Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 164564448
RIO :: Zobacz temat - Prewskaźnik
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
Powstaje zatem pytanie kiedy gmina prowadzi działalność gospodarczą podlegającą pod VAT?
I moim zdaniem wyjaśnia to Art. 9 ustęp 2 i ustęp 4 UOSG.
Zadaniami użyteczności publicznej, w rozumieniu ustawy, są zadania własne gminy, określone w art. 7 ust. 1, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.
TE ZADANIA NIGDY NIE POWINNY PODLEGAĆ POD VAT, GDYŻ SĄ TO CZYNNOŚCI NIEPODLEGAJĄCE POD VAT ....zgadza się?
Szanowni Państwo, w dniu 26 czerwca 2018r Naczelny Sąd Administracyjny uznał, iż Gminy mogą pomijać rozporządzenie Ministra Finansów z 17 grudnia 2015r. w sprawie tzw. prewskaźnika VAT.
Jest to prawomocny wyrok Sądu II instancji po rozpoznaniu kasacji wniesionej Gminę od wyroku WSA w Gdańsku.
Oznacza to, że wszystkie interpretacje, które zostały wydane dla wielu Gmin w Polsce bezpodstawnie uznają, iż Gminy mają prawo do stosowania prewskaźnika wyłącznie z rozporządzenia i nie mogą stosować innej metody rozliczania VAT. Powyższy wyrok oznacza, że te Gminy, które stosowały niekorzystny i krzywdzący prewskaźnik wg. rozporządzenia mają prawo uznać, iż nie odpowiada on obiektywnie rodzajowi prowadzonej działalności jednostki. W szczególności zatem można stosować klucze czasowe, klucze powierzchniowe i inne byleby tylko te inne metody obiektywnie odzwierciedlały strukturę sprzedaży i zaangażowanie VAT naliczonego. Tym samym Gminy mają prawo do złożenia korekt deklaracji podatkowych.
Jest to przełomowe, długooczekiwane orzeczenie NSA w tej sprawie. Na marginesie zauważyć należy, że w chwili obecnej Sądy I instancji wydały już kilkadziesiąt podobnych orzeczeń w sprawie.
Wyrok oznacza znacznie większe prawo do odliczenia VAT ( nawet kilkunastoprocentowe lub kilkudziesięcioprocentowe) a nie skromne 2-6% z rozporządzenia. Wychodzi na to, iż kolejny raz Michał Szczypiór oraz Tomasz Wojtania zachęcając w szerokim zakresie do wnoszenia skarg na interpretacje podatkowe - mieli znowu rację 😊
I FSK 219/18
Stan faktyczny:
1 stycznia 2017 r. gmina przeprowadziła centralizację rozliczeń VAT. W ramach wydzielonego referatu prowadzi działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz odbioru ścieków. Z tytułu świadczonych usług wystawia dla kontrahentów faktury VAT oraz odprowadza podatek należny. Część dostaw wody i odbioru ścieków realizowana jest na rzecz jednostek budżetowych (GOPS, żłobki, przedszkola, szkoły) oraz do innych budynków i budowli gminnych. Czynności te, jako czynności wewnętrzne, są dokumentowane za pomocą not księgowych. We wniosku o interpretację gmina zapytała, czy ma prawo do odliczenia VAT od ponoszonych wydatków (inwestycyjnych i bieżących) związanych z działalnością w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków, na podstawie proporcji, tzw. prewspółczynika z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. Chciała się upewnić, czy może to zrobić według kryterium udziału rocznego obrotu z transakcji opodatkowanych (udokumentowanych fakturami VAT) w całkowitym rocznym obrocie gminy z działalności w zakresie wodociągów i kanalizacji.
Stanowisko fiskusa
Fiskus nie zgodził się na takie rozwiązanie. Co prawda uznał, że gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia części podatku naliczonego z faktur VAT na podstawie art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT, ale jego zdaniem musi ona uwzględnić przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 86 ust. 22 tej ustawy, tj. rozporządzenia ministra finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Za adekwatne fiskus uznał odliczenie według proporcji z § 3 pkt 2 tego rozporządzenia, właściwej dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.
Stanowisko Sądu I instancji ( WSA w Gdańsku)
Tak samo uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku.
Stanowisko NSA
Na sprawę inaczej spojrzał dopiero Naczelny Sąd Administracyjny, który przyznał rację gminie. W jego ocenie, całokształt przepisów ustawy o VAT poświęconych określaniu proporcji odliczenia w przypadku wykonywania działalności o charakterze mieszanym wskazuje, że ustawodawca – mając na względzie różnorodność czynności dokonywanych przez podatnika – nie narzuca w tym względzie jakichkolwiek rozwiązań czy schematów, których stosowanie miałoby być obligatoryjne. Nawet tam, gdzie ustawodawca dopuszcza możliwość ustalenia konkretnego wzoru w drodze rozporządzenia, podatnikowi pozostawiono swobodę i możliwość rozliczenia podatku według proporcji bardziej reprezentatywnej dla prowadzonej przez niego działalności i realizowanych zakupów.
Innymi słowy, wybór metody kalkulacji został pozostawiony podatnikowi, choć nie oznacza to dowolności w odliczeniu. Metoda ustalenia prewspółczynnika musi bowiem odpowiadać kryteriom przewidzianym w art. 86a ust. 2a–2b ustawy o VAT, które stanowią w istocie odzwierciedlenie i rozwinięcie fundamentalnej dla VAT zasady neutralności w odniesieniu do działalności o charakterze mieszanym.
W ocenie NSA, powiązanie zakresu dopuszczalnego odliczenia podatku z rzeczywistym rozmiarem prowadzonej działalności świadczy o konieczności zapewnienia przy określaniu prewspółczynnika neutralności VAT w możliwie najpełniejszym, w danych warunkach, stopniu. Sąd uznał, że cechy konstrukcyjne systemu VAT uzasadniają wykładnię dopuszczającą możliwość określenia proporcji odliczenia w odniesieniu do konkretnego rodzaju działalności wykonywanej przez gminę. Odrębną kwestią pozostaje ocena adekwatności proponowanego przez gminę wzoru, jednak w spornej sprawie nie znalazł podstaw do jego kwestionowania.NSA podkreślił, że prewspółczynnik obliczony przez gminę opiera się na jednoznacznych i jasnych kryteriach (wielkość obrotu ustalona na podstawie ilości zużytej wody i odprowadzonych ścieków) obrazujących specyfikę działalności wodno-kanalizacyjnej i – co kluczowe z punktu widzenia wymogów ustawowych – pozwala na obiektywne ustalenie struktury sprzedaży, tj. proporcji między czynnościami opodatkowanymi i nieopodatkowanymi w tym obszarze.
Źródło: Rzeczpospolita, 11 lipiec 2018r.
Chyba ze sie okarze ze sprzedaz nie podlega pod vat bo cena wynika z taryfy zatwierdzinej przez organ wladzy publicznej a takie czynnosci nie podlegaja podobno pod vat.
Czyli gminy maja nadpłacony VAT. W całej Polsce. Bo skarbnicy pojęcia nie maja co to zadania gmin i czynności władztwa publicznego w sferze użyteczności publicznej. A zatem skarbnicy od lat zaniżali dochody gmin...
...fakt. Ale nie zawsze bo powiaty i województwa istnieją od 1999 roku.
A zatem pomimo zapisów ustawowych powiaty pobierają swoje 25 procent z gospodarki nieruchomościami nie od wpływów osiągniętych (czyli kwoty nominalnej - brutto) a od kwot netto. Ta fikcja trwa już koło 19 lat i powiaty mają zaniżone udziały w swych dochodach z gospodarki nieruchomościami.
Policzcie sobie uszczerbek w dochodach powiatu i na jaką kasę skarbnik mógł działać na szkodę powiatu lub miasta na prawach powiatu.
Jak uważacie czy w związku z tym wyrokiem NSA mogę sobie wyliczyć prewspółczynnik metodą ilości ścieków opodatkowanych w ilości ścieków ogółem, czy tylko metodą obrotu?
fiskus Ci zakwestionuje, zaskarżysz się do WSA i wygrana pewna
Kolejna Gmina (Babiak) Wielkopolskie zaskarża interpretację do WSA. Zadzwoń do nich. Dowiesz się co i jak... Gminy ruszyły ze skargami do WSA bo prewskaźnik z rozporządzenia to rozbój w biały dzień. Mam 3% a wg metody ilości ścieków 97% odliczenia VAT a to mi daje w małej Gminie 700 tyś różnicy na samym podatku VAT
Masz rację, na każdym szkoleniu przykładowo Pani Rogala mówiła że tylko można prewskaźnik z rozporządzenia a Pani Krawczyk, że można pomijać ale będą spory a Pan Szczypiór z kolei uważa, że w jego ocenie można nawet kilka różnych kryteriów stosować do różnych sektorów działalności. No to kto ku...a wreszcie ma racje?
Masz rację, na każdym szkoleniu przykładowo Pani Rogala mówiła że tylko można prewskaźnik z rozporządzenia a Pani Krawczyk, że można pomijać ale będą spory a Pan Szczypiór z kolei uważa, że w jego ocenie można nawet kilka różnych kryteriów stosować do różnych sektorów działalności. No to kto ku...a wreszcie ma racje?
...jak to kto Michał Szczypiór ma rację. Pan i Pani Rogala sporo namieszali z VAT w JST.
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach