Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 161812744
RIO :: Zobacz temat - VAT - sprzedaż gruntów
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
Wysłany: Sro Lut 22, 2006 9:18 am Temat postu: VAT - sprzedaż gruntów
Gazeta Prawna z dnia 22 lutego 2006 r. donosi:
BRAK PLANÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO PRZYSPARZA PROBLEMÓW SAMORZĄDOM
Kłopoty gmin z opodatkowaniem sprzedawanych nieruchomości
Wiele gmin będących właścicielami gruntów komunalnych, organizuje przetargi na sprzedaż nieruchomości. W praktyce jednak powstają wątpliwości, czy sprzedaż konkretnych gruntów podlega podatkowi od towarów i usług, czy też nie. Przyczyną tych problemów jest brak planów zagospodarowania przestrzennego.
W znacznej części gmin nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego, na podstawie którego można stwierdzić, że dany obszar stanowi tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Istniejące natomiast w części gmin studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nie jest uznawane za akt prawa miejscowego. Sytuacja taka jest przyczyną wielu problemów.
Liczne gminy, jako właściciele gruntów komunalnych, organizują przetargi na sprzedaż nieruchomości. W praktyce jednak powstają wątpliwości, czy sprzedaż konkretnych gruntów podlega podatkowi od towarów i usług, czy też nie.
Obrót nieruchomościami w ustawie o VAT
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terenie kraju. Przez dostawę towarów, na mocy art. 7 ust. 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Natomiast towarem, w rozumieniu ustawy o VAT, są również budynki i budowle, a także grunty. Wynika to z przepisów zawartych w art. 2 pkt 6 tej ustawy. Tak więc obecnie obrót nieruchomościami gruntowymi jest traktowany jako odpłatna dostawa towarów i, co do zasady, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ważny wyjątek w ustawie
Wyjątek stanowi art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Na mocy tego przepisy zwolniona od podatku jest dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Tym samym, zwolniona od VAT będzie sprzedaż działek niezabudowanych, ale tylko takich, które nie są terenami budowlanymi bądź nie są przeznaczone pod zabudowę.
Nie ma definicji gruntu pod zabudowę
W przepisach podatkowych nie ma definicji gruntu przeznaczonego pod zabudowę. Nie są też wskazane kryteria, jakimi należy się kierować przy ocenie danego gruntu. Dlatego – zdaniem organów podatkowych – zasadne wydaje się przyjęcie uregulowań zawartych w ustawie z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. nr 80, poz. 7117 z późn. zm.). Zgodnie z art. 4 ust. 1 tej ustawy ustalenie przeznaczenia terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W praktyce w bardzo wielu gminach nie ma aktualnie obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego przedmiotowy grunt. Jednakże istnieje studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, z którego wynika, że przeznaczenie przedmiotowego gruntu zostało zmienione. Według tego dokumentu grunt ten w całości ma przeznaczenie pod zabudowę. Zdarza się, że przeznaczenie takiej nieruchomości ustalone w studium pozostaje w sprzeczności z danymi w ewidencji gruntów prowadzonej przez starostę powiatowego, według której teren ten jest sklasyfikowany jako grunty orne.
Określenie przeznaczenia nieruchomości
W takiej sytuacji należy więc odpowiedzieć na pytanie, którymi dokumentami należy się posługiwać przy określeniu przeznaczenia przedmiotowej nieruchomości wobec braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy należy do zadań własnych gminy. Polityka przestrzenna gminy określana jest w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, którego uchwalenie jest niezbędnym etapem do uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Artykuł 9 tej ustawy stanowi, że studium nie jest aktem prawa miejscowego, jednakże jego postanowienia są wiążące dla rady gminy przy uchwalaniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Ewidencja gruntów i budynków to informacje
Ewidencja gruntów i budynków również nie jest aktem obowiązującego prawa – jest jedynie urzędowym zbiorem informacji faktycznych – uważają organy podatkowe (patrz wyjaśnienia Urzędu Skarbowego w Kozienicach, nr 1408/PPM/443-8/05, z 16 czerwca 2005 r.). Znajdujące się w niej wpisy są tylko odzwierciedleniem (potwierdzeniem) stanu faktycznego i prawnego aktualnego na dzień ich dokonania.
Warto pamiętać, że informacje dotyczące gruntów znajdujące się w ewidencji dotyczą: położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas gleboznawczych, oznaczenia ksiąg wieczystych, a także stosunków właścicielskich. Wynika to z przepisów zawartych w art. 20 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz.U. nr 100, poz. 1086 z późn. zm.). Z kolei art. 21 ust. 1 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne stanowi, że dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków stanowią podstawę m.in. planowania przestrzennego. Jednakże tylko w zakresie danych faktycznych w niej zawartych. Ustawa o podatku od towarów i usług, w art. 43 ust. 1 pkt 9, posługuje się kryterium przeznaczenia terenu, a nie jego klasyfikacją gleboznawczą. O przeznaczeniu gruntu decyduje właściciel, czyli gmina, która uzewnętrzniła zamiar przeznaczenia nieruchomości pod zabudowę w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Oznacza to, że sprzedaż takiej nieruchomości jako terenu niezabudowanego przeznaczonego pod zabudowę będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22 proc. (patrz wyjaśnienia Urzędu Skarbowego w Kozienicach, nr 1408/PPM/443-8/05, z 16 czerwca 2005 r.).
RADZIMY
Obrót nieruchomościami gruntowymi jest traktowany jako odpłatna dostawa towarów i, co do zasady, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Od tej zasady jest jednak wyjątek. Zwolniona od podatku jest dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Tym samym, zwolniona od VAT będzie sprzedaż działek niezabudowanych, ale tylko takich, które nie są terenami budowlanymi bądź nie są przeznaczone pod zabudowę.
Krzysztof Tomaszewski
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach