Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 148793825
RIO :: Zobacz temat - Jak macie zorganizowaną kontrolę 5%?
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
Wysłany: Pią Lut 20, 2009 9:59 am Temat postu: Jak macie zorganizowaną kontrolę 5%?
Przymierzam się do jakiegoś sensownego zorganizowania kontroli 5% wydatków w jednostkach. Do tej pory temat traktowany był po macoszemu. Chciałabym podpytać, jak macie to u siebie zorganizowane? Czy robi to pracownik urzędu, czy jakaś osoba obca na umowę zlecenie np., a może zleciliście to jakiejś firmie? U mnie nie bardzo wchodzi w grę pracownik urzędu, bo po prostu fizycznie nie damy rady, zresztą jak skontrolować jednostke urząd gminy (samych siebie)? Najlepiej pasowałby mi ktoś z zewnątrz, bo wydaje mi się, że taka osoba jest bardziej obiektywna i szybciej znajdzie błędy, które popełniamy. Ma ktoś moze u siebie takie rozwiązanie? Jak kształtują się stawki wynagrodzeń za takie usługi? Dodam, że jesteśmy małą gminą, pod urząd podlega gops, biblioteka i 9 szkół, czyli łacznie z urzędem 12 jednostek do skontrolowania. Łączny budżet tez niewysoki, bo w granicach 12 mln.
Podzielcie się swoimi doświadczeniami
Pozdrawiam
Ewelina
Nie ma obowiązku przeprowadzania kontroli urzędu, albowiem nie jest on jednostką organizacyjną - jest jedynie powołany do obsługi jednostki samorządu terytorialnego.
Nie ma obowiązku przeprowadzania kontroli urzędu, albowiem nie jest on jednostką organizacyjną - jest jedynie powołany do obsługi jednostki samorządu terytorialnego.
Nie ma obowiązku, ale można? Bo myślę o wzięciu jakiejś osoby zewnętrznej (audytora np.), żeby skontrolował wszystko, bo czy urząd tak dobrze wszystko robi, to nie jestem przekonana, a może ktoś bezstronny wytknął by mi błędy i mogłabym je poprawic...
Ewelina
Poza tym istnieje samokontrola (pracowników) oraz obowiązek kontroli w zakresie gospodarki finansowej powierzona przez kierownika jst pracownikom urzędu. Wynagrodzenie zapłacone komuś z zewnątrz za przeprowadzenie czynności kontrolnych w urzędzie może być uznane za wydatek niecelowy i nieoszczędny (art. 35 ust. 3 pkt 1 uofp)
I jeszcze jedno: audyt to nie kontrola ... i nie każdy audytor potrafi profesjonalnie przeprowadzić czynności kontrolne - oczywiście z całym szacunkiem dla audytorów
Nie ma obowiązku, ale można? Bo myślę o wzięciu jakiejś osoby zewnętrznej (audytora np.), żeby skontrolował wszystko, bo czy urząd tak dobrze wszystko robi, to nie jestem przekonana, a może ktoś bezstronny wytknął by mi błędy i mogłabym je poprawic...
Ewelina
Przecież Urząd Miasta czy Gminy funkcjonuje jako jednostka budżetowa, więc dlaczego niby ma nie podlegać kontroli 5% wydatków.
Art. 187 ust. 3 ustawy o finansach publicznych jasno mówi: Kontrola, o której mowa w ust. 2, obejmuje w każdym roku co najmniej 5% wydatków
podległych jednostek organizacyjnych.
Skoro Burmistrz/Wójt/Prezydenta Miasta jest Kierownikiem Urzędu Miasta, to kontrolą 5% należy też objąć Urząd.
Zgadzam się, że w tym przypadku jest pewna sprzeczność, bo teoretycznie Burmistrz będzie pisał zalecenia pokontrolne sam do siebie, ale można to rozwiązać wstawiając jako adresatów zaleceń Skarbnika czy Sekretarza Miasta.
Kontrole RIO muszą być przeprowadzane co najmniej raz na cztery lata, a kontrola 5% musi być wykonywana co roku (zgodnie z w/w art.).
Poza tym chyba nikt nie będzie mógł zarzucić (RIO, NIK), że nie była przeprowadzana kontrola 5% w Urzędzie.
Poza tym jeśli ta kontrola będzie prowadzona w Urzedzi
I jeszcze jedno: audyt to nie kontrola ... i nie każdy audytor potrafi profesjonalnie przeprowadzić czynności kontrolne - oczywiście z całym szacunkiem dla audytorów
Nie jestem audytorem, ale kontrolerem - jednak moim zdaniem wymagania jakie musi spełnić audytor (żeby w ogóle nim być) są o "niebo" wyższe niż dla kontrolera. Teoretycznie kontrolę może prowadzić osoba zatrudniona np. na stanowisku podinspektora lub specjalisty i wcale nie musi mieć wtedy nawet wykształcenia wyższego.
Uważam, że każdy audytor będzie potrafił profesjonalnie przeprowadzić czynności kontrolne, czego niestety nie umie zrobić każdy kontroler.
Np. w internecie znalazłem protokół kontroli kontrolera (zatrudnionego na stanowisku głównego specjalisty), który "obsmarował" instytucję kultury za to, że nie stosuje zasad rachunkowości dla jednostek budżetowych (sic!).
Nasze (pomorskie RIO) dopiero w 2008 r doszło do tego że urzędy gmin należy też sporawdzać.
ALe czy pracownik podległy Burmistrzowi może prawdziwie wykazać na papierze błędy? Tak naprawdę to tak jakby podcianł gałąź na której siedzi.
[quote="Anonymous"]Nasze (pomorskie RIO) dopiero w 2008 r doszło do tego że urzędy gmin należy też sporawdzać.
ALe czy pracownik podległy Burmistrzowi może prawdziwie wykazać na papierze błędy? Tak naprawdę to tak jakby podcianł gałąź na której siedzi.
OK zgoda, że kontrolerzy wewnętrzni są w niezręcznej sytuacji kontrolując Urząd, w którym przecież pracują i w konsekwencji Burmistrza czyli swojego szefa, ale nawet jak się nie wpisuje do protokołu z kontroli wielu rzeczy, które są czynione niezgodnie z prawem - to przez sam fakt zwrócenia na takie rzeczy uwagi jest szansa, że od czasu kontroli będzie poprawa.
Poza tym to w interesie Burmistrza jest to, aby kontrola wewnętrzna była robiona jak najlepiej, nawet jak jej wyniki nie są "upubliczniane", bo "prostuje" się wiele spraw, które wcześniej kulały i w razie kontroli zewnętrznych można wypaść dobrze czy bardzo dobrze.
czy 5 % kontrola jest obowiązkowa w instytucji kontroli
Jasne, że tak. Vide art. 4 ust. 1 pkt 8 i ust. 2 pkt 2 w zw. z art. 187 ustawy o finansach publicznych. Z nich wynika, że:
- państwowe i samorządowe instytucje kultury są zaliczane do sektora finansów publicznych,
- dla państwowych IK organem założycielskim lub nadzorującym są odpowiednie "organy państwowe", a dla samorządowych IK organem założycielskim lub nadzorującym jest jednostka samorządu terytorialnego.
Skora JST jest organem założycielskim lub nadzorującym samorządowe IK, to zgodnie z art. 187 ust. 2: "Przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego kontroluje przestrzeganie, przez podległe i nadzorowane przez siebie jednostki sektora finansów publicznych, realizacji procedur w zakresie celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków."
Wysłany: Pon Cze 01, 2009 3:20 pm Temat postu: Księgowy
Czy jako instytucja kultury podlegam kontroli 5% moich wydatków ogółem, czy też 5% dotacji udzielonej przez Urząd będący organizatorem. Wydaje mi się, że kontroli powinna podlegać dotacja będąca wydatkiem Urzędu jako jednostki budżetowj i do takiej wysokości powinniśmy być kontrolowani.
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa) Idź do strony 1, 2Następny
Strona 1 z 2
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach