Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 191962152
RIO :: Zobacz temat - układ wykonawczy? pilne!
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
Wysłany: Pon Gru 28, 2009 2:42 pm Temat postu: układ wykonawczy? pilne!
Jakim dokumentem dokonujemy podziału na działy , rozdziały i paragrafy uchwalony budżet powiatu na 2010 rok wg nowej ustawy o finansach publicznych, brak jest układu wykonawczego. Jeżeli przygotuję projet uchwały dokonującej podziału to na który paragraf uofp się powołać w podstawie prawnej?
/.../Pomimo rezygnacji z konieczności opracowania układu wykonawczego budżetu JST przewidziana w ustawie informacja o kwotach dochodów i wydatków budżetu przypadających do wykonania jednostkom budżetowym musi mieć swoje źródło. Najpierw należy ją ustalić, a dopiero potem przekazywać. Szczegółowość dochodów i wydatków uchwalonego budżetu określa art. 235 i 236 nFinansePublU. Dochody uchwalane są w specyfikacji dział i źródło z wyodrębnieniem dochodów bieżących i majątkowych. Wydatki zaplanowane są w układzie działów i rozdziałów oraz grup wydatków bieżących i grup wydatków majątkowych. Wprawdzie przepisy art. 235 ust. 4 i art. 236 ust. 5 nFinansePublU dopuszczają, aby organ stanowiący JST ustalił większą, od powyższej, szczegółowość planu dochodów i planu wydatków. Mimo to nie należy oczekiwać, żeby bezpośrednio ustaleniami samego budżetu jego dochody i wydatki organ stanowiący JST przyporządkowywał do konkretnych jednostek budżetowych.
W konsekwencji powyższego, nadal po stronie organu wykonawczego JST będzie pozostawać decyzja o dalszym uszczegóławianiu uchwalonego budżetu. Jeśli nie o uszczegółowieniu przedmiotowym (bo budżet może być uchwalony do paragrafu), to co najmniej o uszczegółowieniu podmiotowym budżetu, czyli o ustaleniu jego wykonawców.
Oznacza to, że pomiędzy budżetem a planami finansowymi jednostek budżetowych dalej będzie mógł funkcjonować plan pośredni, który dotychczas określano mianem układu wykonawczego budżetu. Dopiero po przyjęciu takiego planu przez organ wykonawczy możliwym będzie przekazanie wynikających z niego ustaleń o dochodach i wydatkach budżetu do jednostek budżetowych danego samorządu.
Należy oczekiwać, że podobnie jak dotychczas będą przebiegały zmiany budżetu. Każdej z nich będzie towarzyszyło odpowiednie uszczegółowienie poprzez zmianę ustaleń ww. planu pośredniego. Po takim uszczegółowieniu będzie możliwym przekazanie informacji celem zmian w planach odpowiednich jednostek budżetowych.
4. Podstawa prawna przyjmowania układu wykonawczego od 1.1.2010 r.
Umocowanie dla przyjmowania układu wykonawczego budżetu JST wypływa obecnie z ogólnej normy kompetencyjnej umożliwiającej organowi wykonawczemu JST wydawanie wiążących dyspozycji w stosunku do jednostek mu podległym. Na takich samych zasadach funkcjonował układ wykonawczy budżetu gminy przed dniem 5.1.1995 r. zanim nowelą do ustawy – Prawo budżetowy zobowiązano gminy do jego opracowywania. Podobnie wyprowadzana jest w samorządach podstawa prawna do posługiwania się tzw. „budżetem zadaniowym”, czyli planem funkcjonującym równolegle do budżetu JST.
Na podstawę prawną fakultatywnie opracowywanego układu wykonawczego składają się więc przepisy art. 247 ust. 1 i art. 249 ust. 1 pkt 1 nFinansePublU. Przewidują one wyłączną kompetencję organu wykonawczego JST w zakresie realizacji budżetu i zarazem obowiązek przekazania jednostkom podległym informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków przyjętych w budżecie. Powyższe przepisy uzupełniają odpowiednie normy ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym, czy ustawy o samorządzie województwa, w których zobowiązano organ wykonawczy do realizacji uchwał organu stanowiącego JST oraz powierzono mu funkcję organu wykonującego budżet.
3. Podsumowanie
Niezamieszczenie w nowej ustawie o finansach publicznych przepisów zobowiązujących do opracowania układu wykonawczego budżetu miało powody we wskazanej na wstępie praktyce niektórych samorządów naszego kraju. W samorządach tych po opracowaniu układu wykonawczego rezygnowano z potrzeby jego aktualizacji, uzasadniając to błędnym założeniem, że budżet JST powstaje ostatecznie za sprawą jego układu wykonawczego.
Mając jednak na względzie praktyczne funkcje powyższego planu pośredniego zasadnym jest zachowanie tego rodzaju instrumentu w każdym samorządzie. Jego zmiana powinna się dokonywać po każdej zmianie budżetu, a zarazem musi obejmować określenie jednostek budżetowych, których planów taka zmiana dotyczy.
...akurat (założę się że znów mamy doczynienia z twórczością bajkopisarską sami wiecie kogo )
NIE MA UKŁADU WYKONAWCZEGO i tyle...i chyba chodziło o rozszerzenie możliwości organu wykonującego budżet, gdyż w uzasadnieniu do nowej uofp można przeczytać:
"Rozszerzono zakres uprawnień zarządu jednostki samorządu terytorialnego do wykonywania budżetu (możliwość wprowadzania zmian w ramach działu, jednak wyłącznie w zakresie wydatków bieżących)."
NIE MA BUDŻETU ZADANIOWEGO ANI INNYCH FORM ZESTAWIANIA DANYCH...a w uzasadnieniu nowej ustawy można przeczytać:
"W sposób jednoznaczny określono elementy uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego. Wprowadzone zmiany służyć mają ujednoliceniu przygotowywania uchwał budżetowych przez wszystkie jednostki samorządu terytorialnego, co w konsekwencji doprowadzi do zwiększenia przejrzystości gospodarki finansowej tychże jednostek(...)"
Myślę, że nie ma co płakać po układzie wykonawczym. I tak nieformalny kwit podziału środków o kształcie dotychczasowego układu trzeba będzie sporządzać, żeby nie zrobić bałaganu przy podziale środków między jednostki budżetowe. Formalnym uszczegółowieniem będą informacje przekazywane kierownikom jednostek budżetowych w celu opracowania przez nich planów finansowych. Dane z planów jendostek trafią do jendostkowej sprawozdawczości i będzie pełna szczegółowość planu w sprawozdawczości.
Zauważcie, że do tej pory nie było czegoś takiego jak projekt układu wykonawczego, a jakoś na etapie projektu budżetu dało się podzielić środki do paragrafu i przekazać informacje kieronwikom jendostek budżetowych.
Czy dla RIO przekazana uchwała budżetowa zawierająca min. dochody i wydatki w podziale na grupy będzie wystarczającym dokumentem? Uchwała ta nie zawiera podziału na działy, rozdziały i paragrafy, wydaje się to dziwne, że nie sporządzamy żadnej uchwały w sprawie ustalenia planu?
Dla Tych, którzy stosunkowo późno włączyli się do niniejszej dyskusji - nie zaszkodzi nieco HISTORII.
Układ wykonawczy budżetu był instrumentem umożliwiającym przeniesienie ustaleń budżetu państwa lub budżetu samorządu terytorialnego do planów finansowych (odpowiednio) państwowych jednostek budżetowych lub samorządowych jednostek budżetowych.
Obowiązek opracowania układu wykonawczego budżetu JST powstał z dniem 5.1.1995 r. i odnosił się do budżetów gmin. (Wcześniej dotyczył tylko budżetu państwa, mimo to samorządy dużych miast stosowały układ wykonawczy).
Na skutek nowelizacji ustawy z 5.1.1991 r. - Prawo budżetowe (Dz.U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344; z późn. zm.) przepisem art. 37a.\ rada każdej gminy została zobowiązana do ustalenia szczegółowość układu wykonawczego budżetu, a zarząd gminy do jego opracowania i przekazania jednostkom organizacyjnym informacji w szczegółowości określonej przez radę gminy.
Przepisem art. 127 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z 26.11.1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 155, poz. 1014; z późn. zm.) zarządy wszystkich jednostek samorządu terytorialnego (gmin oraz nowopowołanych powiatów i województw) zobowiązano od opracowywania układu wykonawczego budżetu w szczegółowości dział-rozdział-paragraf (dochodów i wydatków) i przekazania do 21 dni, od uchwalenia budżetu, informacji jednostkom podległym o ostatecznych kwotach ich dochodów i wydatków.
W zakresie układu wykonawczego budżetu, tożsame brzmienie, jak powyższe przepisy, przyjęły regulacje z art. 186 ust. 1 ustawy z 30.6.2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; z późn. zm. – dalej: sFinansePublU).
Działająca od dnia 1.1.2010 r. nowa ustawa z 27.8.2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 150, poz. 1240 – dalej: nFinansePublU) nie przewiduje obowiązku opracowania układu wykonawczego ani dla resortowych części budżetu państwa, ani w zakresie budżetów samorządów.
Ustawa - jak to komentowała w Sejmie Pani Min. Suchocka-Rogucka - projektodawca (Rząd) proponuje zrezygnować z koniczności opracowywania układów wykonawczych w zakresie budżetów JST.
Powstaje w związku z tym problem zapewnienia spójności planów finansowych jednostek budżetowych z budżetem samorządu, tak po jego opracowaniu, jak i w trakcie jego śródrocznych zmian.
Twierdzenie, jakoby plany finansowe jednostek budżetowych (te na dole) miały się rodzić same jest wielkim nieporozumieniem.
O ile projekt budżetu rodzi się niejako "oddolnie" (tj. z projektów ww. planów - po czym są one uściślane do jego ostatecznej wersji - jako projektu), o tyle właściwe roczne plany jednostek budżetowych rodzą się "odgórnie", czyli po uchwaleniu budżetu JST.
To samo (jako spływ informacji z góry na dół) dzieje się po każdej zmianie budżetu, która musi zostać uszczegółowiona "przedmiotowo" (adekwatnie do szczegółowości planów jednostek budżetowych) i "podmiotowo" - tj. do czyjego planu taka zmiana trafi.
Aby przekazać informacje do planu jednostki budżetowej o dochodach i wydatkach budżetu - należy ją wpierw USTALIĆ.
O ile czynność typu "przekazanie" jest czynnością materialno-techniczną, o tyle czynność typu "ustalenie treści informacji" jest jakąś decyzją (aktem) wójta (burmistrza/prezydneta) lub aktem zarządu powiatu (wójewództwa).
Na tyle na ile wójt może osobiście informować kierowników jednostek budżetowych o części planu dochodów i wydatków budżetu przez nich wykonywanej, jednak nie sposób upatrywać analogicznych czynności ze strony kolegialnego zarządu powiatu.
Stąd problem braku "planu pośredniego" między budżetem i planami jednostkowymi jest dotkliwy nie tylko w przypadku przekazywania informacji o uchwalonym budżecie, ale i również w zakresie informacji o zmianach tego budżetu.
Krytyka - krytyką, ale na KRYTYKANCTWO, to za wiele.
Jeśli więc jesteś taki hop do przodu - gościu TW - z nową ustawą i praktyką
- to może ujawnisz wszyskim "swój patent" - nie tyle co na "przekazanie informacji" (bo od tego jest znany ci telefon, fax, lub e-mail, czy slowo mówione), ile
- na ustalenie TREŚCI INFORMACJI
1) co jest jej przedmiotem
2) jaka jest jej szczegółowość
3) co robić w ww. kwestiach, jeśli w trakcie roku Rada zmieniła uchwałę budżetową w części dochodów lub wydatków - CO WÓWCZAS Z WCZEŚNIEJSZĄ INFORMACJĄ
(* Zmieniać stara informację - czy przekazywać nową - jak ustaloną).
Miasto St.Warszawa, czy każde inne duże miasto metropolitarne, podbnie jak samorządy wójewództw - mają w duckę podległych jednostek budżetowych.
Chyba wiesz, że ustalenia o wydatkach budżetu z rozdziału szkoły podstawowe - nie dzielą limitów wydatków na szkoły podstawowe.
Jak więc uszczegóławiąć limity budżetu do planów szkół (które wg. obecnego i przyszłego rozporządzenia MF - mają być do paragrafu wydatków).
Kto i jak ma uszczegóławiać budżet i dzielić na szkoły
- TP S.A.
- operator internetowy
- czy może same szkoły będą "dzielić się budżetem"
Jeśli więc jesteś taki hop do przodu - gościu TW - z nową ustawą i praktyką - to może ujawnisz wszyskim "swój patent" ....
Jeśłi nie - to dowód że zabierasz GŁOS i Czas - w temacie, w którym wykazujesz totalną indolencję
...akurat (założę się że znów mamy doczynienia z twórczością bajkopisarską sami wiecie kogo )
NIE MA UKŁADU WYKONAWCZEGO i tyle...i chyba chodziło o rozszerzenie możliwości organu wykonującego budżet, gdyż w uzasadnieniu do nowej uofp można przeczytać:
"Rozszerzono zakres uprawnień zarządu jednostki samorządu terytorialnego do wykonywania budżetu (możliwość wprowadzania zmian w ramach działu, jednak wyłącznie w zakresie wydatków bieżących)."
TW
...ORGAN WYKONAWCZE DOSTAŁY CIUT WIĘCEJ "WOLNEJ REKI"....I TYLE....NAWET W WARSZAWIE....I W KRAKOWIE TEŻ...I U WAS CHYBA TEŻ
Matko Boska... Jeżeli chodzi o zmiany w budżecie, to poczekajmy z płaczem. Jeszcze jest czas na wydanie rozporządzenia na podstawie art. 17 nowej u.f.p.
Poza tym - odnosząc się do płaczących - gdzie macie obecnie przepisy o zmianach układu wykonawczego.
Poza tym, cieszyć się należy, że wreszcie znikną z praktyki tego rodzaju dyrdymały niektórych kolegiów RIO, jak problemy czy wójt zmienia budżet czy układ wykonawczy, ponieważ przenosi środki między paragrafami
Podsumowując - ten sam organ wykonawczy, który miał ustalać układ wykonawczy, jest również kompetentny do podziału środków (zadecydowania o ich wysokości, a nie tylko przekazania informacji) między jednostki budżetowe. I co się komu stanie, że tego układu nie będzie?
O tym, że układ wykonawczy budżetu jest niepotrzebny..... może pisać tylko ten, kto nie miał do czynienia z wykonywaniem budżetu w........ praktyce. Pozdrawiam Noworocznie..... Mariab.
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa) Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5Następny
Strona 1 z 5
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach