Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 168147585
RIO :: Zobacz temat - zmiany w klasyfikacji budzetowej
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
No tak.
A najlepsza jest nazwa i komentarz do par. 256 - Dotacja podmiotowa z budżetu JST dla SPZOZ.
Komentarz towarzyszący podziałce
wskazywałby, że wbrew definicji dotacji podmiotowej (art. 131 uFP) i dotacji celowych (art. 127 i art. 250 uFP)
- dotacje z budżetu JST dla SPZOZ - udzielane na podstawie art. 115 ustawy o działalności leczniczej (np. dotacja na realizację zlecanego przez JST programu dodatkowych świadczeń zdrowotnych)
- SA DOTACJAMI PODMIOTOWYMI.
.................
O rodzaju dotacji z art. 115 ustawy o dział.leczn. przesądza ta ustawa i przepisy ustawy o finansach publicznych.
Wg. ustawy o dział.leczn.:
Art. 114.
1. Podmiot wykonujący działalność leczniczą [*publiczne i niepubliczne] może otrzymać środki publiczne z przeznaczeniem na:
1) realizację zadań w zakresie programów zdrowotnych i promocji zdrowia, w tym na zakup aparatury i sprzętu medycznego oraz wykonanie innych inwestycji koniecznych do realizacji tych zadań;
...ect.
7) pokrycie kosztów kształcenia i podnoszenia kwalifikacji osób wykonujących zawody medyczne.
Art. 115.
1. Na realizację zadań, o których mowa w art. 114 ust. 1 pkt 1 i 4-7, podmioty wykonujące działalność leczniczą mogą uzyskać środki finansowe na podstawie umowy zawartej:
1) /.../ a także z jednostką samorządu terytorialnego;
3. Na realizację zadań, o których mowa w art. 114 ust. 1 pkt 1-6, podmioty wykonujące działalność leczniczą mogą uzyskać od podmiotu, o którym mowa w ust. 1, [tj. także od JST] z wyjątkiem uczelni medycznej, dotację w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. Dotację, o której mowa w ust. 3, na realizację zadań, o których mowa w art. 114 ust. 1 pkt 2 i 3, może przyznać.... (tu wymienia się organy i podmioty sektora rządowego) => Czyli nie może jej udzielić JST, ale może udzielić dotacji na inne cele z art. 114.
Art. 116. Umowa o dotację
1. Umowa, o której mowa w art. 115, zawiera co najmniej:
1) szczegółowy opis zadania, w tym cel, na jaki środki zostały przyznane, i termin jego wykonania;
2) wysokość środków finansowych;
3) sposób płatności środków finansowych;
4) termin wykorzystania środków finansowych, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego;
5) tryb kontroli wykonywania zadania;
6) termin i sposób rozliczenia przyznanych środków finansowych;
7) termin zwrotu niewykorzystanej części środków finansowych, nie dłuższy niż 15 dni od określonego w umowie dnia wykonania zadania, a w przypadku zadania realizowanego za granicą - 30 dni od tego dnia.
Jeśli to co napisano w ustawie powyżej - jest "dotacją podmiotową" ... to wszystkiego najlepszego dla beneficjenta i szkopuł dla organu-donatora.
Komentarz z klasyfikacji budżetowej, że dotacje z art. 115 ustawy o działalności leczniczej - powodować może, choć SPZOZ dostał "dotację" z umowy na konkretny program świadczeń, pod określone pozycje kosztorysowe umowy - to jednak otrzymaną dotację /podmiotową - wg. Min.Fin./ może wykorzystać i rozliczyć - jakąkolwiek działalnością bieżącą -określoną w ustawie - w jakiej ustawie ?? /Najlepiej płacami i nagrodami/
Niebezpieczne konsekwencje wynikają tutaj z definicji dotacji podmiotowej z art. 131 uFP:
Art. 131.
Dotacje podmiotowe obejmują środki dla podmiotu wskazanego w odrębnej ustawie /.../ , wyłącznie na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie określonym w odrębnej ustawie /.../.
Tymczasem według art. 127 uFP
Art. 127.
1. Dotacje celowe są to środki przeznaczone na:
1) finansowanie lub dofinansowanie:
b) ustawowo określonych zadań /.../ realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
................................................................................
A czy oni tam w MinFin. w ogóle czytają ustawy - przed napisaniem rozporządzenia, którego podziałki ogłoszone 14 lutego b.r. - znajdują zastosowanie /z mocą wsteczną/ od 1 stycznia b.r. .
Jak więc podejść do "komentarza MinFin", że dotacja z art. 115 DziałLeczn. - jest dotacją podmiotową.
Doktryna finansowa dziali i rozróżnia dotacje wg. kryteriów dychotomicznych na:
1) d.celowe i d.ogólne - kryterium obowiązku określonego w prawie wykorzystania (np. subwencja dla JST jest dotacją ogólną, a dotacja oświatowa, skoro podmiot prywatny musi ją rozliczać wydatkami bieżącymi, jest tutaj dotacją celową)
2) d.podmiotowe i d.przedmiotowe - kryterium konstrukcji (co lub kto jest dotowany w konstrukcji danej dotacji).
Niezależnie od ww. podziałów doktrynalnych /dychotomicznych/ ustawa o finansach publicznych - dotacje przewidziane w niej (np. na inwestycje zakładu budżetowego, na pomoc finansową dla innych JST) oraz dotacje z ustaw szczególnych (np. dotacja oświatowa, dotacja z ustawy o pożytku publicznym, dotacja dla OSP)
- dzieli na trzy kategorie normatywne dotacji:
- dotacje celowe - art. 127
- dotacje podmiotowe - art. 131 i art. 218 ust. 2
- dotacje przedmiotowe - art. 130.
Możnaby więc spekulować, że pisząc w rozporządzeniu, że dotacja z art. 115 ustawy o działalności leczniczej - jak byk widać, że "celowa" - jest dotacją podmiotową, Ministerstwa miało na myśli definicje naukowe - a nie definicję prawną dotacji podmiotowej: z art. 131 uFP.
Innymi słowy w Min.Fin. czytają książki naukowe o dotacjach, jako wydatkach transferowych gospodarek państwowych,
a zapominają przeczytać przepis ustawy o finansach publicznych, jakiemu powinno być podporządkowane prawo pochodne od tej ustawy - czyli rozporządzenie w/s klasyfikacji budżetowej.
PS.
Dwa lata temu RIO W-wa, zapytała się MinFin. czy dotację z budżetu JST dla SPZOZ należy klasyfikować w paragrafie: dotacje celowe dla jednostek sektora, czy w paragrafie 256, jaki napomykał że dotacje z art. 55 ustawy o Zoz'ach są "dotacją podmiotową".
Odpowiedź Autora bubla - była konsekwentna, że dotacje na remonty, na szkolenia personelu SPZOZ, czy na programy zdrowotne - to dotacje podmiotowe.
Znikła ustawa o ZOZ, a opis w klasyfikacji budżetowej do par.256 stał się bezprzedniotowy - przez co przez półtorej roku JST dotacje dla SPZOZ opisywały - jako :
280 Dotacja celowa z budżetu dla pozostałych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych
Z kolei takie same dotacje z art. 115 ustawy o dział.lecznicznej - udzielane z budżetu JST dla podmiotu niepublicznego - klasyfikowano jako:
283 Dotacja celowa z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji pozostałym jednostkom niezaliczanym do sektora finansów publicznych .
.............................................
Aż tu nagle = grom z jasnego nieba
Czyli komentarz "reaktywacja" komentarza do par. 256.
A więc jego Autor - pomimo sygnałów w piśmiennictwie fachowym, o absurdzie dotychczasowego komentarza, przypieczętował podpisem Ministra swój sukces i "rację", że tak dotychczas, jak i obecnie - dotacje z budżetu JST dla SPZOZ są "dotacjami podmiotowymi"... i basta
Czyżby na skutek obecnego "komentarza" - dotacje z tego samego przepisu art. 115 ustawy o dział.leczn. tyle że udzielane dla Niepublicznego ZOZ - również trzeba, należy - zaliczać, traktować, a co za tym idzie rozliczać - jako:
258 Dotacja podmiotowa z budżetu dla jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych
Skoro - transfer z budżetu JST z art. 115 DziałLeczn - dla SPZOZ, jest "dotacją podmiotową" - to taki sam transfer i dla Niep.ZOZ - też byłby "dotacją podmiotową".
Absurd za absurdem... i brak poszanowania dla ustawy o finansach publicznych i ustawy o działalności leczniczej.
Klasyfikacja wydatków:
254 Dotacja podmiotowa z budżetu dla niepublicznej jednostki systemu oświaty
I humory z orzecznictwa:
Cytat:
W ocenie Sądu źródłem niezasadnych zarzutów skarżącej jest błędne przyjęcie, iż dotacja, o której mowa w art. 90 u.s.o. ma charakter podmiotowy, podczas gdy, słusznie przyjmuje się, że jest to dotacja o charakterze mieszanym (podmiotowo-celowa), gdyż "udziela się jej jednostkom spoza sektora finansów publicznych na cel ogólnego dofinansowania ich bieżącej działalności statutowej" (M. Pilch, Ustawa o systemie oświaty. Komentarz, ABC 2012 oraz WSA w Gdańsku z dnia 15 marca 2011 r., I SA/Gd 1268/10, publ. http://orzeczenia.nsa.gov.pl).
Definicja normatywna:
Cytat:
Art. 131.
Dotacje podmiotowe obejmują środki dla podmiotu wskazanego w odrębnej ustawie lub w umowie międzynarodowej, wyłącznie na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie określonym w odrębnej ustawie lub umowie międzynarodowej.
..................................................
Więc do 22.4.2009 r. - były to "dotacje podmiotowe",
a od 22.4.2009 r. - za sprawą noweli do ustawy o systemie oświaty
- stały się dotacjami "celowo - podmiotowymi".
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach