Spis treści streszczenia części II.
Finansowanie zadań z zakresu pomocy społecznej w jednostkach samorządu terytorialnego.
Wydatki w formie dotacji z budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Streszczenie Części II.
Sprawozdanie z wykonania budżetu
przez jednostki samorządu terytorialnego
w 1999 roku.
Budżety jednostek samorządu terytorialnego w 1999 roku. Wprowadzenie z
dniem 1 stycznia 1999 r. reformy administracyjnej kraju i utworzenie
nowych szczebli samorządu terytorialnego w formie powiatów, miast na prawach
powiatu i samorządów województwa, zwiększyło wielkość środków
publicznych oddanych do dyspozycji sektora samorządowego. W 1998 r.
dochody jednostek samorządu terytorialnego, kształtowały się na poziomie
36,4%, a w 1999 r. na poziomie 51,5% dochodów budżetu państwa. W 1998 r.
dochody jednostek samorządu terytorialnego stanowiły w 66% dochody uzyskane
przez gminy, a w 34% przez miasta wykonujące zadania z ustawy miejskiej (tabela
4.1.1).
W 1999 r. 2 814 jednostek samorządu terytorialnego
poszczególnych szczebli (2 424 gminy i związek gmin warszawskich, 65
miast na prawach powiatu, 308 powiatów i 16 województw samorządowych) uzyskało
łącznie dochody budżetowe w kwocie 64 888 mln zł, z tego:
dochody gmin stanowiły 49,8% dochodów ogółem, dochody powiatów 15,2%,
dochody miast na prawach powiatu 29,9%, a dochody województw samorządowych
5,1% (tabela 4.1.2.). Podstawowymi źródłami dochodów jednostek samorządu
terytorialnego w 1999 r. były: dochody własne (44%), dotacje celowe z budżetu
państwa (22%) i subwencja ogólna (34%). Zatem ponad połowę (56%) dochodów będących
w 1999 r. w dyspozycji sektora samorządowego stanowiły środki pochodzące z
dotacji celowych i subwencji ogólnej, czyli środki z transferu z budżetu państwa
(tabela 4.1.3.).
Dochody jednostek samorządu terytorialnego, ich struktura i dynamika w latach 1998 i 1999
Województwa |
1998 r. |
1999 r. |
Dynamika |
|||
kwota w tys. zł |
struktura % |
kwota w tys. zł |
struktura % |
nominalnie 4:2 |
realnie |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
POLSKA |
46 040 505 |
100,0 |
64 888 088 |
100 |
140,9 |
131,1 |
Dolnośląskie |
4 148 061 |
9,0 |
5 569 401 |
8,6 |
134,3 |
125,1 |
Kujawsko-pomorskie |
2 362 815 |
5,1 |
3 243 818 |
5,0 |
137,3 |
127,9 |
Lubelskie |
2 088 283 |
4,5 |
3 299 072 |
5,1 |
158,0 |
147,2 |
Lubuskie |
1 220 539 |
2,7 |
1 803 822 |
2,8 |
147,8 |
137,7 |
Łódzkie |
2 962 265 |
6,4 |
4 147 128 |
6,4 |
140,0 |
130,5 |
Małopolskie |
3 523 053 |
7,7 |
4 946 247 |
7,6 |
140,4 |
130,8 |
Mazowieckie |
7 587 441 |
16,5 |
10 612 160 |
16,4 |
139,9 |
130,3 |
Opolskie |
1 245 467 |
2,7 |
1 754 134 |
2,7 |
140,8 |
131,3 |
Podkarpackie |
2 120 554 |
4,6 |
3 287 738 |
5,0 |
155,0 |
144,5 |
Podlaskie |
1 192 140 |
2,6 |
1 856 861 |
2,9 |
155,8 |
145,2 |
Pomorskie |
2 704 970 |
5,9 |
3 676 449 |
5,7 |
135,9 |
126,7 |
Śląskie |
5 942 195 |
12,9 |
7 861 024 |
12,1 |
132,3 |
123,3 |
Świętokrzyskie |
1 359 004 |
3,0 |
2 065 461 |
3,2 |
152,0 |
141,6 |
Warmińsko-mazurskie |
1 667 541 |
3,6 |
2 368 245 |
3,6 |
142,0 |
132,4 |
Wielkopolskie |
3 776 586 |
8,2 |
5 262 990 |
8,1 |
139,4 |
129,9 |
Zachodniopomorskie |
2 139 592 |
4,6 |
3 133 538 |
4,8 |
146,5 |
136,5 |
W 1999 r. dochody budżetowe ogółem jednostek sektora samorządowego,
w przeliczeniu na jednego mieszkańca w skali kraju wyniosły średnio 1 679
zł. Z powyższej kwoty: 733 zł przypada na dochody własne, 373 zł na
dotacje celowe z budżetu państwa i 573 zł na subwencję ogólną. Różnica
między najwyższymi dochodami (2 095 zł w województwie mazowieckim), a najniższymi
(1 475 zł w województwie lubelskim) w przeliczeniu na jednego mieszkańca
wynosi 620 zł, co stanowi prawie 40% średniej krajowej.
Z wydatków budżetowych ogółem jednostek sektora samorządowego
zrealizowanych w 1999 r. w kwocie 65 845 mln zł, na wydatki bieżące
przeznaczono 81%, a na wydatki majątkowe - w których dominują wydatki
inwestycyjne, stymulujące rozwój społeczno-ekonomiczny regionów - 19%. Udział
wydatków majątkowych w wydatkach ogółem jednostek sektora samorządowego
poszczególnych szczebli był bardzo zróżnicowany. Relatywnie najwięcej środków
na rozwój wydatkowano w województwach samorządowych (32%), najmniej w powiatach
(6%). Udział wydatków majątkowych w budżetach gmin ukształtował się na
poziomie 22%, a w budżetach miast na prawach powiatu na poziomie 18% (tabela
4.1.4.).
Wzrost udziału wydatków bieżących w
wydatkach ogółem (w latach 1996-1999 wydatki bieżące stanowiły odpowiednio:
77,6%, 76,1%, 76,9%, 80,9% wydatków ogółem) wskazuje na regres w gospodarce
komunalnej.
Wydatki ogółem jednostek samorządu terytorialnego
zrealizowane w 1999 r. w przeliczeniu na jednego mieszkańca w skali kraju
stanowiły kwotę 1 703 zł, z czego na wydatki bieżące przypada 1 379
zł, a na wydatki majątkowe 324 zł.
Wydatki
jednostek samorządu terytorialnego w przeliczeniu na jednego mieszkańca w 1999
r. (w zł)
Województwa |
Wydatki ogółem w zł |
z tego: |
|
bieżące |
majątkowe |
||
P O L S K A |
1 703 |
1 379 |
324 |
Dolnośląskie |
1 924 |
1 540 |
384 |
Kujawsko-pomorskie |
1 579 |
1 325 |
254 |
Lubelskie |
1 496 |
1 277 |
219 |
Lubuskie |
1 756 |
1 440 |
316 |
Łódzkie |
1 571 |
1 303 |
268 |
Małopolskie |
1 596 |
1 283 |
313 |
Mazowieckie |
2 077 |
1 621 |
456 |
Opolskie |
1 664 |
1 357 |
307 |
Podkarpackie |
1 580 |
1 262 |
318 |
Podlaskie |
1 561 |
1 256 |
306 |
Pomorskie |
1 734 |
1 392 |
342 |
Śląskie |
1 616 |
1 314 |
302 |
Świętokrzyskie |
1 561 |
1 268 |
292 |
Warmińsko-mazurskie |
1 644 |
1 411 |
233 |
Wielkopolskie |
1 620 |
1 295 |
326 |
Zachodniopomorskie |
1 828 |
1 481 |
346 |
W 1999 r.,
w przeliczeniu na jednego mieszkańca, wydatki budżetowe jednostek samorządu
terytorialnego w kraju były wyższe od dochodów o 24 zł. Spowodowało to,
ujemny wynik budżetu jednostek sektora samorządowego, czyli deficyt budżetu w
kwocie 957 mln zł. Podstawowymi źródłami jego sfinansowania były kredyty
bankowe i pożyczki, a w gminach dodatkowo nadwyżka budżetowa z lat ubiegłych.
Poziom ustalonego deficytu odniesiony do wykonanych dochodów stanowił 1,5%;
wskazuje to na brak zagrożenia w zachowaniu płynności finansowej podmiotów
sektora samorządowego. Analogicznie relacja łącznego długu publicznego (w
rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy o finansach publicznych) do dochodów
wykonanych w 1999 r., ustalona na poziomie 9,5%, mieści się w granicach
określonych w art. 114 ustawy o finansach publicznych (60%) i nie
stanowi zagrożenia dla sektora samorządowego w okresie najbliższych lat. Nie
oznacza to jednak, że brak zagrożenia dotyczy wszystkich jednostek sektora
samorządowego. W szczególności monitorowaniem należałoby objąć grupę
tych gmin, których poziom zadłużenia zbliżył się niebezpiecznie do granic
określonych przepisami prawa. Wielkość i strukturę zobowiązań samorządów
poszczególnych szczebli na dzień 31.12.1999 r. przedstawiono w załączonej
tabeli 4.1.6.
powrót do spisu treści
Budżety gmin. W 1999 r. gminy uzyskały dochody budżetowe w wysokości
32 356 909 tys. zł. Realizacja wydatków budżetowych w kwocie
32 835 276 tys. zł, spowodowała, że osiągnięto ujemny
wynik budżetu (deficyt) per saldo, na poziomie 478 367 tys. zł. Na powyższy
wynik składają się: nadwyżka budżetów 1 093 gmin w łącznej kwocie
595 930 tys. zł oraz deficyt budżetów 1 332 gmin w kwocie 1 074 297
tys. zł. Wydatki gmin nie znajdujące pokrycia w ich dochodach w kwocie 1 074 297 tys. zł
zostały sfinansowane przychodami zwrotnymi. Podstawowymi źródłami tych
przychodów były kredyty i pożyczki (78%), które przeznaczono głównie na
finansowanie zadań inwestycyjnych.
Dochody gmin uzyskane w 1999 r. stanowiły nominalnie 106,7%, a realnie
99,4% dochodów wykonanych w 1998 r., natomiast wskaźnik dynamiki wydatków
gmin ukształtował się nominalnie na poziomie 105,6%, a realnie na
poziomie 98,4% wydatków roku poprzedniego. Obniżenie realnego wskaźnika
dynamiki wydatków budżetowych odnotowano w 1999 r. w gminach
wszystkich typów, poza gminami miasta Warszawy.
Struktura
dochodów gmin w 1999 r. była następująca: dochody własne stanowiły 54,6%
dochodów ogółem, subwencja ogólna 33,6%, a dotacje celowe 11,8%. W porównaniu
do roku poprzedniego udział dochodów własnych wzrósł o 2,7 punktu,
subwencji ogólnej o 3,3 punktu, a dotacji celowych zmniejszył się o 6 punktów.
Zmiany w strukturze dochodów były między innymi konsekwencją ustawowego włączenia
dotacji rekompensujących gminom utracone dochody z tytułu ustawowych ulg i
zwolnień do subwencji ogólnej. Ważniejszymi źródłami dochodów gmin w 1999
r. były udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych (16,3%), podatek od
nieruchomości (11,7%), dochody z majątku gminy (6,3%), opłata skarbowa (4,3%)
i podatek rolny (2,3%). Na kształtowanie poziomu wyżej wymienionych
dochodów znaczący wpływ miały władze gmin. Przejawiało się to w
samodzielności ustalania stawek podatków, udzielania ulg oraz w podejmowaniu
innych działań na rzecz rozwoju gminy. W 1999 r. w wyniku obniżenia
górnych stawek podatków oraz udzielonych ulg, odroczeń, umorzeń, zwolnień i
zaniechań poboru uszczuplono dochody gmin o kwotę 1 069 415 tys. zł,
co stanowiło 3,3% zrealizowanych dochodów.
Dochody gmin
uzyskane w 1999 r. w przeliczeniu na jednego mieszkańca stanowiły kwotę 1 191
zł, z tego na dochody własne przypada kwota 652 zł, na subwencję ogólną
401 zł, na dotacje celowe z budżetu państwa 140 zł.
|
|
Zmianie uległa również struktura wydatków budżetów gmin. W 1999
r. w porównaniu do roku poprzedniego wzrósł udział wydatków bieżących w
wydatkach ogółem o 1,9 punktu (z 76,0 do 77,9%) i odpowiednio zmalał udział
wydatków majątkowych (z 24,0 do 22,1%). Przeznaczanie coraz mniejszej części
środków pozostających w dyspozycji gmin na wydatki inwestycyjne, stymulujące
rozwój społeczno - kulturalny regionów, jest zjawiskiem niepokojącym,
prognozującym wejście całych grup gmin w stan stagnacji. Najniższy udział
wydatków majątkowych w wydatkach ogółem odnotowano w gminach miejskich,
przy czym w 1999 r. uległ on obniżeniu o 3,1 punktu; w gminach
miejsko-wiejskich obniżył się o 2,4 punktu, w gminach wiejskich o 1,9 punktu;
jedynie w gminach miasta Warszawy odnotowano wzrost o 0,2 punktu. W
praktyce daje się zaobserwować współzależność poziomu wydatków
inwestycyjnych od poziomu dochodów ogółem. Gminy w województwach
najbogatszych wydają znacznie więcej środków na inwestycje niż gminy o
niskich dochodach. Wyjątkiem jest województwo podkarpackie i warmińsko-mazurskie.
Wydatki na
wynagrodzenia i pochodne od nich stanowiły w 1999 r. prawie 48% łącznych
wydatków bieżących gmin; w 1998 r. udział ten był o 2 punkty niższy.
Udział dotacji udzielonych z budżetów gmin w wydatkach bieżących ogółem w 1999 r.
kształtował się na poziomie nieznacznie przekraczającym 10%, udział wydatków
na obsługę długu poniżej 1%, a wydatki z tytułu udzielonych poręczeń
i gwarancji miały charakter śladowy.
Struktura zrealizowanych wydatków budżetów gmin według działów
klasyfikacji budżetowej wskazuje, że na zadania z zakresu oświaty i
wychowania gminy przeznaczały w latach 1998 i 1999 do 40% posiadanych środków,
w tym około 10% stanowiły wydatki inwestycyjne. Wydatki na gospodarkę
komunalną stanowiły w 1999 r. prawie 17% wydatków ogółem
(w 1998 r. – 20%) natomiast wydatki na administrację publiczną i samorządową
12% i tym samym wzrosły o 1 punkt w porównaniu z rokiem poprzednim.
Znaczne wydatki realizowane były w ramach opieki społecznej (10%). Udział
wydatków w pozostałych działach wyniósł łącznie około 20%.
Wynik budżetów
gmin per saldo za lata 1998 i 1999 miał charakter deficytowy. Relacja deficytu
do dochodów w 1998 r. ukształtowała się na poziomie 2,5%. Deficyt na 1999 r.
zaplanowano w kwocie 2 151 239 tys. zł, co stanowiło 6,6%
planowanych dochodów, a wykonano w wysokości 478 367 tys. zł
czyli na poziomie 1,5% osiągniętych dochodów. Zawyżanie deficytu na etapie
planowania budżetu nabrało już cech trwałej tendencji w praktyce gmin w ostatnich
latach. Zjawisko to może z jednej strony wpływać mobilizująco na organy
gmin, a z drugiej kreować koszty związane ze staraniami o uzyskanie
przychodów finansujących deficyt. Nierzadkie były przypadki zaciągania
kredytów w nadmiernej wysokości, o czym świadczą kwoty „wolnych środków”
na rachunkach bankowych jednostek samorządu terytorialnego.
W 1998 r. budżety z deficytem zrealizowało około 60%
gmin. W planie na 1999 r. założono trzykrotny wzrost kwoty deficytu w
stosunku do wykonania roku poprzedniego, a liczba gmin, które zaplanowały
deficyt budżetu wzrosła do 80%. W łącznej kwocie deficytu budżetu w 1999 r.
największy udział miały gminy wiejskie (39%), nieco mniejszy gminy
miejsko-wiejskie (prawie 33%), a najmniejszy gminy miejskie (25%). W porównaniu
ze stanem z 1998 r. zmniejszyła się liczba gmin wiejskich w których
odnotowano deficyt budżetu, a wzrosła liczba gmin miejskich i miejsko-wiejskich.
Jak już wspomniano w 1999 r. głównymi źródłami
sfinansowania deficytu budżetów gmin (prawie 80%) były kredyty i pożyczki. W
roku poprzednim udział kredytów i pożyczek był o 4 punkty niższy. Udział
nadwyżki budżetowej utrzymał się na poziomie 17%, a środki z emisji
obligacji gminnych stanowiły około 5%. Środki z prywatyzacji majątku gminy,
jako nowe źródło sfinansowania deficytu wynikające z uregulowań ustawy o
finansach publicznych, z udziałem na poziomie 0,7%, nie miały w 1999 r.
większego znaczenia.
Relacja długu publicznego na koniec 1999 r. do
uzyskanych dochodów ukształtowała się na średnim poziomie 11,5%, co przy
dopuszczalnym poziomie 60% (art. 114 ustawy o finansach publicznych)
prognozuje brak zagrożenia dla gminnych finansów w najbliższych latach.
W strukturze długu publicznego na koniec 1999 r. udział kredytów i pożyczek
na poziomie 87% stanowił podstawowy tytuł zaciągniętych zobowiązań.
Udział zobowiązań z tytułu wyemitowanych papierów wartościowych
kształtował się na poziomie 5%, a przyjęte depozyty stanowiły 1,4%.
Udział wymagalnych zobowiązań jednostek budżetowych w długu publicznym
ogółem stanowił 6,2%, w tym udział zobowiązań z tytułu dostaw 4,5%, z
tytułu składek ZUS i FP 0,6%, a udzielonych poręczeń i gwarancji 0,4%.
powrót do spisu treści
Budżety powiatów. W 1999
r. powiaty uzyskały dochody budżetowe w wysokości 9 846 479 tys. zł,
a wydatki budżetowe wykonały w łącznej kwocie 783 690 tys. zł.
Zrealizowany wynik budżetu stanowiła per saldo nadwyżka w wysokości 62 789
tys. zł. Powiaty w pierwszym roku swego funkcjonowania dążyły do
opracowania i zrealizowania budżetów zrównoważonych lub nadwyżkowych, stąd
zaledwie 43 powiaty kraju zamknęły rok deficytem, którego wielkość (27 105
tys. zł) w odniesieniu do zrealizowanych dochodów wyniosła 0,3%.
Podstawowymi
źródłami dochodów budżetowych powiatów były dotacje celowe i subwencja
ogólna. W 1999 r. stanowiły one 93,8% dochodów ogółem. Niski udział dochodów
własnych w dochodach ogółem (6,2%) pozostawił powiatom niewiele swobody w
decydowaniu o wysokości realizowanych dochodów, a praktycznie również o ich
rozdysponowaniu. Sposób naliczania podstawowych źródeł dochodów (dotacji i subwencji),
wiążący ich poziom z istniejącym stanem infrastruktury technicznej i społecznej,
powoduje utrwalenie dotychczasowego zróżnicowania stopnia rozwoju powiatów
i pozostawia zbyt mało środków, które mogą być wykorzystane dla
przezwyciężania istniejących dysproporcji. Natomiast mechanizm wyrównawczy
wmontowany w system ustalania dochodów powiatów, oparty na podstawowym źródle
dochodów o charakterze podatkowym, którym jest 1% udziału w podatku
dochodowym od osób fizycznych, jest mało efektywny.
W
1999 r. przeciętny poziom osiąganych przez powiaty dochodów budżetowych w przeliczeniu
na jednego mieszkańca wyniósł prawie 363 zł (z tego, dochody własne
zaledwie 22 zł, dotacje 179 zł i subwencja ogólna 161 zł) i
wykazywał znaczne zróżnicowanie. W województwach: dolnośląskim,
lubuskim, pomorskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim
przeciętnie powiaty uzyskiwały w przeliczeniu na jednego mieszkańca kwotę
dochodów przekraczającą 400 zł, podczas gdy w województwie małopolskim
zaledwie 314 zł, a w śląskim 316 zł. Należy jednocześnie wyjaśnić,
że sytuacja finansowa powiatów województwa śląskiego jest szczególna ze
względu na wysoką liczbę (19) funkcjonujących tam miast na prawach powiatu,
obejmujących prawie 30% ich łącznej liczby w skali kraju. Udział dochodów
powiatów województwa śląskiego w łącznych dochodach podmiotów samorządowych
w tym województwie stanowił zaledwie 8%, bowiem miasta na prawach powiatu
zrealizowały prawie 58%, gminy 28%, a województwo samorządowe 6% dochodów ogółem.
Poziom dochodów budżetowych powiatów w
przeliczeniu na jednego mieszkańca w 1999 r.
Rodzaj dochodu |
Dochody w przeliczeniu na 1 mieszkańca (w zł) |
powyżej poziomu średniego |
|
liczba powiatów |
% powiatów |
||
Dochody
ogółem: |
363 |
175 |
56,8 |
- dochody własne, w tym: |
22 |
118 |
38,3 |
- udział w podatku dochodowym |
7 |
53 |
17,2 |
- dotacje celowe w tym: |
179 |
163 |
52,9 |
- inwestycyjne |
18 |
65 |
21,1 |
- subwencja ogólna w tym: |
161 |
177 |
57,5 |
- część oświatowa |
119 |
171 |
55,5 |
Poziom
dochodów budżetowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca w poszczególnych
powiatach w kraju mieści się w granicach od 131 zł do 1 168 zł.
Zróżnicowanie dochodów jest w dużej mierze odbiciem dotychczasowego stopnia
rozwoju lokalnej infrastruktury technicznej i społecznej.
Dochody ogółem
powiatów w przeliczeniu na jednego mieszkańca w 1999 r. (w zł)
|
Mapa nie prezentuje
danych dla miast na prawach powiatów
Wysokość
wydatków zrealizowanych w 1999 r. przez powiaty w przeliczeniu na jednego
mieszkańca nie odbiega od poziomu dochodów. Ogólna kwota wydatków wyniosła
9 783 690 tys. zł, z tego przeciętnie w skali kraju powiat
wydatkował 31 765 tys. zł, a w przeliczeniu na
jednego mieszkańca 360 zł. Faktycznie jednak występowało znaczne zróżnicowanie
poziomu realizowanych wydatków w przeliczeniu na jednego mieszkańca - od 126 zł
do 1 157 zł. Szczególnie wysoki stopień polaryzacji dotyczył wydatków
majątkowych, których wyższy od średniego poziom koncentrował się w
nielicznej grupie powiatów stanowiących 23,4% ogólnej liczby powiatów. W 5
powiatach nie podjęto w 1999 roku żadnych inwestycji.
Poziom wydatków budżetowych powiatów w
przeliczeniu na jednego mieszkańca w 1999 r.
Rodzaj wydatków |
Wydatki na jednego mieszkańca w zł |
powyżej poziomu średniego |
|
liczba powiatów |
% powiatów |
||
Ogółem wydatki, z tego: |
360 |
177 |
57,5 |
- majątkowe, w tym: |
23 |
70 |
22,7 |
- inwestycyjne |
23 |
72 |
23.4 |
- bieżące |
337 |
186 |
60,4 |
W wydatkach budżetowych powiatów dominowały wydatki bieżące, w tym
wypłaty wynagrodzeń i pochodne od nich. Nie występowały natomiast wypłaty
kwot z tytułu udzielonych poręczeń, a koszty obsługi długu stanowiły
wielkości śladowe. Średni udział wydatków bieżących w skali kraju ukształtował
się na poziomie 94%, a wydatków majątkowych na poziomie 6% wydatków powiatów
ogółem.
Struktura
wydatków według działów klasyfikacji budżetowej wskazuje na rodzaj
realizowanych przez powiaty zadań; są one związane głównie z utrzymaniem
placówek oświatowo-wychowawczych, komend powiatowych policji, domów pomocy
społecznej oraz starostw. Około połowy wydatków o charakterze majątkowym
powiaty zrealizowały w dziale „ochrona zdrowia”.
Zobowiązania powiatów stanowiły 0,6% zrealizowanych dochodów i były
sto razy niższe od ustawowej bariery bezpieczeństwa finansowego wyznaczonej
dla jednostek samorządu terytorialnego na poziomie 60% dochodów. W zobowiązaniach
tych 26,5% stanowiły zobowiązania wymagalne. Ze względu na ich niski poziom
należy podkreślić pozytywny wpływ powiatów na dyscyplinę wydatków
realizowanych w przejętych przez nie jednostkach organizacyjnych.
Budżety miast na prawach powiatu. Miasta
na prawach powiatu (65), zwane również powiatami grodzkimi, zrealizowały w
1999 r. dochody w kwocie 19 396 560 tys. zł, co stanowi 98,8%
planu. Plan wydatków po zmianach w kwocie 20 801 974 tys. zł,
zrealizowano na poziomie 19 961 867 tys. zł, czyli w 96,0%. W 25
miastach stopień wykonania budżetów był jeszcze niższy, a przyczyną tego
stanu było głównie nie wykonanie zaplanowanych dochodów, w związku z czym
aby nie pogłębiać deficytu budżetu ograniczono wydatki.
Z porównania wykonanych w 1999 r. dochodów i wydatków miast na prawach
powiatu do wielkości osiągniętych przez te jednostki w 1998 r. wynika, że
dochody wzrosły nominalnie o 23,5%, a wydatki o 22,4%. Po uwzględnieniu
wskaźnika inflacji za 1999 r. (na poziomie 7,3%) realny wzrost dochodów
wyniósł 15,1%, a wydatków 14,1%.
Wynik budżetu miast na prawach powiatu w 1999 r. stanowił per saldo
– deficyt w kwocie 565 307 tys. zł, co w stosunku do uzyskanych
dochodów stanowiło 2,9%. Na etapie planowania założono deficyt na znacznie
wyższym poziomie, tj. - 1 165 487 tys. zł. Z 59 miast na
prawach powiatu, które planowały ujemny wynik finansowy, 16 uzyskało wynik
dodatni, czyli nadwyżkę budżetu. Ostatecznie deficytem w łącznej kwocie 722
951 zł zamknęły budżety 43 miasta. Źródłami sfinansowania deficytu były
kredyty i pożyczki (587 800 tys. zł), a także nadwyżki z lat ubiegłych,
środki ze sprzedaży papierów wartościowych i środki z prywatyzacji majątku.
Nie
jest możliwe pełne porównanie wykonania budżetów miast na prawach powiatu
za 1999 r. do roku poprzedniego, gdyż ilość i rodzaj zadań oraz
jednostek budżetowych jakie te miasta przejęły, były różne. Na budżetach
„powiatów grodzkich” w istotny sposób zaważyła reforma służby zdrowia,
a w szczególności usamodzielnienie się zakładów opieki zdrowotnej. Przyjęte
rozwiązania prawne - w myśl których miasta na prawach powiatu sporządzają
jeden budżet - nie dają ponadto możliwości oceny wykonania ich wydatków z
podziałem na część gminną i powiatową.
Poziom
dochodów, jak i wydatków ogółem w miastach na prawach powiatu był bardzo zróżnicowany
i zależał od posiadanego przez poszczególne miasta potencjału ekonomicznego,
infrastruktury społecznej, technicznej oraz gospodarczej. Przejęcie zadań
powiatowych nie zmniejszyło w sposób istotny tych różnic. Przeciętne
dochody ogółem w przeliczeniu na jednego mieszkańca wyniosły 1 687 zł,
z tego w części gminnej – 1 138 zł, a powiatowej 549 zł. Dochody
wyższe od średniej uzyskały miasta z ośmiu województw. Najwyższe dochody
na jednego mieszkańca w części gminnej uzyskały: Sopot (1 903 zł),
Wrocław (1 561 zł) i Opole (1 371 zł); najniższe zaś Piekary
Śląskie (806 zł), Częstochowa (881 zł) i Biała Podlaska (886 zł).
W pozostałych miastach kwoty te kształtowały się w granicach od 887 zł
do 1 353 zł. Dochody na jednego mieszkańca w części powiatowej kształtowały
się w granicach od 260 do 1 089 zł, przy czym najwyższe były w miastach
województwa podkarpackiego, a najniższe w województwie śląskim.
Przeciętne wydatki ogółem na jednego mieszkańca w miastach na prawach
powiatu ukształtowały się w 1999 r. na poziomie 1 737 zł, przy czym 1 422
zł stanowiły wydatki bieżące, a 315 zł wydatki majątkowe. Najwyższy
poziom wydatków odnotowano w miastach na prawach powiatu w województwie
opolskim (2 222 zł), a najniższy w województwie śląskim (1 567 zł).
W odniesieniu do wydatków majątkowych, najwyższe kwoty w przeliczeniu na
jednego mieszkańca wydatkowano w miastach województwa opolskiego ze względu
na usuwanie skutków powodzi (589 zł), a najniższe w województwie warmińsko-mazurskim
(193 zł). Najwyższy (1 758 zł) poziom wykonanych wydatków bieżących
w przeliczeniu na jednego mieszkańca w 1999 r. odnotowano w miastach w
województwie dolnośląskim, najniższy zaś w województwie podlaskim (1 278
zł). Zrealizowane w 1999 r. wydatki bieżące stanowiły prawie 82%, a wydatki
majątkowe 18% wydatków ogółem miast na prawach powiatu.
Dochody
i wydatki miast na prawach powiatu w przeliczeniu na jednego mieszkańca w 1999
r. (w zł)
Województwo |
Dochody ogółem |
z tego: |
Wydatki ogółem |
z tego: |
||
dochody gminy |
dochody powiatu |
wydatki majątkowe |
wydatki bieżące |
|||
Razem miasta na prawach powiatu z tego: |
1 687 |
1 138 |
549 |
1 737 |
315 |
1 422 |
Dolnośląskie |
1 958 |
1 387 |
571 |
2 076 |
318 |
1 758 |
Kujawsko-pomorskie |
1 554 |
1 019 |
535 |
1 616 |
289 |
1 328 |
Lubelskie |
1 588 |
969 |
619 |
1 653 |
244 |
1 409 |
Lubuskie |
1 820 |
1 199 |
621 |
1 740 |
261 |
1 479 |
Łódzkie |
1 622 |
1 096 |
526 |
1 667 |
291 |
1 376 |
Małopolskie |
1 660 |
1 068 |
592 |
1 790 |
351 |
1 439 |
Mazowieckie |
1 749 |
1 080 |
669 |
1 801 |
343 |
1 459 |
Opolskie |
2 073 |
1 371 |
702 |
2 222 |
589 |
1 633 |
Podkarpackie |
1 836 |
1 042 |
794 |
1 848 |
269 |
1 579 |
Podlaskie |
1 537 |
978 |
559 |
1 630 |
343 |
1 287 |
Pomorskie |
1 751 |
1 283 |
468 |
1 842 |
445 |
1 397 |
Śląskie |
1 577 |
1 115 |
462 |
1 567 |
251 |
1 316 |
Świętokrzyskie |
1 672 |
1 043 |
629 |
1 599 |
176 |
1 423 |
Warmińsko-mazurskie |
1 665 |
1 081 |
584 |
1 688 |
193 |
1 495 |
Wielkopolskie |
1 762 |
1 208 |
554 |
1 886 |
445 |
1 440 |
Zachodniopomorskie |
1 862 |
1 232 |
630 |
1 836 |
391 |
1 445 |
W 1999 r. w strukturze wydatków według działów klasyfikacji budżetowej
największy udział miały wydatki na oświatę i wychowanie (37,8%), gospodarkę
komunalną (14,3%), opiekę społeczną (9,8%), transport (8,7%), bezpieczeństwo
publiczne (8,3%) i administrację państwową i samorządową (7,0%).
Wydatki w tych sześciu działach stanowiły blisko 86% wydatków ogółem. W
pozostałych działach udział wydatków ukształtował się od 0,1%
(szkolnictwo wyższe) do 4,8% (gospodarka mieszkaniowa).
Kwota zobowiązań na koniec 1999 r. wyniosła 2 385 365 tys. zł,
co stanowi 12,3% uzyskanych dochodów ogółem. W zobowiązaniach tych 85,6%
stanowiły zobowiązania długoterminowe głównie z tytułu zaciągniętych
kredytów i pożyczek (1 786 764 tys. zł) oraz emisji papierów wartościowych
(502 481 tys. zł). Zobowiązania wymagalne miast na prawach
powiatu w kwocie 76 572 tys. zł stanowiły 0,4% ich dochodów ogółem.
powrót do spisu treści
Budżety województw samorządowych. W 1999 r. województwa samorządowe uzyskały dochody w łącznej kwocie 3 288 167
tys. zł, tj. na poziomie 95,6% planu, a wydatki wykonały w kwocie 3 264 483
tys. zł, czyli na poziomie 94,4% planu po zmianach. Faktyczny wynik budżetu
per saldo województw samorządowych za 1999 r. stanowił nadwyżkę w kwocie 23 684 tys. zł.
Budżety czternastu województw samorządowych w pierwszym roku ich działalności
zamknęły się wynikiem dodatnim w łącznej kwocie 29 028 tys. zł.
W dwóch województwach na koniec roku wystąpił deficyt w łącznej kwocie 5 344
tys. zł; deficyt stanowił 10,5% dochodów tych województw i został
sfinansowany kredytem bankowym.
Głównymi źródłami dochodów województw samorządowych były
dotacje celowe (47%), subwencja ogólna (35%) i dochody własne (18%). W grupie
dochodów własnych udziały w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa
stanowiły 91%. Należy zauważyć, że istnieje ścisła zależność między
dochodami podmiotów gospodarczych i mieszkańców regionu, a dochodami własnymi
województw samorządowych, gdyż udziały w podatkach stanowiących dochody budżetu
państwa są głównym źródłem dochodów własnych budżetów województw
samorządowych.
W przeliczeniu na jednego mieszkańca dochody uzyskane przez województwa
samorządowe wyniosły średnio w kraju 85 zł. Ich zróżnicowanie w poszczególnych
województwach było znaczne i ukształtowało się granicach od 54 zł do 129 zł.
Różnice wynikają przede wszystkim z przyjęcia przez niektóre województwa
samorządowe tak zwanych inwestycji centralnych, na które samorządy wojewódzkie
otrzymały dotacje celowe.
Dochody budżetowe województw
samorządowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca w 1999 r. (w zł)
W wydatkach budżetów województw samorządowych dominowały wydatki bieżące,
które stanowiły 68,2% ogółu wydatkowanych kwot. Struktura wydatków bieżących
województw samorządowych była następująca: wydatki na wynagrodzenia i
pochodne stanowiły - 30% wydatków bieżących, dotacje - 32%, pozostałe
wydatki - 38%. Na wydatki majątkowe samorządy województw przeznaczyły średnio
31,8% ogółu wydatków. Wskaźnik ten jest najwyższy wśród wszystkich
szczebli samorządu terytorialnego. Na tak wysoki poziom wydatków majątkowych
miało wpływ przejęcie przez niektóre samorządy województw realizacji
inwestycji centralnych oraz prowadzenie modernizacji dróg. Udział wydatków
inwestycyjnych w budżetach województw samorządowych kształtował się w
granicach od 9,4% w województwie łódzkim do 54% w województwie śląskim.
Województwa samorządowe przeznaczyły najwięcej środków
na sfinansowanie zadań realizowanych w transporcie w zakresie modernizacji dróg
(20,8% wydatków ogółem). Relatywnie wysokie wydatki zrealizowano w zakresie
rolnictwa (16,4%), w ochronie zdrowia (15,8%), w kulturze i sztuce (15,3%)
oraz oświacie i wychowaniu (14,1%).
Zobowiązania województw samorządowych na koniec 1999 r. w
kwocie 23 375 tys. zł, stanowiły zaledwie 0,7% dochodów ogółem
zrealizowanych przez te podmioty. Ustalone zobowiązania są udziałem 6 następujących
województw samorządowych: dolnośląskiego (11 752 tys. zł),
kujawsko-pomorskiego (4 950 tys. zł), mazowieckiego (3 740 tys. zł),
pomorskiego (2 540 tys. zł) i małopolskiego (385 tys. zł). Ponad 70%
tych zobowiązań stanowiły kredyty długoterminowe zaciągnięte na
sfinansowanie deficytu budżetu w 2 województwach.
powrót do spisu treści
Finansowanie zadań z zakresu pomocy społecznej w jednostkach samorządu
terytorialnego. Od 1996 r. zauważa się w jednostkach samorządu
terytorialnego systematyczny wzrost zadań i wydatków na pomoc społeczną.
Znajduje to odbicie w strukturze realizowanych wydatków budżetowych. Udział
tych wydatków w wydatkach ogółem jest z roku na rok coraz większy. Fakt ten
świadczy o tym, że problem pomocy społecznej w zakresie świadczeń
samorządów lokalnych na rzecz swoich mieszkańców nabiera coraz większego
znaczenia. Jeżeli zjawisko to będzie się nadal pogłębiało to jednostki
samorządu terytorialnego będą zmuszone przeznaczać coraz więcej środków
na realizację wymienionych zadań. Istnieje zatem prawdopodobieństwo, że
zadania w zakresie pomocy społecznej mogą zdominować pozostałe zadania
samorządów lokalnych i doprowadzić do regresu w tych dziedzinach.
Jednostki samorządu terytorialnego wykonują zadania z zakresu pomocy
społecznej na podstawie przepisów ustrojowych, które uszczegółowione zostały
ustawą z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej. Ustawa ta określa,
jakie zadania w zakresie pomocy społecznej wykonują poszczególne szczeble
administracji samorządowej oraz precyzuje, które z nich mają charakter zadań
własnych, a które charakter zadań zleconych. Taki podział zadań ma szczególne
znaczenie z punktu widzenia źródeł ich finansowania, gdyż w świetle przepisów
ustrojowych zadania własne są finansowane przez jednostki samorządu
terytorialnego z dochodów własnych oraz ewentualnych dotacji, podczas gdy na
zadania zlecone jednostki samorządu terytorialnego otrzymują środki finansowe
z budżetu państwa w formie dotacji. Zadania w zakresie pomocy społecznej
samorządy finansują z dochodów własnych pozyskanych w wyniku realizacji
tych zadań (w tym: z opłat za usługi opiekuńcze, z opłat pensjonariuszy domów
pomocy społecznej) oraz z dotacji.
W 1999 r. łączne dochody jednostek samorządu terytorialnego w dziale 86
- Opieka społeczna w skali kraju wyniosły 5 040 084 tys. zł, a
wydatki 6 832 382 tys. zł. Zadania na kwotę 1 792 298 tys.
zł jednostki samorządu terytorialnego sfinansowały z innych środków niż
dochody uzyskane w dziale 86. Udział wydatków na opiekę społeczną jednostek
poszczególnych szczebli samorządu terytorialnego w wydatkach ogółem w dziale
86 w skali kraju ukształtował się, jak niżej:
w gminach na poziomie 50%, tj. 3 413 914 tys. zł,
w miastach na prawach powiatu na poziomie 28,7%, tj. 1 962 051 tys. zł,
w powiatach na poziomie 21,2% , tj. 1 447 565 tys. zł,
w województwach samorządowych na poziomie 0,1%, tj. 8 852 tys.zł.
Dochody w dziale 86 - Opieka społeczna stanowiły 7,8% ogółu dochodów
jednostek samorządu terytorialnego. W jednostkach poszczególnych szczebli
udział ten wyniósł: w gminach - 7,1%, w miastach na prawach powiatu - 6,6%,
w powiatach - 15,1% a w województwach samorządowych zaledwie - 0,2%.
Udział wydatków na zadania z zakresu opieki społecznej jednostek samorządu
terytorialnego wszystkich szczebli stanowił 10,4% łącznych wydatków
zrealizowanych w 1999 r. natomiast w gminach udział ten wynosił 10,4%, w
miastach na prawach powiatu 9,8%, w
powiatach 14,8%, i w województwach samorządowych 0,3%.
Uzyskane przez jednostki samorządu terytorialnego dochody w dziale 86 w
przeliczeniu na jednego mieszkańca w kraju wyniosły 130 zł. W poszczególnych
województwach dochody te kształtowały się w granicach od 99 zł w województwie
śląskim i 111 zł w małopolskim do 168 zł w lubuskim i 170 zł w województwie
warmińsko-mazurskim.
Wydatki z budżetów jednostek samorządu terytorialnego na opiekę społeczną
w przeliczeniu na jednego mieszkańca w kraju stanowiły średnio kwotę
177 zł i tym samym przekroczyły o 47 zł uzyskane w tym dziale
dochody na jednego mieszkańca, co pozwala stwierdzić, że podmioty samorządowe,
a w szczególności w gminy, sfinansowały z własnych środków prawie 36%
wydatków zrealizowanych w dziale 86 – Opieka społeczna. Największe wydatki w przeliczeniu na jednego mieszkańca poniesiono
w województwach: warmińsko-mazurskim – 234 zł i lubuskim - 228 zł,
a najniższe w województwach: małopolskim - 148 zł i śląskim –
153 zł.
|
|
Realizując zadania z zakresu pomocy społecznej gminy najwięcej środków
przeznaczyły na zasiłki i pomoc w naturze (49,5% łącznych wydatków
gmin w dziale 86) oraz na dodatki mieszkaniowe (19,0%). Powiaty poniosły najwyższe
wydatki na utrzymanie domów pomocy społecznej (76,8%) oraz na świadczenia dla
rodzin zastępczych (17,8%), natomiast w miastach na prawach powiatu dominowały
wydatki na zasiłki i pomoc w naturze (27,3%) oraz na utrzymanie domów pomocy
społecznej (23,1%).
powrót do spisu treści
Wydatki w formie dotacji z budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Wydatki
budżetów jednostek samorządu terytorialnego, w tym dotacje, są finansowym
wyrazem realizacji zadań samorządu terytorialnego określonych przez
konstytucję i ustawy. Na gruncie przepisów obowiązujących w 1999 r.
jednostki samorządu terytorialnego mogły ze swych budżetów udzielić dotacji
w szczególności:
własnym jednostkom organizacyjnym działającym w formach określonych ustawą o finansach publicznych (zakładom budżetowym, gospodarstwom pomocniczym),
innym samorządowym jednostkom organizacyjnym utworzonym na podstawie odrębnych ustaw - w szczególności samorządowym osobom prawnym (m.in. instytucjom kultury, samodzielnym zakładom opieki zdrowotnej),
innym jednostkom samorządu terytorialnego na zadania powierzone im do realizacji w drodze porozumień zawartych pomiędzy tymi jednostkami,
podmiotom spoza sektora finansów publicznych (m.in. fundacjom, stowarzyszeniom) na realizację zadań powierzonych im przez jednostkę samorządu terytorialnego,
niepublicznym szkołom i placówkom oświatowym.
W 1999 r. z łącznej kwoty 65 845 886 tys. zł wydatków budżetowych
zrealizowanych przez wszystkie jednostki samorządowe, aż 7 159 014
tys. zł, czyli 10,9% stanowiły różnego rodzaju dotacje, co czyni tę
formę wydatkowania środków publicznych istotną pozycją w budżetach
samorządowych. Udział w budżecie tego rodzaju wydatków zależy w głównej
mierze od rodzaju zadań wykonywanych przez daną jednostkę (gminę, powiat czy
województwo), od wyboru formy organizacyjno-prawnej w celu realizacji zadań
przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego, a także od możliwości
udzielania dotacji ograniczonych z jednej strony przepisami prawa, a z drugiej
posiadanymi środkami finansowymi.
Udział
dotacji w wydatkach budżetowych jednostek samorządowych poszczególnych
szczebli był bardzo zróżnicowany. Największy udział dotacji odnotowano w
budżetach województw samorządowych, w których stanowiły one aż 33,0%
wydatków ogółem i zamknęły się kwotą 1 076 644 tys. zł. Z
kolei powiaty, które najrzadziej korzystały z dotacji, jako formy realizacji
wydatków, wydatkowały w ten sposób 489 505 tys. zł, co stanowiło
5,0% ich budżetów. Natomiast miasta na prawach powiatu przeznaczyły na
dotacje kwotę 2 874 265 tys. zł, tj. 14,4% ich budżetów,
zaś gminy kwotę 2 718 600 tys. zł tj. 8,3% ich budżetów.
Przeważająca
część dotacji z budżetów samorządowych przeznaczana była na
dofinansowanie realizacji zadań bieżących, bowiem aż 6 251 343
tys. zł (87,3%) z ogólnej kwoty dotacji wydatkowano właśnie na ten cel. W
miastach na prawach powiatu i w powiatach wskaźnik ten był bardzo zbliżony do
średniego poziomu w skali kraju, natomiast w województwach był znacznie
niższy (67,1%), zaś w gminach wyższy (95,1%).
Z
budżetów gmin w
1999 r. udzielano przede wszystkim dotacje
dla jednostek gospodarki pozabudżetowej.
Stanowiły one aż 59,9% ogółu udzielonych z budżetów gmin dotacji. Największe
kwoty zostały przeznaczone na dotowanie bieżącej działalności jednostek
funkcjonujących w dziale 79 - Oświata i wychowanie, a w szczególności
przedszkoli - 56,3% ogółu dotacji. Dotowano również, choć w o wiele
mniejszym stopniu, zakłady gospodarki komunalnej oraz zakłady gospodarki
mieszkaniowej. Znaczącą pozycją w dotacjach na zadania bieżące były tzw. pozostałe dotacje (32,6%), przekazywane głównie dla instytucji
kultury, a w szczególności dla: ośrodków kultury, bibliotek i domów
kultury, a także dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych
oraz stowarzyszeń kultury fizycznej.
Największe dotacje z powiatowych
budżetów zostały przeznaczone na działalność z zakresu opieki społecznej,
oświaty i wychowania, transportu, ochrony zdrowia, kultury i sztuki oraz
administracji, przy czym w przeważającym stopniu były to dotacje na zadania
bieżące. Wyjątkiem był dział 85 - Ochrona zdrowia, gdzie wydatkowano więcej
na dotacje inwestycyjne.
Ponad połowę dotacji
udzielonych w 1999 r. z budżetów miast
na prawach powiatu stanowiły dotacje
dla jednostek gospodarki pozabudżetowej. Ponad 90% spośród tych dotacji
było przeznaczane na finansowanie bieżącej działalności: przedszkoli, zakładów
gospodarki komunalnej, internatów dla uczniów, żłobków, instytucji kultury
fizycznej. Tak zwane pozostałe dotacje
były udzielane głównie na zadania z zakresu: kultury i sztuki, oświaty i
wychowania (w szczególności dla niepublicznych szkół zawodowych,
przedszkoli i zakładów opiekuńczo-wychowawczych,
liceów ogólnokształcących, szkół podstawowych posiadających uprawienia
szkół państwowych), ochrony zdrowia (na zadania z zakresu przeciwdziałania
alkoholizmowi, dla szpitali ogólnych i lecznictwa ambulatoryjnego) opieki społecznej
(dla domów pomocy społecznej), kultury fizycznej i sportu (na dofinansowanie
działalności stowarzyszeń kultury fizycznej).
W województwach samorządowych
największe kwoty dotacji zostały przeznaczone na: kulturę i sztukę, w tym głównie
na instytucje kultury (teatry, opery, muzea, filharmonie, biblioteki); ochronę
zdrowia (szpitale ogólne, kolumny transportu sanitarnego, medycynę pracy), na
finansowanie zadań gospodarczych (dotacje do osobowych przejazdów pasażerskich)
oraz na gospodarkę komunalną.
W 1999 r., po raz pierwszy, jednostki samorządu
terytorialnego przekazywały dotacje na
zadania własne realizowane na podstawie porozumień (umów) z innymi
jednostkami samorządu terytorialnego. Stanowiły one zaledwie 0,5% łącznych
wydatków budżetowych podmiotów samorządowych, a wśród ogółu udzielonych
dotacji 4,2%. Mimo, iż powyższe wskaźniki nie są wysokie, to znamienny jest
fakt, że z tej formy realizowania i finansowania zadań skorzystała
znaczna część województw, miast na prawach powiatu i powiatów. Prawie
połowa (46,5%) ogółu środków przekazywanych w formie dotacji innym
jednostkom samorządowym przeznaczona była na remonty i budowę nowych dróg. Z
ogólnej kwoty 140 978 tys. zł na drogi gminne wydatkowano 996 tys. zł,
powiatowe - 71 285 tys. zł, miast na prawach powiatu - 54 400 tys. zł
i drogi wojewódzkie - 12 474 tys. zł. Ponadto, jednostki samorządu
terytorialnego przeznaczyły znaczące kwoty na zadania z zakresu: opieki społecznej,
administracji państwowej i samorządowej, gospodarki komunalnej, oświaty i wychowania.
Jednostki samorządu terytorialnego w 1999 r. realizowały swoje zadania w warunkach szczególnych. Był to pierwszy rok obowiązywania nowych przepisów w zakresie finansów publicznych, a zarazem pierwszy rok funkcjonowania powiatów, miast na prawach powiatu, województw samorządowych. Powołanie nowych jednostek samorządu terytorialnego zmieniło w znaczący sposób relacje budżetu sektora samorządowego do budżetu państwa. W 1999 r. samorządy dysponowały środkami finansowymi odpowiadającymi połowie budżetu państwa. Pierwsze doświadczenia wskazują, że jednostki samorządu terytorialnego nie nadużyły swoich uprawnień i racjonalnie gospodarowały groszem publicznym. Jednocześnie daje się zaobserwować obniżenie poziomu wydatków inwestycyjnych. Postępujący od 1997 r. wzrost wydatków na zadania bieżące powoduje, że pomimo potrzeb, samorządy ograniczają wydatki na zadania inwestycyjne, a łączna kwota długu jednostek samorządu terytorialnego jest niewielka. Na koniec 1999 r. była ona średnio sześciokrotnie niższa od ustawowej bariery bezpieczeństwa finansowego wyznaczonej na poziomie 60% dochodów tych jednostek; w gminach kształtowała się na poziomie 11,5%, w powiatach 0,6%, w miastach na prawach powiatu 12,3%, a w województwach samorządowych 0,2%. Głównym źródłem uzupełniania zasobów finansowych jednostek samorządu terytorialnego, szczególnie gmin, były kredyty i pożyczki. Pomimo trudnej sytuacji finansowej samorządów gminnych nadwyżki budżetowe z lat ubiegłych są nadal znaczącym źródłem finansowania deficytu budżetu. Ze środków z emisji papierów wartościowych jednostki samorządu terytorialnego korzystają sporadycznie (głównie miasta na prawach powiatu i gminy miejskie), a środki z prywatyzacji majątku uzupełniały samorządowe finanse w znikomym stopniu.