Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 162811468
RIO :: Zobacz temat - ZEAS-y
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
Naucz się odróżniać "wykładnię prawa finansowego"... której nie znasz - czego dowodem Twoje wypowiedzi na Serwerze...
...a to odróżniać od "zasad pisania prawa"... które propagujesz na serwerze .... Bogu winnym ludziom, którzy potrzebują "wykładni", a nie "legislacji"... którą nas zabawiasz
...napisz jakiś przepis... ocenimy...osądzimy... bo pisanie przez ministerstwa anty'wojtaniówek - jest nie na miejscu w kontekście eliminujących je zasad wykładni prawa
Która zasada jest zasadą Konstytucyjną Lex Specjalis czy Lex Posterior ?
....a może ani Lex Specjalis ani Lex Posterior nie jest zasadą zawartą w Konstytucji RP
...tak jak napisałem, żadna z powyższych zasad, na którą powołuje się DYrektor Dep.Rach.MF nie jest zasadą Konstytucyjną. i ty gościu też nie udowadniasz tego. A jesli by nawet to i tak nie potrafisz rozstrzygnać problemu, która z owych zasad jest ważniejsza i ma "pierwszeństwo" Lex Specjalis czy Lex Posterior ?
A co do wykładni.....kliknij sobie MR ŻYCZliwy na ten link:
i poczytaj, np.na stronie 72 doczytasz, że każdy akt prawa wewnętrznego musi być zgodny z powszechnie obowiązującym prawem.
Wcześniej na stronie 56 doczytasz, że w technice prawodawczej skodyfikowane zostały powszechnie uznane reguły postępowania legislacyjnego. Oczywiste jest, że uchwalając uchwałę o wspólnej obsłudze finansowej szkół, w świetle powyższego opracowania Trybunału Konstytucyjnego, organ prowadzący nie może nie stosować się do powszechnie uznanych reguł postępowania legislacyjnego i je najzwyczajniej w świecie łamać .
Jedna z reguł postępowania legislacyjnego zawarta jest w paragrafie 136 techniki prawodawczej...a to oznacza, że owa uchwała nie może będąc zgodna z ustawą o systemie oświaty naruszać ustawy o rachunkowości i ustawy o finansach publicznych.
To zaś oznacza, że od 1 stycznia 2002 brak etatu głównego księgowego w szkole oznacza, że Dyrektorzy szkół łamią ustawę o finansach publicznych i nie stosują przepisów dot. kontroli wewnętrznej, które wprowadziły od 1.01.1002 ów wymóg.
Od 1 stycznia 2009 łamać będą również ustawę o rachunkowości....o rozporządzeniach MF nie wspominając. To zaś oznacza, że księgowość szkoły w ZEAS będzie prowadzona wbrew postanowieniom art 11u3 i nowego rozdziału 8a po Nowym Roku.
Ty ciągle coś tam kmujesz o "pisaniu prawa" - czyli o zasadach procesu prawotwórczego.
Tymczasem ... Gościu TW ... proces prawotwórczy ustawy o FinPubl, ustawy o SysOśw i ustawy o Rachunk. - się skończył...
Trzeba zatem interpretować - to co wynika z przepisów.
Uchwała rady gminy z art. 5 ust. 9 uSysOśw - jest "zgodna" z powoływanym w niej przepisem "art.5 ust. 9".
Przepis natomiast "odbiega" od ogólnego (generalis) przepisu art. 44 i art. 45 uFinPubl.
Dlaczego odbiega... i czy słusznie odbiega - od tego jest "wykładnia prawnicza" i metody usuwania "pozornych sprzeczności prawa".
Rzecz w tym, że jak słusznie podało Min.Fin. - ów art. 5 ust. 9 uSysOśw - jest "...specialis" - w stosunku do art. 44 i art. 45 uFinPubl.
Ty twierdzisz, że ww. zapis "nie istnieje" (tzw. desuetudo - nie ma tego w powoływanej przez Cie publikacjach).
Straszysz nieważnością uchwał podjętych po 2002 r. w oparciu o ww. (nieuchylony) przepis ustawy o SysOśw.
A jednak zapis art. 5 ust. 9 USysOśw - "istnieje" - czego pośrednim dowodem są propozycje ostatniej jego nowelizacji, aby go dla TW - uczynić "bardziej dosłownym".
Uchwała o powołaniu ZEAS jak każdy akt prawa wewnętrznego podlega ocenie co do zgodności z powszechnie obowiązującym prawem (patrz lektura opracowań Trybunału Konstytucyjnego). Zasada "lex specialis" nie jest zasadą Konstytucyjną... to fakt.
Jednakże z pisma MF wynika inna sentencja niż ci się generale wydaje....a chodzi tu o to, że zdaniem autorki owego pisma księgowe ZEAS-ów nie podlegają rygorom wynikającym z nowelizacji ustawy o rachunkowości.
I w pewnym sensie to racja, gdyż podlegają one rygorom artykułu 44 i 45 ustawy o finansach publicznych. A to zaś oznacza, że kierownik jednostki może powierzyć prowadzenie księgowości szkoły wyłacznie pracownikowi szkoły.
Co więcej ustawodawca od 1 stycznia 2002 wprowadził nowe wówczas zasady kontroli wewnętrznej w której główny księgowy jest jej elementem.
Z drugiej strony twój opór jest poprostu głupi, gdyż:
- skoro ustawa o rachunkowości wymaga osobnych ksiąg rachunkowych i osobnych wydruków i osobnych sprawozdań,
- skoro ustawa o finansach publicznych wymaga osobnego konta i głównego księgowego jako pracownika
...to gdzie sa owe oszczędności na ZEAS-ach?????
GDZIE??? JAKI JEST SENS EKONOMICZNY, ORGANIZACYNY IPRAWNY ISTNIENIA ZEAS???
TW
PS.: PRZECIEŻ JEŚLI SZKOŁY MAJĄ WSPÓLNE KONTO OBSŁUGIWANE PRZEZ ZEAS TO Z TEGO KONTA PŁACONE SĄ FAKTURY, GDZIE W POZYCJI NABYWCA JEST INNY NIP I INNY PODMIOT (SZKOŁA) NIŻ ZEAS. OZNACZA TO, ŻE KSIĘGOWA ZEAS ZA SPRAWĄ TWEJ I JEJ NIEPRZEMYŚLANYCH DZIAŁAŃ (CZYTAJ GŁUPOTY) KSIĘGUJE W URZĄDZENIACH KSIĘGOWYCH ZEAS KOSZTY OBCYCH PODMIOTÓW
...zadanie domowe: przeczytaj jeszcze raz ze zrozumieniem wszystkie wypowiedzi na temat ZEAS'y - za wyjątkiem twoich własnych, które może rozumiesz, ale jak wskazują twoje wypowiedzi nie rozmiesz - co inni do ciebie piszą...
Uchwała o powołaniu ZEAS jak każdy akt prawa wewnętrznego podlega ocenie co do zgodności z powszechnie obowiązującym prawem (patrz lektura opracowań Trybunału Konstytucyjnego). Zasada "lex specialis" nie jest zasadą Konstytucyjną... to fakt.
Jednakże z pisma MF wynika inna sentencja niż ci się generale wydaje....a chodzi tu o to, że zdaniem autorki owego pisma księgowe ZEAS-ów nie podlegają rygorom wynikającym z nowelizacji ustawy o rachunkowości.
I w pewnym sensie to racja, gdyż podlegają one rygorom artykułu 44 i 45 ustawy o finansach publicznych. A to zaś oznacza, że kierownik jednostki może powierzyć prowadzenie księgowości szkoły wyłacznie pracownikowi szkoły.
Co więcej ustawodawca od 1 stycznia 2002 wprowadził nowe wówczas zasady kontroli wewnętrznej w której główny księgowy jest jej elementem.
Z drugiej strony twój opór jest poprostu głupi, gdyż:
- skoro ustawa o rachunkowości wymaga osobnych ksiąg rachunkowych i osobnych wydruków i osobnych sprawozdań,
- skoro ustawa o finansach publicznych wymaga osobnego konta i głównego księgowego jako pracownika
...to gdzie sa owe oszczędności na ZEAS-ach?????
GDZIE??? JAKI JEST SENS EKONOMICZNY, ORGANIZACYNY IPRAWNY ISTNIENIA ZEAS???
TW
PS.: PRZECIEŻ JEŚLI SZKOŁY MAJĄ WSPÓLNE KONTO OBSŁUGIWANE PRZEZ ZEAS TO Z TEGO KONTA PŁACONE SĄ FAKTURY, GDZIE W POZYCJI NABYWCA JEST INNY NIP I INNY PODMIOT (SZKOŁA) NIŻ ZEAS. OZNACZA TO, ŻE KSIĘGOWA ZEAS ZA SPRAWĄ TWEJ I JEJ NIEPRZEMYŚLANYCH DZIAŁAŃ (CZYTAJ GŁUPOTY) KSIĘGUJE W URZĄDZENIACH KSIĘGOWYCH ZEAS KOSZTY OBCYCH PODMIOTÓW
Kontunując dyskusję dot. ZEAS-ów i warszawskich biur obsługi finansowej pozwolę sobie zacytować uzasadnienie do zmian aktykułu 5 ustęp 5 i ustęp 9 ustawy o systemie oświaty.
Każdy kto to przeczyta chyba zauważy, iż ustawodawca opracował owe zmiany min. dlatego, że w obecnych przepisach w związku zobowiązującymi od 1 stycznia 2009 roku zmianami w ustawie o rachunkowości nie ma podstawy prawnej do istnienia ZEAS-ów....albo jest to conajmniej wątpliwe
Cytuję uzasadnienie ustawodawcy:
8. Obsługa rachunkowo-administracyjna szkół (art. 1 pkt 4 lit. e i f, art. 20 pkt 2)
Wynikający z ustawy o systemie oświaty obowiązek zapewnienia przez organ prowadzący szkołę lub placówkę obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej szkoły lub placówki wiąże się między innymi z wykonywaniem czynności określonych w art. 4 ust. 3 pkt 2 - 6 ustawy o rachunkowości (prowadzenie ksiąg rachunkowych, okresowe inwentaryzacje, sporządzanie sprawozdań finansowych, gromadzenie i przechowywanie dokumentacji księgowej). Biorąc pod uwagę konsekwencje wejścia w życie z dniem 1 stycznia 2009 r. nowego brzmienia art. 11 ustawy o rachunkowości, na tle którego powstały istotne wątpliwości dotyczące możliwości prowadzenia przez jednostki samorządu terytorialnego obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek w ramach osobnej jednostki organizacyjnej, czy też w każdej szkole lub placówce odrębnie, co także odzwierciedlają wystąpienia kierowane przez jednostki samorządu terytorialnego do Ministra Edukacji Narodowej, nadanie nowego brzmienia art. 5 ust. 9 ustawy o systemie oświaty ma na celu usunięcie powstałych wątpliwości. Należy podkreślić, że z punktu widzenia jednostek samorządu terytorialnego sprawa ta ma istotne znaczenie, bowiem wiele z nich prowadzi obsługę ekonomiczno-administracyjną szkół i placówek oświatowych w ramach osobnej jednostki organizacyjnej lub organizuje wspólnie taką obsługę.
TW
PS:
A zatem póki co nie można traktować ustawy o systemie oświaty jako lex specjalis....
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa) Idź do strony Poprzedni1, 2, 3, 4, 5, 6
Strona 6 z 6
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach