Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 161992828
RIO :: Zobacz temat - Coś się dzieje wokół RIO...
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
Zgodnie z art. 8 EKSL, jak również w związku z zasadą samodzielności samorządu terytorialnego, kontrola administracyjna powinna być sprawowana wyłącznie na podstawie kryteriów legalności (zgodność z prawem), z dopuszczeniem kontroli celowości w przypadku zadań delegowanych samorządom (tj. zadań zleconych). W polskich warunkach ustrojowych samorządy lokalne „nie podlegają” organom administracji państwowej wyższych poziomów (samorządowym i rządowym). Dlatego przepis art. 171 ust. 1 Konstytucji zawęża nadzór nad JST wyłącznie do stosowania kryterium legalności (w domyśle: zgodności z ustawami, w tym z Konstytucją oraz z innymi aktami powszechnie obowiązującymi, w tym z prawem miejscowym nadzorowanego samorządu). Przepis art. 171 wymienia również zamknięty katalog organów nadzoru: Prezesa RM, wojewodę, Regionalną Izbę Obrachunkową; przy czym Sejm, na wniosek Prezesa RM, może rozwiązać organ stanowiący JST.
Samodzielność JST, zgodnie z art. 165 ust. 2 Konstytucji, podlega ochronie sądowej. Jeśli samorząd nie zgadza się z interpretacją prawa zastosowaną przez organ nadzoru, to może zaskarżyć akt organu nadzoru do sądu administracyjnego. Ze względu na przepisy ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, sądowej weryfikacji legalności poddane są tylko te akty organów nadzoru, które mają za przedmiot stwierdzenie nieważności aktu lub wydanie aktu zastępczego za JST (np. przyjęcie przez RIO budżetu zastępczego za JST, przyjęcie przez wojewodę zastępczego planu miejscowego gminy lub orzeczenie o stwierdzeniu wygaśnięcia mandatu radnego).
Natomiast do sądu administracyjnego JST nie może zaskarżyć takich orzeczeń RIO lub wojewody, w których wskazano, że akt JST narusza prawo w sposób nieistotny. Powstała ostatnio linia orzecznicza wyklucza weryfikowanie poprawności takich aktów przez niezawisły sąd administracyjny.
Oprócz aktów organów nadzoru sensu stricto, działalność JST jest także poddana ocenom prawnym ze strony organów kontroli. Kontrole te w protokołach i wnioskach pokontrolnych wyrażają interpretacje prawa i oparte na nich zalecenia, z jakimi niekoniecznie musi się zgadzać JST (np. gdy interpretacja organu kontroli odbiega od linii orzecznictwa sądów administracyjnych).
Ale samorządy nie mogą zwrócić się do sądu o sprawdzenie poprawności interpretacji prawa wyrażonych w aktach organów kontroli: np. NIK, RIO, UKS, ZUS. Choć tego rodzaju „akty kontroli” z formalnego punktu widzenia nie nakładają na JST obowiązków ani nie ograniczają uprawnień, jednak ich konsekwencją jest upowszechnienie osądu, że JST naruszyła prawo. A to może być powodem uruchomienia sankcji politycznych (np. odwołanie zarządu powiatu), konsekwencji służbowych (np. negatywna ocena kwalifikacyjna pracownika samorządowego) lub innych systemów odpowiedzialności (np. odpowiedzialność karno-skarbowa lub odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych).
Może być także powodem negatywnej oceny kandydata na Wójta lub Prezydenta przez wyborców, że łamie prawo...
Nieścisłości prawa dotyczącego organizacji i funkcjonowania samorządów są powodem znacznej rozbieżności w jego wykładni ze strony organów nadzoru (odpowiednio: wojewodów lub regionalnych izb obrachunkowych). Określone rozwiązanie prawne przyjęte przez JST, które w jednym województwie jest „standardem” (np. możliwość udzielania z budżetu gminy stypendium dla sportowca nie będącego mieszkańcem tej gminy), w innym województwie jest naruszeniem prawa, a to skutkuje unieważnieniem uchwały JST (np. w województwie śląskim i lubelskim). Rozbieżności interpretacyjne potęguje niedostateczne rozgraniczenie w przepisach rozdziału właściwości pomiędzy nadzorem wojewody i RIO. W jednym województwie ośrodkiem orzekającym o zgodności z prawem uchwał danego rodzaju jest RIO, podczas gdy w innym – wojewoda.
Orzeczenie organu nadzoru (wojewody lub RIO) o stwierdzeniu nieważności aktu JST podlega możliwości zaskarżenia do WSA. Jednak poza rozstrzygnięciami o nieważności uchwały budżetowej, przepisy nie przewidują szczególnych preferencji w postaci szybkiej ścieżki w WSA w przypadku rozpatrywania skargi JST na rozstrzygnięcie nadzorcze. Odległe terminy rozpraw przed WSA zniechęcają JST do korzystania z instytucji sądowej ochrony samodzielności.
Artykuł 171 Konstytucji wskazuje, że wojewoda jest organem nadzoru ogólnego, a RIO organem nadzoru w sprawach finansowych. Coraz częściej mówi się jednak o konieczności zwiększenia specjalizacji organów nadzoru. Postulat ten jest zgłaszany przede wszystkim w związku z trudnościami wojewodów z dochowaniem 30-dniowego terminu do przebadania legalności aktów planowania JST (między innymi badanie legalności planu miejscowego, studium gminnego, strategii rozwoju województwa). Wskazuje się również na potrzebę rozbudowy systemu nadzoru o dodatkowe organy, które być może „lepiej” niż wojewoda orientowałyby się w przepisach szczegółowych, na których opierać się powinna uchwała organu JST.
Mając na względzie normę z art. 171 ust. 2 Konstytucji i tam – w sposób zamknięty – określony krąg organów nadzoru, postulowana „specjalizacja nadzoru” musiałaby dokonać się z zachowaniem właściwości wojewody i właściwości RIO, a więc w drodze rozbudowania organizacji wewnętrznej tych organów nadzoru.
....a więc nic się nie dzieje, bo Konstytucja nie jest zmieniana, ani Rz.Polska nie wypowiada umowy międzynarodowej p/n Karta Samorządu Lokalnego.
Już na ten temat dyskutowaliśmy,a chodziło o projekt Konstytucji RP w którym nie byłozapisów ani o wiodącej roli PZPR....ani o nadzorze RIO nad sprawami finansowymi JST
Tu i ówdzie słyszałem o zamiarach połączenia RIOz NIK...bo przecież oszczędzać trzeba ...patrz ustawa o poprawie świadczenia usług w JST,ustawa ocentrach usług u wojewody,ustawa o izbach skarbowych, likwidacja sądów, WOG....
... więc jak się Pan preorintujesz i przetwarzasz politycznie
... i nie wiem z KIM teraz jako niezależny ekspert współpracujesz ..może z Palikotem...
... to miej szacunek do Konstytucji i innego prawa - nadal, póki co obowiązującego.
Jest tam ponoć zapisane iż źródłami prawa są ratyfikowane umowy międzynarodowe. Traktat akcesyjny jest taką umową w wynika z niego iż dyrektywy sąskierowane dopaństw członkowskich i określają cel jaki należy osiągnąć w wyznaczonym terminie>
Czy znasz termin wdrożenia DYREKTYWY WS.RAM BUDZETOWYCH?
Czy wiesz, że w całej Unii wprowadza się zasadę, że kontrole mają być realizowane przez instytucje publiczne takie jak Trybunał Obrachunkowy lub prywatne podmioty takie jak biegli rewidenci?
Czy RIO spełnia definicję Trybunału Obrachunkowego?...jeśli takto nie ma sprawy...ale jeśli nie to NIK przejmie wasze obowiązki lub połączą RIO z NIK...ale to już czysta spekulacja
...skoro mowa o Konstytucji.Czy RIO spełnia definicję Trybunału Obrachunkowego?...jeśli takto nie ma sprawy...ale jeśli nie to NIK przejmie wasze obowiązki lub połączą RIO z NIK...ale to już czysta spekulacja
TW
Jesteś Gościu TW dowodem na to, że nie są ci wiadome orzeczenia polskiego TK, jak wyrok dot. dosłownie tego, czy pracownicy SKO są "służą cywilną". (*Warto przeczytać na temat RIO, bo innego sądowego poglądu - poza Twoim nie ma).
Tymczasem NIK, jakby go nie widzieć, z jego "doraźnym kolegium" nie jest i nigdy nie był nomen omen Trybunałem Obrachunkowym.
Ponadto poczytaj sobie Gościu na temat prawa UE, na ile przepisy UE są "twarde", a na ile "miękkie" (postulatywne) dla prawodawstwa państw członkowskich UE - jak np. standardy rachunkowości publicznej ESA'95
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa) Idź do strony Poprzedni1, 2, 3
Strona 3 z 3
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach