Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gość
|
Wysłany: Czw Paź 01, 2009 3:03 pm Temat postu: kontrola zarządcza -nowe |
|
|
Czy macie już pomysł na zorganizowanie kontroli zarządczej w waszym urzedzie jst?
Tworzycie juz jakieś procedury? Wszak 5% wypada z ustawy kontrola zarządcza jest wpisana.
czekam na dyskusję szanownego grona KONTROLERÓw |
|
Powrót do góry |
|
|
Gość
|
Wysłany: Czw Paź 01, 2009 10:50 pm Temat postu: |
|
|
...niestety dojdzie do reorganizacji dotychczasowego "pionu kontroli finansowej - 5-ciu procent" - na "pion" lub "stanowsko" pracy zajmujące się kontrolą wewnętrzną - czyli kontrolą - jako taką...
...i chyba dobrze się stanie...
...odpadną również pomysly na opracoywanie wewnętrznych procedur kontroli - jak z obecnego art. 47 uFP |
|
Powrót do góry |
|
|
Gość
|
Wysłany: Pią Paź 02, 2009 10:20 am Temat postu: |
|
|
kontrola zarządcza musi mieć też oparcie w regulaminie... stąd napewno zmiany dot. usunięcia 5% kontroli wydatków albo jej pozostawienia (nic nie zabrania) ale nie wszystkich jednostek organizacyjnych lecz np. co rok innych .....
Nie wiem jak to u siebie zorganizować bo jestem 1 w komórce kontr. wewnętrznej. Czyli wszystko na mojej głowie. Owszem widzę potrzebę rozszerzenia kontroli o inne tematy np. mienie, dochody realizowane... czego dotychczas nie kontrolowałem. |
|
Powrót do góry |
|
|
Gość
|
Wysłany: Pią Paź 02, 2009 4:39 pm Temat postu: |
|
|
Wydaje się, że likwidacja wymogu kontroli 5% wydatków jest słuszna, ponieważ w wielu jednostkach organizacyjnych, które kontroluję większość wydatków stanowią wynagrodzenia (od 50 do nawet 90%). Pozostałe rodzaje wydatków są rozdrobnione. Zatem aby spełnić wymóg z ustawy to niemal zawsze musiałem sprawdzać wynagrodzenia (ewentualnie zamówienia publiczne).
Uważam, że lepiej jest się skupić na jakimś konkretnym problemie niż na okrągło sprawdzać ww. wydatki i dopiero jak starczy czasu to może jeszcze coś innego.
Co do regulaminów nt. kontroli zarządczej, to po pierwsze kontrola zarządcza jest terminem o wiele szerszym niż kontrola finansowa i w związku z tym obecne procedury kontroli pozostaną (tylko pod inną nazwą) i jeszcze trzeba będzie stworzyć dodatkowe (obejmujące inne zagadnienia).
Ponadto zgodnie z nową ustawą o f.p. Minister Finansów ma prawo opublikowania standardów dotyczących kontroli zarządczej - także nic tylko czekać na te nowe "standardy" i na ich podstawie tworzyć wewnętrzne regulaminy. |
|
Powrót do góry |
|
|
justp
Dołączył: 17 Wrz 2009 Posty: 2
|
Wysłany: Pon Paź 05, 2009 11:31 am Temat postu: kontrola i kontrola |
|
|
zgadzam się z poprzednikiem, dobrze, że zniknie kontrola 5%. Jestem stanowiskiem jednoosobowym i trudno było mi w roku zrobić 5% w 21 jednostkach. Tym bardziej, że jest tyle obszarów do kontroli i można było by wchodzić do jednostek np co 2 lata. A jeśli chodzi o procedury kontroli zarządczej i sposób jej realizacji to czy nowa kontrola nie wchodzi w kompetencje audytu wewn. ? Co o tym myślicie?? |
|
Powrót do góry |
|
|
Gość
|
Wysłany: Pon Paź 05, 2009 12:03 pm Temat postu: |
|
|
Audyt ma dać opinię o kontroli zarządczej więc nie powinien być kontrolą.
Zgadzam się też z przedmówcami w zakresie 5%.
Czekam na wytyczne do kontroli zarządczej i ewent. może ktoś ma już taki reg. kontr. zarządczej opracowany i chciałby pokazać i pochwalić się na swojej stronce BIP to chętnie to przeglądnę.
pozdrawiam
CGAP |
|
Powrót do góry |
|
|
Gość
|
Wysłany: Wto Paź 06, 2009 1:42 pm Temat postu: |
|
|
Czy ktoś może wskazać różnicę między dzisiejszą kontrolą wewnętrzną a kontrolą zarządczą (pomijając problem 5 % i to że zakres tej nowej obejmuje wszystkie tematy jakie sie nam przyśnią a mają wpływ na działalność i wyniki)????? |
|
Powrót do góry |
|
|
Gość
|
Wysłany: Wto Paź 06, 2009 1:46 pm Temat postu: |
|
|
z obserwacji to kontrola wewnętrzna ma dużo wspólnego z audytem-taka jest prawda i cel podobny; |
|
Powrót do góry |
|
|
Gość
|
Wysłany: Sro Paź 07, 2009 12:35 pm Temat postu: |
|
|
Anonymous napisał: |
Czy ktoś może wskazać różnicę między dzisiejszą kontrolą wewnętrzną a kontrolą zarządczą (pomijając problem 5 % i to że zakres tej nowej obejmuje wszystkie tematy jakie sie nam przyśnią a mają wpływ na działalność i wyniki)????? |
np. zarządzenie ryzykiem...
w kontroli 5% tego nie uwzglęniałem
CGAP |
|
Powrót do góry |
|
|
Gość
|
Wysłany: Czw Paź 08, 2009 10:15 am Temat postu: |
|
|
Warto też wskazać, że generalnie likwidacja wymogu kontroli 5% wydatków jest ok, to rodzi też pewne zagrożenie - otóż skoro z ustawy znika wymóg takiej kontroli - to istnieje ryzyko, iż dany Burmistrz (Wójt, Prezydent) postanowi zlikwidować stanowisko ds. kontroli (np. w ramach oszczędności na wynagrodzenia).
Oczywiście będzie kontrola zarządcza, ale z przepisów ustawy wcale nie wynika, że będzie potrzebne to tego odrębne stanowisko ds. kontroli. Można zarządzić, że będzie wykonywał kontrolę zarządczą np. Skarbnik.
Ja jestem już po rozmowie z "moim" Burmistrzem i jest on zdania, że kontrola wewnętrzna realizowana przez odrębne stanowisko pracy (czytaj moje) powinna być realizowana niezależnie od tego czy taki wymóg wynika z ustawy czy też nie.
Niby wszystko jest pięknie, ale kto może zagwarantować, że po wyborach samorządowych za rok nie przyjdzie do Urzędu mniej "światły" Burmistrz i stwierdzi, że takie stanowisko niczemu nie służy (czyli mi podziękuje za pracę i życzy powodzenia).
Nie ma też co ukrywać, że dokonując kontroli generalnie kontrolerzy nie przysparzają sobie przyjaciół (co ma znaczenie przede wszystkim dla kontrolerów wewnętrznych) i tak naprawdę, to od Burmistrza zależy czy kontrola wewnętrzna będzie skuteczna - mam "donosy" od moich koleżanek i kolegów po fachu, że często szefowie polecali im "nie widzieć" wielu rzeczy podczas kontroli (bo ciężko przecież "ścigać" swojego dobrego kolegę), itd. ....
Podsumowując ten wątek - skuteczność kontroli finansowej, ewentualnie zarządczej oraz audytu wewnętrznego zależy głównie od postawy kierownictwa instytucji. Zatem życzę wszystkim szefów "światłych" czyli rozumiejących po co tak naprawdę są kontrole i audyty. |
|
Powrót do góry |
|
|
Gość
|
Wysłany: Pon Paź 12, 2009 1:51 pm Temat postu: |
|
|
zgadzam się z przedmówcą i dziękuję za zabranie głosu na forum.
MF twierdzi, że wszystko będzie ok i wprowadza pomysł "oświadczeń o kontroli zarządzej" tylko w rządówce.. bo jak P. AM stwierdziła "to jest eksperyment na rządówce bo mamy (czytaj MF) większy dostęp do rządówki. Samorządy mają swoją polkę".
Nie wiem czym wy się zajmowaliście w kontroli ale oprócz kontroli 5%, kontrolowane są dotacji dla organizacji pozarządowych udzielane z budżetu jst.
Nie przeprowadziłem rozmów z moim kierownikiem jst w sprawie kontroli zarządczej. Aż strach czy będzie dalej potrzymywał opinię, że kontrola wewnętrzna=zarządcza będzie mu potrzebna pomimo wdrożonej oszczędności. |
|
Powrót do góry |
|
|
Gość
|
Wysłany: Pon Lis 16, 2009 11:46 am Temat postu: |
|
|
Zbliża się grudzień i czas tworzenia nowych Planów kontroli.
Moje pytanie - co wpiszecie na nowy rok 2010?
Czy robicie jakieś wskazania własne, czy wskazania kierownika jednostki?
Czy plan będziecie teraz tytułować... "Plan kontroli zarządczej w jst oraz jednostkach podległych"? Czy kontrola tylko w urzędzie jst?
pozostaję w kontakcie
Iv |
|
Powrót do góry |
|
|
Gość
|
Wysłany: Sro Lis 18, 2009 3:36 pm Temat postu: |
|
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Gość
|
Wysłany: Pon Lut 08, 2010 2:02 pm Temat postu: |
|
|
CO SIĘ ZMIENIŁO W TYM TEMACIE DO TEJ CHWILI?
CZY MOŻE KTOŚ ROZJAŚNIĆ KONTROLĘ WOGÓLE DLA TYCH MNIEJ MĄDRYCH? |
|
Powrót do góry |
|
|
Gość
|
Wysłany: Czw Lut 11, 2010 3:31 pm Temat postu: |
|
|
pozmieniaj w regulaminach z "finansowa" na "zarzadcza" i po robocie
ot co |
|
Powrót do góry |
|
|
|