Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 181803574
RIO :: Zobacz temat - Komisja Śledcza -VAT w GMINACH
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
Wysłany: Pią Lut 15, 2019 8:47 pm Temat postu: Komisja Śledcza -VAT w GMINACH
VAT w gminach – kiedy następna Komisja Śledcza?
Zamieszanie, jakie wywołuje podatek VAT w gminach z każdym rokiem staje się coraz większe i obejmuje zasięgiem kolejne obszary działalności gmin.
Pogłębiający się chaos w indywidualnych interpretacjach prowadzi w prostej linii do problemów finansowych, z jakimi zmierzą się gminy w najbliższych latach. Zarzuty stawiane przez kontrole skarbowe mogą dotyczyć nieprawidłowego (nadmiernego) odliczania podatku VAT od realizowanych inwestycji, czyli uszczuplenia dochodów budżetu państwa. Natomiast brak starań o możliwość odliczenia, jak najwyższej kwoty podatku VAT, będzie uznany przez Regionalne Izby Obrachunkowe za zaniechanie dochodów własnych gmin. Może nadszedł czas, na refleksje w sprawie stosowania podatku VAT w gminach i uproszczenie przepisów?
PONIŻEJ DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU
Czytaj także: VAT w gminie: spóźnione decyzje nie pozbawiają samorządów prawa do odliczenia
SYTUACJA OGÓLNA
W przystępny sposób, bez zawiłych sformułowań prawniczych zostaną przedstawione problemy, z jakimi spotykają się gminy w zakresie podatku VAT.
Sytuacja wygląda tak: odliczanie podatku VAT od zakupów, zwłaszcza w przypadku realizacji inwestycji, zależy od sprytu gminy i właściwego sytuowania przedsięwzięć w strukturze gminy. Wysokość odliczenia podatku, jest uzależniona od tego, czy zrealizowane przedsięwzięcie powierzy się w zarządzanie jednostce budżetowej (JB); zakładowi budżetowemu (ZB); czy może urzędowi obsługujący gminę(UG); lub od tego co wynika z indywidualnej interpretacji podatkowej. Zwróćmy uwagę na subtelność nazewnictwa „powierzy w zarządzanie". Przecież nie powiemy, że odliczenie zależy od tego, która z jednostek realizuje inwestycje, ponieważ bez względu na dalsze losy przedsięwzięcia, zawsze podatnikiem jest tylko gmina. Inaczej sytuacja wygląda, jeśli inwestycje realizuje spółka komunalna – tu nie obowiązują przepisy narzucone gminom, nazwanym w stosownym rozporządzeniu: „niektórymi podatnikami".
Inaczej sytuacja wygląda, jeśli inwestycje realizuje spółka komunalna – tu nie obowiązują przepisy narzucone gminom, nazwanym w stosownym rozporządzeniu: „niektórymi podatnikami".
Tylko w przypadku inwestycji wodociągowych i kanalizacyjnych, wartości procentowe odliczenia podatku VAT w różnych gminach, wahają się od kilu procent np. 9% do 100%. Przy milionowych inwestycjach są to ogromne rozbieżności, a wodociąg pełni taką samą funkcję w każdej gminie. Czy zatem VAT, jest podatkiem jednakowym dla wszystkich podatników, czy też VAT jest dla sprytnych i operatywnych, z dobrymi doradcami i prawnikami.
Obowiązkowa centralizacja podatku VAT objęła gminy z dniem 1 stycznia 2017 r. Dla wszystkich gmin była to ogromna rewolucja. Jedne gminy nie były w ogóle czynnym podatnikiem VAT, inne traktowały każdą swoją jednostkę i siebie, jako urząd za odrębnych podatników. Okres wdrażania zmian gminy mają już za sobą, ale praktyka pokazuje, że pytań jest coraz więcej, a odpowiedzi są niezrozumiałe i zawiłe.
ODLICZANIE VAT W GMINACH
Ustawodawca dopuszcza możliwość częściowego odliczenia podatku VAT od „nabyć", jeśli zakupione dobra służą zarówno działalności gospodarczej, jak i działalności gminy, jako organu władzy. W przepisach są wymienione przykładowe cztery sposoby liczenia wskaźnika częściowego odliczenia podatku. Przykładowe, bo poprzedzone zwrotem: „w szczególności", co oznacza, że nie jest to katalog zamknięty.
W celu identyfikacji – ile jest działalności gospodarczej w działalności ogółem gminy, wydano rozporządzenie określające zasady i sposób liczenia wskaźników dla poszczególnych jednostek gminy. W rozporządzeniu zdefiniowano wzory odrębnie dla JB, ZB oraz UG. Tym sposobem każda gmina, jako jeden podatnik, ma tyle wskaźników, ile liczy jednostek plus interpretacje indywidualne dla inwestycji. Wysokość tych wskaźników jest bardzo różna i zależy od zadań, jakie realizowane są w danej jednostce gminy. Najwyższe wskaźniki są w ZB: od 70% do 99%. W JB prowadzących działalność gospodarczą, wskaźniki nie przekraczają 50%. Są też gminy, które sprzedają usługi z poziomu UG. W takich przypadkach wskaźniki dla urzędu wynoszą mniej więcej od 9% do 37%. Rozbieżności między wskaźnikami są dość spore. Pytanie: Czy jest jakaś inna ścieżka do obliczania wskaźników? Jest, ale trzeba o to „zawalczyć" w sądach WSA i NSA. W ustawie VAT jest zapis, że podatnik może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określania proporcji, którą posłuży się przy odliczaniu podatku VAT. Jednak w wielu gminach dominuje pogląd, że boją się podatku VAT, w związku z tym wolą płacić VAT, wolą nie odliczać podatku, żeby tylko nie mieć kłopotów ze „skarbówką. Jest tylko pytanie – Ile ten strach kosztuje i kto płaci?
GOSPODARKA WODOCIĄGOWA I KANALIZACYJNA
Główne inwestycje w zakresie gospodarki wod.-kan. to: sieci wodociągowe i kanalizacyjne, oczyszczalnie ścieków i ujęcia wody. Są to na ogół wielomilionowe przedsięwzięcia, obarczone stawką 23% VAT. Gmina ma prawo wykonywać swoje zadania sama lub powierzając je: JB, ZB, spółkom komunalnym. JB i ZB są objęte obowiązkową centralizacja i stanowią z gminą jednego podatnika, a spółki komunalne są odrębnym podatnikiem. Oznacza to, że spółki dostarczając wodę i odbierając ścieki od urzędu i wszystkich jednostek: szkół, przedszkoli, ośrodków pomocy społecznej, itd., wystawiają fakturę i jest to sprzedaż usług. Zatem spółka sprzedaje 100% usług i ma prawo do odliczenia podatku VAT od zrealizowanych inwestycji w całości. Natomiast te same usługi świadczone przez JB, ZB czy bezpośrednio przez urząd, są traktowane, jako zużycie na potrzeby własne podatnika, czyli nie podlegające podatkowi VAT. Rozliczenia finansowe między jednostkami nie są traktowane, jako sprzedaż, a dokumentem rozliczeniowym jest nota obciążeniowa. Oznacza to, że nie można w całości odliczyć podatku VAT od zakupów. Pytanie jest proste: To ile można odliczyć tego podatku? Niestety odpowiedź jest już o wiele trudniejsza, bo wymaga zadania kilku dodatkowych pytań. Pytanie pierwsze: Która z jednostek ma powierzone zadanie obsługi gospodarki wod.-kan.? Pytanie drugie: A może gmina ma interpretację indywidualną dla danej inwestycji?
INTERPRETACJE INDYWIDUALNE
Tylko w tym roku w Systemie Interpretacji podatkowych wyświetla się ponad 12 tysięcy orzeczeń ze słowem VAT. Jest to wyjątkowo ponury dowód na to, że powinno się uprościć przepisy podatku VAT. Wracając do interpretacji z zakresu gospodarki wod.-kan. w gminach, warto zwrócić uwagę na argumenty zawarte w tych orzeczeniach. Gmina w swoim wniosku o interpretację proponuje zastosowanie wskaźnika odliczenia podatku VAT opartego na kwantyfikowanym zużyciu wody czy odbiorze ścieków. Wiadomo, że odpłatność za zużycie wody wynika ze wskazań liczników pomiaru zużywanej wody. Liczniki mają wszyscy odbiorcy wody: zarówno mieszkańcy, osoby prawne, jak i urząd i jednostki gminy. Jeśli przyjąć, że zużycie wody przez wszystkich stanowi 100%, to nie trudno jest ustalić, jaki procent stanowi w tych wartościach zużycie wody przez gminę i jej jednostki. U większości gmin, jest to wartość na poziomie od 1% do 5%. Wniosek jest zatem taki: gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT od inwestycji wod.-kan. na poziomie np.: od 95% do 99%. Wskaźnik obliczony dla działalności urzędu wg wspomnianego rozporządzenia wynosi od 9% do 37%. Zakupy związane z inwestycjami są łatwe do zdefiniowania i wyodrębnienia spośród innych kosztów funkcjonowania urzędu. Nie jest zasadnym, aby wydatki związane z gospodarką wod.-kan. były wymieszane wspólnie z wydatkami na utrzymanie dróg, oświetlenia ulicznego, ochotniczych straży czy Urzędu Stanu Cywilnego, traktowanych wyłącznie, jako działalność pozagospodarczą. W związku z tym, gminy w przeświadczeniu, że mają prawo zaproponować inny, bardziej reprezentatywny sposób określania proporcji dla danego przedsięwzięcia, wskazały we wnioskach o interpretację – propozycję wskaźnika opartego na m3 zużywanej wody i odprowadzanych ścieków.
W odpowiedzi na wnioski gmin, przychodzą interpretacje, gdzie Organ nakazuje gminom stosowanie wskaźników opartych na wspomnianym już rozporządzeniu, wbrew ustawowym zapisom o prawie do wskazania innego, bardzie reprezentatywnego wskaźnika. Argumenty Organu są zadziwiające, ponieważ z jednej strony uznaje, że podatnik ma prawo do samookreślania się, tu cytat:
„Wskazać bowiem należy, że ustawodawca na mocy art. 86 ust. 2h ustawy, daje podatnikom, w tym urzędom obsługującym jednostkę samorządu terytorialnego możliwość zastosowania innego sposobu określenia proporcji niż wskazują przepisy art. 86 ust. 22 ustawy, jednak tylko w sytuacji, gdy wybrany sposób jest bardziej reprezentatywny. Zatem podatnik może zastosować inną metodę tylko i wyłącznie, gdy wybrana przez niego metoda jest bardziej reprezentatywna i tym samym najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej działalności".
Natomiast z drugiej strony Organ podważa zasady prostych matematycznych wyliczeń. Podatnik wykazał, iż gdyby zastosował wskaźnik oparty na ust. 22, to mógłby odliczyć tylko np.: 9% do 37% wartości podatku VAT od inwestycji; a jeśli gmina zastosuje wskaźnik oparty na pomiarze zużytej wody, to odliczenie podatku wyniesie np.: 95% czy nawet 99%. Stwierdzenie Organu jest następujące:
„W ocenie organu, przedstawiony przez Gminę sposób określenia proporcji nie może zostać uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez nią działalności i dokonywanych nabyć, bowiem założenia przyjęte przy obliczaniu wysokości współczynnika przez Gminę budzą wątpliwości"
Może gmina popełniła zaniechanie przy składaniu wniosku – nie załączyła opinii autorytetu z dziedziny matematyki, który potwierdziłby tezę, że 99% to więcej niż 9%. Dopiero na etapie rozpoznania sprawy przez WSA dostrzega się, że to może być prawdziwa teza.
Podsumowując. Zamieszanie z prawidłowym stosowaniem podatku VAT, jest w gminach coraz większe i będzie rosło z każdą kolejną interpretacją i nowym odkryciem, nowych zjawisk, np.: w jednych interpretacjach posiłki w szkołach: to działalność gospodarcza, objęta zwolnieniem podatkowym, a w innych: to działalność niepodlegająca podatkowi VAT.
w Polsce istnieje domniemanie rzetelności sprawozdań dopóty dopóki właściwy organ nie uzna go za nierzetelne wiec żadne puste gadania wybranych osób tu na form nic nie znaczą. Tak na marginesie o tej nierzetelnosci i tym ''kanale'' słyszę to od wielu lat i chyba każdy z Nas kto rozsądny nie bierze tego juz na poważnie...
Żadna instytucja kontrolna RIO, NIK itp. nie zakwestionowała ani sposobu ewidencji, ani prezentacji w sprawozdaniach - zarówno tych, które są po stronie dochodów wykazywane netto, ani też tych które są wykazywane brutto.
Jak ktoś się z taką uwagą/opinią spotkał to chętnie poznam stanowisko organów.
...nie zakwestionował bo sami to zalecają. A to oznacza iż RIO namawia do łamania prawa. Mamy ludzie ewidentne naruszenia prawa materialnego i poważny delikt.
Wkrótce się skończy kadencja obecnego prezesa NIK. I będzie nowy:
Są dwa sposoby podejścia do tematu wykazywania dochodów w sprawozdaniu. Jeśli nikt nie kwestionuje ani jednego ani drugiego podejścia, to o czym mowa?
Kto narusza prawo?
Niestety sprawozdanie zbiorcze dotyczące wszystkich jst jest w oparciu
o dane wykazywane w odmienny sposób.
Nikt nawet o tym nie wspomina w zaleceniach pokontrolnych.
Nie mówiąc już o zarzutach z tego tytułu. Bo przecież jak jst wykazuje dochody netto - to zaniża swoje dochody. Co w takim razie z naruszeniem dyscypliny fp z racji nie ustalenia dochodów w prawidłowej wysokości?
Są dwa sposoby podejścia do tematu wykazywania dochodów w sprawozdaniu. Jeśli nikt nie kwestionuje ani jednego ani drugiego podejścia, to o czym mowa?
Kto narusza prawo?
Niestety sprawozdanie zbiorcze dotyczące wszystkich jst jest w oparciu
o dane wykazywane w odmienny sposób.
Nikt nawet o tym nie wspomina w zaleceniach pokontrolnych.
Nie mówiąc już o zarzutach z tego tytułu. Bo przecież jak jst wykazuje dochody netto - to zaniża swoje dochody. Co w takim razie z naruszeniem dyscypliny fp z racji nie ustalenia dochodów w prawidłowej wysokości?
TO NIEPRAWDA.
PRZEPISY SĄ JEDNOZNACZNE.
Cytuję:
Dz.U.2018.109 z p.zm.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU I FINANSÓW
z dnia 9 stycznia 2018 r.
w sprawie sprawozdawczości budżetowej
(Dz. U. z dnia 12 stycznia 2018 r.)
Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 oraz z 2018 r. poz. 62) zarządza się, co następuje:
Rozdział 4
Sposoby sporządzania i przekazywania sprawozdań
§ 8. 1. Dane wykazywane w sprawozdaniach:
1) jednostkowych - wyraża się w złotych i groszach stosownie do zasad obowiązujących przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych, z wyjątkiem sprawozdań jednostkowych placówek, w których dane wyraża się w walucie, w jakiej jest prowadzona rachunkowość;
2) łącznych i zbiorczych - wyraża się w złotych i groszach, z wyjątkiem sprawozdania Rb-70, w którym dane wyraża się w złotych.
2. Dane wykazywane w sprawozdaniach Rb-Z-PPP, Rb-FUS i Rb-FER wyraża się w tysiącach złotych.
§ 9. 1. Kierownicy jednostek, kierownicy jednostek obsługujących i naczelnicy urzędów skarbowych są obowiązani sporządzać sprawozdania rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym.
2. Kwoty wykazane w sprawozdaniach powinny być zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.
3. Jednostki otrzymujące sprawozdania są obowiązane sprawdzić je pod względem formalno-rachunkowym.
4. Jednostki otrzymujące sprawozdania są uprawnione do kontrolowania merytorycznej prawidłowości przekazanych sprawozdań; w tym celu mogą żądać przedstawienia wskazanych ksiąg rachunkowych i dokumentów.
5. Nieprawidłowości w sprawozdaniach, ujawnione w trybie ust. 3 i 4, usuwają odpowiednio kierownicy jednostek, kierownicy jednostek obsługujących albo naczelnicy urzędów skarbowych sporządzający sprawozdania jednostkowe przed włączeniem zawartych w nich danych do sprawozdań łącznych lub zbiorczych. W razie potrzeby należy dokonać także odpowiednich zapisów korygujących w księgach rachunkowych okresu sprawozdawczego.
6. W przypadku stwierdzonych przez Ministerstwo Finansów nieprawidłowości w sprawozdaniach dysponent środków budżetu państwa, który przekazał sprawozdania, jest obowiązany do niezwłocznego usunięcia tych nieprawidłowości.
(…)
PARAGRAF 8 I PARAGRAF 9 WYRAŹNIE NORMUJE SPOSÓB PREZENTACJI DANYCH W SPRAWOZDANIACH TYPU "RB", CZYLI:
WEDŁUG ZASAD OBOWIĄZUJĄCYCH PRZY PROWADZENIU KSIĄG, RZETELNIE I PRAWIDŁOWO POD WZGLĘDEM MERYTORYCZNYM.....
....a ani jeden z tych cech nie spełniacie od 2017 roku (niektórzy wcześniej).
ZNOWU UCIECZKA PANA TOMASZA WOJTANIA OD ODPOWIEDZI NA PYTANIE. KTOŚ PANA ZAPYTAŁ GDZIE I KOMU KTÓRAKOLWIEK INSTYTUCJA COŚ ZARZUCIŁA? PAN NIE ROZUMIE SŁOWA NIERZETELNOŚĆ KSIĄG- PAN JĄ MYLI Z WADLIWOŚCIĄ, NIERZETELNOŚĆ PANIE TW (PANIE FACHOWCU) TO ŚWIADOME DZIAŁANIE, WINA UMYŚLNA, KSIĘGI NIE OBRAZUJĄCE STANU RZECZYWISTEGO, WADLIWOŚĆ TO ICH PROWADZENIE NIEZGODNIE Z PRZEPISAMI OBOWIĄZUJĄCEGO PRAWA, PAN MYLI TE DWIE KATEGORIE ..
PO DRUGIE, MAMY DOMNIEMANIE RZETELNOŚCI I NIEWADLIWOŚCI W POLSCE KSIĄG, KTO USTALIŁ LUB UZNAŁ, ŻE JEST ODMIENNIE??? PROSZĘ O KONKRETY ???
ZNOWU PAN MIESZA ABY ZAPRASZAĆ NA SZKOLENIA DO ISP MODZELEWSKIEGO A ... TAM NIKT CHODZIĆ NIE CHCE...BO I PO CO ? NA PROGRAM DLA BIZNESU?????
TAM NIE MA NIC DLA JST W PROGRAMIE WIĘC PO CO PAN ZAPRASZA?? NA WYWALENIE KASY W BŁOTO? WSPIERA PAN PROFESORA?
Księgi rachunkowe uznaje się za rzetelne, jeżeli dokonane w nich zapisy odzwierciedlają stan rzeczywisty.
Sprwozdania uznaje się za rzetelne, jeżeli prezentowane w nich dane odzwierciedlają stan rzeczywisty.
A nie odzwierciedlają, gdyż łamiecie paragraf 8 i 9 rozporządzeniaROZPORZĄDZENIA MINISTRA ROZWOJU I FINANSÓW z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej
§ 8. 1. Dane wykazywane w sprawozdaniach:
1) jednostkowych - wyraża się w złotych i groszach stosownie do zasad obowiązujących przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych, z wyjątkiem sprawozdań jednostkowych placówek, w których dane wyraża się w walucie, w jakiej jest prowadzona rachunkowość; (...)
§ 9. 1. Kierownicy jednostek, kierownicy jednostek obsługujących i naczelnicy urzędów skarbowych są obowiązani sporządzać sprawozdania rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym.
2. Kwoty wykazane w sprawozdaniach powinny być zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.
3. Jednostki otrzymujące sprawozdania są obowiązane sprawdzić je pod względem formalno-rachunkowym.
4. Jednostki otrzymujące sprawozdania są uprawnione do kontrolowania merytorycznej prawidłowości przekazanych sprawozdań; w tym celu mogą żądać przedstawienia wskazanych ksiąg rachunkowych i dokumentów.
RIO PRZEKAZUJE DO MF NIERZETELNE SPRAWOZDANIA.... gdzyż nie odzwierciedlają one stanu rzeczywistego należności, zobowiązań, zaangażowania, dochodów i wydatków.
Łamane są wszystkie reguły polskiego systemu budżetowego i przepisy prawa materialnego.
Pozdr TW
Ps.: proszę nie mylić domniemania niewinności z domniemaniem rzetelności... coś cie się pomyliło.
A PROFESORA WSPIERAM BO MA INTENCJĘ I MOZLIWOŚCI NAPRAWY SYSTEMU VAT W SAMORZĄDACH I W POLSCE. A JAK WAM NA TYM ZALEŻY TO TEŻ GO POWINNIŚCIE WESPRZEC A NIE NA JEGO TEMAT GŁUPOTY WYPISYWAĆ.....bo mnie się udało przekonać Profesora aby Wam zaczął pomagać, po tym co nawyrabiała firemka ze Skierniewic.
A co do wypadnięcia ...cóz trudno wypaść z czegoś w co się nie wchodziło. A ja jakoś w VAT nigdy nie wchodziłem. Bo nie prowadzę szkolen z VAT. Moja branża to księgowość i sprawozdawczości. I wiesz o tym.
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa) Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9Następny
Strona 1 z 9
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach