmiot krajowy w rozumieniu przepisów prawa podatkowego, dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych;
12) (3) podmiocie zagranicznym - rozumie się przez to podmiot zagraniczny w rozumieniu przepisów prawa podatkowego, dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych.
orzeczenia sądów
„Art. 13. § 1. Organem podatkowym, stosownie do swojej właściwości, jest:
1) naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa - jako organ pierwszej instancji;
Temat dotyczy tresci ekonomicznej planu finansowego.
Jak powszechnie wiadomo, uofp dzieli fundusze celowe na te z osobowoscia prawną i te działające w formie rachunku bankowego. FGZGIK jest takim rachunkiem bankowym....a zatem jego plan finansowy powinien być ustalany jako wpływy na ów rachunek bankowy, stan srodków obrotowych na poczatek okresu jako stan środków pieniężnych w kasie na poczatek okresu, wydatki oraz stan śrokdów na rachunku na koniec okresu jako środki obrotowe na koniec roku. Jednakże nadal wszyscy planuja fundusz memoriałowo, tym samym naruszając istote funkcjonowania owego funduszu. I to tylko dlatego, że RB33 tak a nie inaczej jest skonstruowane. Ba należne funduszom wojewódzkim i centralnemu 10% udziały liczone sa memoriałowo a nie "od wpływów" co przy ich braku powoduje że powiatowe fundusze wykazuja zobowiązania...choć ich nie maja licząc "od wpływów'. Fundusze przelewja środki na paragrafie przelewy redystrybucyjne 296 choc już TK orzekł, ze fundusz powiatowy jest powiatowy na nie w ramach tego samego budżetu.
Bajzel trwa a RIo śpi... planem finansowym FGZGIK sa przychody i wydatki konta funduszu (kasowo realizowane) a nie memoriałowe przychody i koszty.
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach