Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 181799390
RIO :: Zobacz temat - Ustrukturyzowane faktury
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
Wysłany: Sob Lut 23, 2019 10:28 am Temat postu: Ustrukturyzowane faktury
Elektroniczne fakturowanie w zamówieniach publicznych
Nowe regulacje już od 18 kwietnia 2019 r.
Od kwietnia 2019 r. do polskiego systemu prawnego zostanie wprowadzony obowiązek przyjmowania przez zamawiających w zamówieniach publicznych tzw. ustrukturyzowanych faktur elektronicznych. Celem nowych przepisów jest wdrożenie przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/55/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych (Dz. Urz. UE L 133 z 6 maja 2014 r.).
Co to oznacza w praktyce?
Z wprowadzanych przepisów wynika, że wykonawcy w ramach umów zawartych w wyniku postępowań o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzonych po wejściu w życie przepisów ustawy o elektronicznym fakturowaniu, będą uprawnieni do wysyłania do zamawiających za pośrednictwem dedykowanej platformy internetowej tzw. ustrukturyzowanych faktur elektronicznych dokumentujących wykonanie prac.
Z możliwością wysyłki ustrukturyzowanej faktury elektronicznej przez wykonawcę skorelowany jest obowiązek jej przyjęcia przez zamawiającego, tzn. gdy wykonawca skorzysta z możliwości wysłania takiej faktury za pośrednictwem platformy, wówczas JST (w tym jej jednostki oraz zakłady budżetowe, ale również instytucje kultury) jako zamawiający będzie zobowiązana do jej odebrania.
Czym jest ustrukturyzowana faktura elektroniczna?
Ustrukturyzowana faktura elektroniczna jest fakturą elektroniczną w rozumieniu ustawy o VAT, spełniającą wymagania umożliwiające przesłanie jej za pośrednictwem utworzonej platformy.
Poza standardowymi elementami faktury wymaganymi przepisami ustawy o VAT, dodatkowo ma ona zawierać:
informacje dotyczące odbiorcy płatności,
wskazanie umowy zamówienia publicznego.
Jednocześnie dokument ten może zawierać również inne dane, jeśli będą one niezbędne ze względu na specyfikę zamówień publicznych.
Z założenia zarówno obieg ustrukturyzowanych faktur elektronicznych, jak również ich przetwarzanie, mają być w pełni zautomatyzowane.
W przeciwieństwie do typowych faktur elektronicznych, przesyłanie przez wykonawców ustrukturyzowanych faktur elektronicznych nie będzie wymagało wyrażenia przez odbiorcę faktury zgody na otrzymanie dokumentu elektronicznego, bowiem wprowadzane przepisy nie przewidują możliwości odmowy odbioru ustrukturyzowanej faktury elektronicznej przesłanej za pośrednictwem platformy przez zamawiającego.
Warto również podkreślić, że zamawiający i wykonawca będą mogli wysyłać i odbierać inne ustrukturyzowane dokumenty elektroniczne za pośrednictwem platformy w ramach umowy. Niemniej jednak wymagać to będzie obopólnej zgody stron transakcji. Lista dokumentów elektronicznych, których przesłanie za pośrednictwem platformy będzie możliwe, zostanie określona w drodze rozporządzenia przez Ministra właściwego ds. Gospodarki.
Korzystanie z Platformy Elektronicznego Fakturowania (PEF)
Platforma Elektronicznego Fakturowania została utworzona z dniem 1 stycznia 2019 r., zaś podmiotem odpowiedzialnym za jej funkcjonowanie będzie Minister właściwy ds. Gospodarki. Korzystanie z platformy zarówno dla zamawiających jak i dla wykonawców jest bezpłatne.
Zamawiający, czyli JST, będzie zobowiązany do założenia konta na platformie przed przewidywanym terminem otrzymania pierwszej ustrukturyzowanej faktury. Ustawodawca nie sprecyzował jednak pojęcia „przewidywanego” terminu otrzymania faktury, dlatego też wydaje się, że JST powinny rozważyć założenie konta na platformie jeszcze przed lub w trakcie przeprowadzania pierwszego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego po wejściu w życie przepisów ustawy.
Z informacji zamieszczonych przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii wynika, że zamawiający będzie uprawniony do odbioru faktury korzystając z aplikacji internetowej lub zainstalowanego na komputerze programu. Alternatywnie JST będzie mogła dostosować własny system finansowo – księgowy do odbioru i przetwarzania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych[1].
Warto wskazać, że przepisy ustawy wprowadzającej obowiązek przyjmowania faktur elektronicznych przez JST w zamówieniach publicznych wchodzą w życie co do zasady 18 kwietnia 2019 r. Natomiast w odniesieniu do zamówień i konkursów, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości 30 000 euro, od 1 sierpnia 2019 r.
JST powinny zatem już dziś rozważyć sposób realizacji nałożonych na nie obowiązków.
Chyba dobrze by było aby niektóre samorządy nauczyły się w końcu zasad wystawiania faktur VAT.
W mojej Częstochowie faktury wystawiane są na Gminę Częstochowa, we Wrocławiu na Gminę Wrocław, w Gdańsku na Gminę Gdańsk...itp.itd
Sęk w tym, że w Polsce nia ma takiej gminy jak Gmina Częstochowa, Gmina Wrocław, Gmina Gdańsk.... bo RADA MINISTRÓW STOSOWNIE DO SWOICH KOMEPTENCJI USTAWOWYCH NADAŁA TYM PODATNIKOM INNĄ NAZWĘ.
TO MIASTA NA PRAWACH POWIATU.
A ZATEM NA ICH FAKTURACH POWINNO BYĆ:
CZĘSTOCHOWA - MIASTO NA PRAWACH POWIATU ... A NIE GMINA CZĘSTOCHOWA
WROCŁAW - MIASTO NA PRAWACH POWIATU ... A NIE GMINA WROCŁAW
GDAŃSK - MIASTO NA PRAWACH POWIATU ... A NIE GMINA GDAŃSK
Jak wy ludzie chcecie wdrożyć te faktury ustrukturyzowane i powiązać to jeszcze z zamówieniami publicznymi jak zamówienie składa jednosta budżetowa, a każda posługuje się dwoma NIPami jeśli jest objęta centralizacją VAT. A te miejskie jednostki, króre nie są objęte centralizacją w VAt posługują się jednym przecież NIPem, tak jak jednostki państwowe.
To co inna będzie struktura faktur dla PJB a inna dla SJB nie objętych i inna dla objętych centralizacją????
Cała ta ekipa z MF od VAT, rachunkowości i budżetu narobiła bajzlu z centralizacją w VAT.... i w efekcie miasta to nawet faktury nie potrafią prawidłowo wystawić... o księgowości nie wspominając.
Kto to wymyślił aby popełniać aż takie szkolne błedy? Szkolenia w Platformie ze Skierniewic u państwa N. co VAT należnego od naliczonego nie rozróżnia, ma jednoosobową działalność i nawet doradcą podatkowym nie jest?
CZY PO SZKOLENIACH W PLATFORMIE TE WYŻEJ WYMIENIONE MIASTA, I INNE, MAJĄ CHOĆ JEDNĄ PRAWIDŁOWO WYSTAWIONĄ FAKTURĘ VAT???
Fakt kraj się śmieje bo po szkoleniach w firemce ze Skierniewic nawet nazwy nie potrafią prawidłowo na fakturze wpisać bo nie wiedza kto to są ich klienci.
Dziecinko....Rada Ministrów nadaje nazwy jednostkom samorządu terytorialnego a nie wykładowca ze Skierniewic.
To kompetencja ustawowa Rady Ministrów, która została wykonana przy reformie Buzka z 1999 roku. Ale co wy o tym możecie wiedzieć.
Duże miasta, duże pieniądze a nawet faktury nie potrafią wystawić.
I dlatego ISP wzięło się za Was bo przebrała się miarka. Kto to słyszał aby takie szkolne błędy robić?
co za geniusz pisze iż z wadliwie wystawionej faktury nie mogę VAT odliczyć ? Ludzie dawno fiskus zezwolił na odliczanie Vat w przypadku błędów nie mających znaczenia prawnego. Dawno pisał o tym profesor Modzelewski o tzw błędach mniejszej i większej wagi. Geniusze od rachunkowości wyjdzcie z tego forum bo próbujecie wykazać że znacie się na Vat choć taki jeden tu pisze że się na nim nie zna i nigdy szkoleń z VAT nie prowadził ale .... strasznie głos zabiera bo go Najuch z firemki wyrzucił . Panie TW odpuśc Pan nam wszystkim. To jest forum merytoryczne a z Panem jak z dzieckiem.....
Oj boja się ISP....boja....ciekawe co zaraz wyjdzie jako kolejny kit wciskany przez skierniewicka platformę .... kłócą się tam z wykładowcami, a nawet wykładowcy sami między sobą....no bo jedna opowiada o VAT zwolniony a drugi o niepodlegającym...ciekawa sytuacja.
Jednym ze skutków wystawienia faktury wadliwej, zawierającej błędy, jest konieczność jej skorygowania. Przedsiębiorca wystawiający pierwotną fakturę w sposób nierzetelny lub wadliwy, jest zobowiązany do:
sporządzenia faktury korygującej
albo do zaakceptowania noty korygującej wystawionej przez odbiorcę
Jeśli tego nie zrobi, będzie ponosił odpowiedzialność karno-skarbową za swoje czyny, uznawane za przestępstwo. Niewystawienie faktury korygującej w sytuacji, gdy jest ona konieczna, jest uznawane za niewystawienie faktury – w ogóle.
Za wadliwe wystawienie faktury przedsiębiorcy grozi – odpowiedzialność karno-skarbowa za przestępstwo lub wykroczenie skarbowe. Warto przy tym powiedzieć, że najpoważniejsze skutki obrotu fakturą wadliwą spoczywają na wystawcy faktury bądź na osobie, która odpowiada w przedsiębiorstwie za prawidłowość dokumentowania i rejestrowania zdarzeń gospodarczych.
W rozliczeniach z fiskusem wadliwa faktura VAT niesie za sobą wiele konsekwencji. Jeśli wadliwość wynika z wykazania na fakturze nienależnej kwoty podatku, sprzedawca i tak będzie zobowiązany do jego zapłaty. Faktura wadliwa nie może stanowić fundamentu do dokonania odliczenia na jej podstawie, wykazanego podatku VAT u nabywcy towaru lub usługi. W momencie, gdy dojdzie do błędnego odliczenia podatku VAT z wadliwej faktury – niewykluczone, że po stronie podatnika powstanie zaległość podatkowa, którą będzie trzeba uiścić w krótkim czasie, wraz z naliczonymi od dnia jej powstania odsetkami za zwłokę.
Zarówno wystawca, jak i odbiorca wadliwej faktury może ponosić przykre konsekwencje braku jej korekty. Warto więc wcześniej zadbać o to, aby wszystkie zapisy i kształt faktury VAT były właściwie i zgodne z obowiązującym stanem prawnym.
zajrzyj człowieku do orzecznictwa w tym do TSUE i do interpretacji czy przykładowo faktura wystawiona na urząd gminy zamiast na gminę daje odliczenie vat
Geniusz od rachunkowosci na forum Vat .... Zazdrość i pycha są przed upadkiem 😅😅😅😅😅😅
TSUE orzeka podobnie wiec znowu ktoś w błąd wprowadza.
Fakt ktoś wprowadza nas w błąd.
Coraz bardziej intrygują mnie szkolenia w ISP. Musiał Profesor w czuły punkt trafić, ze trolle z platformy takie głupoty piszą.
No bo pomyślcie o tym co wczoraj w Rzeszowie mówił TW.
Jeśli jeden wykładowca platformy mówi VAT zwolniony a dugi niepodlegający to ktoś z platformy wprowadza gminy w błąd.
Celowo czy któryś z nich jest niekompetentny?
A jeśli racje ma ten co mówi ze VAT niepodlegający to i on popełnia wielka gafę.
A jaka?
No bo jak coś jest poza VAT to niepodlega pod specustawę i jest należnością z art 60pkt 7 UOFP. A zatem jednostka budżetowa np. Szkoła za duplikaty nie powinna wystawiać dokumentów źródłowych z NIP gminy....lecz szkoły.
A zatem i drugi wykładowca popełnił błąd. A wszystkie Dokumenty źródłowe z VAT NP na NIP gminy są błędne.....powinnismy je mieć na NIP szkoły.
A zatem od strony księgowej mamy niezły bajzel a skierniewicka platforma jest totalnie skompromitowana.
Kazda fakturę mam złe po szkoleniach w platformie edukacyjnej.
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa) Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9Następny
Strona 1 z 9
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach