Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 168224273
RIO :: Zobacz temat - prewspółczynnik tyko przy centralizacji?
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
Wysłany: Pią Mar 09, 2018 10:37 am Temat postu: prewspółczynnik tyko przy centralizacji?
Wiem, że już od roku wszyscy są scentralizowani i jeśli muszą to liczą prewspółczynnik.
Ale mam taką sytuację. Jednostka przed centralizacją była czynnym podatnikiem vat. Centralizacja nastąpiła u nas z dniem 01.01.2017r. Czy w 2016r. powinniśmy stosować prewspółczynnik czy jest on ściśle związany z faktem centralizacji. My uważamy że powinniśmy, ale są głosy, że niepotrzebnie stosowaliśmy...
Przepis o prewspółczynniku obowiązuje przecież od 01-01-2016 i centralizacja nie ma tu nic do rzeczy. Podmioty zobowiązane do jego stosowania wymienione są w rozporządzeniu z dn. 17-12-2015.
Szczypiór mówi o tym na szkoleniach i potwierdza słowa '' kanał''pana Tomasza Wojtania... w książce o korekcie rocznej Beck tez o tym pisze. Mamy faktycznie kanał
oczywistym jest, że prewskaźnik obowiazuje od 1.1.2016r. (póki co), bo w TSUE jest sprawa C-566/17 Zwiazku Gmin Zagłębia Miedziowego. Może się okazac, że już obowiązywał od 2011
przeczytajcie to poniżej, faktycznie to wszystko PADA:
Szanowni Państwo, w dniu 26 czerwca 2018r Naczelny Sąd Administracyjny uznał, iż Gminy mogą pomijać rozporządzenie Ministra Finansów z 17 grudnia 2015r. w sprawie tzw. prewskaźnika VAT.
Jest to prawomocny wyrok Sądu II instancji po rozpoznaniu kasacji wniesionej Gminę od wyroku WSA w Gdańsku.
Oznacza to, że wszystkie interpretacje, które zostały wydane dla wielu Gmin w Polsce bezpodstawnie uznają, iż Gminy mają prawo do stosowania prewskaźnika wyłącznie z rozporządzenia i nie mogą stosować innej metody rozliczania VAT. Powyższy wyrok oznacza, że te Gminy, które stosowały niekorzystny i krzywdzący prewskaźnik wg. rozporządzenia mają prawo uznać, iż nie odpowiada on obiektywnie rodzajowi prowadzonej działalności jednostki. W szczególności zatem można stosować klucze czasowe, klucze powierzchniowe i inne byleby tylko te inne metody obiektywnie odzwierciedlały strukturę sprzedaży i zaangażowanie VAT naliczonego. Tym samym Gminy mają prawo do złożenia korekt deklaracji podatkowych.
Jest to przełomowe, długooczekiwane orzeczenie NSA w tej sprawie. Na marginesie zauważyć należy, że w chwili obecnej Sądy I instancji wydały już kilkadziesiąt podobnych orzeczeń w sprawie.
Wyrok oznacza znacznie większe prawo do odliczenia VAT ( nawet kilkunastoprocentowe lub kilkudziesięcioprocentowe) a nie skromne 2-6% z rozporządzenia. Wychodzi na to, iż kolejny raz szkoląc Państwa i zachęcając w szerokim zakresie do wnoszenia skarg na interpretacje podatkowe – Michał Szczypiór oraz Tomasz Wojtania - mieli znowu rację 😊
I FSK 219/18
Stan faktyczny:
1 stycznia 2017 r. gmina przeprowadziła centralizację rozliczeń VAT. W ramach wydzielonego referatu prowadzi działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz odbioru ścieków. Z tytułu świadczonych usług wystawia dla kontrahentów faktury VAT oraz odprowadza podatek należny. Część dostaw wody i odbioru ścieków realizowana jest na rzecz jednostek budżetowych (GOPS, żłobki, przedszkola, szkoły) oraz do innych budynków i budowli gminnych. Czynności te, jako czynności wewnętrzne, są dokumentowane za pomocą not księgowych. We wniosku o interpretację gmina zapytała, czy ma prawo do odliczenia VAT od ponoszonych wydatków (inwestycyjnych i bieżących) związanych z działalnością w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków, na podstawie proporcji, tzw. prewspółczynika z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. Chciała się upewnić, czy może to zrobić według kryterium udziału rocznego obrotu z transakcji opodatkowanych (udokumentowanych fakturami VAT) w całkowitym rocznym obrocie gminy z działalności w zakresie wodociągów i kanalizacji.
Stanowisko fiskusa
Fiskus nie zgodził się na takie rozwiązanie. Co prawda uznał, że gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia części podatku naliczonego z faktur VAT na podstawie art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT, ale jego zdaniem musi ona uwzględnić przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 86 ust. 22 tej ustawy, tj. rozporządzenia ministra finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Za adekwatne fiskus uznał odliczenie według proporcji z § 3 pkt 2 tego rozporządzenia, właściwej dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.
Stanowisko Sądu I instancji ( WSA w Gdańsku)
Tak samo uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku.
Stanowisko NSA
Na sprawę inaczej spojrzał dopiero Naczelny Sąd Administracyjny, który przyznał rację gminie. W jego ocenie, całokształt przepisów ustawy o VAT poświęconych określaniu proporcji odliczenia w przypadku wykonywania działalności o charakterze mieszanym wskazuje, że ustawodawca – mając na względzie różnorodność czynności dokonywanych przez podatnika – nie narzuca w tym względzie jakichkolwiek rozwiązań czy schematów, których stosowanie miałoby być obligatoryjne. Nawet tam, gdzie ustawodawca dopuszcza możliwość ustalenia konkretnego wzoru w drodze rozporządzenia, podatnikowi pozostawiono swobodę i możliwość rozliczenia podatku według proporcji bardziej reprezentatywnej dla prowadzonej przez niego działalności i realizowanych zakupów.
Innymi słowy, wybór metody kalkulacji został pozostawiony podatnikowi, choć nie oznacza to dowolności w odliczeniu. Metoda ustalenia prewspółczynnika musi bowiem odpowiadać kryteriom przewidzianym w art. 86a ust. 2a–2b ustawy o VAT, które stanowią w istocie odzwierciedlenie i rozwinięcie fundamentalnej dla VAT zasady neutralności w odniesieniu do działalności o charakterze mieszanym.
W ocenie NSA, powiązanie zakresu dopuszczalnego odliczenia podatku z rzeczywistym rozmiarem prowadzonej działalności świadczy o konieczności zapewnienia przy określaniu prewspółczynnika neutralności VAT w możliwie najpełniejszym, w danych warunkach, stopniu. Sąd uznał, że cechy konstrukcyjne systemu VAT uzasadniają wykładnię dopuszczającą możliwość określenia proporcji odliczenia w odniesieniu do konkretnego rodzaju działalności wykonywanej przez gminę. Odrębną kwestią pozostaje ocena adekwatności proponowanego przez gminę wzoru, jednak w spornej sprawie nie znalazł podstaw do jego kwestionowania.NSA podkreślił, że prewspółczynnik obliczony przez gminę opiera się na jednoznacznych i jasnych kryteriach (wielkość obrotu ustalona na podstawie ilości zużytej wody i odprowadzonych ścieków) obrazujących specyfikę działalności wodno-kanalizacyjnej i – co kluczowe z punktu widzenia wymogów ustawowych – pozwala na obiektywne ustalenie struktury sprzedaży, tj. proporcji między czynnościami opodatkowanymi i nieopodatkowanymi w tym obszarze.
Źródło: Rzeczpospolita, 11 lipiec 2018r.
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach