Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 190332811
RIO :: Zobacz temat - Uprościć przepisy jak najszybciej
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
Wysłany: Sro Maj 13, 2020 9:13 am Temat postu: Uprościć przepisy jak najszybciej
1) wieloletnia prognoza finansowa do likwidacji (szkoda na to czasu, kiedyś tego nie było i świat się nie zawalił)
Do uchwały budżetowej przenieść przedsięwzięcia wieloletnie i dług.
2) słynny wzór z artykułu 243 do likwidacji
Przywrócić 60% długu do dochodów i 15% obsługi długu do dochodów. Zakazać wyłączeń dotyczących zadań unijnych.
3) stworzyć jedną rezerwę budżetową (po co tyle tych rezerw jest teraz w budżecie)
4) sprawozdanie półroczne do likwidacji (szkoda na to czasu)
Wystarczy krótka informacja w formie uchwały.
5) część paragrafów do likwidacji, część paragrafów scalić
Wydatkowe do likwidacji 417, 419, 438, 439 itd.
Wydatkowe do scalenia 441 i 442, 459 i 460, 401 i 404, 411 i 412 itd.
Dochodowe majątkowe z cyfrą 6 z przodu 676, 677, 678, 680, 687 zamiast 076, 077, 078, 080, 087
Nazwy stosować "Energia" zamiast "Zakup energii", "Remonty i naprawy" zamiast "Zakup usług remontowych" itd.
6) fundusz sołecki i budżet obywatelski do likwidacji (dać swobodę samorządom)
7) finansowane z dochodów wydatki na przeciwdziałanie alkoholizmowi, ochronę środowiska, gospodarkę odpadami, utrzymanie przystanków komunikacyjnych do likwidacji (dać swobodę samorządom)
część działów i rozdziałów do likwidacji
Na przykład działy 801 i 854 scalić oraz 852, 853 i 855 też scalić.
To było by piękne, szybciej, łatwiej i przyjemnie, ale niestety myślę, że nie uda się tego przeprowadzić. O konieczności ograniczenia sprawozdawczości mówi się już od kilku lat i nic z tego nie wynika wręcz odwrotnie doszło jeszcze wotum zaufania dla Wójta.
Trzeba zatrzymać to szaleństwo i powrócić do starych, prostych i dobrych rozwiązań. Kiedyś art. 169, dzisiaj art. 243. Tak zwany postęp wynosi aż 74 artykuły (243-169)!
STARE PRZEPISY
Art. 169.
1. Łączna kwota przypadających w danym roku budżetowym:
1) spłat rat kredytów i pożyczek, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 2 i 3 wraz z należnymi w danym roku odsetkami od kredytów i pożyczek, o których mowa w art. 82 ust. 1,
2) wykupów papierów wartościowych emitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego na cele określone w art. 82 ust. 1 pkt 2 i 3 wraz z należnymi odsetkami i dyskontem od papierów wartościowych emitowanych na cele określone w art. 82 ust. 1,
3) potencjalnych spłat kwot wynikających z udzielonych przez jednostki samorządu terytorialnego poręczeń oraz gwarancji
- nie może przekroczyć 15% planowanych na dany rok budżetowy dochodów jednostki samorządu terytorialnego.
Art. 170.
1. Łączna kwota długu jednostki samorządu terytorialnego na koniec roku budżetowego nie może przekroczyć 60% wykonanych dochodów ogółem tej jednostki w tym roku budżetowym.
NOWE PRZEPISY
Art. 243. 1. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu, którego realizacja spowoduje, że w roku budżetowym oraz w każdym roku następującym po roku budżetowym relacja łącznej kwoty przypadających w danym roku budżetowym:
1) spłat rat kredytów i pożyczek, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 2-4 oraz art. 90, wraz z należnymi w danym roku wydatkami bieżącymi na obsługę zobowiązań, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90, w tym odsetkami od kredytów i pożyczek,
2) wykupów papierów wartościowych emitowanych na cele określone w art. 89 ust. 1 pkt 2-4 oraz art. 90 wraz z należnymi w danym roku wydatkami bieżącymi na obsługę zobowiązań wynikających z papierów wartościowych emitowanych na cele określone w art. 89 ust. 1 i art. 90, w tym odsetkami i dyskontem od tych papierów,
3) spłat rat zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2, innych niż określone w pkt 1, z wyłączeniem rat zobowiązań określonych w art. 91 ust. 3 pkt 1, wraz z należnymi w danym roku wydatkami bieżącymi na obsługę zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2, innych niż określone w pkt 1,
4) potencjalnych spłat kwot wynikających z udzielonych poręczeń oraz gwarancji
- do planowanych dochodów bieżących budżetu przekroczy średnią arytmetyczną z obliczonych dla ostatnich siedmiu lat relacji jej dochodów bieżących pomniejszonych o wydatki bieżące do dochodów bieżących budżetu, obliczoną według wzoru:
w którym poszczególne symbole oznaczają:
R - planowaną na rok budżetowy łączną kwotę z tytułu spłaty rat zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2, oraz wykupów papierów wartościowych, z wyłączeniem kwot spłat kredytów i pożyczek oraz wykupów papierów wartościowych odpowiednio zaciągniętych lub emitowanych na cel, o którym mowa w art. 89 ust. 1 pkt 1, i zobowiązań określonych w art. 91 ust. 3 pkt 1,
O - planowane na rok budżetowy wydatki bieżące na obsługę długu, w tym odsetki od zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2, odsetki i dyskonto od papierów wartościowych oraz spłaty kwot wynikających z udzielonych poręczeń i gwarancji,
Db - planowane na rok, na który ustalana jest relacja, dochody bieżące budżetu pomniejszone o dotacje i środki przeznaczone na cele bieżące,
Dbei - dochody bieżące w roku poprzedzającym o i-lat rok, na który ustalana jest relacja, pomniejszone o dotacje i środki o charakterze bieżącym na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2,
Dbi - dochody bieżące w roku poprzedzającym o i-lat rok, na który ustalana jest relacja, pomniejszone o dotacje i środki przeznaczone na cele bieżące,
Wbei - wydatki bieżące w roku poprzedzającym o i-lat rok, na który ustalana jest relacja, pomniejszone o wydatki bieżące z tytułu spłaty rat zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2, wydatki bieżące na obsługę długu oraz wydatki bieżące na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2.
2. Przy obliczaniu relacji, o których mowa w ust. 1:
1) dochody bieżące budżetu, do których odnoszone są łączna kwota spłat i wykupów określona w ust. 1 oraz kwota dochodów bieżących pomniejszonych o wydatki bieżące, podlegają pomniejszeniu o dotacje i środki przeznaczone na cele bieżące;
2) dochody bieżące budżetu pomniejszane o wydatki bieżące podlegają pomniejszeniu o dotacje i środki o charakterze bieżącym na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2;
a) wydatki bieżące z tytułu spłaty rat zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2,
b) wydatki bieżące na obsługę długu,
c) wydatki bieżące na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2;
4) dla roku poprzedzającego rok budżetowy, na który ustalana jest relacja, przyjmuje się planowane wartości wykazane w sprawozdaniu za trzy kwartały z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, a po sporządzeniu sprawozdań rocznych - wartości wykonane za ten rok, z tym że do obliczenia relacji dla poprzednich sześciu lat przyjmuje się wartości wykonane wynikające ze sprawozdań rocznych.
Przepisy powinny być proste i zrozumiałe:
a) należy zlikwidować przepisy o nadwyżce operacyjnej i indywidualnym wskaźniku zadłużenia
b) należy przywrócić przepisy o wskaźnikach 60% długu do dochodów i 15% obsługi długu do dochodów
Porażka!! siedzi jakiś dyletant w Warszawie w życiu nie pracował w księgowości i budżecie i wymyśla żeby się wszystkim wydawało, że jest potrzebny. Ostatni wymysł to wysyłanie wszystkich zmian do uchwały budżetowej do publikacji w Dzienniku Urzędowym. Efekt będzie taki, że Wojewoda skicha się na rzadko jak mu wszyscy zaczną słać te zmiany. Kto to czyta w dzienniku!!! Teraz te zmiany klasyfikacji w połowie roku. To mógł wymyślić tylko jakiś nieznający się na rzeczy. A o WPF to nawet nie wspomnę bo już niedługo nikt nie będzie wiedział o co chodzi.
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach