Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 163309133
RIO :: Zobacz temat - dotacja z bp na przedszkola
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
Wysłany: Czw Sty 30, 2014 9:32 pm Temat postu: Re: dotacja z bp na przedszkola
Anonymous napisał:
Czy ktoś może wie kiedy gminy otrzymają pisma oraz środki od Wojewodów na dotację na przedszkolaka
...a po co "pisma" jeśli o tym, ile się komu należy, jednoznacznie rozstrzyga ustawa w art. 14d, nowela z 13.6.2013 r. (1.242 zł) i "stan uczniów" wg. SIO na 30.9.2013 r.
Tymczasem gminy z małopolski, czekają tak jak to zrobiły w roku ubiegłym, na umowy z Wojewodą...z treściami z art. 150 ustawy o finansach publicznych. (No cóż: można żądać wypłaty w kwotach i terminach ustawowych, ale KTO powiedział, że nie można się UMÓWIĆ z WOJEWODĄ )
..........................................
Jeśli idzie o terminy przekazania dotacji przedszkolnej za styczeń 2014
- to proszę doczytać rozporządzenie MEN, bowiem czynności MEN i wojewody, uzależnione są od daty ogłoszenia ustawy budżetowej na rok 2014.
Transza lutowa, jak tam zapisano, musi być przekazana gminie do dnia 15 lutego
Respondenci publikacji z PAP
(może z Min Fin. - podający się za "skarbników" i inne "Krystyny")
- spuścili uszy po sobie,
a że - skoro w sprawozdaniach Rb-27S dotacje pokazuję się w rubryce "plan" podobno w kwotach wg decyzji - to nie można jej planować w budżecie gminy na 2014 r. - wg. 1242 ZETA razy ilość uczniów - dopóki nie otrzyma się "decyzji - bliżej nie przewidzianej w prawie o dotacji przedszkolnej.
Cóż jedni czekają na decyzję - jakiej nie otrzymają - a inni planują dotację i wydatki na zadania przedszkolne gminy.
A więc niech czekają...na decyzje .... czekają... a KARAWANA, czyli wypłaty comiesięczne - pójdą bez ich planowania,
no bo skąd wziąć "decyzję" o przyznaniu dotacji, jakiej kwota jest oczywista, tak samo jak termin przekazania, a przede wszystkim (jest oczywiste) jej "przeznaczenie" i "wykorzystanie".
No cóż, przykro tylko, że owi Respondenci ( tekstu z PAP) przedkładają samodzielność gminy - nad ręczne NIĄ sterowanie - najlepiej przez MIN.Fin. a nie przez MEN - to od ustawy przewidującej tę szczególną dotacji (jej wysokość i przeznaczenie) i od rozporządzenia o jej przekazywaniu i rozliczaniu
Wszak bez "decyzji" to i nazwa paragrafu 203 - nic nie daje.
Tak więc zastąpmy w.w. Respondentom
nazwę par. 203 /dotacje celowe OTRZYMANE/ - na nazwę:
- DECYZJE otrzymane z budżetu państwa do zadań własnych
...bo bez tego, ani rusz.
A Inni psioczą, że bez decyzji dysponenta - nie mogą planować.
Ba, a może przy braku decyzji - zwrócą transzę za styczeń do b.państwa - jako dotację nienależną z art. 162 ustawy o finansach publicznych...
...ciut się nie zgodzę z powyższymi wypowiedziami.
Mamy tu przecież doczynienia z dotacją celową na dofinansowanie zadań w zakresie wychowania przedszkolnego. A skoro mowa o dotacji celowej to artykuł 148 UOFP wyraźnie wskazuje, iż w terminie 21 dni od ogłoszenia ustawy budżetowej dysponenci części przekazują samorządom informacje o kwotach dotacji.
To zaś wyklucza zalecenia MEN-u aby samorządy same sobie obliczały kwotę dotacji....o czym piszą w PAP
I MEN i Wojewodowie są dysponentami częsci budżetowych, których artykuł 148 obliguje do przekazania gminom informacji o kwotach dochodów.
Tu nie chodzi o "obstrukcję prawną", ale gość TW zapomniał powołując się na art. 148 uFP - podać, że przepis dotyczy dotacji dla JST, tyle że "zaplanowanych w ustawie budżetowej".
Tymczasem ustawa nie planuje dotacji dla gminy, ale planuje środki w rezerwie celowej na tego rodzaju dotacje. Dysponentem rezerwy jest Min.Fin.
W drodze przesunięcia środków ww. rezerwy planowane są dopiero wydatki na dotacje dla gmin w każdej cz.wojewódzkiej b.państwa.
Wydatek dotacyjny powstaje więc w wyniku zmiany budżetu państwa - a art. 148 - moim zdaniem - dotyczy "ustawy budżetowej" podjętej przez Sejm, lub ustawy ją zmieniającej.
Czekajmy na tekst pisma Min.Fin. (data, sygnatura, osoba podpisująca)
- w odpowiedzi na zapytanie z Komisji Wspólnej Rz.i ST - na pismo MEN do Kuratorów i RIO z dnia 15.01.2014 r. (DAP.WA.333.1.8.2014).
Tu nie chodzi o "obstrukcję prawną", ale gość TW zapomniał powołując się na art. 148 uFP - podać, że przepis dotyczy dotacji dla JST, tyle że "zaplanowanych w ustawie budżetowej".
Tymczasem ustawa nie planuje dotacji dla gminy, ale planuje środki w rezerwie celowej na tego rodzaju dotacje. Dysponentem rezerwy jest Min.Fin.
W drodze przesunięcia środków ww. rezerwy planowane są dopiero wydatki na dotacje dla gmin w każdej cz.wojewódzkiej b.państwa.
Wydatek dotacyjny powstaje więc w wyniku zmiany budżetu państwa - a art. 148 - moim zdaniem - dotyczy "ustawy budżetowej" podjętej przez Sejm, lub ustawy ją zmieniającej.
...rezerwy celowe też są częścią ustawy budżetowej i budżetu o czym wyraźnie mówi art 140 uofp. Pytanie jest takie:
czy samorządy/oświata nie jest wpuszczana w maliny tj. snkcje i odpowiedzialność związaną z przepisami dot. udzielania i rozliczania dotacji art 168 i 169 uofp tylko dlatego, że ktoś nie zgrał przepisów i nie wyrobił się obliczeniem kwot należnych poszczególnym samorządom?
...rezerwy celowe też są częścią ustawy budżetowej i budżetu o czym wyraźnie mówi art 140 uofp. Pytanie jest takie:
czy samorządy/oświata nie jest wpuszczana w maliny tj. snkcje i odpowiedzialność związaną z przepisami dot. udzielania i rozliczania dotacji art 168 i 169 uofp tylko dlatego, że ktoś nie zgrał przepisów i nie wyrobił się obliczeniem kwot należnych poszczególnym samorządom?
TW
Kolego TW - spójrz sobie na tegoroczną ustawę budżetową - i miejscem zamieszczenia kwot na dotacje w budżecie państwa - skojarz tam zawartą kwotę z przepisami noweli z 13.06.2013 r. /do ustawy o systemie oświaty/ -
..........i nie siej GMINOM /w ciemno/ apoteozy
- zwrotu dotacji niewykorzystanej - art. 168 uFP - bo czemu
- lub dotacji nienależnej, albo wydatkowanej niezgodnie z przeznaczeniem .
W temacie szło do tej pory o "planowanie dotacji przedszkolnej", więc dlaczego - poza tematem - bez nowego zapisu na serwerze - rozpoczynasz temat: ZAWOT DOTACJI PRZEDSZKOILNEJ DO BUDŻETU PAŃSTWA
...dotacje celowe są tam gdzie są w ustawie budżetowej, gdyż wynika to z ustawy o finansach publicznych a nie z ustawy o systemie oświaty.
Art 14d ustęp 2 i ustawy o systemie oświaty normuje dość wyraźnie kto dzieli środki przeznaczone na dotację zapisane przecież w ustawie budżetowej.
Art 14d ustęp 9 uoso wyraźnie zaś mówi kto jej udziela....
...jedni i drudzy są dysponentami części budżetowych o których mówi art. 148 uofp.
Samorządy powinny poczekać na stosowne informacje/decyzje dysponentów... gdyż same nie mają ustawowej kompetencji do ustalania samemu sobie dotacji z BP.
W kwestii problemu planowania dotacji przedszkolnej w budżetach gmin - wyjaśniam:
Jak do tej pory, nie spotkałem się ze stanowiskiem żadnej z 16 RIO, w kwestii:
Czy gmina winna była samodzielnie zaplanować dotację przedszkolną w projekcie budżetu na rok 2014 i w uchwalonym budżecie na rok 2014.
Stanowisko takie, gdyby miało powstać - przyjęłoby następującą możliwą postać prawną:
1) odpowiedzi RIO na zapytanie gminy - udzielonej w trybie art. 13 pkt 11 ustawy o rio;
2) treści opinii o projekcie uchwały budżetowej na rok 2014
4) orzeczenia - rozstrzygnięcia nadzorczego - odnośnie uchwały budżetowej na rok 2014.
Jeśliby określona RIO w 2014 r. żądała od gminy zaplanowania dotacji przedszkolnej w budżecie gminy na rok 2014 - to taki pogląd musiałby mieć postać stanowiska z pkt 1 lub rozstrzygnięcia nadzorczego z pkt 4 j.w.
...................................
Podstawą odmiennego poglądu - niż MEN (i być może MinFin) - jest założenie, że:
skoro w przypadku dotychczas otrzymywanych przez gminę dotacji celowych do zadań własnych, do tej pory gmina uzyskiwała akt dysponenta budżetu państwa o konstytutywnym "przyznaniu dotacji",
zatem również w przypadku dotacji przedszkolnej, tego rodzaju akt prawny musi zostać wydany przez dysponent budżetu państwa.
Bez takiego aktu ww. gminy powstrzymują się z zaplanowaniem dotacji przedszkolnej w dochodach budżetu gminy na rok 2014.
........................................................................................................
Przeciwnicy ww. poglądu (czego nie zawsze są świadomi) bazują w rzeczywistości na założeniu, że należy odróżnić "przyznanie dotacji" od "przekazania dotacji" (po jej przyznaniu).
W tym ujęciu, dotacja przedszkolna jest już przyznana gminie z mocy ustawy o systemie oświaty i noweli do tej ustawy z 13.06.2013 r. Przepisy dwóch ww. ustaw umożliwiają proste i samodzielne określenie przez każdą gminę należnej kwoty dotacji rocznej.
Przepis rozporządzenia MEN z 13.08.2013 r., w którym mowa, że wojewoda udziela dotacji, nie jest tutaj rozumiany, że wojewoda przyznaje dotacje, ale tylko, że ją "przekazuje" - czyli wypłaca w określonej prawem kwocie i w określonych terminach.
...................................................................................
Pogląd MEN, iż gminy powinny były samodzielnie zaplanować dotację przedszkolną w projekcie budżetu i w uchwalonym budżecie na rok 2014 - w sposób nieuprawniony poparto zasadą równowagi dochodów i wydatków bieżących z art. 242 ustawy o finansach publicznych. Gdyby uznawać, że gmina powinna była planować dochody z ww. dotacji - to nie mamy wówczas do czynienia (jak to zapisało MEN) z naruszeniem zasady z art. 242 UFP. Jest to zasada nakazująca zachować względną równowagę między poziomem wydatków bieżących i poziomem dochodów bieżących.
Jeśliby gminom zarzucać, że naruszają prawo, to bardziej właściwe wówczas byłoby zarzucenie naruszenia zasady zupełności (kompletności) budżetu rocznego z art. 211 i art. 212 ust. 1 pkt 1 UFP.
Gdyby więc uznawać, że gmina powinna była samodzielnie zaplanować dochody z dotacji przedszkolnej, czyli bez informacji o nich ze strony MEN lub wojewody - to do zakwestionowania byłyby wówczas uchwały budżetowe tych gmin, w jakich do tej pory nie zaplanowano dochodów z dotacji - wynikających wprost z art. 14d ustawy o systemie oświaty i art. 11 ust. 1 pkt 2 noweli z 13.06.2013 r. do ustawy o systemie oświaty (kwota: 1.242 zł na rok 2014 na ucznia).
.............................................
W oryginalnym piśmie MEN, niedostatecznie opisywanym na serwerze PAP, nigdzie nie było powiedziane, jakoby niezaplanowanie dotacji stanowić miało naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Moim zdaniem tego rodzaju "zaniechanie", (gdyby było wyrazem niewypełnienia obowiązku) nie jest sankcjonowane przepisami art. 5-18c ustawy z dnia 17.12.2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
.....................................
Reasumując, ocena legalności tego, że niektóre gminy nie zaplanowały do tej pory dochodów budżetu z dotacji przedszkolnej, uzależniona jest od tego, jak będziemy rozumieli zapis ustawy o systemie oświaty i rozporządzenia MEN, w którym mowa, że wojewoda udziela dotacji:
Czy przepis należy rozumieć, że wojewoda przyznaje => informuje o przyznaniu => i wypłaca co miesiąc
Czy rozumieć przepis w ten sposób, że dotację obliczoną wg. ustawy wojewoda - udziela czyli: wypłaca gminie w terminach ustawowych.
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa) Idź do strony 1, 2, 3Następny
Strona 1 z 3
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach