Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 181803373
RIO :: Zobacz temat - Komisja Śledcza -VAT w GMINACH
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
Do 1 stycznia 2018r., czyli przed wprowadzeniem w życie nowej ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, pobierane od rodziców dzieci opłaty za przedszkole, były traktowane według przepisów, jako należności cywilnoprawne. W związku z tym dyrektorzy przedszkoli publicznych zawierali umowy cywilnoprawne z rodzicami określające wysokość i zasady wnoszenia opłat. W takiej sytuacji minister finansów uważał, że opłaty te powinny być wykazywane w deklaracji VAT-7 w poz. 10 jako zwolnione od podatku VAT (art. 43 ust. 1 pkt 24 w związku art. 15 ust. 6 ustawy o VAT). Swojego stanowiska w sprawie tych opłat, ale pobieranych już po 1 stycznia 2018 r., czyli po wprowadzeniu w życie nowej ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, minister finansów jeszcze nie przedstawił.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 11 lutego 2015r. (I SA/Po 1041/14) utrzymanym w mocy przez wyrok NSA z 9 czerwca 2017 r. (I FSK 1317/15), stwierdził – odmiennie niż minister finansów, ODMIENNIE NIŻ PANI ROGALA I INNI TZW. SPECJALIŚCI OD CENTRALIZACJI VAT – że opłaty te, także przed 1 stycznia 2018r., należało traktować jako należności publicznoprawne, a nie cywilnoprawne. I tym samym nie deklarować w deklaracji VAT-7w poz. 10.
W wyrokach tych sąd uznał, iż: stosunek prawny między przedszkolem publicznym nawiązany z rodzicami, powstaje w oparciu o administracyjnoprawną metodę regulacji, która na plan dalszy spycha cywilnoprawny charakter zawieranych porozumień. Opłaty pobierane za nauczanie i pobyt dzieci w przedszkolu w swym charakterze zbliżone są do daniny publicznej, a strony analizowanego tu stosunku prawnego nie mają pełnej swobody w ustaleniu jej wysokości (wysokość opłaty za pobyt i świadczenia ustalana jest w drodze stosownej uchwały rady gminy). Pobierane opłaty mają charakter symboliczny, nieekwiwalentny i ściśle regulowany przez przepisy prawa administracyjnego, co odróżnia je od cen.
WNIOSEK:
Od 1 stycznia 2018 r. – dla celów podatku VAT, opłaty pobierane od rodziców dzieci za przedszkole (za pobyt i wyżywienie) muszą być traktowane jako niepodlegające VAT. Tym samym opłaty te nie muszą być – od tej daty – wykazywane w deklaracji VAT-7 w poz. 10 jako zwolnione od VAT.
Elżbieta Rogala, niezależny ekspert i wykładowca VAT
Proszę zauważyć, że we wniosku końcowym ta Pani pisze o 1 stycznia 2018, a Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 11 lutego 2015r. (I SA/Po 1041/14) utrzymanym w mocy przez wyrok NSA z 9 czerwca 2017 r. (I FSK 1317/15), stwierdził – odmiennie niż minister finansów i odmiennie niż Pani Rogala i inni tzw. specjaliści od VAT w budżecie – że opłaty te, także przed 1 stycznia 2018r., należało traktować jako należności publicznoprawne, a nie cywilnoprawne.
Moim zdaniem okres ten zaczyna się 1 stycznia 2010 roku, czyli od dnia obowiązywania obecnej ustawy o finansach publicznych.
A ZATEM SKORO NSA UZNAŁ, IŻ OWE OPŁATY NALEŻAŁO TRAKTOWAĆ JAKO NALEŻNOŚCI PUBLICZNOPRAWNE TO NIE PODLEGAŁY ONE POD VAT.
CZYLI JA MAM RACJĘ.
JEDNAKŻE JESLI WY TRAKTOWALIŚCI TE I INNE OPŁATY ZA CYWILNOPRAWNE, NP. OPSY, TO WYSTAWIALIŚCI FAKTURY VAT.
Warto sobie wtedy przypomnieć książkę Pani Rogala wydana w skierniewickiej platformie: ODLICZENIA VAT W GMINIE W 2016 ROKU - NOWE METODY, gdzie już na stronie tytułowej pisała o odliczeniach częściowych przy działalnosci mieszanej -wg. wskaźników.
PROBLEM POLEGA N TYM, ŻE GMINY ROBIŁY TE ODLICZENIA CZĘŚCIOWE. PEWNIE NIE WSZYSTKIE. BO MĄDRZY SKARBNICY ZACHOWYWALI SIĘ PASYWNIE. NIESTETY LWIEJ CZĘŚCI KTOŚ WMÓWIŁ, ŻE GMINĘ NALEŻY TRAKTOWAĆ JAK PRZEDSIĘBIORSTWO (czytaj broszury MF).
A ZATEM SKORO NASZE NSA STWIERDZIŁO, ŻE OWE OPŁATY MAJĄ CHARAKTER PUBLICZNOPRAWNY, TO WSZYSTKIE OWE ODLICZENIA SĄ WG. DZISIEJSZEGO STANU WIEDZY I ORZECZNICTWA TYPOWYM WYŁUDZENIEM NIENALEŻNEGO ZWROTU VAT LUB OBNIŻENIA ZOBOWIĄZANIA PODATKOWEGO GMIN.
I druga sprawa:
SKORO OWE OPŁATY SĄ PUBLICZNOPRAWNE NIEPODATKOWE, TO KAS NIE JEST ORGANEM WŁAŚCIWYM DO WYDANIA INRETPRETACJI PODATKOWEJ LECZ WÓJT, BURMISTRZ, PREZYDENT.
TAK STANOWI ART 14J ORDYNACJI PODATKOWEJ.
A SRORO TAK TO NA KONCU WYCHODZICIE NA KSIĘGOWOŚĆ, BO NIE MOŻNA GENEROWAĆ DOKUMENTU KSIEGOWEGO WG. ZASAD JAK DO CENTRALIZACJI VAT NA NIP GMINY, JEŚLI OPŁTY TE SĄ DANINĄ PUBLICZNOPRAWNĄ NIEPODATKOWĄ.
Minister mówił iż trzeba ... to wyłudzałem ? No ... ogarnij sie Pan Panie TW bo nie wiem dlaczego Pan to robi. Wyłudzenie jest przestępstwem wyłącznie umyślnie popełnionym i nie wierzę że tej klasy ekspert przynajmniej za takiego się uważający jak Pan i tego nie wie lub i to bardziej prawdopodobne straszy Pan aby naganiać ISP lub BDO klientów a tu.... lipa... nikt nie słucha i wszyscy mają ubaw .
Minister nadal mówi że trzeba wskaźnik stosować dopiero WSA mówi teraz i NSA iż nie trzeba a wyrok wiąże w danej konkretnej sprawie i nie stanowi źródła prawa. Pan Tomasz W jak zwykle manipuluje i przekręca fakty bo uwierzył w to co mówi i pisze. Organy podatkowe niezależnie od Dyrektywy mają obowiązek interpretować przepisy prawa polskiego. A w polskiej ustawie VAT mamy art 43 o zwolnieniach wiec niech Pan Panie TW zakończy juz tą polemikę samemu ze sobą.
Minister nadal mówi że trzeba wskaźnik stosować dopiero WSA mówi teraz i NSA iż nie trzeba a wyrok wiąże w danej konkretnej sprawie i nie stanowi źródła prawa. Pan Tomasz W jak zwykle manipuluje i przekręca fakty bo uwierzył w to co mówi i pisze. Organy podatkowe niezależnie od Dyrektywy mają obowiązek interpretować przepisy prawa polskiego. A w polskiej ustawie VAT mamy art 43 o zwolnieniach wiec niech Pan Panie TW zakończy juz tą polemikę samemu ze sobą.
Organy podatkowe KAS nie są organem właściwym ws. należności publicznoprawnych niepodatkowych stanowiących dochody JST.
UOFP wyraźnie definiuje status owych dochodów....są nimi z mocy prawa opłaty pobierane przez przedszkola, szkoły, opsy, urzędy itp.itd.
UWIRZYLIŚCIE W TO CO SAMI PISZECIE....a bzdury piszecie eksperci od VAT.
Daniny publicznoprawne niepodatkowe nie podlegają pod VAT. I tyle bobaski...
Panie TW ale to My wiemy ... i po co ta ekspresja ?Cóż Pana zdanie w Polsce znaczy ?NIC a dlaczego bo nikt Pana nie słucha .. a dlaczego bo Pan bzdury pisze...
Eettaammm nic. Skarbówka ma konto 235, minister robi bilans budżetu państwa, jest komunikat o księgowaniu FA, sprawozdanie finansowe na BIPie trzeba publikować ....spokojnie. Sporo tego. A wszystko to było w toolkitach. O ile wiesz co to i po co to było.
A teraz idzie o uporządkowanie VAT w budżecie i zrobienie czegoś z blednie przeprowadzona centralizacja VAT. Bo to co opisuje jest dowodem błędów.
No bo jak można opodatkować VAT daniny publicznoprawne czyli „podatek”
Mamy w Polsce VAT od „podatku”.....ale beka....hahahahahahahahahahahaha
Pozdr TW
Mam ubaw z tych wielkich doradców i specjalistów podatkowych. Niektórzy już się zorientowali jakie gafy porobili w samorządach....
ale moja lepsza...bo geniusze od VAT w samorządach wprowadzili VAT od "podatków" stanowiących dochody budżetowe, a teraz sądy im to uwalają, bo jeden z nich kasy chciał sobie troszeczkę zarobić i przy okazji rozwalił cały system i idee tych co wprowadzali centralizację VAT. Nawet pomagał pisać skargi do sądów a ci skarbnicy jeszcze mu to zlecali a teraz się dziwią co narobili
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach