Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 884 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 159764241
 

RIO :: Zobacz temat - wraca temat NIP gminy
Witamy na stronach forum dyskusyjnego
prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe.


Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych.

Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.
Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  ProfilProfil   
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości
RIO Forum News

wraca temat NIP gminy

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RIO Strona Główna -> VAT w sferze budżetowej
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość






PostWysłany: Sro Mar 08, 2006 11:38 am    Temat postu: wraca temat NIP gminy Odpowiedz z cytatem

Podobno urzedy skarbowe otrzymały pismo mówiące o tym, że podatnikiem podatku od towaru i usług ma być gmina a nie Urząd. Czy ktoś ma wiedzę na ten temat. Skarbnik
Powrót do góry
wojtania



Dołączył: 30 Lis 2002
Posty: 3136

PostWysłany: Nie Mar 12, 2006 2:23 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dysponuje czterema rodzajami różnych od siebie oficjalnych wyjaśnień Izb i Urzędów Skarbowych w Polsce.... i tyle z nich wynika, co nic.

Jednakże niezależnie od liczby i rodzaju opłacanych podatków zgłoszenia do numeru NIP dokonuje się JEDEN RAZ.

Posługiwanie sie NIP-em gminy oprócz NIP-u urzędu gminy powoduje sankcje z KKS tj. grzywna ok. 2000000zł.

Gmina jest przecież zwolniona z VAT i mówi o tym art 15 ust 6 uopVat - tj. organy władzy nie są podatnikami...a gmina jest przeciez organem władzy. TW
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Gość






PostWysłany: Sro Cze 07, 2006 4:36 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

poczytaj dokładniej ustawę. zwolnienie nie dotyczy sytuacji kiedy gmina zawiera umowy cywilnoprawne !!!!!!!!!!!!!!!!
Powrót do góry
wojtania



Dołączył: 30 Lis 2002
Posty: 3136

PostWysłany: Czw Cze 08, 2006 8:37 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Co to jest gmina, powiat, województwo - organ władzy czy tylko osoba prawna? A może mający osobowość prawną organ władzy publicznej?

Zgodnie z art. 15 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej:
1. Ustrój terytorialny Rzeczypospolitej Polskiej zapewnia decentralizację władzy publicznej.
2. Zasadniczy podział terytorialny państwa uwzględniający więzi społeczne, gospodarcze lub kulturowe i zapewniający jednostkom terytorialnym zdolność wykonywania zadań publicznych określa ustawa.

Z dniem 1 stycznia 1999 r. ustawa z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa (Dz.U.98.96.603 z p.zm.) wprowadziła zasadniczy trójstopniowy podział terytorialny państwa. Jednostkami zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa są: gminy, powiaty i województwa.

Zgodnie z art. 16. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej:
1. Ogół mieszkańców jednostek zasadniczego podziału terytorialnego stanowi z mocy prawa wspólnotę samorządową.
2. Samorząd terytorialny uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej. Przysługującą mu w ramach ustaw istotną część zadań publicznych samorząd wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z artykułem 3 Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego, sporządzonej w Strasburgu dnia 15 października 1985 r. (Dz.U.94.124.607) i zawartej tam Koncepcji samorządu terytorialnego:
1. Samorząd terytorialny oznacza prawo i zdolność społeczności lokalnych, w granicach określonych prawem, do kierowania i zarządzania zasadniczą częścią spraw publicznych na ich własną odpowiedzialność i w interesie ich mieszkańców.
2. Prawo to jest realizowane przez rady lub zgromadzenia, w których skład wchodzą członkowie wybierani w wyborach wolnych, tajnych, równych, bezpośrednich i powszechnych i które mogą dysponować organami wykonawczymi im podlegającymi. Przepis ten nie wyklucza możliwości odwołania się do zgromadzeń obywateli, referendum lub każdej innej formy bezpośredniego uczestnictwa obywateli, jeśli ustawa dopuszcza takie rozwiązanie

Zgodnie z artykułem 4 Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego:
1. Podstawowe kompetencje społeczności lokalnych są określone w Konstytucji lub w ustawie. To postanowienie nie wyklucza jednakże możliwości przyznania społecznościom lokalnym uprawnień niezbędnych do realizacji specyficznych zadań, zgodnie z prawem.
2. Społeczności lokalne mają - w zakresie określonym prawem - pełną swobodę działania w każdej sprawie, która nie jest wyłączona z ich kompetencji lub nie wchodzi w zakres kompetencji innych organów władzy.
3. Generalnie odpowiedzialność za sprawy publiczne powinny ponosić przede wszystkim te organy władzy, które znajdują się najbliżej obywateli. Powierzając te funkcje innemu organowi władzy, należy uwzględnić zakres i charakter zadania oraz wymogi efektywności i gospodarności.
4. Kompetencje przyznane społecznościom lokalnym powinny być w zasadzie całkowite i wyłączne i mogą zostać zakwestionowane lub ograniczone przez inny organ władzy, centralny lub regionalny, jedynie w zakresie przewidzianym prawem.
5. W przypadku delegowania kompetencji społecznościom lokalnym przez organy władzy centralnej lub regionalnej, powinny one, w miarę możliwości, mieć pełną swobodę dostosowania sposobu wykonywania tych kompetencji do warunków miejscowych.
6. Społeczności lokalne powinny być konsultowane o tyle, o ile jest to możliwe, we właściwym czasie i w odpowiednim trybie, w trakcie opracowywania planów oraz podejmowania decyzji we wszystkich sprawach bezpośrednio ich dotyczących.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.01.142.1591 z p.zm.):
1. Mieszkańcy gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową.
2. Ilekroć w ustawie jest mowa o gminie, należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium.
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U.01.142.1592 z p.zm.):
1. Mieszkańcy powiatu tworzą z mocy prawa lokalną wspólnotę samorządową.
2. Ilekroć w ustawie jest mowa o powiecie, należy przez to rozumieć lokalną wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U.01.142.1590 z p.zm.):
1. Mieszkańcy województwa tworzą z mocy prawa regionalną wspólnotę samorządową.
2. Ilekroć w ustawie jest mowa o województwie lub samorządzie województwa, należy przez to rozumieć regionalną wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium.

Nie ulega zatem wątpliwości, iż mieszkańcy gmin, powiatów i województw mają przyznane Konstytucją RP oraz Europejską Kartą Samorządu Terytorialnego (EKST) kompetencje organu władzy publicznej. Już przecież z preambuły EKST wynika iż społeczności lokalne stanowią jedną z zasadniczych podstaw ustroju demokratycznego, a prawo obywateli do uczestnictwa w kierowaniu sprawami publicznymi jest jedną z demokratycznych zasad, wspólnych dla wszystkich państw członkowskich Rady Europy. A zatem to my mieszkańcy tworzymy z mocy prawa na odpowiednich terytoriach nasze gminy, powiaty, województwa i sami w nich sprawujemy władzę publiczną we własnym interesie. Gmina, powiat, województwo jako wspólnota samorządowa i odpowiednie terytorium jest zatem organem władzy publicznej.

Zgodnie z art. 163 Konstytucji RP:
Samorząd terytorialny wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych.

Zgodnie z art. 169. Konstytucji RP:
1. Jednostki samorządu terytorialnego wykonują swoje zadania za pośrednictwem organów stanowiących i wykonawczych.
2. Wybory do organów stanowiących są powszechne, równe, bezpośrednie i odbywają się w głosowaniu tajnym. Zasady i tryb zgłaszania kandydatów i przeprowadzania wyborów oraz warunki ważności wyborów określa ustawa.
3. Zasady i tryb wyborów oraz odwoływania organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego określa ustawa.
4. Ustrój wewnętrzny jednostek samorządu terytorialnego określają, w granicach ustaw, ich organy stanowiące.

Zgodnie z art. 11 ustęp ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym:
Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów gminy.

Zgodnie z art. 11a ustęp 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym:
Organami gminy są:
1) rada gminy,
2) wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Zgodnie z art. 30 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym:
1. Wójt wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa.
2. Do zadań wójta należy w szczególności:
1) przygotowywanie projektów uchwał rady gminy,
2) określanie sposobu wykonywania uchwał,
3) gospodarowanie mieniem komunalnym,
4) wykonywanie budżetu,
5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
6) (skreślony).
3. W realizacji zadań własnych gminy wójt podlega wyłącznie radzie gminy.

Zgodnie z art. 31 z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym:
Wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

Zgodnie z art. 33 ustęp 1 z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym:
Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym:
1. Mieszkańcy powiatu podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym - poprzez wybory i referendum powiatowe - lub za pośrednictwem organów powiatu.
2. Organami powiatu są:
1) rada powiatu,
2) zarząd powiatu.

Zgodnie z art. 32 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym:
1. Zarząd powiatu wykonuje uchwały rady powiatu i zadania powiatu określone przepisami prawa.
2. Do zadań zarządu powiatu należy w szczególności:
1) przygotowywanie projektów uchwał rady,
2) wykonywanie uchwał rady,
3) gospodarowanie mieniem powiatu,
4) wykonywanie budżetu powiatu,
5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych powiatu.
3. W realizacji zadań zarząd powiatu podlega wyłącznie radzie powiatu.
4. Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy zarządu określa statut powiatu.

Zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym:
Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa:
1. Zakres działania samorządu województwa nie narusza samodzielności powiatu i gminy.
2. Organy samorządu województwa nie stanowią wobec powiatu i gminy organów nadzoru lub kontroli oraz nie są organami wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym.

Zgodnie z art. 5 ustęp 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa:
Mieszkańcy województwa podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (w drodze wyborów i referendum) lub za pośrednictwem organów samorządu województwa.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa:
Organami samorządu województwa są:
1) sejmik województwa,
2) zarząd województwa.

Zgodnie z art. 41 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa:
1. Zarząd województwa wykonuje zadania należące do samorządu województwa, niezastrzeżone na rzecz sejmiku województwa i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych.
2. Do zadań zarządu województwa należy w szczególności:
1) wykonywanie uchwał sejmiku województwa,
2) gospodarowanie mieniem województwa, w tym wykonywanie praw z akcji i udziałów posiadanych przez województwo,
3) przygotowywanie projektu i wykonywanie budżetu województwa,
4) przygotowywanie projektów strategii rozwoju województwa, planu zagospodarowania przestrzennego i programów wojewódzkich oraz ich wykonywanie,
5) organizowanie współpracy ze strukturami samorządu regionalnego w innych krajach i z międzynarodowymi zrzeszeniami regionalnymi,
6) kierowanie, koordynowanie i kontrolowanie działalności wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych, w tym powoływanie i odwoływanie ich kierowników,
7) uchwalanie regulaminu organizacyjnego urzędu marszałkowskiego.
3. Zasady i tryb działania zarządu województwa określa statut województwa.

Zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa:
1. Zarząd województwa wykonuje zadania województwa przy pomocy urzędu marszałkowskiego i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych lub wojewódzkich osób prawnych.
2. Status prawny pracowników samorządu województwa określa odrębna ustawa.

My mieszkańcy tworzący z mocy prawa na odpowiednich terytoriach nasze wspólnoty samorządowe wykonujemy zatem sami nasze zadania publiczne nie zastrzeżone dla innych organów władzy publicznej (np. państwowej) i sami sprawujemy władzę w naszych gminach, powiatach, województwach poprzez wybory i referenda lub przez organ stanowiący i kontrolny tj. radę gminy, radę powiatu, sejmik województwa oraz przez organ wykonawczy tj. wójta, burmistrza, prezydenta miasta, zarząd powiatu, zarząd województwa. Organy stanowiące i kontrolne oraz wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego są zatem organami wewnętrznymi organu władzy publicznej jakim jest niewątpliwie samorząd terytorialny. Organy wykonawcze samorządu terytorialnego jako organu władzy publicznej wykonują uchwały organów stanowiących i kontrolnych oraz zadania należące do samorządu terytorialnego przy pomocy urzędu, tj. wójt, burmistrz, prezydent miasta wykonuje zadania gminy przy pomocy urzędu gminy (urzędu miasta), zarząd powiatu wykonuje zadania przy pomocy urzędu - starostwa powiatowego, zarząd województwa wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu - urzędu marszałkowskiego.

Zgodnie z art. 165 Konstytucji RP:
1. Jednostki samorządu terytorialnego mają osobowość prawną. Przysługują im prawo własności i inne prawa majątkowe.
2. Samodzielność jednostek samorządu terytorialnego podlega ochronie sądowej

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym:
1. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
2. Gmina posiada osobowość prawną.
3. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym:
1. Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
2. Powiat ma osobowość prawną.
3. Samodzielność powiatu podlega ochronie sądowej.
4. O ustroju powiatu stanowi jego statut.

Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa:
1. Samorząd województwa:
1) wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność,
2) dysponuje mieniem wojewódzkim,
3) prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu.
2. Województwo ma osobowość prawną.3. Samodzielność województwa podlega ochronie sądowej.


Jako mieszkańcy tworzący z mocy prawa na odpowiednich terytoriach nasze wspólnoty samorządowe wykonujemy zadania publiczne nie zastrzeżone dla innych organów władzy, sami sprawujemy władzę w naszych gminach, powiatach, województwach poprzez wybory i referenda lub przez organ stanowiący i kontrolny oraz organ wykonawczy, mamy osobowość prawną, prawo własności i inne prawa majątkowe. Dzięki tym postanowieniom nasz majątek jest wyodrębniony od majątku skarbu państwa i innych osób prawnych - służy wyłącznie naszym interesom i sprawowaniu władzy publicznej.

Gmina, powiat, województwo jest zatem mającym osobowość prawną organem władzy publicznej, który reprezentowany jest przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starostę, marszałka tj. organizujących pracę organu wykonawczego i urzędu oraz reprezentujących daną jednostkę samorządu terytorialnego na zewnątrz (np. w postępowaniu administracyjnym czy też w postępowaniu cywilnym).


Kto powinien być stroną umowy: osoba prawna, urząd czy organ wykonawczy?


Zgodnie z art. 30 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego:
Zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych stron ocenia się według przepisów prawa cywilnego, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U.64.16.93 z p.zm.):
Osobami prawnymi są Skarb Państwa i jednostki organizacyjne, którym przepisy szczególne przyznają osobowość prawną.

Zgodnie z art. 35 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny:
Powstanie, ustrój i ustanie osób prawnych określają właściwe przepisy; w wypadkach i w zakresie w przepisach tych przewidzianych organizację i sposób działania osoby prawnej reguluje także jej statut.

Zgodnie z art. 38 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny:
Osoba prawna działa przez swoje organy w sposób przewidziany w ustawie i w opartym na niej statucie.

Zgodnie z art. 39 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny:
Kto jako organ osoby prawnej zawarł umowę w jej imieniu nie będąc jej organem albo przekraczając zakres umocowania takiego organu, obowiązany jest do zwrotu tego, co otrzymał od drugiej strony w wykonaniu umowy, oraz do naprawienia szkody, którą druga strona poniosła przez to, że zawarła umowę nie wiedząc o braku umocowania.

Zgodnie z Art. 41 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny:
Jeżeli ustawa lub oparty na niej statut nie stanowi inaczej, siedzibą osoby prawnej jest miejscowość, w której ma siedzibę jej organ zarządzający.

Jak wynika z powyższych przepisów normujących postępowanie administracyjne w Polsce m.in. przed organami jednostek samorządu terytorialnego stronami postępowania mogą być również jednostki nie posiadające osobowości prawnej (np. urząd gminy reprezentujący gminę). Zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych stron oceniana jest wg. przepisów prawa cywilnego. Ustawa Kodeks Cywilny (KC) nadaje skarbowi państwa osobowość prawną, który jest w stosunkach cywilnoprawnych podmiotem praw i obowiązków. Ustawa KC wyraźnie odsyła do właściwych przepisów normujących powstanie, ustrój, organizację i sposób działania danej osoby prawnej. Nie ulega wątpliwości iż w przypadku jednostek samorządu terytorialnego przepisami tymi są ustawy o samorządzie gminnym, powiatowym, wojewódzkim. Kluczowy artykuł 38 KC wyraźnie przecież stanowi, że osoba prawna - gmina, powiat, województwo działa przez swoje organy w ustawowo określony sposób i na podstawie statutu. Jak wyżej udowodniono organami tymi są organ stanowiący i kontrolny oraz organ wykonawczy, który wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu (jednostka nie posiadająca osobowości prawnej) i niewątpliwie stanowi siedzibę organów zarządzających jednostkami samorządu terytorialnego. Wydaje się zatem, że to nie gmina, powiat, województwo jako osoba prawna winna być stroną umowy, lecz winien nią być właściwy organ i urząd reprezentujący ów organ przewidziany w art. 33 ustęp 1 ustawy o samorządzie gminnym, w art. 33 ustawy o samorządzie powiatowym, w art. 45 ustęp 1ustawy o samorządzie województwa. Jak wynika bowiem z art. 39 KC oraz orzecznictwa w zakresie zawierania umów cywilnoprawnych przez właściwe organy:

kto jako organ osoby prawnej zawarł umowę w jej imieniu nie będąc jej organem albo przekraczając zakres umocowania takiego organu, obowiązany jest do zwrotu tego, co otrzymał od drugiej strony w wykonaniu umowy oraz do naprawienia szkody, którą druga strona poniosła przez to, że zawarła umowę nie wiedząc o braku umocowania. Umowa zawarta przez osobę, która działając jako organ osoby prawnej przekroczyła zakres umocowania jest niewątpliwie umową nieważną.

Może się zatem okazać, że wszystkie umowy o dofinansowanie zawarte z niewłaściwym organem organu władzy publicznej jakim jest samorząd terytorialny, w świetle przepisów KC są umowami nieważnymi, a konsekwencje popełnionych błędów będą musiały ponieść i naprawić osoby błędnie interpretujące oficjalne wzory umów lub organy owe wzory umów opracowujące. Okazuje się bowiem, że niektóre z rozporządzeń wykonawczych wydanych do art. 28 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206 z p.zm.) zawierają błędnie zdefiniowane strony umowy. Częściej jednak zdarza się, iż urzędnicy odpowiedzialni za przygotowanie umowy błędnie interpretują istotę samorządu terytorialnego, o której była mowa powyżej.

Zasadne wydaje się zatem stwierdzenie iż właściwym organem kompetentnym w zakresie podpisywania umów, jako ich strona jest właściwy organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego mający siedzibę w urzędzie, a nie osoba prawna czyli ów organ władzy publicznej. Skutki cywilnoprawne umów zawieranych przez organy wykonawcze i tak przecież z mocy prawa dotyczą mienia komunalnego danej jednostki samorządu terytorialnego.


Pieczęcie na umowach: osoby prawnej, urzędu czy organu wykonawczego?


Zgodnie z § 1 ustęp 1 rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (Dz.U.99.112.1319 z p.zm.):

Ustala się instrukcję kancelaryjną dla organów gmin i związków międzygminnych, określającą zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych w urzędach gmin i związków międzygminnych, w celu zapewnienia jednolitego sposobu tworzenia, ewidencjonowania i przechowywania dokumentów oraz ochrony przed ich uszkodzeniem, zniszczeniem lub utratą, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

Zgodnie z załącznikiem nr 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych zawierającym wzory blankietów korespondencyjnych, pieczęci nagłówkowych i pieczęci do podpisu w organach samorządu gminy są następujące:

Blankiety korespondencyjne lub pieczęcie nagłówkowe oraz pieczęcie podpisowe w sprawach należących do kompetencji wójta:
1) nagłówkowe:
WÓJT GMINY OSIECZNICA
(adres)
2) podpisowe:
WÓJT lub w z. WÓJTA
imię i nazwisko imię i nazwisko
Zastępca Wójta

Blankiety korespondencyjne i pieczęcie nagłówkowe oraz pieczęcie podpisowe w sprawach należących do kompetencji zastępców wójta:
1) nagłówkowe:
ZASTĘPCA WÓJTA GMINY OSIECZNICA
(adres)
2) podpisowe:
ZASTĘPCA WÓJTA
imię i nazwisko

Blankiety korespondencyjne i pieczęcie nagłówkowe oraz pieczęcie podpisowe w sprawach załatwianych z upoważnienia wójta:
1) nagłówkowe:
WÓJT GMINY OSIECZNICA
(adres)
2) podpisowe:
z up. WÓJTA
imię i nazwisko
Zastępca Wójta
lub też:
1) nagłówkowe:
URZĄD GMINY OSIECZNICA
(adres)
2) podpisowe:
z up. WÓJTA
imię i nazwisko
kierownik Wydziału ..............
lub
z up. WÓJTA
imię i nazwisko
kierownik referatu ..............

Zgodnie z § 1 rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów powiatu (Dz.U.98.160.1074 z p.zm.):
Ustala się instrukcję kancelaryjną dla organów powiatu, określającą zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych w starostwach powiatowych, w celu zapewnienia jednolitego sposobu tworzenia, ewidencjonowania i przechowywania dokumentów oraz ochrony przed ich uszkodzeniem, zniszczeniem lub utratą, stanowiącą załącznik do rozporządzenia
Zgodnie z załącznikiem 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów powiatu zawierającym wzory blankietów korespondencyjnych, pieczęci nagłówkowych i pieczęci do podpisu w organach samorządu powiatu są następujące:

Blankiety podpisowe i pieczęcie nagłówkowe oraz pieczęcie podpisowe w sprawach należących do kompetencji zarządu powiatu:
1) nagłówkowe:
ZARZĄD POWIATU
w Goleniowie
(adres)
2) podpisowe:
STAROSTA lub wz. STAROSTY
imię i nazwisko imię i nazwisko
wicestarosta
Blankiety korespondencyjne i pieczęcie nagłówkowe oraz pieczęcie podpisowe w sprawach należących do starosty:
1) nagłówkowe:
STAROSTA GOLENIOWSKI
(adres)
2) podpisowe:
STAROSTA
imię i nazwisko
Blankiety korespondencyjne i pieczęcie nagłówkowe oraz pieczęcie podpisowe w sprawach załatwianych z upoważnienia starosty:
1) nagłówkowe:
STAROSTWO POWIATOWE
w Goleniowie
(adres)
2) podpisowe:
z up. STAROSTY
imię i nazwisko
wicestarosta
lub:
z up. STAROSTY
imię i nazwisko
członek Zarządu
lub też:
1) nagłówkowe:
STAROSTWO POWIATOWE
w Goleniowie
(adres)
2) podpisowe:
z up. STAROSTY
imię i nazwisko
kierownik Wydziału ................
lub:
z up. STAROSTY
imię i nazwisko
starszy Inspektor
w Wydziale .......................
Zgodnie z § 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów samorządu województwa (Dz.U.98.160.1073 z p.zm.):
Ustala się instrukcję kancelaryjną dla organów samorządu województwa, określającą zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych w urzędzie marszałkowskim, w celu zapewnienia jednolitego sposobu tworzenia, ewidencjonowania i przechowywania dokumentów oraz ochrony przed ich uszkodzeniem, zniszczeniem lub utratą, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

Zgodnie z załącznikiem nr 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów samorządu województwa wzory blankietów korespondencyjnych, pieczęci nagłówkowych i pieczęci do podpisu w organach samorządu województwa są następujące:

Blankiety podpisowe i pieczęcie nagłówkowe oraz pieczęcie podpisowe w sprawach należących do kompetencji zarządu województwa:
1)nagłówkowe:
ZARZĄD
WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO
w Szczecinie
(adres)
2)podpisowe:
MARSZAŁEK WOJEWÓDZTWA lub wz. MARSZAŁKA WOJEWÓDZTWA
imię i nazwisko imię i nazwisko
Wicemarszałek,
Blankiety korespondencyjne i pieczęcie nagłówkowe oraz pieczęcie podpisowe w sprawach należących do marszałka województwa:
1) nagłówkowe:
MARSZAŁEK
WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO
w Szczecinie
(adres)
2) podpisowe:
MARSZAŁEK WOJEWÓDZTWA
imię i nazwisko

Blankiety korespondencyjne i pieczęcie nagłówkowe oraz pieczęcie podpisowe w sprawach załatwianych z upoważnienia marszałka województwa:
1)nagłówkowe:
ZARZĄD
WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO
w Szczecinie
(adres)
2)podpisowe:
z up. MARSZAŁKA WOJEWÓDZTWA
imię i nazwisko
Wicemarszałek
lub:
z up. MARSZAŁKA WOJEWÓDZTWA
imię i nazwisko
członek Zarządu
lub też:
1)nagłówkowe:
URZĄD MARSZAŁKOWSKI
WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO
w Szczecinie
(adres)
2)podpisowe:
z up. MARSZAŁKA WOJEWÓDZTWA
imię i nazwisko
Dyrektor Wydziału ...........
lub:
z up. MARSZAŁKA WOJEWÓDZTWA
imię i nazwisko
starszy inspektor
w Wydziale .......


Jak wynika z powyższych przepisów instrukcji kancelaryjnych oraz określonych tam zakresów i wzorów pieczęci urzędowych, pieczęć jednostki samorządu terytorialnego jako osoby prawnej nie jest pieczęcią mającą podstawy prawne aby ją stosować i oznaczać nią umowy o dofinansowanie. Posługiwanie się taka pieczęcią jest zatem nielegalne, a umowy z takimi pieczęciami w świetle wyżej przytoczonego art. 39 KC mogą być uznane za nieważne. Właściwymi pieczęciami są wyżej przytoczone wzory pieczęci właściwych organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego z danymi adresowymi właściwego urzędu, przy pomocy, którego organ ów wykonuje swe zadania.

Prawidłowe zastosowanie numeru NIP: osoby prawnej czy urzędu?


Zgodnie z art. 2 ustęp 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz.U.04.269.2681 z p.zm.):
Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej, zwane dalej "NIP".
Zgodnie z art. 5 ustęp 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników:
Podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego; zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.
Zgodnie z art. 15 ustęp 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.04.54.535 z p.zm.):
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ustęp 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (Dz.U.99.83.930 z p.zm.):
Podatnik lub płatnik, który wbrew obowiązkowi:
1) nie dokonuje w terminie zgłoszenia identyfikacyjnego albo aktualizacji objętych nim danych albo też podaje w nim dane niezgodne ze stanem rzeczywistym lub niepełne,
2) dokonuje zgłoszenia więcej niż jeden raz,
3) nie podaje numeru identyfikacji podatkowej lub podaje numer nieprawdziwy,
podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

Absolutnie niewłaściwe są stanowiska organów podatkowych stwierdzające, iż jednostka samorządu terytorialnego jako osoba prawna i urząd jako jednostka niemająca osobowości prawnej są oddzielnymi podatnikami podatku VAT i winny zgłosić oddzielne zgłoszenia rejestracyjne nadające oddzielny numer identyfikacji podatkowej osobie prawnej i oddzielny urzędowi, przy pomocy, którego ta osoba wykonuje przecież swoje zadania. Zasadne wydaje się zatem stwierdzenie, iż w takim przypadku złamano prawo, gdyż dokonano zgłoszenia rejestracyjnego więcej niż jeden raz, a to powoduje sankcje wynikające z przepisów Kodeksu Karnego skarbowego. Problem ten można przecież przenieść na grunt skarbu państwa. Skarb państwa jest osobą prawną, a ministrowie i ministerstwa przy pomocy których wykonują oni swe zadania są jednostkami niemającymi osobowości prawnej. Jednakże żaden Urząd Skarbowy nie wpadł na pomysł aby nadawać numer identyfikacji podatkowej skarbowi państwa i uznawać skarb państwa za podatnika podatku VAT. Dlaczego zatem w stosunku do gminy, powiatu, województwa jako osoby prawnej ale jednocześnie organów władzy publicznej przyjęto odmienne stanowiska - trudno odpowiedzieć. Faktem jest jednak to, że w niektórych jednostkach samorządu terytorialnego jednostki posługują się Nip-em osoby prawnej, a w niektórych Nip-em urzędu (jednostki budżetowej) lub też oboma numerami Nip. Zadania finansowane ze środków UE rozliczane są fakturami z Nip-em osoby prawnej, a zadania "zwykłe", czy tez po prostu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych rozliczane są Nip-em urzędu. W takim przypadku, a jest to dość powszechne następuje niewątpliwe naruszenie przepisów dot. identyfikacji podatników i płatników gdyż podmiot posługuje się dwoma numerami Nip. Problem ten z racji swej powagi trafił do Sejmu RP w interpelacji poselskiej nr 9029. W odpowiedzi na ową interpelację, tj. w odpowiedzi sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów uznano, że gmina i urząd gminy powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer) Nip, a w związku z ich działaniami (czynnościami) powinno być wystawione jedno rozliczenie deklaracyjne. Co jednak ma zrobić jednostka samorządu terytorialnego, która otrzymała wiążące odmienne stanowisko i musi je stosować dotąd, aż nie uzyska odmiennego - takie jak przykładowo stanowisko Izby Skarbowej w Poznaniu Ośrodek Zamiejscowy w Kaliszu sygnatura A1-N-417/5/2005:

Wnioskiem z dnia 24.05.2005r. wnioskodawca zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pleszewie o dokonanie interpretacji prawa podatkowego w przedmiocie posiadania przez gminę i urząd gminy jednego numeru identyfikacji podatkowej NIP. Zdaniem wnioskodawcy obydwa wyżej opisane podmioty powinny posiadać jeden numer identyfikacji podatkowej NIP.
W oparciu o przedstawiony stan faktyczny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pleszewie postanowieniem z dnia 01.07.2005r. nr PP-443/30/30/2005/IPP uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe. (…) Reasumując, wymienione podmioty pomimo wykazanej powyżej pewnej zbieżności w zakresie realizacji niektórych zadań, powinny posiadać i posługiwać się odrębnymi numerami identyfikacji podatkowej NIP. (…) Powyższa interpretacja prawa podatkowego została wydana w oparciu o przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w dniu jej wydania stan prawny.

Ciekawe jest jednak to, że już nie ośrodek zamiejscowy a Izba Skarbowa w Poznaniu sygnatura PP-A/406-44/05/JC przyjęła odmienne stanowisko i stwierdziła, że gmina i urząd gminy powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer) NIP.

I tu pojawia się kolejny problem. Jeżeli gmina i urząd gminy powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer) Nip - to który: gminy jako osoby prawnej czy urzędu jako jednostki niemającej osobowości prawnej? W wyjaśnieniu przykładowo Urzędu Skarbowego w Kartuzach sygnatura NIP/4001-86/05/EZ czytamy:
O ile zatem zgłoszenia rejestracyjnego dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie którego został nadany numer identyfikacji podatkowej NIP, dokonał w imieniu gminy-urząd gminy, to w takiej sytuacji należy dokonać aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT oraz aktualizacyjnego NIP-2 poprzez zmianę nazwy z "urzędu gminy" na "gminę".

Jednakże skoro gmina, powiat, województwo mająca osobowość prawną jest w świetle Konstytucji RP i w świetle Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego organem władzy publicznej , który w świetle prawa samorządowego wykonuje zadania tego organu przy pomocy organu stanowiącego i wykonawczego, a organ wykonawczy wykonuje zadania przy pomocy urzędu to brak jest podstaw do stwierdzenia że należy w zgłoszeniu aktualizującym zamienić urząd gminy na gminę.

GMINA JAKO MAJĄCY OSOBOWOŚĆ PRAWNA ORGAN WŁADZY KORZYSTA PRZECIEŻ Z ART 15 UST 6 USTAWY VAT, KTÓRY NIE UZNAJE ZA PODATNIKÓW ORGANÓW WŁADZY...LECZ ICH URZĘDY W ASPEKCIE UMÓW CYWILNOPRAWNYCH.

Nie byłoby tego całego zamieszania gdyby nadal organy podatkowe stosowały jak najbardziej słuszne stanowisko Ministra Finansów z lat ubiegłych, tj wynikające z pisma z dnia 19 grudnia 1994 roku (nr PP1-7207-69/94/SK) w którym uznał, że podatnikiem jest zawsze odpowiedni urząd działający za osobę prawną (skarb państwa, gminę).

Nie ulega wątpliwości, że i dziś pogląd ten jest właściwy.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RIO Strona Główna -> VAT w sferze budżetowej Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB 2.0.1 © 2001, 2002 phpBB Group


 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź