Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 161405451
RIO :: Zobacz temat - Fundusz Geodezyjny i Kartograficzny
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
Zgodnie z ustawą - Prawo geodezyjne i Kartograficzne:
Cytat:
Art. 41. 1. Tworzy się Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, zwany dalej "Funduszem", składający się z funduszy centralnego, wojewódzkich i powiatowych.
2. Przychodami funduszu centralnego są wpływy ze sprzedaży map oraz innych materiałów i informacji z zasobu centralnego, z opłat za czynności związane z prowadzeniem tego zasobu, przekazywane w okresach kwartalnych, w ciągu 30 dni od zakończenia kwartału, wpłaty z funduszy wojewódzkich i powiatowych w wysokości 10% ich wpływów, a także inne wpływy. Wpłaty na fundusz centralny geodeta powiatowy przekazuje za pośrednictwem geodety wojewódzkiego.
3. Przychodami funduszy wojewódzkich są wpływy ze sprzedaży map oraz innych materiałów i informacji z zasobów wojewódzkich, z opłat za czynności związane z prowadzeniem tych zasobów, przekazywane w okresach kwartalnych, w ciągu 30 dni od zakończenia kwartału, wpłaty z funduszy powiatowych w wysokości 10% ich wpływów, a także inne wpływy. Fundusze wojewódzkie mogą być uzupełniane dotacją z funduszu centralnego.
Skoro przelewane są te same dochody (środki) zatem chyba powinien pozostać paragraf 296
...to nie są te same środki, gdyż nie ma funduszu państwowego a niezależne od siebie fundusze centralny, 16 wojewódzkich, i ponad 300 powiatowych. Nie są to zatem środki tego samego dysponenta i tego samego rodzaju, gdyż władza ludowa i system centralny juz nie istnieje, a powiat i województwo samorządowe nie jest dysponentem środków budżetu państwa, gdyż jest niezależny (???) i nie wykonuje budżetu państwa, gdyż podstawą gospodarki finansowej jest uchwała a nie ustawa budżetowa.
TW
...chwileczkę, bo nie nadążam.
Od kiedy to Centralny Fundusz GZGiK jest "budżetem państwa". Z jakiej ustawy to wynika
Co z klasyfikacją wydatków z funduszy wyższych do niższych z tytułu dotacji oraz dochodów z tych dotacji.
...fundusz centralny jest w budżecie państwa od 1999 roku tj. odkąd zaistniał na mocy przepisów reformujących aministrację i ustawy "czyszczącej". Procedury planowania funduszu centralnego w budżecie państwa określa co rok stosowne rozporzadzenie MF dot. procedur i materiałów do ustawy budżetowej....pozdrawiam TW
...nadal nie nadążam. Skoro tworzenie funduszu celowego jest wyłomem od zasady jedności budżetu, zatem nie można mówić, że "państwowy fundusz celowy jest BUDŻETEM".
Podstawą gospodarki finasowej państwowego funduszu celowego czy to działajacego jako osoba prawna, czy jako konto w banku jest ustawa budżetowa państwa...patrz stosownu dziennik ustaw.
Podstawą gospodarki finansowej samorządowego fuduszu celowego działającego jako konto w banku jest natomiast uchwała budżetowa.
Przypadkiem szczególnym jest wojewódzki fundusz ochrony środowiska..., którego plan finansowy nie wchodzi w zakres ani uchwały budżetowej jst ani ustawy budżetowej.
...fundusz centralny jest w budżecie państwa od 1999 roku tj. odkąd zaistniał na mocy przepisów reformujących aministrację i ustawy "czyszczącej". Procedury planowania funduszu centralnego w budżecie państwa określa co rok stosowne rozporzadzenie MF dot. procedur i materiałów do ustawy budżetowej....pozdrawiam TW
...nadal nie nadążam. Skoro tworzenie funduszu celowego jest wyłomem od zasady jedności budżetu, zatem jak można mówić, że "państwowy fundusz celowy jest BUDŻETEM".
STANOWISKO
Forum Geodetów Powiatowych
Związku Powiatów Polskich
Warszawa, 16-17 listopad 2005 r.
w sprawie finansowania zadań z zakresu geodezji i kartografii
Ocena obecnej sytuacji
1. Subwencja budżetu państwa przydzielona powiatom w roku 1999 na etaty pracowników wykonujących zadania z zakresu geodezji i kartografii wynosiła 20 % rzeczywistych potrzeb, natomiast na realizację zadań merytorycznych starosta otrzymuje środki dalece niewystarczające przy stałej tendencji spadkowej. Wszędzie tam, gdzie starostowie dostrzegają rzeczywistą rolę służby geodezyjnej i kartograficznej w procesie rozwoju, ponoszą koszty wielu dodatkowych etatów z innych środków, jednakże nie jest to możliwe we wszystkich samorządach.
2. Zmiana stawki VAT w 2004 roku spowodowała zmniejszenie realnych nakładów na zadania z zakresu administracji rządowej o ponad 12 %. To zmniejszenie wraz z corocznie zmniejszanymi dotacjami celowymi stanowi zagrożenie dla realizacji zadań określonych w przepisach prawa.
Proponowane działania
1. Warunkiem wykonania zadań z dziedziny geodezji i kartografii wynikających z Narodowego Programu Rozwoju do roku 2006 i 2007-2013 jest gruntowna rewizja sposobu finansowania zadań geodezyjnych, łącznie z urządzeniowo rolnymi, przy udziale głównego ich adresata - powiatowej służby geodezyjnej.
2. Z uwagi na duży niedobór środków na prace geodezyjne należy rozważyć potrzebę powrotu do podatku VAT w wysokości 7% za usługi geodezyjne.
3. Przeznaczenie niewielkiej części środków z podatków rolnego i od nieruchomości na monitorowanie zmian użytków gruntowych umożliwiłoby w krótkim czasie znaczny wzrost podatków od nieruchomości i podatku rolnego. Należy zachęcać rady gmin do podejmowania decyzji w tej sprawie.
...mam nadzieję, że powiaty i ich służby geodezyje docenią postawę Gliwic i za to, że Gliwice wytrwały w "boju" nad sprzecznym z Konstytucją rozporządzeniem MI należy im się słowa uznania i szacunku.
Gdyby bowiem Gliwice ni skarżyły rozporządzenia , nie byłoby wyroku TK i nie byłoby od 1 stycznia 2005 zmiany ustawy o finansach publicznych...tak myślę.
Od 1 stycznia 2006 obowiązuje przecież nowy art 34 i nowy art 151:
Art. 151. 1. Dokonywanie zmian w planie przychodów - z wyłączeniem dotacji z budżetu państwa - państwowego funduszu celowego jest niedozwolone.
2. Wydatki wyższe niż planowane mogą być dokonywane bez zmiany planu, jeżeli znajdą pokrycie w ponadplanowych przychodach i pozostałości środków z okresów poprzednich, po uzyskaniu, na wniosek ministra nadzorującego państwowy fundusz celowy lub dysponującego nim, pozytywnej opinii komisji sejmowej właściwej do spraw budżetu.
3. Przeniesienia wydatków pomiędzy poszczególnymi pozycjami planu mogą być dokonywane, przez organy lub dysponenta funduszu, po uzyskaniu zgody ministra nadzorującego państwowy fundusz celowy wydanej po uzyskaniu zgody Ministra Finansów oraz uzyskaniu pozytywnej opinii komisji sejmowej właściwej do spraw budżetu.
Gdyby powiatowy i wojewódzki FGZGIK był funduszem państwowym i zrealizowano by w powiatach wyższe jego przychody...to powiatowe i wojewódzkie służby geodezyjne w świetle nowego art 151 uofp miałyby zablokowany dostęp do wykorzystania owych pieniędzy. Bo liczyć na opinię właściwej komisji sejmowej chyba by nie można...
Liczę, że na najbliższym spotkaniu służb geodezyjnych kolegom z Gliwic ktoś postawi choć kielicha...pozdrawiam TW
Wysłany: Pią Lut 10, 2006 5:37 pm Temat postu: Odsetki bankowe od Funduszu dochodem budżetu?
W związku z wydaniem nowego rozporządzenia Ministra Infrastruktury (z dnia 26 października 2005 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym (Dz. U. Nr 219, poz. 1865) uważam, że aktualnie, tj. od 1 stycznia 2006 r. wpływy z niżej wymienionych tytułów powinny stanowić dochód budżetu powiatu, a nie Funduszu:
1) z oprocentowania rachunku bankowego, na którym gromadzone są przychody Funduszu (odsetki bankowe),
2) z usług wykonywanych przy użyciu sprzętu informatycznego, poligraficznego lub innego, zakupionego ze środków finansowych Funduszu,
3) ze sprzedaży zbędnego wyposażenia specjalistycznego, zakupionego ze środków Funduszu lub podarowanego dla prowadzenia zasobu,
4) kar umownych, wynikających z realizacji zamówień publicznych, finansowanych z Funduszu,
5) darowizn pieniężnych
Uzasadnienie:
Wymienione rozporządzenie, jak określono to w § 1 ust. 2, odnosi się do Funduszu, jako wyodrębnionej części Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, będącej w dyspozycji Głównego Geodety Kraju, tj. Centralnego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym.
W zakresie gospodarki finansowej Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym rozporządzenie jedynie ustala termin przekazania informacji o wysokości należnych wpłat na wojewódzki i centralny fundusz (§ 4, ust. 1 i § 9, ust. 1).
Zatem, jeśli chodzi o przychody Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, to reguluje je wprost art. 41 ust. 3a ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne.
W artykule tym wymienia się wpływy:
- ze sprzedaży map, danych z ewidencji gruntów i budynków oraz innych materiałów i informacji z zasobów powiatowych,
- z opłat za czynności związane z prowadzeniem tych zasobów i uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,
- inne wpływy.
Z drugiej strony – dochody budżetu powiatu określa ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 źródłami dochodów własnych powiatu są:
Pkt. 2) dochody uzyskiwane przez Powiatowe jednostki budżetowe powiatu
Wpływy za wszystkie inne usługi wykonywane przez Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, które nie są wymienione w art. 41 ust. 2a ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, powinny stanowić dochód budżetu powiatu, niezależnie od tego za jakie pieniądze zostały zakupione urządzenia, których użyto do wykonania tych usług. To samo dotyczy ewentualnych kar umownych.
Pkt. 3) dochody z majątku powiatu
Urządzenia, zakupione ze środków Funduszu stanowią majątek powiatu. Zatem wpływy ze sprzedaży tego majątku są dochodem budżetu powiatu.
Pkt. 4) spadki , zapisy, darowizny
Skoro ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne nie wymienia darowizn w wykazie przychodów funduszu. to wszelkie darowizny pieniężne mogą być dokonywane tylko na rzecz powiatu i stanowią dochód budżetu powiatu.
pkt. 9) odsetki od środków finansowych gromadzonych na rachunkach bankowych powiatu, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
Środki Funduszu są gromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym powiatu w banku, który obsługuje budżet powiatu. Skoro ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne nie reguluje tej kwestii inaczej, odsetki bankowe z tego rachunku powinny być dochodem budżetu powiatu, a nie Funduszu.
Czy mam rację, Panie Tomaszu?
Pozdrawiam. Mariab
Wysłany: Sob Lut 11, 2006 12:26 am Temat postu: Re: Odsetki bankowe od Funduszu dochodem budżetu?
mariab75 napisał:
Z drugiej strony dochody budżetu powiatu określa ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 źródłami dochodów własnych powiatu są:
Pkt. 2) dochody uzyskiwane przez Powiatowe jednostki budżetowe powiatu
Ustawa o dochodach j.s.t. nie określa dochodów budżetu powiatu - tylko dochody powoatu - jako samorządu i osoby prawnej, która swoije finanse prowadzi w formie jednostek budżetowych, ale i także w formach pozabudżetowych. Wprost z tej ustawy nie wynika od razu, że każdy "dochód" jest dochodem budżetu.
"Gość" twierdzi: Ustawa o dochodach j.s.t. nie określa dochodów budżetu powiatu - tylko dochody powoatu - jako samorządu i osoby prawnej, która swoije finanse prowadzi w formie jednostek budżetowych, ale i także w formach pozabudżetowych. Wprost z tej ustawy nie wynika od razu, że każdy "dochód" jest dochodem budżetu. icon_sad.gif
Trudno się z tym zgodzić, gdyż ustawa z 13 listopada 2003 :
- nie odnosi się do rachunków dochodów własnych jednostek,
- nie reguluje dochodów funduszy celowych,
- nie dotyczy przychodów zakładów budżetowych ani gospodarstw pomocniczych.
Powiat, jako osoba prawna, prowadzi gospodarkę finansową w oparciu o budżet, który obejmuje także gospodarkę pozabudżetową. Dlatego śmiem twierdzić, że odsetki od środków gromadzonych na rachunkach bankowych powiatu (jeśli inne przepisy nie stanowią inaczej) są dochodem budżetu.
Myślę, że warto na ten temat podyskutować w kontekście pisma Ministra Finansów ST4-4802/103/2006/1807, zamieszczonego na stronie rio.gov.pl i w ostatnich dniach rozesłanego do wszystkich RIO. Zgoda na ministerialną interpretację oznacza, że powiaty będż zmuszone od odsetek przekazywać 20% haracz na Centralny i Wojewódzki Fundusz. A to jest zamach na dochody własne powiatu.
Pozdrawiam serdecznie. Mariab.
I jeszcze jedna wątpliwość. Skoro wiadomo, że powiatowe Fundusze Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym są samorządowe, to czy nadal Wojewoda ma prawo kontrolować i oceniać pod względem zasadności wszystkie wydatki poniesione z tego funduszu, czy tylko pod kątem wykorzystania dotacji i rozliczenia z 20% haraczu na rzecz funduszy centralnego i wojewódzkiego? Właśnie taką kontrolę mam przyjemność mieć, nie mam nic do ukrycia, ale pewne wątpliwości są... Mariab.
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach