Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 1054 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 164544658
 

 
  Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu z dnia 16 października 2001 r. (Sygn. akt I SA/Po 1918/01)
Wysłany dnia 24 Paź, 2002 - 15:34 przez Lidka Strona gotowa do druku Wyślij ten artykuł do znajomych
 
 
  Orzecznictwo Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu
po rozpoznaniu w dniu 16 października 2001 r. sprawy ze skargi Zarządu Powiatu Pilskiego na rozstrzygnięcie nadzorcze Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 06 czerwca 2001 r. Nr 933/2001 w przedmiocie nieważności uchwały organu powiatu o zmianach w budżecie - oddala skargę.



Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu z dnia 16 października 2001 r.

Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu
po rozpoznaniu w dniu 16 października 2001 r. sprawy ze skargi Zarządu Powiatu Pilskiego na rozstrzygnięcie nadzorcze Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 06 czerwca 2001 r. Nr 933/2001 w przedmiocie nieważności uchwały organu powiatu o zmianach w budżecie - oddala skargę.

UZASADNIENIE

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu Uchwała Nr 933/2001 z dnia 06 czerwca 2001 r. orzekło nieważność postanowienia § 2 uchwały Nr 280/01 Zarządu Powiatu w Pile z dnia 26 kwietnia 2001 r. w sprawie zmian budżetu powiatu na rok 2001 jako sprzecznego z art. 60 ust. 1 i 2 pkt. 3 w zw. z art. 32 ust. 2 pkt. 4 ustawy z 05 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym a w pozostałej części umorzyło postępowanie. Ustalono, że Zarząd Powiatu Pilskiego zwiększył limity wydatków budżetowych na 2001 r. a wykonanie tej uchwały powierzył pracownikom Starostwa - skarbnikowi powiatu i dyrektorom wydziałów starostwa. Kolegium stwierdziło, że art. 32 ust. 2 pkt. 4 i 60 ust. 2 pkt. 3 ustawy o samorządzie powiatowym zawierają uregulowania dotyczące kompetencji zarządu powiatu. Wskazano na treść art. 18 ust. 6 ustawy o finansach publicznych z którego wynika, że podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan finansowy tej jednostki, a więc nie budżet jednostki samorządu terytorialnego. Nadto żaden z przytoczonych przez Starostę przepisów prawa nie wskazuje pracowników Starostwa, jako upoważnionych do wykonywania budżetu, a to im właśnie Zarząd powierzył wykonanie uchwały zmieniającej budżet. W skardze na powyższą uchwałę Powiat Pilski wniósł o uchylenie rozstrzygnięcia nadzorczego. Zdaniem skarżącego Kolegium wbrew art. 18 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, organ samorządowy nie został zawiadomiony o terminie posiedzenia w dniu 16 maja 2001 r. Gdyby Izba zawiadomiła organ o posiedzeniu, przedstawiciel organu mógłby już na pierwszym posiedzeniu przedstawić argumenty wymienione w piśmie z dnia 29 maja 2001 r., a także wymienione w dalszej części uzasadnienia skargi. Skarżący stwierdził, że wysyłanie uchwały Kolegium Izby po 51 dniach od otrzymania uchwały organu nadzorczego i po 21 dniach od podjęcia orzeczenia nadzorczego jest bez wątpienia naruszeniem prawa. Zdaniem skarżącego Starosta Pilski odniósł się do przepisów działu IV rozdziału 3 ustawy o finansach publicznych, powołując art. 127 ust. 1 i art. 136 ust. 2. Skarżący wskazał, iż przepis art. 33 ustawy o samorządzie powiatowym dotyczy także pracowników Starostwa. Podniósł również, iż zlecenie wykonania uchwały Zarządu Powiatu określonym pracownikom, po uwzględnieniu zmienionych przepisów ustawy o finansach publicznych (art. 28a i art. 28b , a także art. 127 ust. 2 i 3) nie narusza prawa.
W odpowiedzi na skargę Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu wniosła o oddalenie skargi.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

W świetle treści art. 60 ust. 2 pkt. 3 ustawy z dnia 05 czerwca 1998r. o samorządzie powiatu, z którego wynika, że zarządowi powiatu przysługuje wyłącznie prawo dokonywania wydatków budżetowych zasadne jest w tym zakresie rozstrzygnięcie nadzorcze Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu stwierdzające nieważność części uprawnień budżetowych zarządu powiatu na urzędników starostwa. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego wykonuje uchwały budżetowe rady i ponosi wyłączną odpowiedzialność za jej wykonanie przez instytucję absolutorium budżetowego. Należy zwrócić uwagę na to, że art. 32 ust. 2 pkt. 4 oraz art. 60 ust. 2 pkt. 3 powołanej ustawy zawierają uregulowania dotyczące kompetencji Zarządu Powiatu w zakresie wykonywania budżetu powiatu i w zakresie dokonywania wydatków budżetowych zastrzegając je do wyłącznej właściwości Zarządu. Zgodnie z treścią art. 79 ust. 1 i 81 ust. 1 cytowanej ustawy o nieważności uchwały organu powiatu , organ nadzoru orzeka w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia jej doręczenia organowi nadzoru. Zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze zostało wydane w tym terminie. Art. 79 ust. 1 nie zakreśla terminu 30-dniowego do doręczenia rozstrzygnięcia nadzorczego organowi Powiatu. Zwłoka w doręczeniu rozstrzygnięcia nadzorczego w świetle regulacji ustawowych nie może mieć wpływu na ocenę prawidłowości merytorycznego rozstrzygnięcia.
Z powyższych przyczyn skargę jako nieuzasadnioną na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy z 11 maja 1995r. o Naczelnym Sadzie Administracyjnym oddalono.
 

 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź