Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 705 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 160397182
 

 
  Pismo Ministerstwa Finansów z dnia 14 lipca 2004r.
Wysłany dnia 16 Sie, 2004 - 12:38 przez SlawekD Strona gotowa do druku Wyślij ten artykuł do znajomych
 
 
  Pisma i interpretacje

Warszawa 2004-07-14



MINISTERSTWO FINANSÓW
Departament Finansów Samorządu
Terytorialnego ST 1-4800-444/2004/771



Pan
Bogdan Cybulski
Prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej
we Wrocławiu
ul. Ofiar Oświęcimskich 50 - 069 Wrocław



W związku z pismem Pana Nr WIAS-440-5/04, w sprawie ujmowania w budżetach jednostek samorządu terytorialnego niektórych wydatków, przychodów i rozchodów -Ministerstwo Finansów uprzejmie wyjaśnia:

1. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, póz. 593) wprowadziła nowe zasady kierowania i odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej. Ustawa wprowadza trójskładowy udział w partycypowaniu w koszcie utrzymania według ustalonej kolejności:
- jako pierwsza opłatę ponosi osoba kierowana do domu pomocy społecznej w wysokości nie więcej niż 70% swojego dochodu własnego,
- w drugiej kolejności małżonek, zstępni przed wstępnymi, jeśli sytuacja materialna tych osób stwarza takie możliwości,
- trzecia w kolejności jest gmina, która dopełnia opłatę osoby kierowanej do domu do pełnego kosztu, jeśli występuje taka potrzeba.
Zgodnie z zasadami kierowania do domu pomocy społecznej i ponoszenia opłat za pobyt mieszkańca gminy umieszczonego w powiatowym lub regionalnym domu pomocy społecznej, określonymi w ustawie o pomocy społecznej, mieszkaniec domu wnosi opłatę do kasy domu lub na jego rachunek bankowy, natomiast rodzina mieszkańca wnosi opłatę do kasy lub na rachunek bankowy gminy. Jeśli mieszkaniec domu oraz jego rodzina nie wniosą opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej, opłaty te zastępczo wnosi gmina, z której osoba została skierowana do domu pomocy społecznej (art. 61 ust. 3).
W przypadku kierowania mieszkańców gminy do domu pomocy społecznej prowadzonego przez inne jednostki samorządu terytorialnego, gmina przekazuje należne kwoty na rachunek właściwego domu pomocy społecznej. Opłatę tę gmina przekazuje przez § 4300 - Zakup usług pozostałych.
Ponadto w myśl obowiązujących regulacji prawnych gminie, która wniosła opłatę na konto domu pomocy społecznej, w przypadku niewywiązania się osób do tego zobowiązanych, przysługuje prawo dochodzenia zwrotu poniesionych na ten cel wydatków. W związku z tym, gmina będzie mogła dochodzić swoich praw na drodze postępowania egzekucyjnego. Wpływy z tytułu zwrotu opłaty wniesionej zastępczo przez gminę będą stanowić jej dochód.
2. Wydatki związane ze spłatą odsetek od pożyczek bądź kredytów zaciągniętych przez jednostkę samorządu terytorialnego powinny być ujmowane następująco:
dział 757 - „ Obsługa długu publicznego",
rozdział 75702 - „Obsługa papierów wartościowych, kredytów i pożyczek jednostek samorządu terytorialnego",
paragraf 807 - „Odsetki i dyskonto od krajowych skarbowych papierów wartościowych oraz pożyczek i kredytów".
Zauważyć należy, iż jednostki samorządu terytorialnego mogą udzielać pożyczek innym jednostkom samorządu terytorialnego. Spłata pożyczki z reguły obejmuje również spłatę odsetek. Odsetki te ujmowane są w budżecie po stronie wydatków w § 812 -„Odsetki od samorządowych pożyczek".
Ponadto Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, iż w przygotowywanym rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów w Załączniku Nr 3 „Klasyfikacja paragrafów dochodów, przychodów i środków", wprowadzony zostanie również paragraf 812 w brzmieniu „Odsetki od pożyczek udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego", w którym ujmowane będą odsetki od pożyczek udzielanych przez jednostki samorządu terytorialnego.
3. Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 marca 2003 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 68, póz. 634 z póz. zm.) w paragrafach:
a) przychodowym 903 -- „ Przychody z zaciągniętych pożyczek na finansowanie zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej"
b) rozchodowym 963- „ Spłaty pożyczek otrzymanych na finansowanie zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej"
klasyfikuje się otrzymane pożyczki z budżetu państwa na prefinansowanie programów i projektów finansowanych w ramach środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności oraz spłatę tych pożyczek.




WIAS - 440 - 5/04
Wrocław, 30 kwietnia 2004 r.


Pani
Zdzisława Wasążnik
Dyrektor Departamentu
Finansów Samorządu Terytorialnego
Miunisterstwa Finansów
ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa





W związku z licznymi pytaniami kierowanymi do regionalnych izb obrachunkowych dotyczącymi wątpliwości w zakresie sposobu ujmowania w budżetach jednostek samorządu terytorialnego niektórych wydatków, przychodów i rozchodów, Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu prosi o zajęcie stanowiska w sprawie ich charakteru oraz prawidłowości zastosowania kasyfikacji budżetowej. Powstałe wątpliwości dotyczą:
1) Wynikającego z art. 61 i 62 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.
593) zobowiązania gminy do ponoszenia opłat za mieszkańca przebywającego w domu pomocy
społecznej. I tak czy:
a) wnoszenie opłat za pobyt mieszkańca w domu pomocy społecznej powinno być realizowane poprzez budżet powiatu prowadzącego dom pomocy społecznej w formie jednostki budżetowej z zastosowaniem § 232 - Dotacje celowe przekazane dla powiatu na zadania bieżące realizowane na podstawie porozumień (umów) między jednostkami samorządu terytorialnego, o których mowa w art. 46 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966)? Czy też wnoszenie opłat winno odbywać się bezpośrednio na rachunek domu pomocy społecznej powiatu poprzez § 430 - Zakup usług pozostałych , bądź § 311 - Świadczenia społeczne? Zauważyć należy, że w objaśnienieniach do § 443 - Różne opłaty i składki nie uwzględnia się opłat o takim charakterze,
b) czy wynikający z art. 61 ust. 3 ustawy obowiązek wnoszenia przez gminy opłaty zastępczej i prawo dochodzenia jej zwtotu winny znaleźć odbicie w dochodach i wydatkach budżetu gminy, czy też w takim przypadku winna mieć zasosowanie zasada zwrotu wydatków, określona dla państwowych jednostek budżetowych?
c) czy wynikający z art. 62 ust. 2 ustawy sposób pośredniczenia gminy w przekazywaniu opłaty
winien znaleźć odbicie w jej budżecie?
2) Sposobu klasyfikowania wydatków związanych z obsługą długu publicznego, w tym z tytułu pożyczek zaciąganych przez j.s.t. Klasyfikacja budżetowa przewiduje dwa paragrafy (807 - Odsetki i dyskonto od krajowych skarbowych papierów wartościowych oraz od krajowych pożyczek i kredytów i 812 -- Odsetki od samorządowych pożyczek), a brak objaśnień do wymienionych paragrafów spowodował powstanie wątpliwości, jaki charakter, w ujęciu klasyfikacji budżetowej, przypisano pojęciu "pożyczki samorządowe". Czy chodzi tu o pożyczki zaciągane przez samorządy, czy też o pożyczki udzielane ze środków budżetów j.s.t lub środków innych samorządowych jednostek sektora finansów publicznych? Zauważyć należy, że w świetle obowiązujących przepisów nie można jednoznacznie rozstrzygnąć charakteru Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, tj. ich przynależności do sektora samorządowego;
3) Braku możliwości prawidłowego określenia zakresu (pojemności) nowych pozycji przychodów i rozchodów, klasyfikowanych w § 903 - Przychody z zaciągniętych pożyczek na finansowanie zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej i w § 963 -Spłaty pożyczek otrzymanych na finansowanie zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. Czy paragrafy te są właściwe dla klasyfikowania środków ze wszystkich pożyczek zaciąganych na finansowanie w/w zadań, a w więc także pożyczek ze środków funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej (NFOŚiGW, WFOŚiGW), czy tylko dla pożyczek zaciąganych ze środków budżetu państwa?
Jednocześnie Izba zauważa, że w świetle zmiany brzmienia art. 113 i 114 ustawy o finansach publicznych powstaje wątpliwość dotycząca sposobu wyodrębnienia środków z kredytów, zaciąganych w związku ze środkami określonymi w umowie zawartej z podmiotem dysponującym funduszami strukturalnymi lub Funduszem Spójności, a także emitowanych w tym celu obligacji.
 

 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź