Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 161989678
RIO :: Zobacz temat - Pomoc publiczna a właściwość RIO w zakresie nadzoru
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
Wysłany: Czw Maj 08, 2003 1:49 am Temat postu: Pomoc publiczna a właściwość RIO w zakresie nadzoru
Powstał problem w zakresie interpretacji przepisów art. 11 ust. 1 ustawy o r.i.o., który może doprowadzić do tzw. negatywnego sporu kompetencyjnego z Wojewodą.
Otóż Rada Gminy M. podjęła uchwałę, którą określiła, że jest ona "programem pomocowym" w rozumieniu art. 7 pkt 6 i art. 11 ustawy z 27.VII.2002 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz.U. Nr 141, poz. 1177).
Pomijając to, czy ów "program" zawiera wszystkie elementy programu pomocowego z przepisu art. 7 pkt 6 ww. ustawy , jak i nie odnosząc się jeszcze do tego, że w 90% uchwała Rady Gminy M. "powtarza" przepisy ustawy i rozporządzenia dotyczące pomocy regionalnej - do ustalenia właściwości organu nadzoru zasadnym wydaje się, aby w pierwszej kolejności skoncentrować się na systemowo ocenianych (z punktu widzenia ogółu ustaw) treściach merytorycznych uchwały - czyli zdefiniować jej "materię prawną".
Otóż wspomniana uchwała Rady Gminy M. obiektywnie określa zasady i warunki stosowania przez Wójta Gminy jego kompetencji, jako organu podatkowego w rozumieniu przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa, a to w odniesieniu do przedsiębiorców wnioskujących do Wójta o ulgi w podatku od nieruchomości i podatku od środków transportowych.
Gdyby oceniać legalność uchwały to dość wątpliwym okazywalo by się być to, czy Radzie Gminy M. wolno było w ogóle uchwalić tego rodzaju "przepisy podatkowe" - a to ze względu na wątpliwości, czy w systemie prawnym istnieje "podstawa prawna" umożliwiajaca radom gmin uchwalanie tej treści "wytycznych podatkowych" - ograniczających suwerenne kompetencje organu podatowego z ustawy - Ordynacja podatkowa.
Istotnym jest jednak pytanie - Który organ (RIO, czy Wojewoda) będzie właściwy do oceny zgodności uchwały z prawem
Czy uchwała nie podpadanie pod numerus clausus art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy o r.i.o., gdzie mowa o tym, że Kolegium RIO bada zgodność z prawem uchwał (i zarządzeń) podjętych w sprawach podatków i opłat lokalnych.
Obiektywnie uchwałą wprowadza się normy generalne i abstrakcyjne, które wiążą co najmiej organ podatkowy, by nie rzec, że w obrocie prawnym regulacja może być utożsamiana z przepisami podatkowymi zaliczonymi do "prawa miejscowego" - co oznaczałoby, że na jej treść będą powoływać się w Gminie M. podatnicy - jako przedsiębiorcy wnioskujący do Wójta o zastosowanie ulg z ustawy - Ordynacja podatkowa, gdyż dochowali "warunków" z ww. uchwały Rady Gminy M.
Proszę zatem o miarodajne odpowiedzi na temat tego - Czy Kolegium RIO czy Wojewoda jest właściwy do zbadania legalności ww. uchwały.
Sprawa jest "pilna", gdyż grozi "pozostawieniem uchwały bez rozpatrzenia", bowiem uchwałę tę do RIO przekazał nie uznający się być właściwym Wojewoda, przez co nie można jej (zwrotnie) przesyłać do Wojewody.
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach