Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 166301151
RIO :: Zobacz temat - Pełnomocnictwo dla komendatna powiatowej PSP
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
I po jakiego grzyba przewalają te pieniądze z rachunku na rachunek?
Proszę o pomoc w wyjaśnieniu zagaki.
Jedno RIO zorganizowało spotkanie dla KP-PSP z udziałem Komendy Woj.PSP.
Wnioski są następujące:
Po pierwsze:
Nadal legalne są "montaże" z niezmienionych przepisów uPSP dot.
ponoszenia przez JST kosztów PSP - tj. wydatki bezpośrednie budżetu JST - zakup lub usługa na rzecz PSP.
Po drugie:
Póki co, ustawodawca nie zniósł ogólnych przepisów umożliwiających Gminie i Województwu - udzielać pomocy finansowej na rzecz Powiatu na zadania tegoż z ustawy o PSP.
Dotacja zwiększa dochody powiatu, zwiększa wydatki budżetu po stronie KP-PSP, dochód płynie na rach.bankowy budżetu pow. - skąd KP-PSP otrzymuje "środki" (nie dochody ) na wydatki budżetu z jej planu finansowego.
Po trzecie:
Powiat na podstawie art. 19b uPSP może "ponosić dodatkowe koszty KP-PSP" (powyżej dotacji z b.państwa)
- tak ze środków własnych,
jak i z dochodów aplikowanych z FOŚiGW, bądź z pomocy z UE.
Powoduje to zwiększenie dochodów oraz zwiększenie wydatków budżetu powiatu i odpowiednio zwiększenie wydatków planu KP-PSP. Komenda Pow.PSP na swoje wydatki otrzymuje (środki - nie "dochody" )
- po czym następuje ich wydatkowanie, jako wykonanie budżetu powiatu.
(* Ten KTO twierdzi, że przekazywane wówczas "środki budżetu Powiatu na wydatki jedn.budż. tj. KP-PSP" - są wpłatami (dochodami) wojew. FWPSP - grzeszy nieprofesjonalizmem.
Nie odróżnia środków przekazywanych z rachunku budżetu powiatu na wydatki budżet/Komendy POw.PSP - od "dochodów PSP" z wpłat pieniężnych z art. 19b-19d uPSP.
Nie odróżnia "rachunku dochodów KP-PSP" od "rachunku wydatków").
Po czwarte:
Instytucja "Wojew.FWPSP" umożliwia konsolidację dochodów pozyskiwanych na rzecz KP-PSP z innymi środkami na wydatki na KP-PSP.
Kom.Woj. PSP jest dysponentem b.państwa i woj.FWPSP. Może łączyć srodki funduszowe i budżetowe - finansując zakup/usługę odpowednio z dwóch ww. rachunków bankowych.
Po piąte:
To od woli sponsora zależy, czy wpłaci pieniądze na potrzeby KP-PSP - na woj.FWPSP, czy na rachunek dochodów budżetu powiatu.
Gmina i województwo może wpłacać pieniądze na woj.FWPSP (polecenie wpłacającego wykonuje kom.woj.PSP), bądź na rachunek powiatu /dotacja celowa na pomoc finansową/ wydatek budżetu powiatu wykonywany przez Kom.Pow.PSP.
Po szóste:
Przewidziana przez Min. Millera (w rozporz.MSWiA) -możliwa- dotacja z woj.FWPSP - do budżetu powiatu
może pełnić podwójną rolę:
- może zdejmować z kom.woj.PSP "brzemię" konieczości stosowania procedur przetargowych z zamówień publicznych i dokonywania płatności. Zajmuje się tym bezpośrednio kom.powPSP, która z jednorazowym wydatkiem nie zawsze musi borykać się z zawiłościami ustawy PZP.
dotacje te - mogą stanowić "dokładkę" do montażu finansowego odbywającego się na poziomie budżetu powiatu /i planu wydatków Kom.Pow.PSP/, gdzie do "środków" powiatu - dodaje się środki zewnętrzne (darowizny, pomoc z JST, środki z UE) i dokonuje łącznego wydatku budżetu powiatu - przez środki (nie dochody ) przekazywane do Kom.Pow.PSP.
............................................................................................
...Po co i KOMU - było to co jest proste KOMPLIKOWAĆ, wprowadzać obstrukcje... i tłumaczyć, że środki na rachunku wydatków KP-PSP - jako "pieniądź" - są dochodem woj.FWPSP
...wnioski te są błędne gdyż 1 stycznia 1999 nie istniał art 33a uosp a zatem KPPSP nie mogłabyć powiatową jb. A skoro nie była i nie ma jej na wykazach jednostek przejmowanych z dniem 1 stycznia 1999 to KPPSP jest państwową jednostką budzetową...co zresztą wynika jasno z ustawy o PSP i z art 147 tzw. ustawy czyszczącej.
Leciała mucha z Łodzi do Zgierza
Po drodze patrzy: strażacka wieża
Na wieży strażak zasnął i chrapie
W dole, pod wieżą, gapią się gapie
Mucha strażaka ugryzła srodze
Podskoczył strażak na jednej nodze
Spogląda: w dole gapie zebrali się
W koło rozejrzał się: o rety, pali się
O rety, pali się
O rety
Pali się
Pali się
Pożar widoczny tak, jak na dłoni
Złapał za sznurek, na alarm dzwoni
Z łóżek strażacy szybko zerwali się
Pali się, pali się, pali się, pali się
Dom cały w ogniu, zaraz zawali się
Pali się, wali, dom pali się
Straż jest gotowa w ciągu minuty
Konia prowadzą - koń nie podkuty
Trzeba zawołać szybko kowala
Pożar na dobre już się rozpala
Prędko, gdzie kowal? To nie zabawka
Dawać sikawkę! Gdzie jest sikawka?
Z zepsutą pompką niełatwa sprawa
Woda do beczki - beczka dziurawa
Trudno - to każdej beczce się zdarza
Który tam, prędzej, dawać bednarza
Zbierać siekiery, haki i liny
Pali się w mieście już od godziny
Pali się w mieście już od godziny
Pali się w mieście
Beczkę zatkali drewnianym czopem
Jadą, już jadą, pędzą galopem
Przez Sienkiewicza, przez Kołłątaja
Prosto w aleję Pierwszego Maja
Jadą Nawrotem, Rybną, Browarną
A na Browarnej od dymu czarno
To nie przelewki, to nie zabawki
Tryska strumieniem woda z sikawki
Biegną strażacy rzucają liny
Tymi linami ciągną drabiny
Kładą do góry, pną się na mury
Tną siekierkami, aż lecą wióry
Tną siekierkami, aż lecą wióry
Tną siekierkami
Dom cały w ogniu, zaraz zawali się
Pali się, wali, dom pali się
Z całej ulicy ludzie zebrali się
Pali się, pali się, pali się
Tak pracowali dzielni strażacy
Że ich zalewał pot podczas pracy
Tak pracowali, że już po chwili
Pożar stłumili i ugasili
Z ludźmi odbyli krótką rozmowę
Wreszcie krzyknęli: odjazd, gotowe
Strażacy KP-PSP i Krosno (miasto n/p powiatu) - GÓRĄ.
W dniu wczorajszym w WSA w Rzeszowie - wspomniana we wstępie interpretacja KR-RIO, że wparcia PSP - tylko przez Woj.Fund.PSP - została skonfrontowana z prawem w tym, założeniem, że Racjonalnym Był Ustawodawca w roku 2010, gdy jako dodatkową formę wsparcia PSP wymyśllił wsparcie /być możhttp://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/47A088671E dotację/ finansowe na Woj.FW-PSP.
Miasto Kronso odnalazło na rachunku bankowym KM-PSP dochody a'vista na 4 tys. zł. Ot co z nimi zrobić
No wprowadzić do budżetu miasta na rok 2011 - ale co potem
- dać dochody Miasta na zwiększenie wydatków budżetu na KM-PSP, na "pozostałe statutowe" - ot niech kupią sobie nową miotłę, szkanki, czajnik, środki czystości, herbatę....ect.
I tak tak zrobiono.
I tu pojawiało się rzeczone pismo powielaczowe KR-RIO. Wszak w ten sposób Miasto (powiat) zaplanowało w budżetcie wydatki na KM-PSP w kwotach wyższych - niż dotacja z budżetu państwa...
Czyli nie owijajać w bawełnę Miasto "wsparło" KM-PSP
Zgodnie z wytycznymi z ww. pisma RIO unieważniło ww. zapisy o zmianie budżetu - twierdząć, że jeśli już "wsparcie" to kasę trzeba przkazać Woj.Fund. Wsp.PSP, aby dzięki temu to Komendat Wojewódzki kupił Im szklanki i czajnik, bo z Miasta (n/p powiatu) nie mogą otrzymać więcej niż dotacja z budżetu państwa.
W skardze do WSA wskazano na pełen kontekst historyczny i rozwój przepisów o wspieraniu PSP przez JST w tym przez powiaty. Dowiedzono na brak prawidłowości argumentacji /wykładni/ z orzeczenia o stw. nieważności.
Tak jak JST mogą dawać na Fundusz Wsparcia PSP - tak samo mogą planować "wydatki bezpośrednie" własnego budżetu.
......Stąd morał taki
niebyle prosty
... weźcie poprawkę, że pismo KRRIO
nie jest źródłem prawa w Rz.Pl.
... Są jeszcze Sądy, które kierują się zasadami wykładni i założeniem racjonalności ustawodawcy uchwalającego jak trudne w treściach "przepisy finansowe".
Naprawdę nie wiem, dlaczego wielki majestat: czyt. Sądy, RIO a nawet sama branża PSP (główna i wojewódzkie) uważa jednostki powiatowe/miejskie PSP za samorządowe jednostki budżetowe?
Dla mnie interpretacja przepisów pokazuje statut tych jednostek zupełnie inny i to w sposób bardzo czytelny.
W art. 33a ustawy o samorządzie powiatowym, ustawodawca zawarł informacje, że (ust. 1) komendanci wykonują zadania własne przy pomocy komend, które są (ust. 2) tworzone, przekształcane lub likwidowane przez wojewodę. Ust. 3 artykułu nakazuje traktowanie tych jednostek ("służb, inspekcji i straży") jako powiatowych jednostek budżetowych w myśl ustawy o finansach publicznych. Właśnie ta ustawa (o finansach publicznych) w art. 12 ust. 1 mówi, że państwowej jednostki budżetowe: tworzy, przekształca lub likwiduje wojewoda. Gwoli wyjaśnienia, powiatowe jednostki budżetowe tworzy, przekształca i likwiduje organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. Reasumując tą część, komendy są tworzone przez administrację rządową, w związku z tym są państwowymi jednostkami budżetowymi.
Natomiast art. 11 ustawy o finansach publicznych mówi, że jednostki budżetowe są jednostkami organizacyjnymi sektora publicznego, które finansowane są z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek tego budżetu. W art. 19a ust. 2 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej zapisano, że koszty funkcjonowania PSP na obszarze powiatu finansowane są z budżetu państwa, w formie dotacji celowej. W uchwałach budżetowych, dotacje te zawarte są w części: dochody zrealizowane na podstawie porozumień z organami administracji rządowej. W części tej zawarte są także budżety inspektoratu nadzoru budowlanego i np. archiwum państwowego. Dlaczego w takim razie, powiatowa PSP, jako jednostka budżetowa samorządowa, nie jest ujęta w zadaniach własnych samorządu? Bo, tak samo jak wymienione jednostki, jest państwowa. Zastanowić się proszę, co robi j.s.t. z dochodami powiatowej PSP (jeśli takie osiąga)? Czy samorząd "przywłaszczy" je jako własne? Nie. Jednostki te odprowadzą pobrane dochody do budżetu państwa, zatrzymując dla siebie od 5-15% tej kwoty, zgodnie z ustawami. W art. 147 ustawy o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa, ustawodawca zawarł wyliczankę jednostek sektora publicznego, której nigdy samorządy nie przejęły. Są to analogiczne jednostki, które zostały wymienione w przytaczanym już art. 33a ustawy o samorządzie powiatowym: " ... z wyjątkiem komend, inspektoratów i innych jednostek organizacyjnych stanowiących aparat pomocniczy kierowników służb, inspekcji i straży".
Wreszcie ustawa o PSP nakazuje traktowanie komend powiatowych jako jednostek stricte rządowych. Art. 8 ustawy wymienia jednostki organizacyjne PSP, wśród których znajduje się, w pkt. 3 komenda powiatowa (miejska). Należy w tym przypadku zerknąć na definicję jednostki organizacyjnej w myśl art. 11 ustawy o finansach publicznych, że jest to jednostka budżetowa sektora finansów publicznych, która nie posiada osobowości prawnej, ... itd. Art. 11 pkt. 2 mówi, że zadania i kompetencje PAŃSTWA w zakresie ochrony przeciwpożarowej, na terenie województwa wykonuje komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej. Ciekawy jest też art. 11a:
1. W postępowaniu administracyjnym, w sprawach związanych z wykonywaniem zadań i kompetencji Państwowej Straży Pożarnej, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej, organem właściwym jest komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej.
2. W postępowaniu administracyjnym, w sprawach, o których mowa w ust. 1, organami wyższego stopnia są:
1) w stosunku do komendanta powiatowego (miejskiego) - komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej. A dlaczego nie starosta ?!?
Art. 13a ust. 4 mówi o tym, że regulamin organizacyjny komendy powiatowej (miejskiej) jest ustalany przez komendanta powiatowego i zatwierdzany przez komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej. A dlaczego nie przez starostę ?!?
Podsumowując, jednostka budżetowa powoływana do wykonywania zadań publicznych, tworzona jest przez organ, który ma nadać jej statut, przydzielić majątek i finansować. W przytoczonych aktach pokazałem, że komendy powiatowe tworzy wojewoda, ich majątek stanowi własność Skarbu Państwa, ich statut zatwierdzany jest przez administrację rządową, a finansowanie pochodzi z budżetu państwa na podstawie dotacji celowej. Samorządy, na podstawie aktów wprowadzających reformę administracyjną przejmowały wraz z zadaniami instytucje państwowe, ale nigdy nie dotyczyło to komend, inspektoratów i służb.
P.S. jeśli powiatowe są samorządowe, to po co cała sprawozdawczość finansowa i majątkowa trafia do jednostki nadrzędnej - KW PSP? Dlaczego powiatowa PSP przy realizacji zamówień publicznych nie korzysta z progów przewidzianych dla samorządów (art. 11 ust.8 ustawy o pzp)? Można tak jeszcze wyliczać i wyliczać .... .
...No niesteeetyyy
- tak pakietem ustaw z 1998 r. skonstruowano model tzw. administracji zespolonej z Powiatem, że:
- KP-PSP - jest jednostką organizacyjną (administracyjną) Państwowej PSP
ale i zarazem:
- jednostką budżetową - w relacji do budżetu Powiatu.
Można to krytykować, ale krytykując powinno się wskazywać inne rozwiązania ustrojowo-organizacyjne i prawno-finansowe.
....nie do końca to prawda, że pakiet ustaw z czsu reformy ustrojowej tak ustanowił....... przeczytaj art 147 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r.
o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa...
...Z WYJĄTKIEM KOMEND...tam pisze...
powiaty przejeły jednostki z wyjątkiem min. KOMEND!!!!
"Samorządowość" wynika z przepływu środków dla PSP i tylko z tego. Policja zreorganizowała finanse w komendach powiatowych i przeniosła je do komend wojewódzkich, ale to odbyło się w latach tłustych. Policjanci powiatowi dostają sprzęt i wyposażenie oraz nowe komendy wybudowane przez komendy wojewódzkie, bo tam są rządowe pieniądze. Jak policja powiatowa nie ma pieniędzy to nie jeździ, nie remontuje, nie buduje i tyle. Strażacy powiatowi inwestycje prowadzą sami i muszą znać się na wszystkim: na najnowszych rozwiązaniach technicznych w sprzęcie i samochodach specjalistycznych, budownictwie itp. Przecież inżynierów kształci się latami, a pożarnik ma wiedzieć wszystko po kursach. Jednak strażak wyjeżdża ZAWSZE, nigdy nie odmówi pomocy i dla tego chce mieć pieniądze na działania u siebie w powiecie, a nie prosić w komendzie wojewódzkiej. Wiem że istnieją komendy wojewódzkie, które są prężne i pomagają swoim powiatowym jednostkom organizacyjnym, ale są też takie które tylko wyznaczają kierunek działania powiatowym i nie interesują ich problemy tylko efekty.
A sytuacja finansowa straży powiatowych jest marna. Od lat w komendach powiatowych nie zwiększano budżetu na wydatki bieżące. W ubiegłym roku nawet je zmniejszono, czego nie zrobiono w policji.
Mamy lata chude i odłączenie od powiatów, mimo że słuszne ideologicznie, nie będzie dobrym rozwiązaniem dla strażaków ponieważ pieniądze utkną w województwie. Moim zdaniem z przepisów ustaw i rozporządzeń wynika jasno, że straż jest państwowa, a starosta ma umożliwić straży działanie, przekazywać środki z budżetu państwa w terminie. Powiat jest tylko pośrednikiem w przekazywaniu środków, które musi rozliczyć co do grosza. Zasady rachunkowości powinny obowiązywać takie jak w jednostkach państwowych. Problemem jest określenie jakie umowy może lub powinien móc podpisywać komendant powiatowy, kto jest strona w postępowaniu sądowym i dyscyplinarnym finansów publicznych (umowy z funduszami ochrony środowiska, przetargi itp.). Wydzielenia wymaga sprawozdawczość, ponieważ łączenie z powiatem jest nielogiczne. Straż to jednostka obca zespolona, a nie własna powiatu. Powiaty nie przejęły organizacyjnie komend, ale przekazują im środki na działalność.
Może wystarczy wydzielenie w SJO Bestii druków np. Rb- ....- straż, Bilans -straż. Nie jestem prawnikiem, ale czytając ustawy w całości państwowość straży pożarnej jest jasna. Nigdzie w ustawie o samorządzie powiatowym
nie jest napisane, że straż jest samorządowa, jest powiatowa.
Pozostaje jeszcze kwestia rozliczania VATu razem czy osobno. Wydatki budżetu państwa a zwrot dla powiatu? Powiaty walczą o zwrot VATu i mniej zostaje w budżecie dla straż, czyli nie po drodze nam z powiatem. Post założony w 2011r., a żaden z problemów nie został prawnie rozwiązany, powstały nowe.
Reasumując, flaszka nie pomoże, bo cele nie są zbieżne a beton gruby.
....nie do końca to prawda, że pakiet ustaw z czsu reformy ustrojowej tak ustanowił....... przeczytaj art 147 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r.
o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa...
...Z WYJĄTKIEM KOMEND...tam pisze...
powiaty przejeły jednostki z wyjątkiem min. KOMEND!!!!
TW
Gościu chrzanisz myląc komunalizację mienie S.Państwa (jaka w przypadku służb i straży nie miała miejsca) - z podległością tychże Komend - jako straży i służb - pod budżet Powiatu - jako powiatowych jednostek budżetowych (z zachowaniem mienia S.Państwa).
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach