Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 159878447
RIO :: Zobacz temat - O budżecie Krakowa na rok 2010
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
...nie ma obowiązku pisania instrukcji inwentaryzacyjnej a plan kont nie jest prawem miejscowym. Nie dotyczy on przecież mienia gminy lecz polityki rachunkowości i jest podstawaprowadzenia ewidencji księgowej.Czym innym jest budżet. Jest topodstawowy akt zarządzanie częsią aktywów JST jakim sądochody i wydatki czyli aktywa pieniężne...o przychodach i rozchodach niw wsponinając.
Ty...Budżet JST, zgodnie z art, 52 FinPublU - jest aktem polityki finansowej - i tak go przynajmniej widzą niektorzy przedstawiciele dokrtyny prawa finansowego, gdyż swoimi ustaleniami, w najmniejszym stopniu, nie dotyczy mieszkańca, czy innego "członka" wspólnoty samorządowej.
Tak jak polityka rachunkowości, z zakładowym planem kont, jest POLITYKĄ, tak samo każda ustawa i akt prawa miejscowego niesie za sobą określoną POLITYKĘ.
Lepiej zejdź Gościu z polityki na ziemię i przeczytaj sobie art. 13 AktNormU - w nowym jego brzmieniu.
...czy to niby oznacza iżuchwała nie jest prawem miejscowym...NIE.
Ustawodawca wprowadza przecież jednolite zapisy odności budzetów gmi,powiatów i województ.
Inne cechy przesądzają przecież, nie licząc ustawowego zapisu dot.uznania za prawo miejscowe przepisów dot. zarządzania mieniem gminy, o uznaniu uchwał za prawo miejscowe. Chodzi tu przecież o ich abstrakcyjność i generalność...
Ustawodawca wprowadza przecież jednolite zapisy odności budzetów gmi,powiatów i województ.
Inne cechy przesądzają przecież, nie licząc ustawowego zapisu dot.uznania za prawo miejscowe przepisów dot. zarządzania mieniem gminy, o uznaniu uchwał za prawo miejscowe. Chodzi tu przecież o ich abstrakcyjność i generalność...
Gościu. Zapytaj się kol. Wojtani, co to jest:
- generalność i abstrakcyjnośc
aktu powszechnie obowiązującego (w tym prawa miejscowego)
- to Ci powie, na czym ona w doktrynie prawa polega.
Ustawodawca w szeregu przepisach ustaw nakazuje uchwalać JST różne uchwały, co nie oznacza, że każda z nich jest Prawem Miejscowym
vide np.: studium gminne, strategia rozwoju województwa, regulamin organizacyjny urzędu gminy, zakres informacji półrocznej z wykonania budżetu JST...ect.
Spytaj się kolegi Wojtani, to Ci gościu wszystko wyjaśni, również to, że:
- art. 13 pkt 2 AktNormU - nakazuje publikować w Dz.Urz.Woj. "akty prawa miejscowego"
- zaś art. 13 pkt 7 ww. ustawy - nakazuje (oddzielnie od tych pierwszych) publikować "uchwały budżetowe JST".
Skoro pkt 2 - wyklucza się z pkt 7 AktNormU - to, jak powiedział wcześniej kol. Wojtania - racjonalny ustawodawca oddziela "prawo miejscowe" od (nie będących nim) "uchwał budżetowych JST".
Jakiśtam Gość w opozycji do absurdów Gościa TW - napisał:
Ustawodawca, w odróżnieniu od TW i JChD, zna prawo, jego wykładnię i jest "racjonalny". Odrębne zamieszczenie "uchwał budżetowych" w art. 13 AktNormU (od 1.1.2010) czyli po uprzednim wyszczególnieniu aktów prawa miejscowego - jest dowodem że według racjonalnego ustawodawcy uchwały budżetowe JST nie są aktami prawa miejscowego.
Oponentom (niedowiarkom) pozstaje tylko złębiać powołane wcześniej poglądy n/t:
- cech aktów prawa miejscowego (tj. ich generalności i abstrakcyjności)
- oraz
- cech adresata i sytuacji prawnych normowanych uchwałami budżetowymi JST. (tzw. "zewnętrzność" adresata każdego aktu p.obowiązującego, w tym aktu prawa miejscowego).
Miejmy nadzieję, że jak znowu TW coś nowego wymyśli to ustawodawca mu odpisze tak samo trafnie, jak w noweli z 27.8.2009 r. do art. 13 AktNormU.
Ale nie krytykujmy, gdzyż dzięki Koledze Wojtani, coś się jeszcze dzieje w finansach publicznych po stagnacji wywołanej ostatnią reformą finansową.
Charakter generalny oznacza, iż akty normatywne kierowane są do grupy adresatów określanych przez ich cechy (czyli adresaci nie są określani indywidualnie, imiennie). Adresatami mogą być wszystkie osoby podlegające jurysdykcji państwa, a więc zarówno obywatele jak i cudzoziemcy, grupa osób określona cechami, np. przedsiębiorcy, podatnicy, itp. lub zamieszkująca określony obszar, np. mieszkańcy konkretnej gminy.
Z kolei charakter abstrakcyjny aktów normatywnych oznacza, iż zawierają one ogólne sposoby postępowania, a konkretniej reguły wielokrotnego (powtarzalnego) powinnego zachowania.
Wątpliwości budzą akty, przypominające formą akty normatywne, jednak nie formułujące norm generalnych i abstrakcyjnych, a wywołujące skutki doniosłe dla systemu prawa, np. ustawa budżetowa czy dyrektywy prawa europejskiego.
...takie wątpliwości budzi też uchwała budżetowa...
...jednakże:
ADRESATEM UCHWAŁY BUDŻETOWEJ NIE JEST WYMIENIONY Z IMIENIA I NAZWISKA JAN KOWALSKI, CZY TEŻ JOANNA NOWAK, ANI NAWET WODZU WODZOWSKI, KTÓRY ZOSTAŁ WYBRANY WÓJTEM/BURMISTRZEM/PREZYDENTEM LECZ ORGAN WYKONAWCZY JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO.
PONADTO ADRESATEM UCHWAŁY BUDŻETOWEJ SĄ TEŻ JEDNOSTKI ORGAZNIZACYJNE GMINY WYKONUJĄCE BUDŻET, GDYŻ JAK PRZECIEŻ WYNIKA NP.Z PRAWA OŚWIATOWEGO WÓJT NIE JEST KIEROWNIKIEM JEDNOSTKI – SZKOŁY, JEST NIM PRZECIEŻ DYREKTOR SZKOŁY. WÓJT TO JEDYNIE KIEROWNIK URZĘDU GMINY - CZYLI JEDNOSTKI BUDŻETOWEJ. ALE JUŻ NIE SZKÓŁ, STRAŻY ITD.
ADRESATAMI UCHWAŁY BUDŻETOWEJ SĄ ZATEM ORGANY I JEDNOSTKI ZDEFINIOWANE ICH CECHAMI, GDYŻ TO ONE WŁAŚNIE WYKONUJĄ BUDŻET GMINY....A NIE TYLKO WÓJT JAKO OSOBA- CYWIL. ORGAN WYKONAWCZY, JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE I NP.W POWIATACH ADMINISTRACJA ZESPOLONA BĘDĄ PRZECIEŻ NA PODSTAWIE BUDŻETU WYKONYWAĆ ZADANIA DANEJ JST.
ADRESATEM UCHWAŁY BUDŻETOWEJ SĄ TEŻ MIESZKAŃCY DANEJ JST, GDYŻ NA PODSTAWIE OWEJ UCHWAŁY ORGANY I JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE GMINY BĘDĄ WYKONYWAĆ ZADANIA TEJ SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ.
KLUCZEM WYDAJE MI SIĘ TU BŁEDNE ZAŁOŻENIE, ŻE SKORO BUDŻET WYKONYWAĆ MA WÓJT TO TAK FAKTYCZNIE SIĘ DZIEJE (CO NIE JEST PRAWDĄ, PATRZ NP.OSWIATA) ORAZ, ŻE WÓJT TO OSOBA OKREŚLANA IDYWIDUALNIE, IMIENNIE - A NIE ORGAN WŁADZY PUBLICZNEJ, NIEZALEŻNIE KTO Z IMIENIA I NAZWISKA JEST TYM WÓJTEM AKTUALNIE.
SPEŁNIONA JEST TYM SAMYM ZASADA GENERALNOŚCI
ZASADA ABSTRAKCYJNOŚCI SPEŁNIONA JEST POPRZEZ FAKT IŻ UCHWAŁA BUDŻETOWA ZAWIERA SPOSOBY POSTĘPOWANIA I REGUŁY DOKONYWANIA WYDATKÓW.
CZYZ TO NIE WŁAŚNIE USTAWA O FINANSACH PUBLICZNYCH ZAWIERA ZAPIS IŻ WYDATKI TO NIEPRZEKRACZALNY LIMT …
…LIMIT, KTÓREGO PRZEKROCZENIE MOŻE SKUTKOWAĆ DYSCYPLINĄ FINANSÓW PUBLICZNYCH.
ZASADA ABSTRAKCYJNOŚCI JEST TEŻ ZATEM SPEŁNIONA.
I PO TRZECIE ISTNIEJE ZAWARTA W USTAWIE O FINANSACH PUBLICZNYCH (PRAWIE SAMORZĄDOWYM) DELEGACJA DO UCHWALENIA BUDŻETU.
...a ponoć literatura prawnicza mówi, iż wystarczy aby jeden z tych punktów był spełniony aby uznać dany akt za akt prawa miejscowego!!!
A CO NAJWAŻNIEJSZE ŚRODKI BUDŻETOWE TO NIE JAKAMŚ TAM CZĘŚĆ MIENIA GMINY...TO PIENIĄDZE, KTÓRYMI GOSPODARUJE SIĘ W SPOSÓB SZCZEGÓLNY.
BEZDYSKUSYJNE JEST PRZECIEŻ TO, ŻE PRZEPISY NORMUJĄCE ZASADY GOSPODAROWANIA MIENIEM GMINY TO Z PUNKTU WIDZENIA PRAWA SAMORZĄDOWEGO AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO.
Gościu. Znajdź się w temacie i zapytaj się kol. Wojtani, co to jest:
- generalność i abstrakcyjność
aktu powszechnie obowiązującego (w tym prawa miejscowego)
- to Ci powie, na czym ona w doktrynie prawa polega.
W Prawie Miejscowym - adresat - jest "zewnętrzny".
Ustawodawca w szeregu przepisach ustaw nakazuje uchwalać JST różne uchwały, co nie oznacza, że każda z nich jest Prawem Miejscowym
vide np.: studium gminne, strategia rozwoju województwa, regulamin organizacyjny urzędu gminy, zakres informacji półrocznej z wykonania budżetu JST...ect.
Są "aktami normatywnymi kierownictwa wewnętrzenego" - vide orzecznictwo TK i sądów administracyjnych.
Spytaj się kolegi Wojtani, to Ci gościu wszystko wyjaśni, również to, że:
- art. 13 pkt 2 AktNormU - nakazuje publikować w Dz.Urz.Woj. "akty prawa miejscowego"
- zaś art. 13 pkt 7 ww. ustawy - nakazuje (oddzielnie od tych pierwszych) publikować "uchwały budżetowe JST".
Skoro pkt 2 - wyklucza się z pkt 7 AktNormU - to (co jest Clara) racjonalny ustawodawca - w ślad za przeważającymi poglądami doktryny i orzecznictwem - oddziela akty prawa miejscoego od nie będących nimi "uchwał budżetowych JST", czy innych jakichś-tam aktów obligatorynie publikowanych w Woj.Dz.Urz.
Gościu.
Zapytaj się kol. Wojtani i przeczytaj rozdział 9 w Komentarzu do UFP z września 2010 r.
Proponuję podyskutować, co do tam wyrażonych pogladów, a nie dyskutować o polityce uchwał o mieniu lub o tym, że pieniądze to również mienie w rozumieniu ustaw prawa samorządowego (....tak jako archiwalne środki płatnicze, ale nie jako finanse JST, które prawo traktuje oddzielnie od mienia).
...gościu, jak wiesz:
ADRESATEM UCHWAŁY BUDŻETOWEJ SĄ TEŻ MIESZKAŃCY DANEJ JST, GDYŻ NA PODSTAWIE OWEJ UCHWAŁY ORGANY I JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE GMINY BĘDĄ WYKONYWAĆ ZADANIA TEJ SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ.
Gościu.... wypraszam to sobie.
To, że jeden gość podobno - dobrowolnie i w trybie czynu społecznego - uważa, że wykonuje budżet M.Czestochowy,
- nie oznacza, żebyś mnie Gościu
...swoim gadaniem...
zmuszał do wykonywania budżetu M.Krakowa, jak innych współmieszkańców tego pięknego miasta.
Po to wybraliśmy sobie Prezydenta M.K, aby to On i jednostki Mu podległe, wykonywały dochody i wydatki uchwalone przez Radę M.Krakowa.
...Wypraszam sobie wymuszanie na mie to co robi ów Gość z Częstochowy (lub wydaje się Mu, że to robi).
Jak chcesz, to sobie dobrowolnie wspomagaj swoje Władze i wykonuj uchwalony przez nie budżet.
- wraz o odpowiedzialnością za jego wykonanie
... może i Tobie (gościu) udzielą absolutorium (z tytułu wykonania budżetu 2010).
...gościu, jak wiesz:
ZASADA ABSTRAKCYJNOŚCI JEST TEŻ ZATEM SPEŁNIONA.
I PO TRZECIE ISTNIEJE ZAWARTA W USTAWIE O FINANSACH PUBLICZNYCH (PRAWIE SAMORZĄDOWYM) DELEGACJA DO UCHWALENIA BUDŻETU.
Gościu, jak już powyżej powiedziano...
- obowiązek uchwalenia budżetu JST (bo jak nie to ustali RIO) nie jest delegacją ustawową w ścisłym tego słowa rozumieni, jak w przypadku aktów wykonawczych do określonej ustawy.
Jest tym samym co podstawa prawna i zarazem obowiązek ustalenia strategii rozwoju województwa, czy zasad opracowywania informacji półrocznej z wykonania budżetu.
Czyli - zobowiązaniem do uchwalenia aktu kier. wewn.
Co do abstrakcyjności - ujawnij się Gościu (podaj co najmniej pseudo), gdyż na ten czas, ani kolega TW, ani Ja nie wiemy z KIM dyskutujemy
...tak naprawdę NIKt z Was nigdy nie analizował typowych cech aktu normatywnego. Przeczytaliscie komentarz do ustawy...i tyle...kichacie na orzeczenia sadów i niezbite dowody generalności owych aktów jakim jest iż dedykowany one jest organowi wykonawczemu...a nie Jasiowi co wójtem został....
Anonymous napisał:
...gościu, jak wiesz:
Charakter generalny oznacza, iż akty normatywne kierowane są do grupy adresatów określanych przez ich cechy (czyli adresaci nie są określani indywidualnie, imiennie). Adresatami mogą być wszystkie osoby podlegające jurysdykcji państwa, a więc zarówno obywatele jak i cudzoziemcy, grupa osób określona cechami, np. przedsiębiorcy, podatnicy, itp. lub zamieszkująca określony obszar, np. mieszkańcy konkretnej gminy.
Z kolei charakter abstrakcyjny aktów normatywnych oznacza, iż zawierają one ogólne sposoby postępowania, a konkretniej reguły wielokrotnego (powtarzalnego) powinnego zachowania.
Wątpliwości budzą akty, przypominające formą akty normatywne, jednak nie formułujące norm generalnych i abstrakcyjnych, a wywołujące skutki doniosłe dla systemu prawa, np. ustawa budżetowa czy dyrektywy prawa europejskiego.
...takie wątpliwości budzi też uchwała budżetowa...
...jednakże:
ADRESATEM UCHWAŁY BUDŻETOWEJ NIE JEST WYMIENIONY Z IMIENIA I NAZWISKA JAN KOWALSKI, CZY TEŻ JOANNA NOWAK, ANI NAWET WODZU WODZOWSKI, KTÓRY ZOSTAŁ WYBRANY WÓJTEM/BURMISTRZEM/PREZYDENTEM LECZ ORGAN WYKONAWCZY JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO.
PONADTO ADRESATEM UCHWAŁY BUDŻETOWEJ SĄ TEŻ JEDNOSTKI ORGAZNIZACYJNE GMINY WYKONUJĄCE BUDŻET, GDYŻ JAK PRZECIEŻ WYNIKA NP.Z PRAWA OŚWIATOWEGO WÓJT NIE JEST KIEROWNIKIEM JEDNOSTKI – SZKOŁY, JEST NIM PRZECIEŻ DYREKTOR SZKOŁY. WÓJT TO JEDYNIE KIEROWNIK URZĘDU GMINY - CZYLI JEDNOSTKI BUDŻETOWEJ. ALE JUŻ NIE SZKÓŁ, STRAŻY ITD.
ADRESATAMI UCHWAŁY BUDŻETOWEJ SĄ ZATEM ORGANY I JEDNOSTKI ZDEFINIOWANE ICH CECHAMI, GDYŻ TO ONE WŁAŚNIE WYKONUJĄ BUDŻET GMINY....A NIE TYLKO WÓJT JAKO OSOBA- CYWIL. ORGAN WYKONAWCZY, JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE I NP.W POWIATACH ADMINISTRACJA ZESPOLONA BĘDĄ PRZECIEŻ NA PODSTAWIE BUDŻETU WYKONYWAĆ ZADANIA DANEJ JST.
ADRESATEM UCHWAŁY BUDŻETOWEJ SĄ TEŻ MIESZKAŃCY DANEJ JST, GDYŻ NA PODSTAWIE OWEJ UCHWAŁY ORGANY I JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE GMINY BĘDĄ WYKONYWAĆ ZADANIA TEJ SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ.
KLUCZEM WYDAJE MI SIĘ TU BŁEDNE ZAŁOŻENIE, ŻE SKORO BUDŻET WYKONYWAĆ MA WÓJT TO TAK FAKTYCZNIE SIĘ DZIEJE (CO NIE JEST PRAWDĄ, PATRZ NP.OSWIATA) ORAZ, ŻE WÓJT TO OSOBA OKREŚLANA IDYWIDUALNIE, IMIENNIE - A NIE ORGAN WŁADZY PUBLICZNEJ, NIEZALEŻNIE KTO Z IMIENIA I NAZWISKA JEST TYM WÓJTEM AKTUALNIE.
SPEŁNIONA JEST TYM SAMYM ZASADA GENERALNOŚCI
ZASADA ABSTRAKCYJNOŚCI SPEŁNIONA JEST POPRZEZ FAKT IŻ UCHWAŁA BUDŻETOWA ZAWIERA SPOSOBY POSTĘPOWANIA I REGUŁY DOKONYWANIA WYDATKÓW.
CZYZ TO NIE WŁAŚNIE USTAWA O FINANSACH PUBLICZNYCH ZAWIERA ZAPIS IŻ WYDATKI TO NIEPRZEKRACZALNY LIMT …
…LIMIT, KTÓREGO PRZEKROCZENIE MOŻE SKUTKOWAĆ DYSCYPLINĄ FINANSÓW PUBLICZNYCH.
ZASADA ABSTRAKCYJNOŚCI JEST TEŻ ZATEM SPEŁNIONA.
I PO TRZECIE ISTNIEJE ZAWARTA W USTAWIE O FINANSACH PUBLICZNYCH (PRAWIE SAMORZĄDOWYM) DELEGACJA DO UCHWALENIA BUDŻETU.
...a ponoć literatura prawnicza mówi, iż wystarczy aby jeden z tych punktów był spełniony aby uznać dany akt za akt prawa miejscowego!!!
A CO NAJWAŻNIEJSZE ŚRODKI BUDŻETOWE TO NIE JAKAMŚ TAM CZĘŚĆ MIENIA GMINY...TO PIENIĄDZE, KTÓRYMI GOSPODARUJE SIĘ W SPOSÓB SZCZEGÓLNY.
BEZDYSKUSYJNE JEST PRZECIEŻ TO, ŻE PRZEPISY NORMUJĄCE ZASADY GOSPODAROWANIA MIENIEM GMINY TO Z PUNKTU WIDZENIA PRAWA SAMORZĄDOWEGO AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO.
...tak naprawdę NIKt z Was nigdy nie analizował typowych cech aktu normatywnego. Przeczytaliscie komentarz do ustawy...i tyle...kichacie na orzeczenia sadów i niezbite dowody generalności owych aktów jakim jest iż dedykowany one jest organowi wykonawczemu...a nie Jasiowi co wójtem został....
Kolego Caps'ie Lock'u.
Coś się kolega powtarza, co świadczy, że nie przeczytałeś KOlego Caps'ie dokładnie - i ze zrozumieniem - tego co napisał już Tomasz Wojtania,
ani tym badziej nie sięgnął kolega do nowej ksiązki CH.Beck: Finanse Publiczne - praktyka stosowania nowej ustawy o finansach publicznych i aktów wykonawczych - skąd pochodzą pozostałe z zamieszcznych tutaj "cytatów".
Innymi słowy:
Zwolnij "cap-lock'a"
...i rusz Kolego głową, czyli podejmij dyskusję drogą polemiki, innymi argumentami,
niż te, które
bazują na dogmacie o twojej NIEOMYLNOŚCI
- Kolego Capsie Locku.
...tak naprawdę NIKt z Was nigdy nie analizował typowych cech aktu normatywnego. Przeczytaliscie komentarz do ustawy...i tyle...kichacie na orzeczenia sadów i niezbite dowody generalności owych aktów jakim jest iż dedykowany one jest organowi wykonawczemu...a nie Jasiowi co wójtem został....
...pomyśl a zrozumiesz nie tylko że owe uchwały spełniają cechę generalności ale i abstrakcyjności, gdyż istnieje sankcja za przekroczenie wydatków zapisanych w budżecie.
Orzecznictwo sądowe dotyczące charakteru uchwały budżetowej JST rozpoczęło się od wyroku NSA Oddz.Zam. we Wrocławiu z 12.7.1991 r. (SA/Wr 601/91) . Wojewoda zakwestionował legalność zapisu uchwały budżetowej gminy z 25.3.1991 r., w zakresie sformułowania że „(…) uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z mocą od 1.1.1991 r.” Zdaniem wojewody, skoro wg. art. 61 ust. 2 SamTerU uchwały budżetowe należy ogłaszać w taki sam sposób jak przepisy gminne (od 1998 r. „prawo miejscowe”), to są one aktami powszechnie obowiązującymi, przez co nie mogą wejść w życie „z dniem podjęcia”. Uchylając rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody, NSA odwołał się do dorobku doktryny prawniczej wskazując, że treści uchwał budżetowych uniemożliwiają zaliczenie ich do aktów normatywnych powszechnie obowiązujących. Zwłaszcza ze względu na niewypełnienie kryteriów generalności adresata i abstrakcyjności regulowanej w nich sytuacji prawnej. Zadecydowało ostatecznie to, że "adresat nie jest zwenętrzny", co zdaniem sądu uzasadniło jej zaliczenie do "aktów normatywnych kierownictwa wewnętrznego".
W późniejszym orzecznictwie sądów kwestia charakteru prawnego uchwały budżetowej nie była już przedmiotem sentencji wydanych orzeczeń. Co wymaga podkreślenia, to okoliczność, że wskazane w ww. wyroku z 1991 r. kryteria zaliczania aktów organów JST do prawa miejscowego, nie zmieniły się, o czym świadczą te z orzeczeń sądów administracyjnych, w których analizowane uchwały (inne niż budżetowe) zaliczono do prawa miejscowego, do prawa wewnętrznego, bądź odmawiano im charakteru źródła prawa .
...i co ta ma być argument ? Z 91 roku? Odwołując sie przecież do dorobku doktryny prawa warto zauważyć, że jej wówczas nie było. Budżet gminy był w okresie jak ów dorobek powstawał częścią budżetu wojewódzkiej rady narodowej czyli nie był prawem miejscowym. Ów dorobek powstał przecież w okresie jak gmin jeszcze nie było...
Pierwsze wybory odbyły samorzadowe się przecież w niedzielę 27 maja 1990 roku.
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach