Skrócony kwestionariusz informacyjny w
sprawie środków pomocowych obowiązujących w dniu 1 maja 2004 (pomoc
istniejąca)
1. Informacje ogólne
Państwo:
Polska
Tytuł środka pomocowego:
Zwolnienia w zakresie podatków lokalnych.
Podstawa prawna (szczegółowe oznaczenie):
Art. 7 ust. 3 oraz art. 12 ust. 4 ustawy z dnia
12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9,
póz. 84 ze zm.), który wprowadza upoważnienie dla rad gmin do wprowadzenia, w
drodze uchwały (aktu prawa miejscowego) zwolnień przedmiotowych od podatku od
nieruchomości oraz zwolnień przedmiotowych od podatku od środków
transportowych.
Ponadto, zgodnie z art. 5 ww. ustawy o podatkach
i opłatach lokalnych, rada gminy, określając wysokość stawek w podatku od
nieruchomości, może je różnicować i ustalić niższą stawkę podatkową dla
określonego rodzaju działalności gospodarczej.
Podstawą prawną udzielania pomocy są więc także
poszczególne uchwały rad gmin podjęte na podstawie ww. przepisów. Uchwały rad
gmin, jako akty prawa miejscowego, publikowane są w Dziennikach Urzędowych
poszczególnych województw.
Ministerstwo lub inny organ administracji
odpowiedzialny za ten środek i jego implementację:
Ministerstwo Finansów, organy gminy.
Osoba do kontaktu:
Mr. Robert Zenc,
Phone number: +48 22 55 60 307
e-mail: rzenc@uokik.gov.pl
Poziom, na którym środek ten jest
administrowany (administracja centralna, regionalna, inna)?
Administracja lokalna. Pomoc udzielana jest
przez organy gminy. W Polsce jest 2478 gmin.
Kiedy środek wszedł w życie?
30/01/1991 - wejście w życie ustawy o podatkach
i opłatach lokalnych.
Jaki jest czas obowiązywania tego środka
(data wygaśnięcia)?
Czas obowiązywania ustawy o podatkach i opłatach
lokalnych nie jest ograniczony. Natomiast uchwały rad gmin opracowywane są na
1 rok budżetowy, kilka lat budżetowych lub na czas nieokreślony.
2. Opis środka
Który sektor transportu jest uprawniony
(kolej, lotnictwo, żegluga, itd.)?
W przypadku zwolnień lub ustalenia niższej
stawki w podatku od nieruchomości, brak jest ograniczeń co do konkretnego
rodzaju transportu.
Zwolnienia od podatku od środków transportowych
dotyczą transportu drogowego.
Jakie są główne cele i założenia pomocy?
Cele pomocy określane są w poszczególnych
uchwałach rad gmin wydanych na podstawie ustawy o podatkach i opłatach
lokalnych. W dużej mierze uchwały przewidują udzielanie pomocy inwestycyjnej
oraz pomocy na tworzenie nowych miejsc pracy. Celem takiej pomocy jest
pobudzenie inicjatywy gospodarczej wśród mieszkańców gmin oraz zachęta dla
potencjalnych inwestorów do tworzenia nowych miejsc pracy oraz dokonywania
nowych inwestycji. Ma to na celu osiągnięcie korzyści społecznych w postaci
zmniejszenia bezrobocia oraz ożywienia gospodarczego poszczególnych gmin, a co
za tym idzie poprawę warunków życia mieszkańców.
Forma środka (program pomocowy, ad hoc,
indywidualny)
Pogramy pomocowe.
Jakie są instrumenty (lub formy) pomocy, np.:
dotacja bezpośrednia, kredyt preferencyjny (wraz ze szczegółami, jak kredyt
jest zabezpieczony), dopłaty do oprocentowania, ulga podatkowa, gwarancja,
inne (proszę wyszczególnić).
Zwolnienie od podatku od nieruchomości.
Ustalenie niższej stawki podatku od
nieruchomości.
Zwolnienie od podatku od środków transportowych.
Dla każdego z wymienionych instrumentów
pomocy, proszę podać krótki opis warunków mających do nich zastosowanie.
Podatek od nieruchomości
Zwolnienie od podatku od nieruchomości stosowane
jest przez rady gmin w odniesieniu do gruntów, budynków lub ich części oraz
budowli lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej przez
przedsiębiorców, którzy spełnią warunki uprawniające do uzyskania zwolnienia.
Warunki te określają rady gmin w uchwałach podatkowych.
Ponadto, zgodnie z art. 5 ust. 2, 3 i 4 ww.
ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, rada gminy, określając wysokość
stawek w podatku od nieruchomości, może je różnicować dla poszczególnych
rodzajów przedmiotów opodatkowania uwzględniając w szczególności:
- lokalizację, rodzaj prowadzonej działalności,
rodzaj zabudowy, przeznaczenie i sposób wykorzystania gruntu,
- lokalizację, sposób wykorzystania, rodzaj
zabudowy, stan techniczny oraz wiek budynków,
- rodzaj prowadzonej działalności (w przypadku
budowli).
Biorąc pod uwagę kryteria różnicowania stawek
podatkowych, nie można wykluczyć, iż ustalona w danej gminie niższa stawka
podatkowa będzie stanowiła instrument pomocowy stosowany wobec
przedsiębiorców, spełniający kryteria art. 87 TWE.
Podatek od środków transportowych
Opodatkowaniu podatkiem od środków
transportowych podlegają:
1) samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie
całkowitej od 3,5 tony i poniżej 12 ton,
2) samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie
całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton,
3) ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane
do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej
zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton,
4) ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane
do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej
zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton,
5) przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem
silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton, z
wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez
podatnika podatku rolnego,
6) przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem
silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton,
z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez
podatnika podatku rolnego,
7) autobusy.
Zwolnienia od podatku od środków transportowych
stosowane są przez rady gmin w odniesieniu do środków transportowych
należących do przedsiębiorców, którzy spełniają warunki uprawniające do
uzyskania zwolnienia, określone w uchwale danej rady gminy.
Budżet: proszę podać ogólny budżet
przeznaczony na ten środek (w walucie krajowej i w Euro).
Brak jest danych szacunkowych dotyczących
budżetu programu. Budżety gmin są bowiem przyjmowane w różnej wysokości i nie
wszystkie gminy podejmują uchwały w sprawie zwolnień podatkowych.
Czy budżet przyjmowany jest rocznie? Jeśli
tak, proszę podać jego średnią roczną wysokość.
Brak jest danych szacunkowych pozwalających na
określenie ich średniorocznej wysokości budżetów. Biorąc pod uwagę znaczne
zróżnicowanie stopnia zamożności gmin w Polsce budżet taki w odniesieniu do
beneficjentów pomocy działających we wszystkich sektorach gospodarki wynosi od
kilku tyś. zł do kilku milionów zł (w przypadku największych i najbogatszych
gmin).
Proszę wyszczególnić uprawnionych
beneficjentów (np. ich rodzaj oraz szacunkową ilość).
Beneficjentami pomocy są zazwyczaj
przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą na terenie danej gminy
niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności, w tym przedsiębiorcy
prowadzący działalność w sektorze transportu. Programy zasadniczo nie
zawierają ograniczeń podmiotowych. Jednakże poszczególne programy mogą
wyłączać możliwość ich zastosowania w odniesieniu do pewnych kategorii
przedsiębiorców (np. prowadzących działalność handlową, prowadzących
działalność w sektorach wrażliwych, itd.).
Czy pomoc jest przyznawana na zasadach
niedyskryminacyjnych, otwartych dla wszystkich beneficjentów, niezależnie od
narodowości?
Pomoc
jest przeznaczona dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na
terenie danej gminy, co wynika z natury systemu podatkowego. Organ gminy
przyjmuje dany program pomocowy w odniesieniu do obszaru, na którym rozciąga się
jego właściwość jako organu podatkowego. W związku z tym, zwolnienie lub
obniżenie stawki w podatku od nieruchomości może dotyczyć jedynie nieruchomości
znajdujących się na obszarze danej gminy, niezależnie od tego, kto jest
właścicielem. Podobnie jest w przypadku zwolnień od podatku od środków
transportowych - zwolnienia przewidziane na terenie danej gminy dotyczą jedynie
środków transportowych zarejestrowanych w tej gminie. Należy zatem stwierdzić,
iż pomocy udzielana jest na zasadach niedyskryminacyjnych, otwartych dla
wszystkich beneficjentów.
Jakie są koszty kwalifikujące się do objęcia
pomocą?
Koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą zależne
są od przyjętego w uchwale przeznaczenia pomocy.
Jaka jest maksymalna intensywność pomocy?
Określenie maksymalnej intensywności pomocy
uzależnione jest od przyjętego przez daną gminę przeznaczenia pomocy. Biorąc pod
uwagę, iż przeważająca część uchwał dotyczy pomocy inwestycyjnej oraz pomocy na
tworzenie nowych miejsc pracy, maksymalna intensywność pomocy liczona jako
stosunek ekwiwalentu dotacji do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą.
Proszę wymienić kryteria, według których
wysokość pomocy lub/i intensywność pomocy została obliczona.
Opisano powyżej.
Czy środek przewiduje "pomoc operacyjną"? Jeśli
tak, proszę podać szczegóły.
Przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych
nie wykluczają możliwości wprowadzenia przez organy gmin zwolnień podatkowych
stanowiących pomoc operacyjną.
Jeśli środek dotyczy usług ogólnego interesu
ekonomicznego lub obowiązków świadczenia usług publicznych, proszę wymienić, w
jaki sposób to zadanie zostało powierzone danemu przedsiębiorstwu i jak
obliczana jest rekompensata.
Przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych
nie wykluczają możliwości wprowadzenia przez organy gmin zwolnień podatkowych
dotyczących usług ogólnego interesu ekonomicznego lub obowiązków świadczenia
usług publicznych.
Czy przedmiotowa pomoc może być kumulowana z
innymi środkami pomocowymi, które są stosowane, a jeśli tak, czy środek
przewiduje przepisy ograniczające możliwość kumulowania pomocy?
Zasady kumulowania pomocy określone są w
zależności od przeznaczenia pomocy. W przypadku pomocy inwestycyjnej oraz pomocy
na tworzenie nowych miejsc pracy przewiduje się dopuszczalność kumulacji
udzielanej pomocy z innymi środkami pomocowymi. W takich przypadkach programy
pomocowe zawierają postanowienia, iż pomoc udzielana na ich podstawie podlega
sumowaniu z inną pomocą publiczną, niezależnie od jej formy i źródła, w
odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowanych i nie może przekroczyć
maksymalnej intensywności.
Czy środek pomocowy podlega
istniejącym rozporządzeniom lub wytycznym umożliwiającym stosowanie wyłączeń?
Jeśli tak, proszę podać jakim.
Stosowanie rozporządzeń i wytycznych jest
uzależnione od przyjętego przez radę gminy przeznaczenia pomocy.
W przypadku pomocy inwestycyjnej oraz pomocy na
tworzenie nowych miejsc pracy, zwolnienia podlegają ocenie zgodnie z
rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2204/2002 z dnia 5 grudnia 2002 r. w sprawie
stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa w zakresie
zatrudnienia (Dz. Urz. WE L 337 z 13.12.2002), rozporządzeniem Komisji (WE) nr
70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu
WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich (Dz. Urz. WE L 10 z
13.01.2001), wytycznymi Komisji Europejskiej o krajowej pomocy regionalnej (Dz.
Urz. WE C 74 z dnia 10.03.1998), Wspólnotowymi wielosektorowymi ramami prawnymi
dotyczącymi pomocy regionalnej przeznaczonej na realizację dużych projektów
inwestycyjnych (Dziennik Urzędowy Wspólnot Europejskich C Nr 70, z dnia 19 marca
2002 r.) oraz Komunikatem Komisji w sprawie modyfikacji wielosektorowych ram
prawnych dotyczących pomocy regionalnej przeznaczonej na realizację dużych
projektów inwestycyjnych (2002) w zakresie ustanowienia wykazu sektorów
dotkniętych problemami strukturalnymi oraz w sprawie propozycji odpowiednich
środków na podstawie art. 88 ust. 1 Traktatu WE, dotyczących przemysłu
motoryzacyjnego i przemysłu włókien syntetycznych (Dziennik Urzędowy Wspólnot
Europejskich C Nr 263 z dnia 1 listopada 2003 r.).
|