Skrócony kwestionariusz informacyjny w
sprawie środków pomocowych obowiązujących w dniu 1 maja 2004 (pomoc
istniejąca)
1. Informacje ogólne
Państwo:
Polska
Tytuł środka pomocowego:
Rekompensata dla przedsiębiorców świadczących
krajowe autobusowe przewozy pasażerskie z tytułu stosowania ulgowych biletów
na przejazdy środkami publicznego transportu zbiorowego dla określonych
kategorii pasażerów.
Podstawa prawna (szczegółowe oznaczenie):
Ustawa z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach
do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (tekst
jednolity z 2002 r. Nr 175, poz. 1440, z późn. zm.) - w załączeniu.
Ministerstwo lub inny organ administracji
odpowiedzialny za ten środek i jego implementację:
Samorządy Wojewódzkie.
Osoba do kontaktu:
Aneta Kubasiak
numer telefonu: +48 22 55 60 135
e-mail: akubasiak@uokik.gov.pl
Poziom, na którym środek ten jest
administrowany (administracja centralna, regionalna, inna)?
Administracja regionalna.
Kiedy środek wszedł w życie?
01.01.1993 - wejście w życie ustawy z dnia 20
czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego
transportu zbiorowego (tekst jednolity z 2002 r. Nr 175, poz. 1440, z późn.
zm.).
Jaki jest czas obowiązywania tego środka
(data wygaśnięcia)?
Czas obowiązywania programu nie jest
ograniczony.
2. Opis środka
Który sektor transportu jest uprawniony
(kolej, lotnictwo, żegluga, itd.)?
Transport autobusowy, z wyłączeniem komunikacji
miejskiej.
Jakie są główne cele i założenia pomocy?
Rekompensata dla przewoźników wykonujących
krajowe autobusowe przewozy pasażerskie z tytułu stosowania przez nich
ustawowych ulg przysługujących wyszczególnionym kategoriom osób, m.in. osobom
niezdolnym do samodzielnej egzystencji, dzieciom i młodzieży w wieku szkolnym.
Forma środka (program pomocowy, ad hoc,
indywidualny)
Pogram pomocowy.
Jakie są instrumenty (lub formy) pomocy, np.:
dotacja bezpośrednia, kredyt preferencyjny (wraz ze szczegółami, jak kredyt
jest zabezpieczony), dopłaty do oprocentowania, ulga podatkowa, gwarancja,
inne (proszę wyszczególnić)
Dotacja.
Dla każdego z wymienionych instrumentów
pomocy, proszę podać krótki opis warunków mających do nich zastosowanie.
Przedsiębiorca świadczący krajowe autobusowe
przewozy pasażerskie jest uprawniony do otrzymania dopłat z tytułu stosowania
obowiązujących ustawowych ulg w tych przewozach, po spełnieniu następujących
kryteriów:
1) posiada zezwolenie na wykonywanie przewozów
regularnych osób w krajowym transporcie drogowym, wydane zgodnie z przepisami
ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 125, poz.
1371, z późn. zm.),
2) stosuje kasy rejestrujące posiadające
pozytywną opinię ministra właściwego do spraw finansów publicznych, które
umożliwiają określenie kwoty dopłat do przewozów w podziale na poszczególne
kategorie ulg ustawowych,
3)
zawarł umowę z samorządem
województwa określającą zasady przekazywania dopłat. Powyższych zasad
finansowania nie stosuje się do przejazdów dzieci do lat 4 objętych ulgą 100%.
Budżet: proszę podać ogólny budżet
przeznaczony na ten środek (w walucie krajowej i w Euro).
Brak danych.
Czy budżet przyjmowany jest rocznie? Jeśli
tak, proszę podać jego średnią roczną wysokość.
Budżet określany jest corocznie. Brak danych w
zakresie średniorocznej wysokości budżetu.
Proszę wyszczególnić uprawnionych
beneficjentów (np. ich rodzaj oraz szacunkową ilość)
Przedsiębiorcy wykonujący krajowe autobusowe
przewozy pasażerskie.
Czy pomoc jest przyznawana na zasadach
niedyskryminacyjnych, otwartych dla wszystkich beneficjentów, niezależnie od
narodowości?
Środek ten jest przeznaczony dla wszystkich
podmiotów posiadających zezwolenie na wykonywanie przewozów regularnych osób w
krajowym transporcie drogowym, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6
września 2001 r. o transporcie drogowym. Instrument ten stosowany jest na
zasadach niedyskryminacyjnych.
Jakie są koszty kwalifikujące się do objęcia
pomocą?
Różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów
obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg a wartością sprzedaży
tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi.
Jaka jest maksymalna intensywność pomocy?
Zgodnie z art. 8a ust. 3 ww. ustawy o
uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu
zbiorowego, kwotę dopłaty dla przedsiębiorcy wykonującego krajowe autobusowe
przewozy pasażerskie z tytułu stosowania przez niego ustawowych ulg w tych
przewozach, stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną
według cen nieuwzględniających ustawowych ulg a wartością sprzedaży tych
biletów w cenach uwzględniających te ulgi. Przy określaniu wielkości dopłaty
nie uwzględnia się podatku od towarów i usług.
Proszę wymienić kryteria, według których
wysokość pomocy lub/i intensywność pomocy została obliczona.
Opisano powyżej.
Czy środek przewiduje "pomoc operacyjną"? Jeśli
tak, proszę podać szczegóły.
Nie.
Jeśli środek dotyczy usług ogólnego interesu
ekonomicznego lub obowiązków świadczenia usług publicznych, proszę wymienić w
jaki sposób to zadanie zostało powierzone danemu przedsiębiorstwu i jak
obliczana jest rekompensata.
Zgodnie z art. 8a ustawy o uprawnieniach do
ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego, finansowanie
ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów należy do zadań własnych samorządu
województwa.
Samorządy województwa przekazują przewoźnikom
wykonującym krajowe autobusowe przewozy pasażerskie dopłaty do tych przewozów.
Warunkiem koniecznym do uzyskania przez
przedsiębiorcę wykonującego krajowe autobusowe przewozy pasażerskie
(przewoźnika) dopłaty z tytułu stosowania przez niego ustawowych ulg w tych
przewozach jest podpisanie przez niego umowy z samorządem województwa. Umowa ta
określa zasady przekazywania dopłat. Jednocześnie przewoźnik musi stosować kasy
rejestrujące posiadające pozytywną opinię ministra właściwego do spraw finansów
publicznych, które umożliwiają określenie kwoty dopłat do przewozów w podziale
na poszczególne kategorie ulg ustawowych. Sposób obliczenia rekompensaty
wskazany został w punkcie dotyczącym określenia maksymalnej intensywności
pomocy.
Czy przedmiotowa pomoc może być kumulowana z
innymi środkami pomocowymi, które są stosowane, a jeśli tak, czy środek
przewiduje przepisy ograniczające możliwość kumulowania pomocy?
Przedmiotowa pomoc może być kumulowana z innymi
środkami pomocowymi. Ustawa o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami
publicznego transportu zbiorowego nie przewiduje przepisów ograniczających
możliwość kumulowania pomocy.
Czy środek pomocy podlega istniejącym
rozporządzeniom lub wytycznym umożliwiającym stosowanie wyłączeń? Jeśli tak,
proszę podać jakim.
Zał. 1
Ustawa z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach
do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (tekst
jednolity z 2002 r. Nr 175, poz. 1440, z późn. zm.).
|