Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 827 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 168167960
 

RIO :: Zobacz temat - ZMIANA USTAWY O FINANSACH PUBLICZNYCH
Witamy na stronach forum dyskusyjnego
prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe.


Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych.

Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.
Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  ProfilProfil   
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości
RIO Forum News

ZMIANA USTAWY O FINANSACH PUBLICZNYCH

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RIO Strona Główna -> Problemy ogólne finansów publicznych
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość






PostWysłany: Pon Gru 11, 2006 9:14 am    Temat postu: ZMIANA USTAWY O FINANSACH PUBLICZNYCH Odpowiedz z cytatem

"Rzeczpospolita" z dnia 9 grudnia 2006 r. informuje:

FINANSE PUBLICZNE Plany finansowe agencji i instytucji państwowych w ustawie

Środki pomocowe włączone do budżetu państwa


Większa przejrzystość, efektywność, jawność, mniej zawiłe, możliwie jasne i proste procedury - te cechy o zasadniczym znaczeniu dla sektora finansów publicznych ma zapewnić uchwalona w piątek przez Sejm bardzo obszerna nowelizacja ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.


Do najważniejszych innowacji należy dołączanie planów budżetów agencji (np. Agencji Nieruchomości Rolnych, Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Agencji Mienia Wojskowego, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości) i państwowych osób prawnych jako załącznika do ustawy budżetowej. Plany te będą uchwalane razem z nią. W ten sposób zlikwidowana zostanie istniejąca dziś dwoistość.

Kolejna ważna innowacja to włączenie do budżetu obok środków pochodzących z UE także niepodlegającej zwrotowi pomocy uzyskanej od państw EFTA. Zmieniają się w związku z tym również zasady gospodarowania środkami ze źródeł zagranicznych normowane w dziale V ustawy z 2005 r. Środki te będą przekazywane z budżetu w dwu formach: jako bezpośrednie finansowanie zadań wykonywanych przez państwowe jednostki budżetowe lub dotacje rozwojowe przekazywane jako zaliczki na programy i projekty oraz jako zwrot poniesionych na nie wydatków.

Dotacje trafią do samorządów województw jako instytucji zarządzających. Jednostki będą mogły zaciągać zobowiązania do wysokości łącznej kwoty wydatków dla całego programu, z uwzględnieniem wieloletnich limitów określonych w ustawie budżetowej. W rachubę wchodzić ma przekroczenie limitu tylko o 10 proc., i to dopiero po uzyskaniu zgody ministra ds. rozwoju regionalnego wydanej w uzgodnieniu z ministrem finansów.

Zmiany dotyczą też procedur związanych z odzyskiwaniem środków nieprawidłowo wykorzystanych lub nieprawidłowo przekazanych w ramach programów realizowanych z udziałem funduszy UE, a także wynikających z tego sankcji. Dopuszczalne będzie dochodzenie zwrotu od instytucji zarządzającej w drodze egzekucji administracyjnej.

Złagodzono sankcję za nieprawidłowe ich wydatkowanie w postaci trzyletniego zakazu otrzymywania środków z UE. Taką sankcję będzie pociągało za sobą tylko rażące naruszenie umowy, tj. niezrealizowanie pełnego zakresu projektu.

Minister finansów będzie miał obowiązek podawać do publicznej wiadomości wykaz osób, firm i jednostek, którym umorzono długi wobec fiskusa w kwocie przekraczającej 500 zł. Opinia publiczna musi też być poinformowana o przyczynach umorzenia.

Zmiany w audycie wewnętrznym podyktowane są koniecznością pełnego dostosowania kontroli nad środkami przekazywanymi Polsce do wymagań UE. Od nowego roku zniesiona będzie funkcja głównego inspektora audytu wewnętrznego. Audyt środków z UE koordynować ma generalny inspektor kontroli skarbowej.

Teraz nowelizacja trafi do Senatu.

Izabela Lewandowska


PS. Z tekstem uchwalonej przez Sejm ustawy można i trzeba zapoznać sie na stronie internetowej www.sejm.gov.pl , bo wynikaja z niej nowe zadania dla izb.

pozdrawiam
Jan SZCZYBRZYSZCZYKIEWICZEWSKI icon_lol.gif
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Wto Gru 12, 2006 11:39 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

/.../

Kontrola 5% wydatków
Nowela zakłada liczne zmiany do dotychczasowych przepisów i rozwiązań szczególnych. Niektóre z nich są wyrazem dostosowania prawa do ww. zmian systemowych, inne wynikają z konieczności poprawienia braków lub innych nieścisłości w regulacji obowiązującej. Najprawdopodobniej Senat może wnieść w tej mierze dodatkowe jeszcze propozycje.
W wyniku noweli uchylony zostanie art. 46 FinPubUst, który przewidywał obowiązek organu zwierzchniego, aby corocznie kontrolował 5% wydatków podległych sobie lub nadzorowanych jednostek sektora finansów publicznych. Według noweli obowiązek taki nie będzie już dotyczył organów sektora rządowego, ale nadal pozostanie aktualny dla sektora samorządowego - na mocy nieuchylanego icon_redface.gif art. 187 FinPublust.


Dochody z najmu i dzierżawy
Ze względu na nowelizację art. 24 i 26 FinPubUst wpływy z tytułu najmu lub dzierżawy mienia komunalnego staną się na powrót przychodami samorządowych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych samorządowych jednostek budżetowych. Mimo to analogiczne wpływy z umów w zakresie najmu i dzierżawy mienia Skarbu Państwa icon_redface.gif nadal będą pozostawały dochodami budżetu.


Udzielanie ulg w zakresie należności niepodatkowych
W nowym art. 42 FinPubUst znajdzie wyraz kompletna regulacja zagadnienia udzielania ulg w zakresie zobowiązań na rzecz państwowych jednostek budżetowych, państwowych zakładów budżetowych, państwowych gospodarstw pomocniczych i państwowych funduszy celowych. Chodzi o tzw. należności niepodatkowe – czyli te, których umarzanie, rozkładanie na raty lub przesuwanie terminy zapłaty nie jest objęte przepisami działu III ustawy - Ordynacja podatkowa. Nowela nie przewiduje już uszczegóławiania powyższych kwestii merytorycznych i proceduralnych za pomocą rozporządzenia przez Rady Ministrów, ale je reguluje całościowo. W porównaniu z regulacją dotychczasową dojdzie do ograniczenia przyczyn uzasadniających udzielnie ulgi. Nowela uwzględnia ponadto sygnały wypływające z orzecznictwa sądów administracyjnych, aby podstawą prawną do wydania decyzji administracyjnej o zastosowaniu ulgi był bezpośrednio przepis ustawy. Ustawa przewiduje zatem, że formą rozstrzygnięcia wniosku o udzielnie ulgi w zakresie należności publicznoprawnych jednostek sektora rządowego będzie decyzja wydawana w postępowaniu administracyjnym z Kodeksu Postępowania Administracyjnego. Równolegle do powyższego zmianie ulegnie przepis art. 43 FinPublUst dotyczący zagadnienia udzielania ulg w zakresie zobowiązań na rzecz samorządu i jego jednostek organizacyjnych. W nowym art. 43 nie przewidziano wprawdzie (tak samo jak w zmienionym art. 42) icon_redface.gif wydawania przez samorząd decyzji administracyjnej o udzieleniu ulgi, mimo to uściślono niejasne dotychczas kwestię kompetencyjne w sprawach umarzania przez samorząd należności z tytułu realizacji zadań rządowych.


Cdn.
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Czw Gru 14, 2006 12:24 am    Temat postu: Rewelacja! Wraca stare Odpowiedz z cytatem

"Dochody z najmu i dzierżawy"

Ze względu na nowelizację art. 24 i 26 FinPubUst wpływy z tytułu najmu lub dzierżawy mienia komunalnego staną się na powrót przychodami samorządowych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych samorządowych jednostek budżetowych. Mimo to analogiczne wpływy z umów w zakresie najmu i dzierżawy mienia Skarbu Państwa icon_redface.gif nadal będą pozostawały dochodami budżetu.

Układ powrócił, brawo!
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pią Gru 15, 2006 10:42 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

...stało się....

Senat nie wniósł poprawek...

ustawa pochodzi zatem z 8.12.2007 r. i wejdzie w życie z dniem 1.01.2007
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Wto Sty 09, 2007 5:40 pm    Temat postu: zobaczymy... Odpowiedz z cytatem

Suchocka-Roguska o reformie finansów w 2008 roku
(PAP, pb/09.01.2007, godz. 13:20)
Budżet na 2007 r. uwzględnia "niewielką" reformę finansów publicznych, dopiero w budżecie na 2008 r. będą wprowadzone "zdecydowane zmiany" - powiedziała wiceminister finansów Elżbieta Suchocka-Roguska, podczas debaty nad tegorocznym budżetem.

Zaznaczyła, że w planowanej na przyszły rok reformie chodzi o "dążenie do ograniczenia wydatków państwa i do ograniczenia przyrostu długu publicznego".

Wiceminister oceniła, że w 2006 r. została przeprowadzona "bardzo niewielka reforma finansów publicznych", polegająca na włączeniu do budżetu na 2007 r. wszystkich środków unijnych, co zwiększa przejrzystość budżetu.

Zapewniła, że resort pracuje nad drugim etapem reformy finansów. Do końca I kwartału tego roku przygotuje projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych, wprowadzający "zdecydowane zmiany". Następnie zmiany te zostaną zawarte w budżecie na 2008 rok.

Według wcześniejszych zapowiedzi, zlikwidowane zostaną m.in. zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze, których wydatki przekraczały w latach poprzednich 10 mld zł. Zlikwidowanych ma też zostać 16 wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, dysponujących majątkiem ponad 4,4 mld zł.

Resort finansów spodziewa się, że od 2008 roku koszty obsługi długu publicznego (czyli sumy wszystkich zobowiązań państwa z tytułu zaciągniętych pożyczek i wyemitowanych obligacji) będą przekraczać 30 mld zł, podczas gdy obecnie jest to ok. 28 mld zł. Suchocka-Roguska przypomniała, że w 2009 r. dług publiczny wyniesie 645 mld zł, co stanowi 51 proc. PKB. Koszt obsługi długu, czyli m.in. spłata odsetek, wyniesie wówczas 33,7 mld zł. Dla porównania, na koniec października ub.r. dług publiczny przekroczył 477 mld zł.

Odnosząc się do sytuacji gospodarczej Suchocka-Roguska powiedziała, że polska gospodarka jest w fazie dynamicznego rozwoju, na co wpływa popyt krajowy i eksport oraz zwiększone nakłady na inwestycje. "Spodziewamy się, że w IV kwartale 2006 r. wzrost gospodarczy wyniesie około 6 proc." - powiedziała wiceminister. Przypomniała, że w III kwartale PKB wzrósł o 5,8 proc.

W 2007 r. resort finansów spodziewa się też "ograniczonej presji inflacyjnej". Według wiceminister, na stabilizację inflacji wpłynie stabilny kurs złotego, z tendencją do umacniania się rodzimej waluty oraz wciąż wysokie, chociaż spadające, bezrobocie.

"Budżet na 2007 r. zapewnia podtrzymanie stabilnego wzrostu gospodarczego" - powiedziała Suchocka-Roguska. Dodała też, że pozwala na realizację priorytetowych zadań rządu, wśród których wymieniła lepsze wykorzystanie środków UE.

Podczas wtorkowej debaty senatorowie pytali wiceminister głównie o kwestie związane z reformą wydatków państwa oraz o zatrudnienie w administracji.

Wiceminister powiedziała, że zatrudnienie rośnie głównie w służbach skarbowych, które mają od kilku lat dodatkowe zadania, m.in. zwrot VAT w budownictwie i wydawanie różnych zaświadczeń związanych z pomocą socjalną. Rośnie też zatrudnienie w wymiarze sprawiedliwości, co ma poprawić jego funkcjonowanie oraz w różnego rodzaju inspekcjach, jak inspekcja weterynaryjna i nadzór budowlany. Według przedstawionych wcześniej danych, obecnie administracja państwowa zatrudnia ok. 388 tys. osób, łącznie z wojskiem i policją. W tym roku zatrudnienie w administracji ma się zwiększyć o 6,5 tys. osób.

Wiceminister dodała, że w tym roku nie będzie podwyżek wynagrodzeń w administracji. Mówiąc o podwyżkach dla nauczycieli przypomniała jedynie, że w budżecie zabezpieczono na ten cel 1 mld zł.

Odpowiadając na pytania związane z Funduszem Ubezpieczeń Społecznych zapewniła, że "z całą pewnością nie ma zagrożenia dla wypłat emerytur". Według niej, sytuacja FUS jest "coraz lepsza". W ub.r. FUS dostał dodatkowe środki, przekraczające łącznie 730 mln zł, co pozwala na poprawę płynności Funduszu. Dlatego, jak zaznaczyła, przyjęte przez Sejm poprawki przesuwające środki z FUS na inne cele, nie naruszają sytuacji funduszu. Również Senat chce przesunąć z FUS 40 mln zł na Świątynię Opatrzności Bożej.
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Sro Sty 10, 2007 3:06 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

co do zmiany w zakłada ch i gospodarstwach było by fajnie gdyby ustawodawca zmienił ustawę o dochodach jednostek samporządu terytorialnego, gdzie jak byk pisze ze dochodami są dochody z majątku gminy
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Sro Sty 10, 2007 4:09 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

"Gościu" - nie wiem, czy wiesz, że MAJĄTEK ZAKŁADU JEST RÓWNIEŻ MAJĄTKIEM GMINY - co nie oznacza, aby każdy dochód z majątku był DOCHODEM BUDŻETU (dla innych: "dochodem gminy"). icon_biggrin.gif
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Sro Sty 10, 2007 7:57 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

mój drogi Gościu akurat to że majatek zakładu lub gospodarstwa jest majątkiem gminy to wiem bardzo dobrze, ale pytanie jest czy RIo o tym wie?
Gdy obowiązywała jeszcze ustawa o finansach publicznych przed 2005 rokiem to właśnie RIO zarzuciło przy kontroli dochodów UM że pobierane czynsze z lokali które zakład otrzymał w zarząd nie są odprowadzane na dochody budżetu jednostki.Ich zdaniem były to dochody z majątku gminy I moje pytanie jest takie czy zakłady lub gospodarstwa mają odprowadzać pobierane czynsze do jednostki czy nie wg. nowych zmian ustawy? icon_rolleyes.gif
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RIO Strona Główna -> Problemy ogólne finansów publicznych Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB 2.0.1 © 2001, 2002 phpBB Group


 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź