Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 166308134
RIO :: Zobacz temat - Funkcja RIO w zakresie sprawozdań dot. pomocy publicznej
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
Wysłany: Sro Maj 07, 2003 8:31 pm Temat postu: Funkcja RIO w zakresie sprawozdań dot. pomocy publicznej
I. Sprawozdania jednostek samorządu terytorialnego o pomocy publicznej dla przedsiębiorców - "jako takie".
(nowa) Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz.U. Nr 141, poz.1177) - w przepisie art. 40 ust. 4 przewiduje, iż jednostki samorządu terytorialnego przekazują sprawozdania pozwalające na nadzorowanie pomocy publicznej za pośrednictwem właściwej terytorialnie RIO. Z kolei drugi przepis - tj. art. 41 w zakresie przekazywania przez j.s.t. w nim przewidzianych sprawozdań o zaległościach przedsiębiorców odsyła do mówiącego również o RIO przepisu art. 40 ust.4
Po co i na co potrzebne są tego rodzaju sprawozdania, skoro do 2001 roku ich nikt nie musiał opracowywać
Odpowiedż nie będzie wynikać z jakiegoś "jednego" zapisu ustawy, ale z całości jej przepisów.
Po pierwsze: Rola tego rodzaju sprawozdań sprowadza się przede wszystkim do umożliwienia Prezesowi UOKiK wywiązywania się z jego ustawowych obowiązków jako organu nadzorującego pomoc publiczną, jak i wywiązywania się przez Państwo Polskie ze zobowiązań w zakresie informowania Komisji Europejskiej o określonych obszarach pomocy publicznej oraz o konkretnych przypadkach udzielania pomocy publicznej przedsiębiorcy (w związku z przepisami Układu Stowarzyszeniowego RP z Państwami Członkowskimi WE z 1991 r.).
Po drugie: Dzięki sprawozdawczości kwartalnej i rocznej Prezes UOKiK może opracowywać rzetelną i kompletna informację o pomocy publicznej w prowadzonym przez ciebie "rejestrze" (art. 43), a to zarówno informację o pomocy przekazanej poszczególnym przedsiębiorcom, jak i o pomocy łącznie udzielanej przez określone organy, jak i również możliwą do wygenerowania informację o głobalnych kwotach określonego rodzaju pomocy, bądź o ilości przypadków posługiwania się przez administrację formami pomocy publicznej z właściwych już ustaw źródłowych (np. zwolnieniami podatkowymi z art.7 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych). Dzięki tego rodzaju danym konkurenci przedsiębiorcy mogą skutecznie doprowadzać do ochrony zasady równości podmiotów gospodarczych i zasady konkurencyjności. Z kolei organ udzielający pomocy może wnikliwie sprawdzić, czy dany rodzaj pomocy (np. pomoc doraźna) należy się danemu przedsiębiorcy (skoro, już wcześniej otrzymał od innego organu pomoc doraźną). Dane rejestrowe i sprawozdania uzmysławiają w końcu społeczeństwu i przedstawicielom społeczności w organach władzy publicznej skalę pomocy udzielanej przedsiębiorcom (i konkretnemu przedsiębiorcy) - stanowiąc przez to dane o ilości środków publicznych, które "wypływają" z sektora finansów publicznych, bądź środków, które do sektora "nie wpłynęły".
Po trzecie: Dane ze sprawozdań mają istotne znaczenie dla funkcjonowania dwóch przepisów podstawowych z punktu widzenia obrotu prawnego na tle całej ustaw.
Mianowicie przepisu art. 44 (wniosek przedsiębiorcy o przyznanie pomocy) oraz przepisu art. 24 i art. 25 (wymóg notyfikacji projektu programu pomocowego oraz projektu decyzji i projektu umowy).
Dane z wniosku przedsiębiorcy doprowadzają do założenia dla danego przypadku "stosownej metryki", która uzyskuje znaczenie prawne po wydaniu aktu o udzieleniu przedsiębiorcy pomocy. Dane te wespół z danymi z już posiadanych sprawozdań służą także Prezesowi UOKiK do sprawdzenia zgodności pomocy planowanej do udzielenia z przepisami ustawy. Następnie po przyznaniu pomocy wchodzą one do srawozdawczość i stają się również danymi monitorowanymi przez organ w ramach badania skuteczności i efektywności pomocy udzielonej (art. 39).
Po czwarte: Przepisy o sprawozdawczości wymuszają na organie , który udzielił pomocy, aby niejako "automatycznie" - przy okazji sporządzania co-kwartalnych sprawozdań - badał przeznaczenie pomocy przez przedsiębiorcę w związku z przepisami o zwrocie pomocy wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem z art. 36.
W świetle ogółu przepisów ustawy przewidziana w niej sprawozdawczość nie jest więc tylko jakimś kolejnym sposobem na rozbudowę nikomu nie potrzebnej "statystyki publicznej", ale stanowi ważny instrument prawidłowego funkcjonowania zasad, które legły u podstaw uchwalenia ustawy o pomocy publicznej dla przedsiębiorców. Mianowicie: zasady ochrony wolnej konkurencji oraz zasady racjonalnego dysponowania pieniądzem publicznym.
Wspominając o roli Prezesa UOKiK warto w końcu zaznaczyć, że z momentem akcesji do WE znikną kompetencje Prezesa UOKiK w zakresie notyfikowania pomocy publicznej (Autoryzacją pomocy powyżej progu de minimis - z art. 3 obecnej ustawy - zajmować się będzie organ wykonawczy WE - tj. Komisja Europejska z art. 87-89 TWE). Mimo zniesienia tych kompetencji Prezesa UOKiK otwartą pozostanie kwestia funkcjonowania sprawozdawczości i specjalnych sprawozdań w zakresie badania skuteczności i efektywności pomocy udzielonej. Otwartą będzie również kwestia "celowości" każdej pomocy publicznej i obowiązku organu administracji w zakresie żądania od przedsiębiorcy zwrotu do sektora publicznego pomocy udzielonej a wykorzystywanej niezgodnie z jej przeznaczeniem. (Odpowiedzi na powyższe kwestie znajdą się w przyszłym pakiecie ustaw dostosowawczych).
II. Przekazywanie sprawozdań do UOKiK a inne ustawowe funkcje RIO
Powyżej wskazano, że sprawozdania pomocowe są zbiorem danych, które do UOKiK samorządy przekazują poprzez RIO. Na tle zarysowanego pokrótce obrotu prawnego dokonującego się w obszarze przepisów o sprawozdawczości dot. pomocy publicznej pojawią się w ostatnich miesiącach dwa na pozór naturalne i oczywiste pytania:
Pierwsze pytanie: Dlaczego racjonalny ustawodawca przewidział, że sprawozdania przekazywane są przez j.s.t. do UOKiK za pośrednictwem RIO - bez zawarcia jakiegokolwiek wyraźnego zapisu, w którym określiłby to jak widzieć tego rodzaju "funkcję RIO" w kontekście do jasnych i klarownych funkcji Izb z ustawy z dnia 7.X.1992 r. o r.i.o.
Drugie pytanie: Dlaczego drugi i nie mniej racjonalny prawodawca (tj. Rada Ministrów jako organ uchwalający rozporządzenie o sprawozdawczości z 12.XI.2002 r. - Dz.U. Nr 196, poz.1656 i Prezes RM jako organ właściwy do decydowania o rozporządzeniu wykonawczym do ustawy o r.i.o.) - nie wprowadzili do wydawanych rozporządzeń zapisów powodujących, że funkcje RIO u osób z kręgów zbliżonych do UOKiK nie bedą postrzegane wyłącznie w kategoriach "operatora" zapewniającego teletransmisję danych między j.s.t. i UOKiK
Pytania powyższe pozostają otwartymi, nie mniej - moim zdaniem możliwym jest szukać "pożytku" w owym krytykowanym "ocieraniu się" przez RIO o ww. dane sprawozdawcze - a to drogą poszukiwania odpowiedzi nie gdzie indziej ale w przepisach ustawy o r.i.o. Zasadnym chyba wydaje się być twierdzenie, że pozyskiwanie przez RIO (przy okazji sprawozdań) informacji o pomocy udzielonej przedsiębiorcom może okazać się być działaniem przydatnym co najmniej z punktu widzenia ogólnej funkcji kontrolnej (tj. monitorowania i analityki informacji sprawowanych przez WIAS) oraz funkcji w zakresie kontroli gospodarki finansowej (WK). W ostatnim przypadku, tj. funkcji kontrolnej, dostęp RIO do informacji sprawozdawczej umożliwia kontrolerom-inspektorom RIO sprawdzenie na miejscu w j.s.t. tego czy udzielona (a ujawniona lub nieujawniona w sprawozdaniach) pomoc publiczna dla przedsiębiorcy została przyznana w zgodzie z przepisami ustawy o pomocy publicznej i w zgodzie z przepisami ustawy właściwej dla danego rodzaju kompetencji pomocowej (np. w zgodzie z ustawą - Ordynacja podatkowa, uchwałą z art. 34 a\ ustawy o finansach publicznych, uchwałą budżetową określającą maksymalne kwoty dla pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w roku budżetowym - itd).
Równie uprawnionym - moim zdaniem - będzie również twierdzenie, że przestrzeganie powyższych ustaw szczególnych i ustawy o pomocy publicznej (czego dowodem jest sprawozdawczość pomocowa i wyniki z kontroli) może mieć czasmi decydujące znaczenie dla rokrocznej oceny gospodarki finansowej j.s.t. - dokonywanej przez RIO drogą opinii składu orzekającego KRIO o sprawozdaniu z wykonania budżetu j.s.t.. Zarzuty z takiej opinii (negatywnej lub pozytywnej z zastrzeżeniami) mogą dotyczyć dajmy na to naruszenia przepisów art. 9 i nast. Ustawy - wymagających, aby każda udzielona pomoc publiczna była zorientowana na tam określone zasady i warunki związane z poszczególnymi "rodzajami pomocy" z ww. przepisów ustawy i przepisów rozporządzeń wykonawczych (dajmu na to z rozporządzenia dotyczącego pomocy regionalnej, rozporządzenia o pomocy doraźnej i restrukturyzacyjnej itp).
Uważam zatem, że o tym w jaki sposób sprawozdawczości dot. pomocy publicznej będzie implikować działalność RIO zadecydować powinna każda już RIO indywidualnie, a jak do tej pory RIO zawsze wnikliwie i kompleksowo (z prawnego punktu widzenia) postrzegały swoje kompetencje nadzorcze, kontrolne, (opiniodawcze?) i istruktażowo-szkoleniowe.
Dostęp do sprawozdawczości pomocowej nie może więc uchodzić uwadze RIO, których generalnym obowiązkiem jest zapewnienie przestrzegania prawa przez j.s.t. w zakresie gospodarki finansowej (o czym mówi ogólny przepis Art. 171 ust. 2 Konstytucji RP).
III. Problemy z praktycznym stosowaniem przepisów o sprawozdawczości j.s.t. dotyczącej pomocy publicznej udzielonej przedsiębiorcom
W powyższych uwagach starałem się tylko nakreślić to, jak wypełnić lukę prawną w przepisach dotyczących przyjmowania sprawozdawczości przez RIO - wskazując, że do wpełnienia owej "luki" nie jest konieczna ingerencja prawodawcy, gdyż można ją doraźnie uzupełnić drogą równoległego i kompleksowego stosowania przepisów decydujących o funkcjach i kompetencjach RIO.
Tyle mam do powiedzenia w "świeżo otwartym" temacie sprawozdawczości pomocowej.
Gdy idzie natomiast o zasyganlizowaną i wymaganą od Moderatora w nagłówku "tematu" wymianę poglądów odnośnie problemów ze sprawozdawczością pomocową stwierdzam co następuje:
1) stan oprogramowania UOKiK na sprawozdawczość pomocową za rok 2002 i I-kwartał 2003 (tj. dane w programie EXCEL i nic więcej) podważa realność wywiązania się przez UOKiK z ustawowego obowiązku z art. 40 ust. 6 (aktualnego od 6.X.2002 r.) w zakresie udostępniania danych z ww sprawozdań poprzez ogólnie dostępną sieć teleinformatyczną (czytaj: stronę internetową -> vide:www.uokik.gov.pl ).
Dlatego: Oprogramowanie na sprawozdawczość o pomocy publicznej - obsługiwane pośrednio przez RIO - musi być co najmniej tak "doskonałe", jak oprogramowanie "Budzet_ST_II".
Nie wiem, czy KRRIO w związku z bogatmi doświadczeniami środowiska RIO w rozwiązywaniu analogicznych problemów "baz danych" w zakresie sprawozdawczości budżetowej - nie powinna tutaj póki co wystąpić do UOKiK z "pomocną dłonią"
2) Oprogramowanie (j.w.) jest pochodną rozwiązań merytorcznych wyrażonych w przepisach rozporządzenia dotyczącego sprawozdawczości pomocowej. Aktualne rozporządzenie jest aż nadto skrótowe (jeśli problemy regulacji porównać z analogicznym mu zagadnieniem regulacji prawnej dla sprawozdawczości budżetowej). Jego lakoniczna treść doprowadza do powstawania licznych kłopotów z interpretacją ukazanych w nim rozwiązań.
Dajmy na to: Jak uzyskać dane odnośnie tzw. pomocy automatycznej udzielanej (de facto) przez gminę uchwałą o korzystnych dla przedsiębiorców-inwestorów zwolnieniach z podatku od nieruchomości
(Odpowiedź - z "deklaracji podatkowych" z przepisu art. 7 pkt 1 i art. 40 ust. 2). Jak jednak opracować sprawozdanie, jeśli w deklaracjach na rok 2002 i 2003 nie zamieszczano rubryki właściwej do wpisywania "rodzaju" i "przeznaczenia" udzielonej pomocy podatkowej ).
Nie jest to jedyny problem. Większość zgłaszanych pytań dotyczy bowiem niejasności w pozycjach klasyfikacyjnych sprawozdawczości pomocowej, rzadziej problemów w ustaleniu zakresu podmiotowego danych sprawozdawczych.
Tu dodam, że przy tego rodzaju "pytaniach" od j.s.t. kierowanych do RIO Kraków - jak na razie odsyłało się grzecznościowo pod numer telefoniczny UOKiK. I bez cienia wątpliwości obecnie tylko tam samorządy mogą i powinny uzyskiwać informację. Takie odesłanie do UOKiK nie wynika bynajmniej z tego, że RIO nie czuje się być "właściwą" do udzielania na ten temat "instruktażu". Powód ma dość głębokie uzasadnienie w tym, aby rozwiążania problemów sprawozdawczości wypływały jak na razie z jednego i miarodajnego ośrodka interpretacyjnego, którym są "pracownicy merytoryczni" i "informatycy" z UOKiK. To bowiem UOKiK na założyć i prowadzić wyżej wspomniany "rejestr pomocy publicznej"
Dlatego do czasu wydania "wytycznych" lub nowego ("lepszego") rozporządzenia nie sposób dokonywać tutaj własnych interpretacji regionalnych, bowiem w ramach tworzonego "rejestru" zbiór danych z j.s.t. z regionu musi być kompatybilny z danymi od wszystkich j.s.t., a także koherentny z danymi od administracji rządowej i w końcu z danymi ze sprawozdań od przedsiębiorców.
Dlatego, jak na razie, więcej uwag do tematu sprawozdawczości pomocowej nie wnoszę. Równocześnie dziękuję Moderatorowi za stworzenie możliwści zgłoszenia uwag (jak powyżej) i zapraszam Koleżanki i Kolegów do kontynuacji rozpoczętej dyskusji.
Wysłany: Sro Maj 14, 2003 5:02 pm Temat postu: KOMENTARZ
Nie fuszerka ustawy, Panie Tomaszu.
Nie fuszerka ustawy, ale problem podstawowy - natury politycznej - czy i w jaki sposób RIO (równolegle z UOKiK) prowadziłyby kontrolę przestrzegania ustawy o pomocy publicznej w samorządach terytorialnych ? Czy Izby są tutaj "wiadygodne" ?
To również pytanie dla konstytucjonalistów: Czy pomoc publiczna mięści się w pojęciu "sprawy finansowe" w rozumieniu art. 171 ust.2 Konstytucji ?
Otóż obecnie UOKiK - poza "badaniem sprawozdań" i poza możliwością żądania dodatkowych informacji z j.s.t. i od przedsiebiorcy - nie ma praktycznie żadnych innych uprawnień i możliwości kontrolnych. (Nie dysponuje służbami kontrolnymi a zatrudnia wyłącznie "analityków").
Tymczasem pomoc publiczną w swoich planach kontroli zaczynają powoli ujmować Izby widząc "europejską" nośność samego tematu i jego rangę od strony postulatu racjonalności dysponowania pieniądzem publicznym.
Skąd więc problem RIO i ww. sprawozdań ?
Stara ustawa o pomocy publicznej z 1.06.2000 r. została skrytykowana przez Komisję Europejską między innymi z tego powodu, że zarzucono UOKiK, iż może poddawać się lobbingowi politycznemu i "kryć" organy udzielające pomoc z naruszeniem ww. ustawy.
Dlatego to coś co okreśłił Pan mianem "niedoróbki ustawy", ma przede wszystkim przycznę nie tyle, co w samej ustawie sejmowej (art. 40) - ile w pośpiechu i braku uzgodnień międzyresortowych przy opracowywaniu rozprządzenia RM dotyczącego tejże sprawozdawczości.
Tak więc uważam, że temat RIO i ww. sprawozdań jest moim zdaniem tematem otwartym i tematem do uściślenia w ramach najbliższej nowelizacji rozporzadzania wykonawczego.
Autoryzuję mój poprzedni "post", a równocześnie zachęcam do dalszej dyskusji - jak dajmy na to w kwestii pytania: Kiedy UOKiK dostosuje w końcu swoją stronę i-netową do wymagań z art. 40 ust. 6 ustawy o pomocy publicznej - to jest udostępni informację ze sprawozdawczości ??. Termin biegnie od 6 października 2002 roku.
Informacja ta ułatwiłaby orientację w temacie dajmy na to pod kątem przygotowywania kontroli kompleksowych lub kontroli problemowej w JST.
Wdrożenie takich wzorców kontrolnych jest potrzebne, aby po akcesji nie być zaskoczonym sprawami zlecanymi w trybie pilnym przez Komisję Europejską lub Ministerstwo Finansów.
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach