Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 164546982
RIO :: Zobacz temat - Księgowanie VAT w 2017
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
...w najbliższym Biuletynie Finansów Publicznych BDO będą opublikowane schematy księgowania po centralizacji.....jeśli jeszcze będzie ona obowiązywać.
A póki co pomocniczo - analogoicznie jest to rozrysowane na schemacie dot. 500plus w BDO Finanse Publiczne nr 2 (66) 2016. Zobacz dekrety nr 18, 17, 19, 20, 21.
a masz jakies newsy dotyczace uwalenia ustawy o centralizacji?
Wysłany: Pon Sty 23, 2017 8:10 pm Temat postu: Re: Księgowanie VAT w 2017
wojtania napisał:
TAk się przypadkiem składa, że właśnie opublikowano zmiany RMF z 5 lipca 2010 w zakresie księgowania podatku VAT i są one zupełnie takie same jak omawiam to na szkoleniach.
Chodzi o konto 300, którego w zasadzie się nie stosuje....bo nie....
a co z komunikatem MF z 19.01.2017 w zakresie ewidencji VAT , że sprawozdanie RB-27s maja byc kwoty netto bez Vat czyli ba 221 nie może byc ewidencjonowany VAT
Wysłany: Pon Sty 23, 2017 8:48 pm Temat postu: Re: Księgowanie VAT w 2017
a co z komunikatem MF z 19.01.2017 w zakresie ewidencji VAT , że sprawozdanie RB-27s maja byc kwoty netto bez Vat czyli ba 221 nie może byc ewidencjonowany VAT[/quote]
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 16 stycznia 2014 r.
w sprawie sprawozdawczości budżetowej
§ 8. 1. Dane wykazywane w sprawozdaniach:
1) jednostkowych - wyraża się w złotych i groszach stosownie do zasad obowiązujących przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych, z wyjątkiem sprawozdań jednostkowych placówek, w których dane wyraża się w walucie, w jakiej jest prowadzona rachunkowość;
(...)
§ 9. 1. Kierownicy jednostek, kierownicy jednostek obsługujących i naczelnicy urzędów skarbowych są obowiązani sporządzać sprawozdania rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym.
2. Kwoty wykazane w sprawozdaniach powinny być zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.
3. Jednostki otrzymujące sprawozdania są obowiązane sprawdzić je pod względem formalno-rachunkowym.
(...)
....co oznacza prawidłowo i co oznacza stosownie do zasad obowiązujących przy prowadzeniu ksiąg można przeczytać poniżej:
Jednostki budżetowe to takie formy organizacyjno-prawne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki z budżetu a dochodu odprowadzają do budżetu. Są one zatem powiązane z budżetem tzw. metodą brutto.
Wszystko jednak wskazuje na to, iż zasada ta łamana jest w jednostkach budżetowych gmin, powiatów, województw przez błędne księgowanie podatku VAT. Podatek ten niewątpliwie stanowi dochody budżetu państwa. A zatem jeśli jednostka organizacyjna lub jednostka samorządu terytorialnego ma status podatnika VAT (a kto powinien mieć to osobna kwestia: jb czy JST?) to podatek należny jest niewątpliwi jej zobowiązaniem.
Okazuje się jednak, iż jednostki budżetowe, urzędy gmin i miast, starostwa powiatowe, urzędy marszałkowskie nie ujmują zobowiązania z tytułu podatku należnego w sprawozdaniach RB28s, gdyż wskutek niezbyt trafnych interpretacji księgowany jest on metodą z konta dochodów.
Oznacza to, iż zobowiązanie z tyt. VAT należny regulowane jest z konta dochodów budżetowych, a w sprawozdaniach o dochodach RB27s należności są wykazywane w kwotach netto, podobnie jak dochody budżetowe. Taka prezentacja danych niewątpliwie narusza obowiązujące przepisy prawa, a szczególnie ustawę o rachunkowości.
Wszystko bowiem wskazuje na to, iż zapomniano o przepisach art. 28 ustęp 11 i art. 28 ustęp 1 pkt 10 ustawy o rachunkowości.
Art. 28 ustęp 11 ustawy o rachunkowości dotyczy wyceny na moment początkowego ujęcia m.in. należności i zobowiązań. W świetle przepisów ustawy o rachunkowości na dzień nabycia lub powstawia należności i zobowiązania ujmuje się w księgach rachunkowych w wartości nominalnej.
Taka sama zasada dotycząca wartości nominalnej dotyczy dochodów i wydatków budżetowych czyli aktywów pieniężnych, co wynika z art. 28 ustęp 1 pkt 10 ustawy o rachunkowości.
Przykładowo jeśli jednostka budżetowa dokona sprzedaży w kwocie brutto 123 zł i księguje zdarzenia metodą z konta dochodów to zapisy księgowe wyglądają następująco:
Faktura netto: Wn 221 Ma 720 kwota 100zł
Podatek należny; Wn 221 MA 225 kwota 100zł
Zapłata za fakturę: Wn 130 MA 221 kwota 123 zł
Przelew do budżetu zrealizowanych dochodów budżetowych: Wn 222 MA 130 kwota 100zł
Przelew Vat należnego do US :Wn 225 MA 130 kwota 23 zł
Przeksięgowanie pod RB27s dochodów budżetowych: Wn 800 MA 222 kwota 100zł.
Jeśli przyjrzeć się bliżej tym pozornie prawidłowym księgowaniom , zgodnym z MSR, to można zauważyć, że coś tu nie gra. Chodzi o sprawozdanie RB27s w którym należności wykazywane są na moment początkowego ich ujęcia w kwocie netto, a powinny być w wartości nominalnej oraz dochody budżetowe, które również są wykazywane w kwocie netto a powinny być w wartości nominalnej.
Dodatkowo zobowiązanie z tyt. VAT należny nie jest wykazywane w sprawozdaniu RB28s, podobnie jak wydatek z tego tytułu i przelew do US.
A zatem czyżby jednostki budżetowe regulowały swoje zobowiązania z konta dochodów i naruszały zasady powiązania jednostki z budżetem?
Czyżby nieprawidłowo wykazywały należności i zobowiązania budżetowe oraz dochody i wydatki budżetowe, wykazując je w kwotach netto, choć powinny być ujmowane na moment początkowego ich ujęcia w wartości nominalnej?
Sprawa bardziej się komplikuje od 1 lipca 2015 roku i od 1 stycznia 2017 po rozszerzeniu mechanizmu odwrotnego obciążenia VAT. Jednostki budżetowe lub jednostki samorządu terytorialnego mają bowiem nowy kłopot: jak księgować zakup laptopów, telefonów komórkowych i innych aktywów czy też remontów i inwestycji budowlanych z mechanizmem odwrotnego obciążenia VAT?
Księgowanie z konta dochodów kompletnie się nie nadaje do tego mechanizmu.
...w najbliższym Biuletynie Finansów Publicznych BDO będą opublikowane schematy księgowania po centralizacji.....jeśli jeszcze będzie ona obowiązywać.
A póki co pomocniczo - analogoicznie jest to rozrysowane na schemacie dot. 500plus w BDO Finanse Publiczne nr 2 (66) 2016. Zobacz dekrety nr 18, 17, 19, 20, 21.
a masz jakies newsy dotyczace uwalenia ustawy o centralizacji?
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach