Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 544 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 191962152
 

RIO :: Zobacz temat - układ wykonawczy? pilne!
Witamy na stronach forum dyskusyjnego
prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe.


Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych.

Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.
Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  ProfilProfil   
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości
RIO Forum News

układ wykonawczy? pilne!
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RIO Strona Główna -> Problemy ogólne finansów publicznych
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość






PostWysłany: Pon Gru 28, 2009 2:42 pm    Temat postu: układ wykonawczy? pilne! Odpowiedz z cytatem

Jakim dokumentem dokonujemy podziału na działy , rozdziały i paragrafy uchwalony budżet powiatu na 2010 rok wg nowej ustawy o finansach publicznych, brak jest układu wykonawczego. Jeżeli przygotuję projet uchwały dokonującej podziału to na który paragraf uofp się powołać w podstawie prawnej?
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pon Gru 28, 2009 4:16 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

/.../Pomimo rezygnacji z konieczności opracowania układu wykonawczego budżetu JST przewidziana w ustawie informacja o kwotach dochodów i wydatków budżetu przypadających do wykonania jednostkom budżetowym musi mieć swoje źródło. Najpierw należy ją ustalić, a dopiero potem przekazywać. Szczegółowość dochodów i wydatków uchwalonego budżetu określa art. 235 i 236 nFinansePublU. Dochody uchwalane są w specyfikacji dział i źródło z wyodrębnieniem dochodów bieżących i majątkowych. Wydatki zaplanowane są w układzie działów i rozdziałów oraz grup wydatków bieżących i grup wydatków majątkowych. Wprawdzie przepisy art. 235 ust. 4 i art. 236 ust. 5 nFinansePublU dopuszczają, aby organ stanowiący JST ustalił większą, od powyższej, szczegółowość planu dochodów i planu wydatków. Mimo to nie należy oczekiwać, żeby bezpośrednio ustaleniami samego budżetu jego dochody i wydatki organ stanowiący JST przyporządkowywał do konkretnych jednostek budżetowych.
W konsekwencji powyższego, nadal po stronie organu wykonawczego JST będzie pozostawać decyzja o dalszym uszczegóławianiu uchwalonego budżetu. Jeśli nie o uszczegółowieniu przedmiotowym (bo budżet może być uchwalony do paragrafu), to co najmniej o uszczegółowieniu podmiotowym budżetu, czyli o ustaleniu jego wykonawców.

Oznacza to, że pomiędzy budżetem a planami finansowymi jednostek budżetowych dalej będzie mógł funkcjonować plan pośredni, który dotychczas określano mianem układu wykonawczego budżetu. Dopiero po przyjęciu takiego planu przez organ wykonawczy możliwym będzie przekazanie wynikających z niego ustaleń o dochodach i wydatkach budżetu do jednostek budżetowych danego samorządu.

Należy oczekiwać, że podobnie jak dotychczas będą przebiegały zmiany budżetu. Każdej z nich będzie towarzyszyło odpowiednie uszczegółowienie poprzez zmianę ustaleń ww. planu pośredniego. Po takim uszczegółowieniu będzie możliwym przekazanie informacji celem zmian w planach odpowiednich jednostek budżetowych.

4. Podstawa prawna przyjmowania układu wykonawczego od 1.1.2010 r.

Umocowanie dla przyjmowania układu wykonawczego budżetu JST wypływa obecnie z ogólnej normy kompetencyjnej umożliwiającej organowi wykonawczemu JST wydawanie wiążących dyspozycji w stosunku do jednostek mu podległym. Na takich samych zasadach funkcjonował układ wykonawczy budżetu gminy przed dniem 5.1.1995 r. zanim nowelą do ustawy – Prawo budżetowy zobowiązano gminy do jego opracowywania. Podobnie wyprowadzana jest w samorządach podstawa prawna do posługiwania się tzw. „budżetem zadaniowym”, czyli planem funkcjonującym równolegle do budżetu JST.
Na podstawę prawną fakultatywnie opracowywanego układu wykonawczego składają się więc przepisy art. 247 ust. 1 i art. 249 ust. 1 pkt 1 nFinansePublU. Przewidują one wyłączną kompetencję organu wykonawczego JST w zakresie realizacji budżetu i zarazem obowiązek przekazania jednostkom podległym informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków przyjętych w budżecie. Powyższe przepisy uzupełniają odpowiednie normy ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym, czy ustawy o samorządzie województwa, w których zobowiązano organ wykonawczy do realizacji uchwał organu stanowiącego JST oraz powierzono mu funkcję organu wykonującego budżet.

3. Podsumowanie
Niezamieszczenie w nowej ustawie o finansach publicznych przepisów zobowiązujących do opracowania układu wykonawczego budżetu miało powody we wskazanej na wstępie praktyce niektórych samorządów naszego kraju. W samorządach tych po opracowaniu układu wykonawczego rezygnowano z potrzeby jego aktualizacji, uzasadniając to błędnym założeniem, że budżet JST powstaje ostatecznie za sprawą jego układu wykonawczego.
Mając jednak na względzie praktyczne funkcje powyższego planu pośredniego zasadnym jest zachowanie tego rodzaju instrumentu w każdym samorządzie. Jego zmiana powinna się dokonywać po każdej zmianie budżetu, a zarazem musi obejmować określenie jednostek budżetowych, których planów taka zmiana dotyczy.

icon_wink.gif
Powrót do góry
wojtania



Dołączył: 30 Lis 2002
Posty: 3136

PostWysłany: Wto Gru 29, 2009 6:06 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

...akurat (założę się że znów mamy doczynienia z twórczością bajkopisarską sami wiecie kogo icon_wink.gif )

NIE MA UKŁADU WYKONAWCZEGO i tyle...i chyba chodziło o rozszerzenie możliwości organu wykonującego budżet, gdyż w uzasadnieniu do nowej uofp można przeczytać:

"Rozszerzono zakres uprawnień zarządu jednostki samorządu terytorialnego do wykonywania budżetu (możliwość wprowadzania zmian w ramach działu, jednak wyłącznie w zakresie wydatków bieżących)."


NIE MA BUDŻETU ZADANIOWEGO ANI INNYCH FORM ZESTAWIANIA DANYCH...a w uzasadnieniu nowej ustawy można przeczytać:

"W sposób jednoznaczny określono elementy uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego. Wprowadzone zmiany służyć mają ujednoliceniu przygotowywania uchwał budżetowych przez wszystkie jednostki samorządu terytorialnego, co w konsekwencji doprowadzi do zwiększenia przejrzystości gospodarki finansowej tychże jednostek(...)"

TW icon_cool.gif
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Gość






PostWysłany: Sro Gru 30, 2009 10:34 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

czyli,np. w przypadku powiatu, zarząd wystosowuje pisemną informacją zawartą w art. 249
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Sro Gru 30, 2009 10:59 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Myślę, że nie ma co płakać po układzie wykonawczym. I tak nieformalny kwit podziału środków o kształcie dotychczasowego układu trzeba będzie sporządzać, żeby nie zrobić bałaganu przy podziale środków między jednostki budżetowe. Formalnym uszczegółowieniem będą informacje przekazywane kierownikom jednostek budżetowych w celu opracowania przez nich planów finansowych. Dane z planów jendostek trafią do jendostkowej sprawozdawczości i będzie pełna szczegółowość planu w sprawozdawczości.
Zauważcie, że do tej pory nie było czegoś takiego jak projekt układu wykonawczego, a jakoś na etapie projektu budżetu dało się podzielić środki do paragrafu i przekazać informacje kieronwikom jendostek budżetowych.
Powrót do góry
wojtania



Dołączył: 30 Lis 2002
Posty: 3136

PostWysłany: Sro Gru 30, 2009 1:07 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

...pewnie, że nie ma co płakać, gdyż obecne rozwiązania dają ciut więcej swobody organom wykonawczym.

TW icon_cool.gif
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Gość






PostWysłany: Sro Gru 30, 2009 1:27 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Czy dla RIO przekazana uchwała budżetowa zawierająca min. dochody i wydatki w podziale na grupy będzie wystarczającym dokumentem? Uchwała ta nie zawiera podziału na działy, rozdziały i paragrafy, wydaje się to dziwne, że nie sporządzamy żadnej uchwały w sprawie ustalenia planu?
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Sro Gru 30, 2009 2:32 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Czy jednostki organizacyjne tworzą układ wykonawczy i na jakiej podstawie ?
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Sro Gru 30, 2009 3:22 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dla Tych, którzy stosunkowo późno włączyli się do niniejszej dyskusji - nie zaszkodzi nieco HISTORII.

Układ wykonawczy budżetu był instrumentem umożliwiającym przeniesienie ustaleń budżetu państwa lub budżetu samorządu terytorialnego do planów finansowych (odpowiednio) państwowych jednostek budżetowych lub samorządowych jednostek budżetowych.

Obowiązek opracowania układu wykonawczego budżetu JST powstał z dniem 5.1.1995 r. i odnosił się do budżetów gmin. (Wcześniej dotyczył tylko budżetu państwa, mimo to samorządy dużych miast stosowały układ wykonawczy).

Na skutek nowelizacji ustawy z 5.1.1991 r. - Prawo budżetowe (Dz.U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344; z późn. zm.) przepisem art. 37a.\ rada każdej gminy została zobowiązana do ustalenia szczegółowość układu wykonawczego budżetu, a zarząd gminy do jego opracowania i przekazania jednostkom organizacyjnym informacji w szczegółowości określonej przez radę gminy.

Przepisem art. 127 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z 26.11.1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 155, poz. 1014; z późn. zm.) zarządy wszystkich jednostek samorządu terytorialnego (gmin oraz nowopowołanych powiatów i województw) zobowiązano od opracowywania układu wykonawczego budżetu w szczegółowości dział-rozdział-paragraf (dochodów i wydatków) i przekazania do 21 dni, od uchwalenia budżetu, informacji jednostkom podległym o ostatecznych kwotach ich dochodów i wydatków.

W zakresie układu wykonawczego budżetu, tożsame brzmienie, jak powyższe przepisy, przyjęły regulacje z art. 186 ust. 1 ustawy z 30.6.2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; z późn. zm. – dalej: sFinansePublU).

Działająca od dnia 1.1.2010 r. nowa ustawa z 27.8.2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 150, poz. 1240 – dalej: nFinansePublU) nie przewiduje obowiązku opracowania układu wykonawczego ani dla resortowych części budżetu państwa, ani w zakresie budżetów samorządów.
Ustawa - jak to komentowała w Sejmie Pani Min. Suchocka-Rogucka - projektodawca (Rząd) proponuje zrezygnować z koniczności opracowywania układów wykonawczych w zakresie budżetów JST.

Powstaje w związku z tym problem zapewnienia spójności planów finansowych jednostek budżetowych z budżetem samorządu, tak po jego opracowaniu, jak i w trakcie jego śródrocznych zmian.

Twierdzenie, jakoby plany finansowe jednostek budżetowych (te na dole) miały się rodzić same jest wielkim nieporozumieniem.
O ile projekt budżetu rodzi się niejako "oddolnie" (tj. z projektów ww. planów - po czym są one uściślane do jego ostatecznej wersji - jako projektu), o tyle właściwe roczne plany jednostek budżetowych rodzą się "odgórnie", czyli po uchwaleniu budżetu JST.
To samo (jako spływ informacji z góry na dół) dzieje się po każdej zmianie budżetu, która musi zostać uszczegółowiona "przedmiotowo" (adekwatnie do szczegółowości planów jednostek budżetowych) i "podmiotowo" - tj. do czyjego planu taka zmiana trafi.

Aby przekazać informacje do planu jednostki budżetowej o dochodach i wydatkach budżetu - należy ją wpierw USTALIĆ.
O ile czynność typu "przekazanie" jest czynnością materialno-techniczną, o tyle czynność typu "ustalenie treści informacji" jest jakąś decyzją (aktem) wójta (burmistrza/prezydneta) lub aktem zarządu powiatu (wójewództwa).

Na tyle na ile wójt może osobiście informować kierowników jednostek budżetowych o części planu dochodów i wydatków budżetu przez nich wykonywanej, jednak nie sposób upatrywać analogicznych czynności ze strony kolegialnego zarządu powiatu.

Stąd problem braku "planu pośredniego" między budżetem i planami jednostkowymi jest dotkliwy nie tylko w przypadku przekazywania informacji o uchwalonym budżecie, ale i również w zakresie informacji o zmianach tego budżetu.

Jakoś sobie trzeba radzić z tym problemem. icon_wink.gif
Powrót do góry
wojtania



Dołączył: 30 Lis 2002
Posty: 3136

PostWysłany: Sro Gru 30, 2009 6:33 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

wojtania napisał:
...akurat (założę się że znów mamy doczynienia z twórczością bajkopisarską sami wiecie kogo icon_wink.gif )

NIE MA UKŁADU WYKONAWCZEGO i tyle...
TW icon_cool.gif
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Gość






PostWysłany: Sro Gru 30, 2009 10:39 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Krytyka - krytyką, ale na KRYTYKANCTWO, to za wiele.

Jeśli więc jesteś taki hop do przodu - gościu TW - z nową ustawą i praktyką

- to może ujawnisz wszyskim "swój patent" - nie tyle co na "przekazanie informacji" (bo od tego jest znany ci telefon, fax, lub e-mail, czy slowo mówione), ile
- na ustalenie TREŚCI INFORMACJI
1) co jest jej przedmiotem
2) jaka jest jej szczegółowość

3) co robić w ww. kwestiach, jeśli w trakcie roku Rada zmieniła uchwałę budżetową w części dochodów lub wydatków - CO WÓWCZAS Z WCZEŚNIEJSZĄ INFORMACJĄ icon_question.gif
(* Zmieniać stara informację - czy przekazywać nową - jak ustaloną).

Miasto St.Warszawa, czy każde inne duże miasto metropolitarne, podbnie jak samorządy wójewództw - mają w duckę podległych jednostek budżetowych.
Chyba wiesz, że ustalenia o wydatkach budżetu z rozdziału szkoły podstawowe - nie dzielą limitów wydatków na szkoły podstawowe.

Jak więc uszczegóławiąć limity budżetu do planów szkół (które wg. obecnego i przyszłego rozporządzenia MF - mają być do paragrafu wydatków).

Kto i jak ma uszczegóławiać budżet i dzielić na szkoły
- TP S.A. icon_question.gif
- operator internetowy icon_question.gif
- czy może same szkoły będą "dzielić się budżetem" icon_question.gif

Jeśli więc jesteś taki hop do przodu - gościu TW - z nową ustawą i praktyką - to może ujawnisz wszyskim "swój patent" ....

Jeśłi nie - to dowód że zabierasz GŁOS i Czas - w temacie, w którym wykazujesz totalną indolencję icon_redface.gif
Powrót do góry
wojtania



Dołączył: 30 Lis 2002
Posty: 3136

PostWysłany: Czw Gru 31, 2009 11:38 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

... icon_lol.gif icon_lol.gif icon_lol.gif

wojtania napisał:
...akurat (założę się że znów mamy doczynienia z twórczością bajkopisarską sami wiecie kogo icon_wink.gif )

NIE MA UKŁADU WYKONAWCZEGO i tyle...i chyba chodziło o rozszerzenie możliwości organu wykonującego budżet, gdyż w uzasadnieniu do nowej uofp można przeczytać:

"Rozszerzono zakres uprawnień zarządu jednostki samorządu terytorialnego do wykonywania budżetu (możliwość wprowadzania zmian w ramach działu, jednak wyłącznie w zakresie wydatków bieżących)."


TW icon_cool.gif


...ORGAN WYKONAWCZE DOSTAŁY CIUT WIĘCEJ "WOLNEJ REKI"....I TYLE....NAWET W WARSZAWIE....I W KRAKOWIE TEŻ...I U WAS CHYBA icon_wink.gif TEŻ icon_biggrin.gif

TW icon_cool.gif
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Gość






PostWysłany: Czw Gru 31, 2009 11:57 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Matko Boska... Jeżeli chodzi o zmiany w budżecie, to poczekajmy z płaczem. Jeszcze jest czas na wydanie rozporządzenia na podstawie art. 17 nowej u.f.p.
Poza tym - odnosząc się do płaczących - gdzie macie obecnie przepisy o zmianach układu wykonawczego.
Poza tym, cieszyć się należy, że wreszcie znikną z praktyki tego rodzaju dyrdymały niektórych kolegiów RIO, jak problemy czy wójt zmienia budżet czy układ wykonawczy, ponieważ przenosi środki między paragrafami icon_lol.gif
Podsumowując - ten sam organ wykonawczy, który miał ustalać układ wykonawczy, jest również kompetentny do podziału środków (zadecydowania o ich wysokości, a nie tylko przekazania informacji) między jednostki budżetowe. I co się komu stanie, że tego układu nie będzie?
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Czw Gru 31, 2009 6:52 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Anonymous napisał:

Poza tym, cieszyć się należy, że wreszcie znikną z praktyki tego rodzaju dyrdymały niektórych kolegiów RIO,



i zniknięcia wspomnianych dyrdymałów w NOWYM ROKU WSZYSTKIM ŻYCZĘ icon_wink.gif icon_biggrin.gif icon_lol.gif

SZCZĘŚLIWEGO NOWEGO ROKU icon_exclaim.gif

TW icon_cool.gif
Powrót do góry
mariab75



Dołączył: 29 Sty 2003
Posty: 93

PostWysłany: Pią Sty 01, 2010 3:28 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

O tym, że układ wykonawczy budżetu jest niepotrzebny..... może pisać tylko ten, kto nie miał do czynienia z wykonywaniem budżetu w........ praktyce. Pozdrawiam Noworocznie..... Mariab.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RIO Strona Główna -> Problemy ogólne finansów publicznych Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5  Następny
Strona 1 z 5

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB 2.0.1 © 2001, 2002 phpBB Group


 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź