Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 644 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 160030997
 

 
 

Skrócony kwestionariusz informacyjny w sprawie środków pomocowych obowiązujących w dniu 1 maja 2004 (pomoc istniejąca)

 

1. Informacje ogólne

 

Państwo:

Polska

 

Tytuł środka pomocowego:

Zwolnienia w zakresie podatków lokalnych.

 

Podstawa prawna (szczegółowe oznaczenie):

Art. 7 ust. 3 oraz art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, póz. 84 ze zm.), który wprowadza upoważnienie dla rad gmin do wprowadzenia, w drodze uchwały (aktu prawa miejscowego) zwolnień przedmiotowych od podatku od nieruchomości oraz zwolnień przedmiotowych od podatku od środków transportowych.

Ponadto, zgodnie z art. 5 ww. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, rada gminy, określając wysokość stawek w podatku od nieruchomości, może je różnicować i ustalić niższą stawkę podatkową dla określonego rodzaju działalności gospodarczej.

Podstawą prawną udzielania pomocy są więc także poszczególne uchwały rad gmin podjęte na podstawie ww. przepisów. Uchwały rad gmin, jako akty prawa miejscowego, publikowane są w Dziennikach Urzędowych poszczególnych województw.

 

Ministerstwo lub inny organ administracji odpowiedzialny za ten środek i jego implementację:

Ministerstwo Finansów, organy gminy.

 

Osoba do kontaktu:

Mr. Robert Zenc,

Phone number: +48 22 55 60 307

e-mail: rzenc@uokik.gov.pl

 

Poziom, na którym środek ten jest administrowany (administracja centralna, regionalna, inna)?

Administracja lokalna. Pomoc udzielana jest przez organy gminy. W Polsce jest 2478 gmin.

 

Kiedy środek wszedł w życie?

30/01/1991 - wejście w życie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

 

Jaki jest czas obowiązywania tego środka (data wygaśnięcia)?

Czas obowiązywania ustawy o podatkach i opłatach lokalnych nie jest ograniczony. Natomiast uchwały rad gmin opracowywane są na 1 rok budżetowy, kilka lat budżetowych lub na czas nieokreślony.

 

2. Opis środka

 

Który sektor transportu jest uprawniony (kolej, lotnictwo, żegluga, itd.)?

W przypadku zwolnień lub ustalenia niższej stawki w podatku od nieruchomości, brak jest ograniczeń co do konkretnego rodzaju transportu.

Zwolnienia od podatku od środków transportowych dotyczą transportu drogowego.

 

Jakie są główne cele i założenia pomocy?

Cele pomocy określane są w poszczególnych uchwałach rad gmin wydanych na podstawie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. W dużej mierze uchwały przewidują udzielanie pomocy inwestycyjnej oraz pomocy na tworzenie nowych miejsc pracy. Celem takiej pomocy jest pobudzenie inicjatywy gospodarczej wśród mieszkańców gmin oraz zachęta dla potencjalnych inwestorów do tworzenia nowych miejsc pracy oraz dokonywania nowych inwestycji. Ma to na celu osiągnięcie korzyści społecznych w postaci zmniejszenia bezrobocia oraz ożywienia gospodarczego poszczególnych gmin, a co za tym idzie poprawę warunków życia mieszkańców.

 

Forma środka (program pomocowy, ad hoc, indywidualny)

Pogramy pomocowe.

 

Jakie są instrumenty (lub formy) pomocy, np.: dotacja bezpośrednia, kredyt preferencyjny (wraz ze szczegółami, jak kredyt jest zabezpieczony), dopłaty do oprocentowania, ulga podatkowa, gwarancja, inne (proszę wyszczególnić).

Zwolnienie od podatku od nieruchomości.

Ustalenie niższej stawki podatku od nieruchomości.

Zwolnienie od podatku od środków transportowych.

 

Dla każdego z wymienionych instrumentów pomocy, proszę podać krótki opis warunków mających do nich zastosowanie.

Podatek od nieruchomości

Zwolnienie od podatku od nieruchomości stosowane jest przez rady gmin w odniesieniu do gruntów, budynków lub ich części oraz budowli lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej przez przedsiębiorców, którzy spełnią warunki uprawniające do uzyskania zwolnienia. Warunki te określają rady gmin w uchwałach podatkowych.

Ponadto, zgodnie z art. 5 ust. 2, 3 i 4 ww. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, rada gminy, określając wysokość stawek w podatku od nieruchomości, może je różnicować dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania uwzględniając w szczególności:

- lokalizację, rodzaj prowadzonej działalności, rodzaj zabudowy, przeznaczenie i sposób wykorzystania gruntu,

- lokalizację, sposób wykorzystania, rodzaj zabudowy, stan techniczny oraz wiek budynków,

- rodzaj prowadzonej działalności (w przypadku budowli).

Biorąc pod uwagę kryteria różnicowania stawek podatkowych, nie można wykluczyć, iż ustalona w danej gminie niższa stawka podatkowa będzie stanowiła instrument pomocowy stosowany wobec przedsiębiorców, spełniający kryteria art. 87 TWE.

 

Podatek od środków transportowych

Opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają:

1) samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony i poniżej 12 ton,

2) samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton,

3) ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton,

4) ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton,

5) przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego,

6) przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego,

7) autobusy.

Zwolnienia od podatku od środków transportowych stosowane są przez rady gmin w odniesieniu do środków transportowych należących do przedsiębiorców, którzy spełniają warunki uprawniające do uzyskania zwolnienia, określone w uchwale danej rady gminy.

 

Budżet: proszę podać ogólny budżet przeznaczony na ten środek (w walucie krajowej i w Euro).

Brak jest danych szacunkowych dotyczących budżetu programu. Budżety gmin są bowiem przyjmowane w różnej wysokości i nie wszystkie gminy podejmują uchwały w sprawie zwolnień podatkowych.

 

Czy budżet przyjmowany jest rocznie? Jeśli tak, proszę podać jego średnią roczną wysokość.

Brak jest danych szacunkowych pozwalających na określenie ich średniorocznej wysokości budżetów. Biorąc pod uwagę znaczne zróżnicowanie stopnia zamożności gmin w Polsce budżet taki w odniesieniu do beneficjentów pomocy działających we wszystkich sektorach gospodarki wynosi od kilku tyś. zł do kilku milionów zł (w przypadku największych i najbogatszych gmin).

 

Proszę wyszczególnić uprawnionych beneficjentów (np. ich rodzaj oraz szacunkową ilość).

Beneficjentami pomocy są zazwyczaj przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą na terenie danej gminy niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności, w tym przedsiębiorcy prowadzący działalność w sektorze transportu. Programy zasadniczo nie zawierają ograniczeń podmiotowych. Jednakże poszczególne programy mogą wyłączać możliwość ich zastosowania w odniesieniu do pewnych kategorii przedsiębiorców (np. prowadzących działalność handlową, prowadzących działalność w sektorach wrażliwych, itd.).

 

Czy pomoc jest przyznawana na zasadach niedyskryminacyjnych, otwartych dla wszystkich beneficjentów, niezależnie od narodowości?

Pomoc jest przeznaczona dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie danej gminy, co wynika z natury systemu podatkowego. Organ gminy przyjmuje dany program pomocowy w odniesieniu do obszaru, na którym rozciąga się jego właściwość jako organu podatkowego. W związku z tym, zwolnienie lub obniżenie stawki w podatku od nieruchomości może dotyczyć jedynie nieruchomości znajdujących się na obszarze danej gminy, niezależnie od tego, kto jest właścicielem. Podobnie jest w przypadku zwolnień od podatku od środków transportowych - zwolnienia przewidziane na terenie danej gminy dotyczą jedynie środków transportowych zarejestrowanych w tej gminie. Należy zatem stwierdzić, iż pomocy udzielana jest na zasadach niedyskryminacyjnych, otwartych dla wszystkich beneficjentów.

 

Jakie są koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą?

Koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą zależne są od przyjętego w uchwale przeznaczenia pomocy.

 

Jaka jest maksymalna intensywność pomocy?

Określenie maksymalnej intensywności pomocy uzależnione jest od przyjętego przez daną gminę przeznaczenia pomocy. Biorąc pod uwagę, iż przeważająca część uchwał dotyczy pomocy inwestycyjnej oraz pomocy na tworzenie nowych miejsc pracy, maksymalna intensywność pomocy liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą.

 

Proszę wymienić kryteria, według których wysokość pomocy lub/i intensywność pomocy została obliczona.

Opisano powyżej.

 

Czy środek przewiduje "pomoc operacyjną"? Jeśli tak, proszę podać szczegóły.

Przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych nie wykluczają możliwości wprowadzenia przez organy gmin zwolnień podatkowych stanowiących pomoc operacyjną.

 

Jeśli środek dotyczy usług ogólnego interesu ekonomicznego lub obowiązków świadczenia usług publicznych, proszę wymienić, w jaki sposób to zadanie zostało powierzone danemu przedsiębiorstwu i jak obliczana jest rekompensata.

Przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych nie wykluczają możliwości wprowadzenia przez organy gmin zwolnień podatkowych dotyczących usług ogólnego interesu ekonomicznego lub obowiązków świadczenia usług publicznych.

 

Czy przedmiotowa pomoc może być kumulowana z innymi środkami pomocowymi, które są stosowane, a jeśli tak, czy środek przewiduje przepisy ograniczające możliwość kumulowania pomocy?

Zasady kumulowania pomocy określone są w zależności od przeznaczenia pomocy. W przypadku pomocy inwestycyjnej oraz pomocy na tworzenie nowych miejsc pracy przewiduje się dopuszczalność kumulacji udzielanej pomocy z innymi środkami pomocowymi. W takich przypadkach programy pomocowe zawierają postanowienia, iż pomoc udzielana na ich podstawie podlega sumowaniu z inną pomocą publiczną, niezależnie od jej formy i źródła, w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowanych i nie może przekroczyć maksymalnej intensywności.


Czy środek pomocowy podlega istniejącym rozporządzeniom lub wytycznym umożliwiającym stosowanie wyłączeń? Jeśli tak, proszę podać jakim.

Stosowanie rozporządzeń i wytycznych jest uzależnione od przyjętego przez radę gminy przeznaczenia pomocy.

W przypadku pomocy inwestycyjnej oraz pomocy na tworzenie nowych miejsc pracy, zwolnienia podlegają ocenie zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2204/2002 z dnia 5 grudnia 2002 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa w zakresie zatrudnienia (Dz. Urz. WE L 337 z 13.12.2002), rozporządzeniem Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001), wytycznymi Komisji Europejskiej o krajowej pomocy regionalnej (Dz. Urz. WE C 74 z dnia 10.03.1998), Wspólnotowymi wielosektorowymi ramami prawnymi dotyczącymi pomocy regionalnej przeznaczonej na realizację dużych projektów inwestycyjnych (Dziennik Urzędowy Wspólnot Europejskich C Nr 70, z dnia 19 marca 2002 r.) oraz Komunikatem Komisji w sprawie modyfikacji wielosektorowych ram prawnych dotyczących pomocy regionalnej przeznaczonej na realizację dużych projektów inwestycyjnych (2002) w zakresie ustanowienia wykazu sektorów dotkniętych problemami strukturalnymi oraz w sprawie propozycji odpowiednich środków na podstawie art. 88 ust. 1 Traktatu WE, dotyczących przemysłu motoryzacyjnego i przemysłu włókien syntetycznych (Dziennik Urzędowy Wspólnot Europejskich C Nr 263 z dnia 1 listopada 2003 r.).

 
 


 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź