Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 162793201
RIO :: Zobacz temat - Kontrasygnata Głównego Księgowego w jednostkach nieposiadających osobowości prawnej
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
Wysłany: Wto Sty 15, 2008 3:15 pm Temat postu: Kontrasygnata Głównego Księgowego w jednostkach nieposiadających osobowości prawnej
Proszę o uwagi do poniższego wywodu:
Zgodnie z art. 46 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990r. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz.1591 ze zm: „Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo wójt albo działający na podstawie jego upoważnienia zastępca wójta samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez wójta osobą
Dalej należy zacytować art. 47 ust. 1 ww. ustawy.: „Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez wójta”. W następnej kolejności należy przytoczyć art. 46 ust. 3 przedmiotowej ustawy: „Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika gminy (głównego księgowego budżetu) lub osoby przez niego upoważnionej”. Z mocy samego art. 46 ust.3 przyjąć, iż do czynności prawnej mogącej spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych dotyczących mienia gminy potrzebna jest kontrasygnata skarbnika gminy lub osoby przez niego upoważnionej. Realizując wprost powyższą dyspozycje ustawową należy po to, aby umowy były ważne udzielić odpowiedniego upoważnienia przez Skarbnika Gminy dla wszystkich osób (głównych księgowych) podpisujących się na umowach obok kierowników jednostek organizacyjnych nieposiadajacych osobowości prawnej. Oczywiście zakres takiego upoważnienia to zakres czynności niezbędny do prawidłowego funkcjonowania danej jednostki. W przeciwnym razie na każdej umowie jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, aby ta była prawnie skuteczna musi się znaleźć kontrasygnata Skarbnika Gminy. Powyższą uwagę należy zastosować odpowiednio do wszystkich czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych.
Od 2002 r. - nieco sprawa komplikuje się ze względu na przepisy, które ze strony (każdego) Gł.Księgowego JSFP - wymagają "potrdzenia prawidłowości..." - wraz z możliwością odmowy /.../ z art. 45 obecnej UFP.
Czy Gł. księgowy odmawiający kontrasygnaty - w imieniu skarbnika działa na zasadach z art. 46 uSGmm, czy tylko na podstawie art. 45 UFP. Przepisy różnią się od siebie.
Odmowa kontrasygnaty - umowy dyrektora szkoły, jeśli podlegałaby pod zwykłą "odmowę potwierdzenia" z art. 45 UFP - to dyrektor może "nakazać potwierdzenia". Gdyby to była "odmowa kontrasygnaty" - to przepis mówi o "nakazaniu kontrasygnaty przez Wójta".
Wydaje się, że wobec "odmowy kontrasygnaty w imieniu Skarbnika" - niektóre postanowienia (ogólne) całego art. 45 UFP - nie powinny działać.
Chyba, że uznany, iż tak jak Gł. księgowy "odmawia w imieniu skarbnika" - tak samo Dyrektor "działający z pełnomocnictwa wójta (sic !!) może w zastępstwie Wójta nakazać <kontasygnować>"??
Inny jest tryb i bieg sprawy w przypadku "odmowy" z art. 45 UFP, a nieco inny przy "odmowie kontrasygnaty" z art. 46 uSGm...
O ile więc Gł. Księgowy "odmawiając z art. 46" - działa "na rachunek i w imieniu Skarbnika" - o tyle Dyrektor z art. 47 uSGm (nie działa w iminiu Wójta), i tak samo działa w imieniu własnym "nakazując z art. 45 UFP".
JEST WIĘC SPRZECZNOŚĆ PRAWNA...ORAZ ...NIEŚCISŁOŚCI i brak pilnowania "zmian prawa" - przez DOZORCÓW...JST - czyli ....
Wysłany: Pią Sty 18, 2008 9:49 am Temat postu: Co innego
Czy aby to nie jest tak, że art. 45 Uofp stanowi o zakresie czynnośći G.K, które powierza mu kierownik jednostki ( opisy-podpisy na dekratacjach na fakturach, rachunkach wystawionych już po czynności prawnej powodującej powstanie zobowiązania + pozostały zakres z przepisu) Natomiast 46 Uosg. to przepis stanowiący o powstaniu zobowiązań pieniężnych (głownie umowy) w mieniu komunalnym. Według mnie to dwie różne rzeczy.
Z art 45 Uofp: prowadzenie rachunkowosci, dyspozycja środkami, wstępna kontrola z planem, wstepna kontrola rzetelności i kompletności dokumentów. G.K. składa podpis obok pracownika właściwego rzeczowo.
Art. 46 Uosg mówi wprost o czynonościach prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, o których nie ma słowa w art 45 Uofp.
Grzegorz
Wysłany: Pią Sty 18, 2008 4:23 pm Temat postu: Re: Co innego
Anonymous napisał:
Czy aby to nie jest tak, że art. 45 Uofp stanowi o zakresie czynnośći G.K, które powierza mu kierownik jednostki ( opisy-podpisy na dekratacjach na fakturach, rachunkach wystawionych już po czynności prawnej powodującej powstanie zobowiązania + pozostały zakres z przepisu) Natomiast 46 Uosg. to przepis stanowiący o powstaniu zobowiązań pieniężnych (głownie umowy) w mieniu komunalnym. Według mnie to dwie różne rzeczy.
Nie można sobie samemu (za ustawodawcę) definiować pojęcie "mienie"
Cytat:
Art. 44. Kodeksu cywilnego:
Mieniem jest własność i inne prawa majątkowe.
Czym są "aktywa" wg. ustawy o rachunkowości - czy tylko prawami do mienia w postaci rzeczy (czy również w postaci wartości pienięznych);
Co to jest informacja o stanie mienie komunalnego z art. 132 UFP (czy chodzi tu tylko o rzeczowe składniki majątu - czy wręcz, jak w niektórych JST - tylko o nieruchomości)
A w końcu:
Cytat:
Art. 43. Ustawy o sam. gminnym.
Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do poszczególnych gmin i ich związków oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.
To co "środki finansowe gminy" nie są jej "mieniem", bo o tym mówi już osobny "rozdział USGm
ciekawy wątek,
weźmy za przykład umowę na przeprowadzenie szkoleń dla pracowników za wynagrodzeniem 15 tys.zł, w tym przypadku nikt nie ma wątpliwości, że umowa wymaga kontrasygnaty skarbnika, mimo że nie dotyczy nabycia nieruchomości...
praktyka jest taka że każdą umowę zawieraną przez wójta/burmistrza która powoduje powstanie zobowiązań pieniężnych kontrasygnuje skarbnik,
dlaczego umowy zawierane przez k-ków jednostek budżetowych nie miałyby podlegać tej zasadzie ? rodzą przecież zobowiązania dla gminy, bo jednostki budżetowe nie mają osobowości prawnej,
kiedy byłam skarbnikiem udzieliłam upoważnień dla głównych księgowych jednostek do kontrasygnowania umów w moim imieniu, bo uważam że nie można ograniczać kontrasyganty tylko do umów sporządzanych w urzędzie
ex-skarbnik
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach