Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 1115 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 164310268
 

 
  Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu z dnia 8 września 2000 r. (Sygn. akt I SA/Po 1226/2000)
Wysłany dnia 23 Paź, 2002 - 15:45 przez Lidka Strona gotowa do druku Wyślij ten artykuł do znajomych
 
 
  Orzecznictwo Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu
po rozpoznaniu w dniu 08 września 2000 r. sprawy ze skargi Powiatu Pilskiego na rozstrzygnięcie nadzorcze Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 09 lutego 2000 r. Nr 1980/2000 w przedmiocie nieważności uchwały - uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze.



Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu z dnia 8 września 2000 r.

Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu
po rozpoznaniu w dniu 08 września 2000 r. sprawy ze skargi Powiatu Pilskiego na rozstrzygnięcie nadzorcze Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 09 lutego 2000 r. Nr 1980/2000 w przedmiocie nieważności uchwały - uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze.

UZASADNIENIE
Kolegium Regionalnej izby Obrachunkowej w Poznaniu uchwałą nr 1980/2000 z 09.02.2000 r. stwierdziło, że uchwała nr 106/99 Zarządu Powiatu w Pile z 28 grudnia 1999 r. w sprawie zmiany uchwały nr 86/99 Zarządu Powiatu w Pile z 29 listopada 1999r. oraz w sprawie zmian w budżecie powiatu na 1999 r. została podjęta z naruszeniem prawa. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia nadzorczego wskazano, że układ wykonawczy jest innym niż budżet dokumentem planistycznym i powinien zostać ustalony przez Zarząd w oddzielnej uchwale. Szczegółowość uchwalonego budżetu nie uprawnia Zarządu do wprowadzenia zmian w budżecie polegających na ustalaniu wydatków w paragrafach klasyfikacji budżetowej. Jeżeli organ stanowiący uchwalił wydatki budżetowe bez podziału na paragrafy klasyfikacji budżetowej, to tym samym nie jest prawnie możliwe dokonywanie zwiększenia wydatków w zakresie, w jakim te wydatki nie zostały ustalone w budżecie. Odnośnie zakwestionowania § 3 uchwały. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej podniosło, że wykonanie budżetu należy do zadań Zarządu i tego obowiązku Zarząd nie może przenieść na inne podmioty. Powierzanie wykonania skarbnikowi powiatu, kierownikom wydziałów starostwa czy dyrektorowi centrum pomocy rodzinie oznacza przeniesienie na wymienione podmioty obowiązków w zakresie wykonywania uchwały budżetowej, co jest sprzeczne z przepisem art. 32 ust. 2 pkt. 4 oraz art. 60 ustawy o samorządzie powiatowym.
W skardze do Naczelnego Sądu Administracyjnego Zarząd Powiatu Pilskiego domagał się uchylenia powyższego rozstrzygnięcia nadzorczego.
W uzasadnieniu podniesiono, że obowiązujące przepisy nie nakazują uchwalania układu wykonawczego budżetu odrębną uchwałą. Zdaniem skarżącego, ustawa o finansach publicznych nie zabrania dokonywania zmian budżetu z ustaleniem klasyfikacji budżetowej pełniejszej niż, ustalona w uchwale budżetowej. Powierzenie wykonywania uchwały objętej rozstrzygnięciem nadzorczym podmiotom wymienionym w § 3 uchwały nic narusza postanowień przepisów art. 32 ust. 2 pkt. 4 i art. 60 ustawy o samorządzie powiatowym.
W odpowiedzi na skargę Regionalna Izba Obrachunkowa wniosła ojej oddalenie podtrzymując w całości swoje stanowisko zawarte w uzasadnieniu rozstrzygnięcia nadzorczego.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył co następuje:
Zgodnie z treścią przepisu art. 78 ust. 2 ustawy z dnia 05 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym /Dz.U nr 91, poz. 578 ze zm./ na starostę został nałożony obowiązek przedkładania Regionalnej Izbie Obrachunkowej uchwał organu powiatu w zakresie spraw finansowych objętych zakresem nadzoru izby w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia. W niniejszej sprawie uchwała nr 106/99 Zarządu Powiatu w Pile z dnia 28 grudnia 1999 r. w sprawie zmian w budżecie powiatu na 1999 r. została doręczona przez starostę organowi nadzoru w dniu 04 stycznia 2000 r., co zostało potwierdzone urzędową pieczęcią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu, Zespół w Pile, datą i podpisem urzędnika państwowego dysponującego ową pieczęcią. Regionalna Izba Obrachunkowa nie wykazała w postępowaniu sądowym, iżby pieczęć urzędowa lub data przyjęcia uchwały zarządu objętej nadzorem zostały sfałszowane. Kwestia organizacji i funkcjonowanie organu nadzoru nad samorządem terytorialnym jest wewnętrzną sprawą tej jednostki, a wszelkie niedowłady w jej funkcjonowaniu nie mogą oddziaływać negatywnie na podmioty zewnętrzne. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu uchwałą - 1980/2000 stwierdziło nieważność powyższej uchwały Zarządu Powiatu w Pile w dniu 09 lutego 2000 r. rozstrzygnięcie nadzorcze sprzeczne jest zatem z postanowieniami art. 79 ust. 1 zd. 2 w związku z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 05 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatu, gdyż o nieważności uchwały w całości lub w części organ nadzoru orzekać może jedynie w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia doręczenia izbie. Po tym terminie, kolegium regionalnej izby obrachunkowej nie może we własnym zakresie stwierdzić nieważności uchwały organu powiatu i może jedynie taką uchwałę zaskarżyć do sądu administracyjnego.
Z tych zatem powodów, na podstawie art. 24 ust. 2 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U nr 74, poz. 368 ze zm./ orzeczono jak w sentencji wyroku.

 

 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź