Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 181805391
RIO :: Zobacz temat - ulgi za złe długi
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
Wysłany: Pią Lis 13, 2020 1:01 pm Temat postu: ulgi za złe długi
Czy jakaś gmina stosuje "ulgi za złe długi"?
Lub ma na ten temat jakieś zdanie?
Temat nie jest nowy w ustawie o vat, jednak w zakresie gmin chyba nie stosowany.
Firmy doradcze chyba poczuły impuls i zarażają tematem jst.
Firmy doradcze tak fachowo doradzają gmina, ze w efekcie opodatkowane jest to co z mocy prawa pod VAT nie podlega. Dowodzi tego interpretacja ogólna. A teraz po wyroku TSUE próbują wyciągnąć kasę do jst
pewnie chodzi o interpretację ogólną z czerwca w spr. oświaty i pomocy społ.
My nie stosujemy ulgi na złe długi, nam kontrahenci aż tak długo z płatnościami nie zalegają
To nie ma nic wspólnego z oświatą ani pomocą społeczną.
Dotyczy to należności Urzędu chociażby w zakresie umów najmu, dzierżawy itp. których kontrahenci nie płacą. A ich ilość to setki pozycji a nawet w porywach tysiąc.
Zgadzam się , że temat nie ma nic wspólnego z oświatą czy pomocą społ. Ale drugi post jest o tym, że firmy doradcze doradzają tak jak doradzały odnośnie oświaty że opodatkować a potem interpr.ogólna mówi że NP. Proszę całość zapisów czytać a nie wybiórczo wątki.
To jest kwestia windykacji i dochodzenia należności cywilnoprawnych na drodze sądowej.
Tutaj chodzi o gminę i specyficzny dla jst obszar objęty vat-em.
I chodzi o setki faktur z vat. Wieczyste użytkowanie, najem, dzierżawy itp. z vat.
A co będzie jak zostanie skorygowana faktura i rozliczenie podatku vat /korekta deklaracji czy teraz jpk vat/ a kontrahent wpłaci bo sobie przypomniał bądź dostał wezwanie do zapłaty? Albo wpłaci częściowo a za chwilę wpłaci drugą część. I co znowu korekta faktury i rozliczeń do vat?
Przepis może się sprawdza u przedsiębiorców ale w gminie nie widzę tego, mając na uwadze dochodzenie na drodze sądowej.
W zasadzie to jeszcze mógłby mieć zastosowanie art.5 ust.1 pkt 2 ustawy o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych - niedochodzenie należności.
Po jak nie będziesz dochodził do uzyskania całej należności tylko pomniejszysz sobie vat z faktury bez dochodzenia sądowego, to jak udowodnisz, że podjęte były kroki w celu dochodzenia należności, tym bardziej ze Wyrok TSUE aktualnie nie warunkuje niczym możliwości skorzystania z ulgi za złe długi.
przecież zastosowanie ulgi na złe długi nie wyklucza dochodzenia należności na drodze sądowej. Upływa termin płatności to wysyłamy wezwanie do zapłaty, brak zapłaty to sprawa do radcy prawnego żeby do sądu wystąpił. A 90 dni od upływu terminu pł.to korekta vat w deklaracji. Ewentualna późniejsza zapłata (choćby częściowa) to korekta vat "z powrotem", tyle teoria.
Pytanie czy stosować wyrok TSUE i od faktur na osoby fizyczne też korygować vat, czy fiskus będzie chętnie pozwalał.
I drugie pytanie, NIK po kontroli centralizacji nakazywał każdy grosz odliczać prewspółczynnikiem, czy za jakiś czas nie zechciałby sprawdzić jak gminy dbają o finanse korzystając z tej ulgi na złe długi?! Ponadto nie zawsze egzekucja sądowa jest skuteczna, a tak to przynajmniej kwota vat jest odzyskana.
przecież zastosowanie ulgi na złe długi nie wyklucza dochodzenia należności na drodze sądowej. Upływa termin płatności to wysyłamy wezwanie do zapłaty, brak zapłaty to sprawa do radcy prawnego żeby do sądu wystąpił. A 90 dni od upływu terminu pł.to korekta vat w deklaracji. Ewentualna późniejsza zapłata (choćby częściowa) to korekta vat "z powrotem", tyle teoria.
Pytanie czy stosować wyrok TSUE i od faktur na osoby fizyczne też korygować vat, czy fiskus będzie chętnie pozwalał.
I drugie pytanie, NIK po kontroli centralizacji nakazywał każdy grosz odliczać prewspółczynnikiem, czy za jakiś czas nie zechciałby sprawdzić jak gminy dbają o finanse korzystając z tej ulgi na złe długi?! Ponadto nie zawsze egzekucja sądowa jest skuteczna, a tak to przynajmniej kwota vat jest odzyskana.
To jest opis teorii czy w praktyce wasza gmina / jednostka to robi?
Bo jak to jest w teorii to można przeczytać w przepisach i w wyroku TSUE. Chodzi mi o praktykę w tym zakresie.
Nie wiem czy wzięliści jeszcze pod uwagę jeszcze korektę faktur, które mogłyby wystawić jednostki organizacyjne / kilkadziesiąt lub kilkaset/ objęte centralizacją. To wtedy życzę powodzenia
My mała gmina i kilkanaście jednostek, nie mieliśmy kontrahenta (podatnika vat), od którego można by odpisać wierzytelności niesciągalne, ale tak jak pisałem wyżej - gdybyśmy mieli to byśmy złe długi rozliczali.
A odnośnie wyroku TSUE jeszcze brak ustaleń, nawet opublikowany nie jest.
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa) Idź do strony 1, 2, 3Następny
Strona 1 z 3
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach