Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 781 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 163428253
 

 
  Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie z dnia 25 września 2001 r. (Sygn. akt SA/Rz 420/00)
Wysłany dnia 06 Lis, 2002 - 12:20 przez Lidka Strona gotowa do druku Wyślij ten artykuł do znajomych
 
 
  Orzecznictwo Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie
po rozpoznaniu w dniu 25 września 2000 r. sprawy ze skargi Rady Powiatu Krośnieńskiego na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie z dnia 9 lutego 2000 r. nr X/2075/2000 w przedmiocie zasad udzielania pomocy zdrowotnej dla nauczycieli - oddala skargę.



Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie z dnia 25 września 2001 r.

Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie
po rozpoznaniu w dniu 25 września 2000 r. sprawy ze skargi Rady Powiatu Krośnieńskiego na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie z dnia 9 lutego 2000 r. nr X/2075/2000 w przedmiocie zasad udzielania pomocy zdrowotnej dla nauczycieli - oddala skargę.

UZASADNIENIE

Uchwałą nr X/2075/2000 z 9 lutego 2000 r. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie, po rozpoznaniu uchwały nr X/83/99 Rady Powiatu K. z 28 grudnia 1999 r. w sprawie zasad udzielania pomocy zdrowotnej dla nauczycieli, działając na podstawie art. 11, art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych i art. 79 ust. 1 i 3 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym oraz § 4 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 14 stycznia 2000 r. w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb, liczby członków kolegium i trybu postępowania, stwierdziło nieważność przedmiotowej uchwały w całości. Uchwała ta wpłynęła do RIO 14 stycznia 2000 r. Uchwałą nr VIII/17/71/2000 z 2 lutego 2000 r. Kolegium RIO wszczęło postępowanie nadzorcze w sprawie przedmiotowej uchwały. Została ona podjęta przez Radę Powiatu na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym w związku z art. 72 ust. 1 ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity: Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357 z późn. zm.). Kolegium RIO stwierdziło, że przedmiotowa uchwała została podjęta z naruszeniem podanych w niej przepisów. W art. 12 ustawy o samorządzie powiatowym wyraźnie zostały określone kompetencje rady powiatu. Ustalenie zasad udzielania pomocy zdrowotnej dla nauczycieli wykracza poza zakres kompetencji wynikający z ustawy. Podstawy takiej nie stanowi również art. 72 ust. 1 Karty Nauczyciela, bowiem przepis ten upoważnia organy prowadzące szkoły do przeznaczenia corocznie w budżetach odpowiednich środków finansowych na pomoc zdrowotną dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej. Na podstawie tego przepisu, organy prowadzące szkoły mają zabezpieczyć w budżetach odpowiednie środki z przeznaczeniem na pomoc zdrowotną dla nauczycieli.

Na uchwałę tę skargę wniosła Rada Powiatu K. i zarzucając jej naruszenie art. 12 pkt 11 ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 72 ust. 1 Karty Nauczyciela, wniosła o jej uchylenie. Zdaniem strony skarżącej, kwestie pomocy zdrowotnej dla nauczycieli regulowały uprzednio wytyczne Ministra Oświaty i Wychowania. Nie znalazły się one w wykazie obowiązujących aktów prawnych, a do art. 72 ust. 1 Karty Nauczyciela nie ma innych aktów wykonawczych. Wobec tego Rada Powiatu określiła w swojej uchwale wysokość środków finansowych, jaka będzie przeznaczana corocznie w budżecie na pomoc zdrowotną. Zgodnie z postanowieniem § 4 uchwały, szczegółowe zasady przyznawania pomocy zdrowotnej określą regulaminy, opracowane w szkołach i placówkach po uzgodnieniu z organem prowadzącym. W tej sytuacji uchwała nr X/83/99 nie narusza prawa.

Odpowiadając na skargę, Regionalna Izba Obrachunkowa w Rzeszowie wniosła o jej oddalenie, wskazując na przedmiot rozstrzygnięcia wynikający z uchwały. Izba konkludowała, że postanowienia zawarte w tej uchwale naruszają art. 12 pkt 11 ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 72 ust. 1 Karty Nauczyciela, które nie określają właściwości rady powiatu w tym przedmiocie. Część postanowień uchwały wynika bowiem wprost z art. 91b ust. 1 Karty Nauczyciela, a część dotyczy funkcji dyrektora szkoły. Skoro zatem ustawodawca wskazuje, kogo dotyczy ochrona zdrowia oraz kto jest zobowiązany do jej zabezpieczenia, to nie można uznać za dopuszczalne stanowienie tych kwestii w drodze uchwały. Materia rozstrzygnięta uchwałą w zakresie wskaźnika procentowego i podstawy, od której ma być ustalana kwota środków, nie jest tożsama z ustaleniem w rocznym budżecie odpowiedniej ilości środków finansowych z przeznaczeniem na pomoc zdrowotną dla nauczycieli, do czego zobowiązana jest rada.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
Skarga jest więc nieuzasadniona.
Uchwałą z 28 grudnia 1999 r. nr X/83/99 Rada Powiatu K. postanowiła:
§ 1) uchwała dotyczy nauczycieli zatrudnionych co najmniej w połowie obowiązującego wymiaru godzin zajęć dydaktyczne-wychowawczych oraz nauczycieli emerytów i rencistów korzystających z opieki zdrowotnej;
§ 2) dla nauczycieli, o których mowa w § 1, przeznacza się corocznie w budżecie powiatu środki finansowe w wysokości 0,2% rocznego limitu wynagrodzeń osobowych czynnych nauczycieli;
§ 3) środkami finansowymi, o których mowa w § 2, dysponować będą bezpośrednio szkoły i placówki, przyznając komisyjnie zasieki pieniężne;
§ 4) szczegółowe zasady przyznawania pomocy zdrowotnej oraz tryb skradania wniosków określą regulaminy, opracowane w szkołach i placówkach po uzgodnieniu z organem prowadzącym;
§ 5) wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu K.;
§ 6) uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Jako podstawę prawną uchwały Rada wskazała art. 12 pkt 11 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 91, poz. 598 z późn. zm.) oraz art. 72 ust. 1 ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity: Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357 z późn. zm.). Stosownie do przepisu art. 12 pkt 11 ustawy o samorządzie powiatowym, do wyłącznej właściwości rady powiatu należy podejmowanie ochwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady powiatu. Tego typu regulacja stanowi odesłanie do innych ustaw, bowiem wyliczenie wszystkich kompetencji rady powiatu nie jest możliwe. Wobec tego, przepisy prawa materialnego rozstrzygają o właściwości rady powiatu. W konkretnym przypadku, Rada wskazuje na art. 72 ust. 1 Karty Nauczyciela, który stanowi, że niezależnie od przysługującego nauczycielowi i członkom jego rodziny prawa do korzystania z opieki lekarskiej i środków leczniczych na zasadach określonych w przepisach o ubezpieczeniu społecznym, organy prowadzące szkoły przeznaczą corocznie w budżetach odpowiednie środki finansowe na pomoc dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej. Z przepisu tego, wbrew stanowisku strony skarżącej, wynika jedynie obowiązek spoczywający na organie prowadzącym szkołę, który sprowadza się do zabezpieczenia corocznie w budżetach odpowiednich środków finansowych dla realizacji ochrony zdrowia nauczycieli. Nie wynika natomiast uprawnienie dla rady powiatu w zakresie regulowania kwestii ochrony zdrowia nauczycieli w drodze odrębnej uchwały. Skoro tak, to wysokość środków przeznaczonych na ochronę zdrowia powinna określać uchwała budżetowa, zaś pozostałe zagadnienia, w tym wskazywanie podmiotów uprawnionych do świadczeń, pozostaje poza zakresem kompetencji rady powiatu. W odniesieniu do ostatnio wskazanej kwestii, krąg osób uprawnionych do ochrony zdrowia wynika wprost z ustawy. Podsumowując, należy stwierdzić, że rada powiatu, jako organ prowadzący szkołę, nie jest uprawniona do podejmowania uchwał w sprawie wysokości i zasad udzielania pomocy dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej. Jest natomiast obowiązana do przeznaczania odpowiednich środków finansowych na ten cel w budżecie (art. 72 ust. 1 Karty Nauczyciela).

Z tych przyczyn skarga podlega oddaleniu, na podstawie przepisu art. 27 ust. 1 ustawy z 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz. U. Nr 74, poz. 368 z późn. zm.).

 

 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź