Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 181804625
RIO :: Zobacz temat - Sytuacja finansowa JST a samodzielność finansowa samorządów
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
Wysłany: Wto Lis 09, 2004 11:50 am Temat postu: Sytuacja finansowa JST a samodzielność finansowa samorządów
W ostatnim okresie czasu wiele się mówi w mediach o problemach finansowych jednostek samorządowych.
Pojawiło się też wiele różnych propozycji oceny zarówno sytuacji finansowej jak i zmierzenia poziomu samodzielności finansowej jednostek.
Ale tak naprawdę niewielu autorów zdefiniowało pojęcia:
- dobrej / złej sytuacji finansowej JST
- wysokiej / niskiej samodzielności finansowej JST.
Wiemy przecież doskonale, że wskaźniki z art. 113 i 114 ufp nie są w tej materii zbyt pomocne.
Praktyka opiniowania zdolności kredytowej j.s.t. z art. 49 ust. 2 ufp i art. 13 pkt 1 urio oraz prognoz z art. 115 u.f.p. - pokazuje, że poza oceną czy dana j.s.t. nie przekroczy limitów z art. 113 (i rzadziej) z art. 114 ufp - oceniać należy rzeczywistą zdolność spłaty kredytu, biorąc pod uwagę ewoluujące wydatki bieżącę danej j.s.t. i realność danych na których oparto zazwyczaj zakładającą progresję prognozę "dochodów własnych" danej j.s.t.
Nie gdzie indziej, ale w RIO znajdują się wieloletnie dane o planach (ich zmianach) oraz o rzeczywistym wyniku wykonania poszczególnych pozycji budżetu rejestrowane w odstępach kwartalnych poszczególnych lat budżetowych.
Nie pomogą żadne wnioski z "audytu zewnętrznego", jeśli RIO uprze się i wyda negatywną opinię z art. 49 ust. 2 ufp, albo (co gorsza) opinię negatywną z art. 115 ufp. Z opinią taką liczą się bowiem instytucję kredytowe.
Istotne zatem, aby tak planować składniki prognoz i zadłużenia, żeby takie opinie negatywne nie były wydawane.
Oddzielny problem to problem urzeczywistnienia zapisów Konstytucji RP i Europejskiej Karty Samorządów Terytorialnych (tj. Lokalnych, (M.Kulesza) w których mowa o zasadzie adekwatności dochodów do zadań j.s.t. oraz o możliwości dostępu do krajowych rynków kapitałowych. Wydaje się, że ustawa o fin. publ. i ustawy ustrojowe dotyczące poszczególnych poziomów samorządu terytorialnego są w tej mierze prawidłowe. Mimo to w obecnym czasie napotykamy na problemy obciązania rozchodów budżetu spłatami kredytów i pożyczek nie związanych ze środkami strukturalnymi lub ze środkami z funduszu spójności, ale związanych ze środkami z funduszy przedakcesyjnych. Zaplanowanie w rozchodach spłat pożyczek i kredytów związanych z ww. środkami np. SAPARD'u nie wyłącza ich z limitu zadłużeniania na podstawie art. 113 ust. 3 ufp. Stąd oczekiwania, aby w ustawie o finansach publicznych wyłączeniami spod limitu 15% objąć również i te środki. (Z początkiem roku 2005 KRIO wydały wiela orzeczeń z art. 12 ust. 1 urio. Dura lex sed lex. A może należałoby zmienić lex.).
Ciesze sie, ze wycieczka pracowników RIO do Francji udała się. Cieszę się z opublikowanego w Finansach Komunalnych artykułu uczestniczki tej wycieczki. Teraz juz wiem, ze niczego o realizowanym projekcie się nie dowiemy ponadto, że wycieczka była udana. Wiemy też, że Pan Adam nic nie powie, ale wiemy też do kogo bedzie można mieć ewentualne pretensje....a zauważyliscie Państwo uczestnicy wycieczki, ze model francuski idzie do lamusa, gdyż w UE mają obowiazywać MSRSP, które przyjeła przeciez KE? TW
Pomimo MSRSP jakiś tam traktat założycielski WE i przyjmowany referendalnie układ konstytucyjny coś tam mówi o niekomercyjnym urzędzie Trybunału Obrachunkowego. Moze rzeczywiście iść w ślad za Francuzami i nie przyjąć konstytucji, bo nie zapisano w niej firm audytorskich, jako kontrolerów rachunków i finansów WE.
No. Pomysł, godny zainteresowania nim naszych mediów - Panie TW.
Wysłany: Pią Maj 13, 2005 4:13 pm Temat postu: kto się zna na wszystkim - nie zna się na niczym...
wojtania napisał:
...no nie wiem czy PHARE mozna zostawić Panu Adamowi. Co będzie jak ten super projekt będzie się tak "sypał" jak teraz dzieje się to z Budżetem ST?
TW
A Pan szanowny Wojtania (0,42 posta dziennie, 30% całości) użytkuje tenże program?
No tak - z powodu takiej aktywności na forum to pewnie Panu czasu nie starcza...
Swoją drogą - jak to się dzieje, że Pan się na wszystkim zna?
Nawet na programie BudzetST II....
Kiedy doczekamy sie bliższych informacji dot. projektu Phare i nowych pomysłów związanych z integracją finansów samorządu z systemem TREZOR?
W imieniu A. Głębskiego:
TREZROR nie zakłada "integracji finansów samorządu z systemem" a raczej integrację informacji o finansach samorządowych z informacjami dotyczącymi finansów "centralnych".
Myślę, że najlepszym źródłem informacji byłby tutaj Departament Budżetu Państwa.
No i ewentualnie słynny DI (Departament Informatyki...).
Wysłany: Pią Maj 20, 2005 5:38 pm Temat postu: Re: kto się zna na wszystkim - nie zna się na niczym...
[quote="Anonymous"]
wojtania napisał:
Swoją drogą - jak to się dzieje, że Pan się na wszystkim zna?
Nawet na programie BudzetST II....
...nie znam sie na wszystkim ale ... co nieco miałem współnego z branżą informatyczną i tak sie składa, że realia budowy systemów nie są mi obce (współpracuję z kilkoma producentami oprogramowania).
Co do moich wątpliwości co do projektu PHARE to upadek władzy ludowej związany był z decentralizacja państwa...w Wy chcecie ją zcentralizować. Moje obway są uzasadnione i proszę kitu na łamach formu nie wciskać. A na dowód przedstawiam wyciąg ze specyfikacji do przetargu:
Tytuł:
Rozwój systemu zarzadzania budzetami jednostek samorzadu terytorialnego w ramach projektu Phare 2002/000-580.01.09.05 - Zarzadzanie Finansami Publicznymi
Treść:
OGŁOSZENIE O KONTRAKCIE
NA USLUGI
Czy niniejsze zamówienie jest objęte zakresem Umowy w sprawie zamówień publicznych (GPA)? TAK
SEKCJA I: INSTYTUCJA KONTRAKTUJĄCA
I.1) Oficjalna nazwa i adres instytucji kontraktującej:
Fundacja Fundusz Współpracy
Jednostka Finansująco-Kontraktująca,
Do wiadomości:
Andrzej J. Janicki, - Dyrektor Jednostki Finanująco-Kontraktującej
ul. Górnośląska 4a, 00-444 Warszawa.
Tel.: +48 22 450 99 00 lub +48 22 450 99 80
Fax: +48 22 622 72 12 lub +48 22 622 75 65
E-mail: cfcu@cofund.org.pl
Adres internetowy : www.cofund.org.pl
I.2) Adres, pod którym można uzyskać dalsze informacje:
Jak w Załączniku A
I.3) Adres, pod którym można uzyskać dokumentację:
Jak w Załączniku A
I.4) Adres, na który należy przesyłać oferty/wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu:
Jak w I.1
I.5) Rodzaj Instytucji Kontraktującej: szczebel centralny
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Opis
II.1.3)
Rodzaj zamówienia na usługi: kategoria usług - 7
II.1.4)
Czy jest to umowa ramowa: Nie.
II.1.5)
Nazwa nadana zamówieniu przez Instytucję Kontraktującą:
Rozwój systemu zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego w ramach projektu Phare 2002/000-580.01.09.05. - Zarządzanie Finansami Publicznymi
II.1.6) Opis/przedmiot zamówienia: Opracowanie oraz wdrożenie systemu zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego (LGBM System) obejmującego całość procesu zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego i ich związków na bazie istniejącego systemu sprawozdawczości budżetowej jednostek samorządu terytorialnego, oraz zintegrowanie go z informatycznym Systemem Obsługi Budżetu Państwa. (...)
Mam nadzieję, że moje obawy są nieuzasadnione. Pozdrawiam Twojtania
Wysłany: Sob Maj 21, 2005 1:08 pm Temat postu: "zintegrowanie go z informatycznym Systemem Obsługi Budżetu Państwa"
DO PANA WOJTANI:
Muszę Panu powiedzieć, że Pańskie obawy - moim zdaniem - na szczęście są chyba nieuzasadnione.
Trudno jednak się nie zgodzić z Pańskim odczuciem!
Rozpoczynając współpracę z MF w zakresie tegoż systemu informatycznego mieliśmy podobne obawy....
Myślę jednak (uczestniczę dość intensywnie w pracach nad systemem wraz z A. Głębskim i kilkoma innymi pracownikami Izb od stycznia ubiegłego roku) że ten system nie naruszy w żaden sposób FUNDAMENTALNEGO KIERUNKU - ZASADY DECENTRALIZACJI - ZAPISANEGO PRZECIEŻ W KONSTYTUCJI!!! (piszę o tym, bo wydaje mi się że trzeba o tym mówic ciągle i jak najczęściej - tak żeby wszyscy wreszcie wbili to sobie do głowy - nie mam tu na myśli Pana oczywiście - bo jak widac Pan tą zasadę rozumie).
Piszę tego posta - bo poczułem się lekko urażony stwierdzeniem :
"upadek władzy ludowej związany był z decentralizacja państwa...w Wy chcecie ją zcentralizować. Moje obway są uzasadnione i proszę kitu na łamach formu nie wciskać. A na dowód przedstawiam wyciąg ze specyfikacji do przetargu: .."
Ponieważ jesteśmy na stronie www.rio.gov.pl to chyba miał Pan na myśłi RIO?
Mam nadzieję, że moje obawy są nieuzasadnione....
Ale wracając do PHARE:
- system dotyczy informacji o finansach publicznych a nie władzy, decydowania o przeznaczeniu środków, zarządzania zadaniami itd...
- system zakłada integrację systemów informacji - a więc ich spójność, integralność, wymianę danych (obecnie brak takowych - co widać np przykładzie np.: klasyfikacji budżetowej - niby jest jedna klasyfikacji dla sektora finansów samorządowych i za przeproszeniem rządowych - jednak okazuje się że nie do końca... )
- podsystemu dedykowany dla JST ma być narzędziem ułatwiającym zarządzanie budżetem DLA JST (dla skarbników właściwie) a nie dla MF (system zarządzania budżetem jednosteki samorządu terytorialnego (LGBM System) obejmujący całość procesu zarządzania) - a zatem ma on ułatwiać JST prowadzenie budżetu (konstruowanie projektu budżetu, budżetu, zmian budżetu, prognozy kwoty długo, sprzadzanie planów finansowych, WPI, i innych), sporządzanie sprawozdawczości, przekazywanie dokumentów z tego zakresu podpisanych elektronicznie do RIO, wojewodów, MF....
- podsystem dla RIO ma umożliwiać: odbieranie z JST dokumentów w formie elektornicznej (sprawozdań, uchwał przekazanych do nadzoru, innych dokumentów), przekazywanie elektornicznie do JST informacji takich jak: uwagi dotyczące poprawności sporządzenia otrzymanych dokumentów, roztrzygnicia nadzorcze itd...
- podsystem MF ma umożliwić: odbieranie z RIO dokumentów w formie elektornicznej (sprawozdań, zagregowanych informacji o projektach budżetów JST), WYSYŁANIE DO JST W FORMIE ELEKTORNICZNEJ (dokument podpisany elektornicznie) DECYZJI O WYSOKOŚCI SUBWENCJI, WYSŁANIE DO JST aktualnego słownika klasyfikacji budżetowej, WYSŁANIE DO JST interpretacji, pism i innych...
Myślę, że jest to projekt który usprawni wiele elementów pracy służb finansowo-księgowych w JST i bedzie dla nich użytecznym narzędziem.
Na uwagę zasługuje to, że system umożliwiać będzie wymianę danych z innymi systemami z których korzystają JST (np.: z programem fin- księgowym), będzie umożliwiał także agregownie danych w postaci elektornicznej na poziomie JST (sprawozdania jednostkowe - w sprawozdania zbiorcze) itd, itp.....
Co do MF i innych "centralnych":
ich "interes" polega na tym, że uzyskają szybciej dane objęte sprawozdawczością (jest to istotne ze względu na obowiązek przekazania danych do EUROSTATU którym MF został obarczony - dane dotyczą sektora General Governmet [ESA 95] jeśli wie Pan o co mi chodzi... ).
Cieszę sie osobiście, że ktoś jeszcze interesuje się tym systemem.
Mam nadzieję, że w razie potrzeby byłby Pan skłonny do udzielenia nam partnerskich rad i wyrażenia opinii na temat tego systemu.
Jeżlei jest Pan zainteresowany - to prosimy o informację
(oczywiści, jak zwylke w RIO jest to działalność hobbistyczna - więc:
1) w razie czego wszystko jest na hobbitów
2) o dodatkowych pieniądzach za prace nad systemem można zapomnieć... )
Wysłany: Nie Maj 22, 2005 12:22 pm Temat postu: Re: "zintegrowanie go z informatycznym Systemem Obsługi Budżetu Państwa"
Maciej_Bak napisał:
Ale wracając do PHARE:
- system dotyczy informacji o finansach publicznych a nie władzy, decydowania o przeznaczeniu środków, zarządzania zadaniami itd...
Myślę, że jest to projekt który usprawni wiele elementów pracy służb finansowo-księgowych w JST i bedzie dla nich użytecznym narzędziem.
Na uwagę zasługuje to, że system umożliwiać będzie wymianę danych z innymi systemami z których korzystają JST (np.: z programem fin- księgowym), będzie umożliwiał także agregownie danych w postaci elektornicznej na poziomie JST (sprawozdania jednostkowe - w sprawozdania zbiorcze) itd, itp.....
...informacja + pieniądze = władza...
Jeżeli system TREZOR będzie integrowany z analogicznym produktem dla JST (patrz specyfikacja przetagrowa dla obu systemów), a w Trezor mamy jakby moduł księgowości budżetowej i zasadę zerowego salda, to jakoś nie wierzę aby Wasz produkt opierał sie na innych zasadach. Oba systemy muszą mieć przecież spójne źródła danych zbieranych tą samą metodologią. Wcale się zatem nie zdziwię jeśli później ktoś zauważy, że aby integracja mogła dojść do skutku, w JST należy wdrożyć produkt a'la Trezor... a Trezor zakłada centralizację.
...co do wymiany danych z systemami FK to sam Pan chyba w to nie wierzy. W chmurach chyba bujają osoby, którym wydaje się iż wszyscy producenci oprogramowania, które funkcjonuje w JST udostępnią RIo kody źródłowe, i nastąpi integracja systemu FK z Waszym produktem. Choć kto wie...
Chyba, że komuś właśnie chodzi po głowie "wyrzucenie" innych producentów oprogramowania z JST i stworzenie "monopolu" na system o ile owych kodów nie udostępnią.
O tym się przecież tu i ówidzie mówi....no ale to takie jakby ploteczki.
Ponadto pragnę zauważyć iż MSRSP oraz poselski projekt (PO) ustawy o finansach publicznych zakłada wprowadzenie obowiązku sporządzania sprawozdania finansowego, w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości. MSRSP nr 1 również to zakłada. Komisja UE, NATO wdraża MSRSP i nie mam wrażenie, że cała Wasza para pójdzie w gwizdek.....
...ale mogę się mylić. Pozdrawiam i dziękuję za odpowiedź. TWojtania
Może warto aby koordynatorzy z ramienia RIO nad projektem PHARE przeczytali poniższy komunikat :
BRUKSELA, Belgia - 25 kwietnia 2005 r. - Firma SAP AG (NYSE: SAP) ogłosiła zakończenie projektu dotyczącego transformacji rachunkowości Komisji Europejskiej. Dzięki temu projektowi Komisja Europejska jest pierwszą instytucją w Europie dostosowaną do regulacji Międzynarodowych Standardów Rachunkowości dla sektora publicznego (IPSAS). Zespół do spraw projektu transformacji rachunkowości opracował system rachunkowości dla Komisji Europejskiej, którego zadaniem jest zapewnienie przejrzystości procesów rachunkowych i budżetowych – niezbędnej do dostosowania do najnowszych standardów rachunkowości, takich jak IPSAS. Spełnienie wymogów będzie możliwe w wyniku wykorzystania funkcjonalności rachunkowości memoriałowej oraz zarządzania funduszami, zawartymi w rozwiązaniu SAP dla instytucji publicznych (SAP for Public Sector).
Poprzez dostosowanie do nowych standardów rachunkowości Komisja Europejska wskazuje drogę organizacjom rządowym w krajach członkowskich UE. Projekt ten pozwoli Komisji Europejskiej uzyskać większą przejrzystość danych finansowych, zwiększyć kontrolę nad zarządzaniem budżetem, łatwiej porównywać dane księgowe i w bardziej efektywny sposób korzystać z systemu rachunkowości. Dzięki zapewnieniu przejrzystości procesów zarządzania budżetem realizowanych przez Komisję Europejską wzrośnie przekonanie płatników podatków o prawidłowości zarządzania finansowego w tej organizacji.
"Projekt ten sprawił, że Komisja Europejska stała się pionierem administracji na świecie – mówi Brian Gray, Główny Księgowy Komisji Europejskiej i Zastępca Dyrektora Naczelnego Dyrektoriatu Generalnego ds. Budżetu – udało się nam wdrożyć system oparty na zasadzie memoriałowej w zakresie rachunkowości ogólnej oraz na zasadzie kasowej w celu przetwarzania budżetu. Ponadto, oprócz wsparcia Komisji Europejskiej w dostosowaniu do wymagań IPSAS, nowy system zarządzania pozwoli użytkownikom na intuicyjną realizację etapów przetwarzania i płatności."
Transformacja rachunkowości w celu dostosowania do wyższych standardów
Roczny budżet Komisji Europejskiej wynosi około 100 miliardów euro. W wyniku decyzji Komisji Europejskiej, podjętej w dniu 24 lipca 2002, zarządzanie tą sumą musi odbywać się obowiązkowo za pomocą rachunkowości memoriałowej1, zgodnie z międzynarodowymi standardami. Międzynarodowe Standardy Rachunkowości dla sektora publicznego są wymaganiami dotyczącymi raportowania finansowego dokonywanego przez rządy i inne organizacje w sektorze publicznym, które zamierzają usprawnić zarządzanie finansowe i realizację zobowiązań w obszarze sprawozdawczości.
Komisja Europejska wybrała rozwiązanie SAP dla instytucji publicznych (SAP for Public Sector) w celu integracji rachunkowości ogólnej, budżetowej i analitycznej. W systemie tym uwzględniono zagadnienia istotne dla transformacji wszelkich instytucji publicznych. Z nowego systemu może korzystać każdy z 36 Dyrektoriatów Generalnych Komisji Europejskiej. Umożliwi to tym organizacjom przetwarzanie faktur, zarządzanie budżetami i autoryzowanie płatności bez modyfikacji standardowego workflow. Dzięki temu systemowi możliwe będzie rozwiązanie problemów związanych z księgowością środków pieniężnych (np. w zakresie zarządzania budżetem wieloletnich projektów), w której rejestrowane są tylko przyjęcia i wypłaty. Przykładowo, dużo łatwiejsze będzie monitorowanie budżetowe umów dotyczących rybołówstwa, jak również funduszy strukturalnych oraz tych przeznaczanych na badania.
"Organizacje rządowe na wszystkich poziomach podlegają takim samym wymogom dotyczącym efektywności, jak ma to miejsce w przypadku sektora prywatnego – mówi Tom Shirk, Prezes SAP Global Public Services. – Udana transformacja rachunkowości Komisji Europejskiej z pomocą rozwiązań SAP pozwoli uzyskać zgodność z nowymi regulacjami – takimi jak IPSAS – z jednoczesnym uproszczeniem procesów, poprawą produktywności i zmniejszeniem kosztów operacyjnych. Wspierając projekt transformacji rachunkowości Komisji Europejskiej, mieliśmy przyjemność korzystać z doświadczenia w obszarze instytucji publicznych firmy IBM Business Consulting Services, która przeprowadziła to wdrożenie."
1Rachunkowość memoriałowa
Metoda rachunkowości, za pomocą której transakcje są rejestrowane w momencie, gdy są realizowane, a nie tylko w przypadku uiszczenia lub otrzymania kwoty pieniężnej bądź jej ekwiwalentu. W rezultacie transakcje i operacje księgowe są zapisywane w księgach i uwzględniane w sprawozdaniach finansowych dla roku finansowego, w którym zostały zrealizowane (IPSAS 1).
O Komisji Europejskiej
Komisja Europejska jest politycznie niezależną instytucją, która reprezentuje UE i strzeże jej interesów. Jest najważniejszym organem w systemie instytucjonalnym UE: przedkłada propozycje legislacyjne, programy działań i wykładnie polityczne oraz jest odpowiedzialna za wdrażanie decyzji Parlamentu i Rady Europy.
Komisja Europejska składa się z 25 osób, wspomaganych przez 24000 pracowników służb publicznych. Jest wybierana na pięć lat, ale może zostać odwołana przez parlament. Komisja działa niezależnie od rządów krajów członkowskich. Większość pracowników (choć nie wszyscy) pracuje w Brukseli, w Belgii.
O SAP dla instytucji publicznych (SAP for Public Sector)
Rozwiązanie SAP dla instytucji publicznych zapewnia funkcjonalności, które wspomagają rządy oraz organizacje publiczne w zwiększaniu efektywności, przejrzystości procesów oraz optymalizacji obsługi instytucji publicznych. Firma SAP posiada w sektorze administracji publicznej ponad 1080 klientów z 65 krajów, jest wiodącym dostawcą rozwiązań dla organizacji z sektora publicznego. Dodatkowe informacje na temat rozwiązania można uzyskać pod adresem: www.sap.com/publicsector lub www.sap.pl/industries/publicsector
W imieniu SAP Polska informacji dla prasy udziela:
Dominika Krzyżanowska
SAP Polska Sp. z o.o.
ul. Domaniewska 41, bud. Taurus
02-672 Warszawa
tel. (22) 541 67 34
fax (22) 541 66 07
e-mail: dominika.krzyzanowska@sap.com
czy w roku kryzysu finansowego (2009) JST dysponują jeszcze jakimiś nadwyżkami operacyjnymi - umożlwiającymi realizacje zadań własnych fakultatywnych (by nie rzec...umożliwiających dokładanie do zaniżonych dotacji na zadania rządowe zlecone)
Otóż idzie obserowana obecnie pomoc rzeczowa z budżetów gmin i powiatów dla społeczności lokalnych z Ukrainy (Stąd pytanie: czy zapis o zadaniu z art. 7 ust. 1 pkt 20 ustawy o samorządzie gminnym jest dostateczną podstawą prawną do tego rodzaju "współpracy", jeśli art. 172 Konstytucji - w zakresie "współpracy" odsyła do odrębnej ustawy, a podjęta w tym względzie ustawa ogranicza się do regulacji zasad zrzeszania się )
Powstał ostatnio równie poważny i medilanie nagłośniony problem granic samodzielności JST - a ściślej ustalenia zadań oświatowych j.s.t.:
- czy wolno dowozić do szkół wszystkie dzieci z terenu gminy bez względu na normatyw odległości do szkoły z art. 14a\ ustawy o systemie oświaty
Czy w ostatnim przypadku ma miejsce samodzielność JST - tj. "możliwość" realizacji tak wykoncypowanego zadania, które idzie dalej niż "obowiązek" realizacji zadania ustawowego określonego normatywem odległości miejsca zamieszkania ucznia od szkoły
Problem jednak pozostaje:
- samorząd ma możliwe w prawie do ustalenia (choć nie zawsze łatwe do oszacowania) zadania własne obligatoryjne i wlaściwe im wydatki budżetu;
(* pomińmy dla uproszczenia niedoszacowanie zadania rządowe)
- Samorząd może również realizować zadania własne fakultatywne...
Jak brzmią więc normy zadaniowe dotyczące zadań fakultatywnych:
- czy w powyższym względzie mamy do czynienia z "kuleszowską autonomią JST" - a zatem JST mogą wykorzystywać nadwyżkę operacyjną na wszysko co nasuwa się do głowy w zakresie "...zaspakajania potrzeb (oczekiwań) mieszkańców"... reprezentowanych przez organy JST
- czy zadania fakultatywne muszą wynikać z wyraźnego przepisu ustawy prawa administracyjnego (np. pomoc dla JST, wsparcie sportu kwalifikowanego, wsparcie finansowe NGO, wsparcie PSP, budowa lepszych dróg niż parametry z przepisów wykonawczych ustawy o drogach publicznych) - za czym idą konkretne przepisy....
Za tą drugą opcją podchodzenia do zadań JST przekonywują się coraz częściej sądy administracyjne....
===============================
Jeśli ustawodawstwo nie nadążą (być może) za potrzebami mieszkańców... to trzeba ustawy zmieniać i uzupełniać... a nie twierdzić, że samodzielność JST (nazywana wręcz przez wieszczów: "autonomią") ma swoje źródło w przepisie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gdzie mowa o "zaspokajanu (niemalże wszystkich) potrzeb mieszkańców
Innymi słowy: samodzielność JST - "Tak", ale w granicach ustaw o zadaniach JST i przepisów kompetencyjnych...
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa) Idź do strony 1, 2Następny
Strona 1 z 2
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach