Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 163584349
RIO :: Zobacz temat - O budżecie Krakowa na rok 2010
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
...czytałeś może:
A.Bordo" Samorząd terytorialny system prawnofinansowy" LexisNexis Warszawa 2008 rozdział: "pojęcie budżetu JSTi jego charakter prawny" strony 242-247
Poczytaj sobie a znajdziesz tam twarde dowody za uznaniem budżetu za akt prawa miejscowego
Krakowki budżet za sprawą RIo jest budżetem nieistniejącym...jak wiele innych jemy podobnych, gdyż prawo miejscowe wchodzi w życie po ogłoszeniu.
Czytam - w te i we wte, wiem kto jest adresatem i że budżet ma charakter wewnętrzny,
ale za chińskiego boga nie zauważyłem żadnego passusu - jakoby budżet był aktem prawa miejscowego.
...czytałeś może:
A.Bordo" Samorząd terytorialny system prawnofinansowy" LexisNexis Warszawa 2008 rozdział: "pojęcie budżetu JSTi jego charakter prawny" strony 242-247
Poczytaj sobie a znajdziesz tam twarde dowody za uznaniem budżetu za akt prawa miejscowego
Krakowki budżet za sprawą RIo jest budżetem nieistniejącym...jak wiele innych jemy podobnych, gdyż prawo miejscowe wchodzi w życie po ogłoszeniu.
Czytam - w te i we wte, wiem kto jest adresatem i że budżet ma charakter wewnętrzny,
ale za chińskiego boga nie zauważyłem żadnego passusu - jakoby budżet JST był aktem powszechnie obowiązującym (prawo miejscowe).
A.Bordo" Samorząd terytorialny system prawnofinansowy" LexisNexis Warszawa 2008 rozdział: "pojęcie budżetu JSTi jego charakter prawny" strony 242-247
Poczytaj sobie a znajdziesz tam twarde dowody za uznaniem budżetu za akt prawa miejscowego
Krakowki budżet za sprawą RIo jest budżetem nieistniejącym...jak wiele innych jemy podobnych, gdyż prawo miejscowe wchodzi w życie po ogłoszeniu.
Na stronie 243 i 244 autor wspomnianej wyżej książki pisze,cytuję:
Można przyjąc stanowisko iżbudżet jst mający formę uchwały budżetowej, jest specyficznym aktem normatywnym, wiążacym głównie podmioty działające wewnątrz administracji samorządowej . Za taki podejściem przemawiają następujące przesłanki:
- budżet jst jest uchwalany w formie właściwej dla stanowienia aktów prawa miejscowego, tj. w formie uchwały organu stanowiącego samorządu:
- uchwała budżetowa wyznacza granice rocznej działanosci budżetowej organów jst. Bez tych granic i kierunków działaności poczynania jst miałyby nieokreslony,żywiołowy charakter, trudny do zaakceptowania (..)
- UCHWAŁA BUDŻETOWA SKIEROWANA JEST DO WIELU ADRESATÓW: DO ORGANU WYKONAWCZEGO (...)JST, A TAKŻE DO INNYCH ADRESATÓW UCHWAŁY BUDŻETOWEJ (JB,ZB, ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH) MOŻE BYĆ TAKŻE ADRESOWANA DO JEDNOSTEK POMOCNICZYCH SAMORZĄDU GMINNEGO(...);
- ADRESACI UCHWAŁY BUDŻETOWEJ POWINNI W TAKI SPOSÓB PROWADZIĆ W ROKU BUDŻETOWYM DZIAŁALNOŚC W ZAKRESIE WYDATKÓW I DOCHODÓW (ORAZ PRZYCHODÓW I ROZCHODÓW) JST, ABY ZREALIZOWAĆ USTALENIA UCHWAŁY BUDŻETOWEJ. NIE POWINNI PODEJMOWAĆ ZINDYWIDUALIZOWANYCH I KONKRETNYCH CZYNNOŚCI (NP.ZAWIERANIE UMÓW, WYPŁACANIE DOTACJI (...)) W SPOSÓB, KTÓRY NARUSZA POSTANOWIENIA UCHWAŁY BUDŻETOWEJ.WSPOMNIANE KONKRETNE I INDYWIDUALNE CZYNNOŚCI MUSZĄ MIEŚCIC SIĘ W OGÓLNYCH NORMACH (GRANICACH) BUDŻETU;
- ZA PRZEKROCZENIE POSTANOWIEŃ UCHWAŁY BUDŻETOWEJ PRACOWNICY SAMORZĄDOWI ZAJMUJĄCY SIĘ WYKONYWANIEM BUDŻETU (...) MOGĄ PONIEŚĆ SANKCJE (KARY) PRZEIDZIANE W USTAWIE O DYSCYPLINIE FP.(...)
...i tak się zastanawiam czytając powyższą książkę, do czego i RIO i Pana WL namawiam, czy przypadkiem wyżej wymienione cechy uchwały budżetowej nie świadczą jednak o abstrakcyjności i generalności tejże uchwały .
A skoro tak - to w powyższej pozycji są jednak twarde dowody świadczące o uznaniu uchwały budżetowe za prawo miejscowe.
Kolejne tezy Pana WL i totalne błędy RIO znów wychodzą na światło dzienne....ale skoro Kraków nie uznaje swojej uchwały budżetowej za prawo miejscowe, gdyż Pan WL tak postanowił, to Kraków nie ogłosił swojego budżetu.
Kolejne tezy Pana WL i totalne błędy RIO znów wychodzą na światło dzienne....ale skoro Kraków nie uznaje swojej uchwały budżetowej za prawo miejscowe, gdyż Pan WL tak postanowił, to Kraków nie ogłosił swojego budżetu.
A skoro go nie ogłosił to go nie ma...
TW
Co z budżetami na rok 2011?
...k woli ścisłości
Już się Pan pogubił chyba w tym starym roku ze swoim "głoszeniem" i wydawanymi ogłoszeniami.
Wojewoda ogłosił uchwałę budżetową M.K. na rok 2010 (z grudnia 2009 r.)
w Woj.Dz.Urz.
i potem ogłaszał równie skrupulatnie jej zmiany
- zgodnie z obowiązkiem prawnym z art. 13 pkt 8a.\ wiadomej ustawy
Ustawa o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych:
Art. 13.
W wojewódzkim dzienniku urzędowym ogłasza się:
Cytat:
1) akty prawa miejscowego stanowione przez wojewodę i organy administracji niezespolonej;
2) akty prawa miejscowego stanowione przez sejmik województwa, organ powiatu oraz organ gminy, w tym statuty województwa, powiatu i gminy;
3) statuty związków międzygminnych oraz statuty związków powiatów;
4) akty Prezesa Rady Ministrów uchylające akty prawa miejscowego stanowionego przez wojewodę i organy administracji niezespolonej;
5) wyroki sądu administracyjnego uwzględniające skargi na akty prawa miejscowego stanowionego przez: wojewodę i organy administracji niezespolonej, organ samorządu województwa, organ powiatu i organ gminy;
6) porozumienia w sprawie wykonywania zadań publicznych zawarte:
a) między jednostkami samorządu terytorialnego,
b) między jednostkami samorządu terytorialnego i organami administracji rządowej;
7) uchwały budżetowe gminy, powiatu i województwa oraz sprawozdanie z wykonania budżetu gminy, powiatu i województwa;
8 ) obwieszczenia o wygaśnięciu mandatu wójta (burmistrza, prezydenta miasta) oraz o rozwiązaniu sejmiku województwa, rady powiatu lub rady gminy;
8a) rozstrzygnięcia nadzorcze dotyczące aktów prawa miejscowego stanowionych przez jednostki samorządu terytorialnego;
9) statut urzędu wojewódzkiego;
10) inne akty prawne, informacje, komunikaty, obwieszczenia i ogłoszenia, jeżeli tak stanowią przepisy szczególne.
No chyba Ustawodawca zachował jeszcze racjojonalnośc
że , akty z pkt 7 - nie są tym samym
co akty z pkt 2
...rozumiem zatem, iż do końca 2010 roku główny guru RIo nie znalazł kontrargumentów na wyżej przedstawione stanowisko Minister Chojny -Duch czy też A.Bordo, o orzeczeniach WSA nie wspominając.
Nie znalazł poza jednym: "racjonalność ustawodawcy".
Sęk w tym, że w tej samej ustawie,którą cytuje Pan WL w artykule 9 jest napisane:
W Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, zwanym dalej "Dziennikiem Ustaw", ogłasza się:
1) Konstytucję;
2) ustawy;
3) rozporządzenia z mocą ustawy wydane przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej;
4) rozporządzenia wydane przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Radę Ministrów, Prezesa Rady Ministrów, ministrów kierujących działami administracji rządowej, przewodniczących określonych w ustawach komitetów, będących członkami Rady Ministrów, oraz Krajową Radę Radiofonii i Telewizji;
5) teksty jednolite aktów określonych w pkt 1-4;
6) orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego dotyczące aktów normatywnych ogłoszonych w Dzienniku Ustaw;
7) uchwały Rady Ministrów uchylające rozporządzenie ministra.
...to zaś oznacza, że pracjonalność ustawodawcy nie jest i nigdy nie była żadnym argumentem w tej dyskusji.
Żadna uchwała budżetowa nie ma zatem prawa wejść w życie bez jej ogłoszenia.
Artykuł 88 Konstytucji wyraźnie stanowi,iż:
Warunkiem wejścia w życie ustaw, rozporządzeń oraz aktów prawa miejscowego jest ich ogłoszenie.
ROK 2011 ZACZYNAMY ZATEM OD FUNDAMENTALNEJ SPRAWY:
Rzeczpospolita jest państwem prawa, a nie widzimisię pracowników RIO. Uchwała budżetowa jako akt prawa miejscowego wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, a jej nie uchwalenia
Mnie książki Pana Lachiewicza nie interesują. Wskazana wyżej pozycja jest bowiem pozycją pod redakcją Pana Lachiewicza, który powyższym linkiem próbuje się reklamować. Bezskutecznie jednak.
Jak wcześniej przytoczono Profesor Chojna Duch, A.Bordo, orzeczenia sądów czy też inne publikacje wyrażnie wskazują iż uchwała budżetowa jest aktem prawa miejscowego.
Kluczowe bowiem jest to, iż uchwała ta spełnia jak widać w wyżej przytoczonej publikacji A.Bordo tzw. abstrakcyjność i generalność, charakterystyczną dla prawa powszechnie obowiązującego.
Uchwała budżetowa nie jest aktem kierownictwa wewnętrzego.
...rozumiem zatem, iż do końca 2010 roku /.../nie znalazł kontrargumentów na wyżej przedstawione stanowisko Minister Chojny -Duch czy też A.Bordo, o orzeczeniach WSA nie wspominając.
Nie znalazł poza jednym: "racjonalność ustawodawcy".
TW
Wypada TW odesłać do syntezy dotychczasowych poglądów i wniosków z analizy stanu prawnego do września 2010 r.:
/w:/ Finanse publiczne - Praktyka stosowania nowej ustawy o finansach publicznych i aktów wykonawczych, W-wa, wydanie 1, wrzesień 2010"
s. 285-297 (Charakterystyka norm zamieszczanych w uchwale budżetowej)
s. 297-301 (Ustalenie charakteru prawnego uchwały budżetowej - znaczenie wniosków dla praktyki samorządowej).
Cytat:
W kwestiach charakteru normatywnego budżetów i uchwał budżetowych nie ma jednolitości poglądów.
Wypada w tym miejscu zapytać: jakie konsekwencje dla praktyki budżetowej ma zaliczenie lub niezaliczenie uchwał budżetowych do źródeł prawa miejscowego?
Otóż uznanie uchwały budżetowej za prawo miejscowe, ze względu na dyspozycję art. 88 Konstytucji RP, powodowałoby istotne konsekwencje, gdyż warunkiem nabycia mocy obowiązującej uchwały musiałaby być jej publikacja w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Tak samo należałoby podchodzić do zmian budżetu JST dokonywanych w trakcie roku. Uznane za prawo miejscowe zamiany budżetu, dokonywane w aktach organu stanowiącego JST i organu wykonawczego, uzyskiwałyby moc obowiązującą dopiero po ich publikacji (promulgacji) w dzienniku urzędowym województwa.
Pod znakiem zapytania stawałaby również nadrzędna zasada systemowa z art. 52 FinPublU, według której ustalenia budżetu nie są źródłem praw osób trzecich, ani źródłem nakładania obowiązków na osoby trzecie.
Najbardziej chyba dotkliwą dla praktyki konsekwencją byłoby uznanie, że uchwalone w grudniu 2005 budżety na rok 2006 utraciły ,moc w trakcie roku, ponieważ (ich uznanie za prawo miejscowe) powodowałoby zastosowanie do nich normy z art. 241 2005FinPublU, o utracie mocy obowiązującej (od 1.7.2006 r.) przez akty wykonawcze podjęte pod rządami dotychczasowej 1998FinPublU (w tym przez akty prawa miejscowego) . Podobnie należałoby osądzać budżety JST na rok 2010, uchwalone w grudniu 2010 r..
Z powyższych powodów opracowująca przepisy uchwały budżetowej i zmiany do niej praktyka samorządowa powinna orientować się w poglądach doktryny i w orzecznictwie sądowym odnośnie tego czy uchwała budżetowa JST stanowi tak samo akt prawa miejscowego, jak uchwały podatkowe, statuty JST i ustalenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
/.../
Cytat:
Orzecznictwo sądowe dotyczące charakteru uchwały budżetowej JST rozpoczęło się od wyroku NSA Oddz.Zam. we Wrocławiu z 12.7.1991 r. (SA/Wr 601/91) . Wojewoda zakwestionował legalność zapisu uchwały budżetowej gminy z 25.3.1991 r., w zakresie sformułowania że „(…) uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z mocą od 1.1.1991 r.” Zdaniem wojewody, skoro wg. art. 61 ust. 2 SamTerU uchwały budżetowe należy ogłaszać w taki sam sposób jak przepisy gminne (od 1998 r. „prawo miejscowe”), to są one aktami powszechnie obowiązującymi, przez co nie mogą wejść w życie „z dniem podjęcia”.
Uchylając rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody, NSA odwołał się do dorobku doktryny prawniczej wskazując, że treści uchwał budżetowych uniemożliwiają zaliczenie ich do aktów normatywnych powszechnie obowiązujących. Zwłaszcza ze względu na niewypełnienie kryteriów generalności adresata i abstrakcyjności regulowanej w nich sytuacji prawnej.
W późniejszym orzecznictwie sądów kwestia charakteru prawnego uchwały budżetowej nie była już przedmiotem sentencji wydanych orzeczeń. Co wymaga podkreślenia, to okoliczność, że wskazane w ww. wyroku z 1991 r. kryteria zaliczania aktów organów JST do prawa miejscowego, nie zmieniły się, o czym świadczą te z orzeczeń sądów administracyjnych, w których analizowane uchwały (inne niż budżetowe) zaliczono do prawa miejscowego, do prawa wewnętrznego, bądź odmawiano im charakteru źródła prawa .
Wobec ustabilizowanej linii orzeczniczej sądów administracyjnych, pogląd WSA w Gliwicach, zawarty w jednym miejscu uzasadnienia wyroku z 22.4.2008 r. (IV SA/Gl 693/07), odbiega de facto od poglądów sądownictwa na temat cech, które musi posiadać akt prawny, aby zaliczyć go do prawa miejscowego. /.../
Z poglądem WSA w Gliwicach nie da się polemizować z tej przyczyny, że jego uzasadnienie polega na odesłaniu do odosobnionej mimo wszystko grupy poglądów doktryny prawa finansowego.
Gdyby jednak uznawać, że sąd za właściwą uznał argumentację z powołanej publikacji E.Chojnej-Duch, to w ślad za nią , wyrokiem z 22.4.2008 r. sąd przyjmowałby, że adresatem uchwały budżetowej nie jest wyłącznie organ wykonawczy i jednostki mu podlegle, ale że adresatem uchwały budżetowej byliby również wszyscy członkowie wspólnoty samorządowej (mieszkańcy). Tak przypisywane sądowi stanowisko kolidowałoby z normą systemową z art. 52 FinPublU, z dotychczasowym orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego odnośnie adresatów budżetu państwa , a także z rozumieniem pojęcia: "prawo miejscowe" przez orzecznictwo sądowe i większą część przedstawicieli doktryny prawa administracyjnego i finansowego.
/..../
Cytat:
3.3. Charakter prawny uchwały budżetowej według ustawodawcy
W trwający od 1991 r. spór odnośnie zasadności zaliczanie uchwał budżetowych JST do prawa miejscowego włączył się sam ustawodawca w nowelizacji do art. 13 ustawy z 20.7.2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 17, poz. 95; dalej: AktNormU).
Poprzez art. 47 PrzeWprowU zmieniono dotychczasowe brzmienie art. 13 pkt 7 AktNormU wskutek czego ustanowiono powszechny obowiązek publikacji wszystkich uchwał budżetowych JST w wojewódzkim dzienniku urzędowym. (do tej pory publikowano wyłącznie uchwały budżetowe gmin i województw).
Z noweli wynika dalej idący wniosek.
Zapis pkt 7 w konfrontacji do pozostałych przepisów art. 13 AktNormU, oznacza że uchwały budżetowe (z art. 13 pkt 7 AktNormU) nie mogą być zaliczane do prawa miejscowego, ponieważ obowiązek publikacji aktów prawa miejscowego ustawodawca wyraził w osobnym zapisie – tj. w pkt 2 art. 13 AktNormU.
Charakter generalny oznacza, iż akty normatywne kierowane są do grupy adresatów określanych przez ich cechy (czyli adresaci nie są określani indywidualnie, imiennie). Adresatami mogą być wszystkie osoby podlegające jurysdykcji państwa, a więc zarówno obywatele jak i cudzoziemcy, grupa osób określona cechami, np. przedsiębiorcy, podatnicy, itp. lub zamieszkująca określony obszar, np. mieszkańcy konkretnej gminy.
Z kolei charakter abstrakcyjny aktów normatywnych oznacza, iż zawierają one ogólne sposoby postępowania, a konkretniej reguły wielokrotnego (powtarzalnego) powinnego zachowania.
Wątpliwości budzą akty, przypominające formą akty normatywne, jednak nie formułujące norm generalnych i abstrakcyjnych, a wywołujące skutki doniosłe dla systemu prawa, np. ustawa budżetowa czy dyrektywy prawa europejskiego.
...takie wątpliwości budzi też uchwała budżetowa...
...jednakże:
ADRESATEM UCHWAŁY BUDŻETOWEJ NIE JEST WYMIENIONY Z IMIENIA I NAZWISKA JAN KOWALSKI, CZY TEŻ JOANNA NOWAK, ANI NAWET WODZU WODZOWSKI, KTÓRY ZOSTAŁ WYBRANY WÓJTEM/BURMISTRZEM/PREZYDENTEM LECZ ORGAN WYKONAWCZY JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO.
PONADTO ADRESATEM UCHWAŁY BUDŻETOWEJ SĄ TEŻ JEDNOSTKI ORGAZNIZACYJNE GMINY WYKONUJĄCE BUDŻET, GDYŻ JAK PRZECIEŻ WYNIKA NP.Z PRAWA OŚWIATOWEGO WÓJT NIE JEST KIEROWNIKIEM JEDNOSTKI – SZKOŁY, JEST NIM PRZECIEŻ DYREKTOR SZKOŁY. WÓJT TO JEDYNIE KIEROWNIK URZĘDU GMINY - CZYLI JEDNOSTKI BUDŻETOWEJ. ALE JUŻ NIE SZKÓŁ, STRAŻY ITD.
ADRESATAMI UCHWAŁY BUDŻETOWEJ SĄ ZATEM ORGANY I JEDNOSTKI ZDEFINIOWANE ICH CECHAMI, GDYŻ TO ONE WŁAŚNIE WYKONUJĄ BUDŻET GMINY....A NIE TYLKO WÓJT JAKO OSOBA- CYWIL. ORGAN WYKONAWCZY, JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE I NP.W POWIATACH ADMINISTRACJA ZESPOLONA BĘDĄ PRZECIEŻ NA PODSTAWIE BUDŻETU WYKONYWAĆ ZADANIA DANEJ JST.
ADRESATEM UCHWAŁY BUDŻETOWEJ SĄ TEŻ MIESZKAŃCY DANEJ JST, GDYŻ NA PODSTAWIE OWEJ UCHWAŁY ORGANY I JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE GMINY BĘDĄ WYKONYWAĆ ZADANIA TEJ SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ.
KLUCZEM WYDAJE MI SIĘ TU BŁEDNE ZAŁOŻENIE, ŻE SKORO BUDŻET WYKONYWAĆ MA WÓJT TO TAK FAKTYCZNIE SIĘ DZIEJE (CO NIE JEST PRAWDĄ, PATRZ NP.OSWIATA) ORAZ, ŻE WÓJT TO OSOBA OKREŚLANA IDYWIDUALNIE, IMIENNIE - A NIE ORGAN WŁADZY PUBLICZNEJ, NIEZALEŻNIE KTO Z IMIENIA I NAZWISKA JEST TYM WÓJTEM AKTUALNIE.
SPEŁNIONA JEST TYM SAMYM ZASADA GENERALNOŚCI
ZASADA ABSTRAKCYJNOŚCI SPEŁNIONA JEST POPRZEZ FAKT IŻ UCHWAŁA BUDŻETOWA ZAWIERA SPOSOBY POSTĘPOWANIA I REGUŁY DOKONYWANIA WYDATKÓW.
CZYZ TO NIE WŁAŚNIE USTAWA O FINANSACH PUBLICZNYCH ZAWIERA ZAPIS IŻ WYDATKI TO NIEPRZEKRACZALNY LIMT …
…LIMIT, KTÓREGO PRZEKROCZENIE MOŻE SKUTKOWAĆ DYSCYPLINĄ FINANSÓW PUBLICZNYCH.
ZASADA ABSTRAKCYJNOŚCI JEST TEŻ ZATEM SPEŁNIONA.
I PO TRZECIE ISTNIEJE ZAWARTA W USTAWIE O FINANSACH PUBLICZNYCH (PRAWIE SAMORZĄDOWYM) DELEGACJA DO UCHWALENIA BUDŻETU.
...a ponoć literatura prawnicza mówi, iż wystarczy aby jeden z tych punktów był spełniony aby uznać dany akt za akt prawa miejscowego!!!
A CO NAJWAŻNIEJSZE ŚRODKI BUDŻETOWE TO NIE JAKAMŚ TAM CZĘŚĆ MIENIA GMINY...TO PIENIĄDZE, KTÓRYMI GOSPODARUJE SIĘ W SPOSÓB SZCZEGÓLNY.
BEZDYSKUSYJNE JEST PRZECIEŻ TO, ŻE PRZEPISY NORMUJĄCE ZASADY GOSPODAROWANIA MIENIEM GMINY TO Z PUNKTU WIDZENIA PRAWA SAMORZĄDOWEGO AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO.
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa) Idź do strony Poprzedni1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Strona 7 z 7
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach