Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 439 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 165042266
 

RIO :: Zobacz temat - prewspółczynnik tyko przy centralizacji?
Witamy na stronach forum dyskusyjnego
prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe.


Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych.

Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.
Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  ProfilProfil   
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości
RIO Forum News

prewspółczynnik tyko przy centralizacji?

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RIO Strona Główna -> VAT w sferze budżetowej
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość






PostWysłany: Pią Mar 09, 2018 10:37 am    Temat postu: prewspółczynnik tyko przy centralizacji? Odpowiedz z cytatem

Wiem, że już od roku wszyscy są scentralizowani i jeśli muszą to liczą prewspółczynnik.
Ale mam taką sytuację. Jednostka przed centralizacją była czynnym podatnikiem vat. Centralizacja nastąpiła u nas z dniem 01.01.2017r. Czy w 2016r. powinniśmy stosować prewspółczynnik czy jest on ściśle związany z faktem centralizacji. My uważamy że powinniśmy, ale są głosy, że niepotrzebnie stosowaliśmy...
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Czw Mar 15, 2018 3:47 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

A czy musimy stosowac prewspółczynnnik?
Możemy jedynie odliczac VAT od niektórych inwestycji np?
Powrót do góry
kawowy



Dołączył: 05 Lut 2016
Posty: 56

PostWysłany: Czw Mar 15, 2018 4:04 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Przepis o prewspółczynniku obowiązuje przecież od 01-01-2016 i centralizacja nie ma tu nic do rzeczy. Podmioty zobowiązane do jego stosowania wymienione są w rozporządzeniu z dn. 17-12-2015.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Gość






PostWysłany: Czw Mar 15, 2018 7:22 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Szczypiór mówi o tym na szkoleniach i potwierdza słowa '' kanał''pana Tomasza Wojtania... w książce o korekcie rocznej Beck tez o tym pisze. Mamy faktycznie kanał
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pią Mar 16, 2018 12:18 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

oczywistym jest, że prewskaźnik obowiazuje od 1.1.2016r. (póki co), bo w TSUE jest sprawa C-566/17 Zwiazku Gmin Zagłębia Miedziowego. Może się okazac, że już obowiązywał od 2011
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pią Mar 16, 2018 1:37 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

no to pięknie ... a co z odzyskanym VAT??? do zwrotu????
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Czw Lip 12, 2018 7:40 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

ale jaja:

przeczytajcie to poniżej, faktycznie to wszystko PADA:

Szanowni Państwo, w dniu 26 czerwca 2018r Naczelny Sąd Administracyjny uznał, iż Gminy mogą pomijać rozporządzenie Ministra Finansów z 17 grudnia 2015r. w sprawie tzw. prewskaźnika VAT.
Jest to prawomocny wyrok Sądu II instancji po rozpoznaniu kasacji wniesionej Gminę od wyroku WSA w Gdańsku.
Oznacza to, że wszystkie interpretacje, które zostały wydane dla wielu Gmin w Polsce bezpodstawnie uznają, iż Gminy mają prawo do stosowania prewskaźnika wyłącznie z rozporządzenia i nie mogą stosować innej metody rozliczania VAT. Powyższy wyrok oznacza, że te Gminy, które stosowały niekorzystny i krzywdzący prewskaźnik wg. rozporządzenia mają prawo uznać, iż nie odpowiada on obiektywnie rodzajowi prowadzonej działalności jednostki. W szczególności zatem można stosować klucze czasowe, klucze powierzchniowe i inne byleby tylko te inne metody obiektywnie odzwierciedlały strukturę sprzedaży i zaangażowanie VAT naliczonego. Tym samym Gminy mają prawo do złożenia korekt deklaracji podatkowych.
Jest to przełomowe, długooczekiwane orzeczenie NSA w tej sprawie. Na marginesie zauważyć należy, że w chwili obecnej Sądy I instancji wydały już kilkadziesiąt podobnych orzeczeń w sprawie.
Wyrok oznacza znacznie większe prawo do odliczenia VAT ( nawet kilkunastoprocentowe lub kilkudziesięcioprocentowe) a nie skromne 2-6% z rozporządzenia. Wychodzi na to, iż kolejny raz szkoląc Państwa i zachęcając w szerokim zakresie do wnoszenia skarg na interpretacje podatkowe – Michał Szczypiór oraz Tomasz Wojtania - mieli znowu rację 😊

I FSK 219/18

Stan faktyczny:
1 stycznia 2017 r. gmina przeprowadziła centralizację rozliczeń VAT. W ramach wydzielonego referatu prowadzi działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz odbioru ścieków. Z tytułu świadczonych usług wystawia dla kontrahentów faktury VAT oraz odprowadza podatek należny. Część dostaw wody i odbioru ścieków realizowana jest na rzecz jednostek budżetowych (GOPS, żłobki, przedszkola, szkoły) oraz do innych budynków i budowli gminnych. Czynności te, jako czynności wewnętrzne, są dokumentowane za pomocą not księgowych. We wniosku o interpretację gmina zapytała, czy ma prawo do odliczenia VAT od ponoszonych wydatków (inwestycyjnych i bieżących) związanych z działalnością w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków, na podstawie proporcji, tzw. prewspółczynika z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. Chciała się upewnić, czy może to zrobić według kryterium udziału rocznego obrotu z transakcji opodatkowanych (udokumentowanych fakturami VAT) w całkowitym rocznym obrocie gminy z działalności w zakresie wodociągów i kanalizacji.

Stanowisko fiskusa

Fiskus nie zgodził się na takie rozwiązanie. Co prawda uznał, że gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia części podatku naliczonego z faktur VAT na podstawie art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT, ale jego zdaniem musi ona uwzględnić przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 86 ust. 22 tej ustawy, tj. rozporządzenia ministra finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Za adekwatne fiskus uznał odliczenie według proporcji z § 3 pkt 2 tego rozporządzenia, właściwej dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

Stanowisko Sądu I instancji ( WSA w Gdańsku)
Tak samo uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku.


Stanowisko NSA

Na sprawę inaczej spojrzał dopiero Naczelny Sąd Administracyjny, który przyznał rację gminie. W jego ocenie, całokształt przepisów ustawy o VAT poświęconych określaniu proporcji odliczenia w przypadku wykonywania działalności o charakterze mieszanym wskazuje, że ustawodawca – mając na względzie różnorodność czynności dokonywanych przez podatnika – nie narzuca w tym względzie jakichkolwiek rozwiązań czy schematów, których stosowanie miałoby być obligatoryjne. Nawet tam, gdzie ustawodawca dopuszcza możliwość ustalenia konkretnego wzoru w drodze rozporządzenia, podatnikowi pozostawiono swobodę i możliwość rozliczenia podatku według proporcji bardziej reprezentatywnej dla prowadzonej przez niego działalności i realizowanych zakupów.
Innymi słowy, wybór metody kalkulacji został pozostawiony podatnikowi, choć nie oznacza to dowolności w odliczeniu. Metoda ustalenia prewspółczynnika musi bowiem odpowiadać kryteriom przewidzianym w art. 86a ust. 2a–2b ustawy o VAT, które stanowią w istocie odzwierciedlenie i rozwinięcie fundamentalnej dla VAT zasady neutralności w odniesieniu do działalności o charakterze mieszanym.
W ocenie NSA, powiązanie zakresu dopuszczalnego odliczenia podatku z rzeczywistym rozmiarem prowadzonej działalności świadczy o konieczności zapewnienia przy określaniu prewspółczynnika neutralności VAT w możliwie najpełniejszym, w danych warunkach, stopniu. Sąd uznał, że cechy konstrukcyjne systemu VAT uzasadniają wykładnię dopuszczającą możliwość określenia proporcji odliczenia w odniesieniu do konkretnego rodzaju działalności wykonywanej przez gminę. Odrębną kwestią pozostaje ocena adekwatności proponowanego przez gminę wzoru, jednak w spornej sprawie nie znalazł podstaw do jego kwestionowania.NSA podkreślił, że prewspółczynnik obliczony przez gminę opiera się na jednoznacznych i jasnych kryteriach (wielkość obrotu ustalona na podstawie ilości zużytej wody i odprowadzonych ścieków) obrazujących specyfikę działalności wodno-kanalizacyjnej i – co kluczowe z punktu widzenia wymogów ustawowych – pozwala na obiektywne ustalenie struktury sprzedaży, tj. proporcji między czynnościami opodatkowanymi i nieopodatkowanymi w tym obszarze.
Źródło: Rzeczpospolita, 11 lipiec 2018r.
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RIO Strona Główna -> VAT w sferze budżetowej Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB 2.0.1 © 2001, 2002 phpBB Group


 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź