Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 910 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 161812744
 

RIO :: Zobacz temat - VAT - sprzedaż gruntów
Witamy na stronach forum dyskusyjnego
prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe.


Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych.

Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.
Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  ProfilProfil   
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości
RIO Forum News

VAT - sprzedaż gruntów

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RIO Strona Główna -> Problemy ogólne finansów publicznych
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość






PostWysłany: Sro Lut 22, 2006 9:18 am    Temat postu: VAT - sprzedaż gruntów Odpowiedz z cytatem

Gazeta Prawna z dnia 22 lutego 2006 r. donosi:

BRAK PLANÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO PRZYSPARZA PROBLEMÓW SAMORZĄDOM

Kłopoty gmin z opodatkowaniem sprzedawanych nieruchomości
Wiele gmin będących właścicielami gruntów komunalnych, organizuje przetargi na sprzedaż nieruchomości. W praktyce jednak powstają wątpliwości, czy sprzedaż konkretnych gruntów podlega podatkowi od towarów i usług, czy też nie. Przyczyną tych problemów jest brak planów zagospodarowania przestrzennego.
W znacznej części gmin nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego, na podstawie którego można stwierdzić, że dany obszar stanowi tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Istniejące natomiast w części gmin studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nie jest uznawane za akt prawa miejscowego. Sytuacja taka jest przyczyną wielu problemów.
Liczne gminy, jako właściciele gruntów komunalnych, organizują przetargi na sprzedaż nieruchomości. W praktyce jednak powstają wątpliwości, czy sprzedaż konkretnych gruntów podlega podatkowi od towarów i usług, czy też nie.

Obrót nieruchomościami w ustawie o VAT
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terenie kraju. Przez dostawę towarów, na mocy art. 7 ust. 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Natomiast towarem, w rozumieniu ustawy o VAT, są również budynki i budowle, a także grunty. Wynika to z przepisów zawartych w art. 2 pkt 6 tej ustawy. Tak więc obecnie obrót nieruchomościami gruntowymi jest traktowany jako odpłatna dostawa towarów i, co do zasady, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ważny wyjątek w ustawie
Wyjątek stanowi art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Na mocy tego przepisy zwolniona od podatku jest dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Tym samym, zwolniona od VAT będzie sprzedaż działek niezabudowanych, ale tylko takich, które nie są terenami budowlanymi bądź nie są przeznaczone pod zabudowę.

Nie ma definicji gruntu pod zabudowę
W przepisach podatkowych nie ma definicji gruntu przeznaczonego pod zabudowę. Nie są też wskazane kryteria, jakimi należy się kierować przy ocenie danego gruntu. Dlatego – zdaniem organów podatkowych – zasadne wydaje się przyjęcie uregulowań zawartych w ustawie z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. nr 80, poz. 7117 z późn. zm.). Zgodnie z art. 4 ust. 1 tej ustawy ustalenie przeznaczenia terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W praktyce w bardzo wielu gminach nie ma aktualnie obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego przedmiotowy grunt. Jednakże istnieje studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, z którego wynika, że przeznaczenie przedmiotowego gruntu zostało zmienione. Według tego dokumentu grunt ten w całości ma przeznaczenie pod zabudowę. Zdarza się, że przeznaczenie takiej nieruchomości ustalone w studium pozostaje w sprzeczności z danymi w ewidencji gruntów prowadzonej przez starostę powiatowego, według której teren ten jest sklasyfikowany jako grunty orne.

Określenie przeznaczenia nieruchomości
W takiej sytuacji należy więc odpowiedzieć na pytanie, którymi dokumentami należy się posługiwać przy określeniu przeznaczenia przedmiotowej nieruchomości wobec braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy należy do zadań własnych gminy. Polityka przestrzenna gminy określana jest w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, którego uchwalenie jest niezbędnym etapem do uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Artykuł 9 tej ustawy stanowi, że studium nie jest aktem prawa miejscowego, jednakże jego postanowienia są wiążące dla rady gminy przy uchwalaniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Ewidencja gruntów i budynków to informacje
Ewidencja gruntów i budynków również nie jest aktem obowiązującego prawa – jest jedynie urzędowym zbiorem informacji faktycznych – uważają organy podatkowe (patrz wyjaśnienia Urzędu Skarbowego w Kozienicach, nr 1408/PPM/443-8/05, z 16 czerwca 2005 r.). Znajdujące się w niej wpisy są tylko odzwierciedleniem (potwierdzeniem) stanu faktycznego i prawnego aktualnego na dzień ich dokonania.
Warto pamiętać, że informacje dotyczące gruntów znajdujące się w ewidencji dotyczą: położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas gleboznawczych, oznaczenia ksiąg wieczystych, a także stosunków właścicielskich. Wynika to z przepisów zawartych w art. 20 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz.U. nr 100, poz. 1086 z późn. zm.). Z kolei art. 21 ust. 1 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne stanowi, że dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków stanowią podstawę m.in. planowania przestrzennego. Jednakże tylko w zakresie danych faktycznych w niej zawartych. Ustawa o podatku od towarów i usług, w art. 43 ust. 1 pkt 9, posługuje się kryterium przeznaczenia terenu, a nie jego klasyfikacją gleboznawczą. O przeznaczeniu gruntu decyduje właściciel, czyli gmina, która uzewnętrzniła zamiar przeznaczenia nieruchomości pod zabudowę w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Oznacza to, że sprzedaż takiej nieruchomości jako terenu niezabudowanego przeznaczonego pod zabudowę będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22 proc. (patrz wyjaśnienia Urzędu Skarbowego w Kozienicach, nr 1408/PPM/443-8/05, z 16 czerwca 2005 r.).


RADZIMY
Obrót nieruchomościami gruntowymi jest traktowany jako odpłatna dostawa towarów i, co do zasady, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Od tej zasady jest jednak wyjątek. Zwolniona od podatku jest dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Tym samym, zwolniona od VAT będzie sprzedaż działek niezabudowanych, ale tylko takich, które nie są terenami budowlanymi bądź nie są przeznaczone pod zabudowę.
Krzysztof Tomaszewski
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RIO Strona Główna -> Problemy ogólne finansów publicznych Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB 2.0.1 © 2001, 2002 phpBB Group


 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź