Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 148795218
RIO :: Zobacz temat - co w końcu obowiązuje
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
Wysłany: Sro Lut 20, 2008 11:10 am Temat postu: co w końcu obowiązuje
ustawa o rachunkowości jest suchym aktem wykonawczym do niej jednostki robią zarządzenia wenętrzne pod zarządzenie kierownika palny kont, obieg dokumentów itp. jezeli w zarządzeniu kierownika jest napisane "że nie robi się inwentaryzacji na koniec roku paliwa znajdującego się w baku samochodów" to kontrolujący ma prawo zarzucić nie wykonanie tej inwentaryzacji
proszę o odpowiedz
...jeśli zarządzenie jest sprzeczne z ustawą o rachunkowości - to kontrolujący wskazuje na "zaniechanie" naruszające określony przepis ustawy i dodatkowo wskazuje, że regulacja wewnętrzna dopuszczająca do takiego "zaniechania inwentaryzacji" - jest sprzeczna z ustawą.
no właśnie "jeśli zarządzenie jest sprzeczne z ustawą o rachunkowości " ale czy ustawa zabrania tego rodzaju zapisu w procedurach zakupu i zużycia materiałów księgowanych bezpośrednio koszty gdzie zapis jest"Nie przeprowadza się na koniec roku inwentaryzacji paliwa zakupionego do prowadzenia usług transportowych zgodnie z Statutem Zakładu,które znajduje się bezpośrednio w baku samochodu" bo jedna kontrola z RIO mówi że tak nie powinno być bo jest sprzeczne z ustawą o rachunkowości, druga kontyrola po roku również z RIO mówi że jest to zgodne i jednostka może w swojej dokumentacji zrobić taki zapis
która ma rację
proszę o szybką odpowiedz
...pierwsza kontrola, jeśli kwestionuje - to "posze";
...druga kontrola - tylko "mówi", ale nic "nie pisze";
Należy zatem zweryfikować u źródła - tj. w RIO - dwa rozbieżne poglądy RIO , albo samemu rozwiązać problem lub zasięnąć opinii z innego (niezaleznego) źródła.
tak, najlepiej żeby istniał przepis w którym byłoby wyraźnie napisane:
"nie wolno/wolno nie przeprowadzać inwentaryzacji paliwa w bakach"
gratuluję wiedzy państwu kontrolerom
główni księgowi jesteście górą
jeżeli prowadzone są karty drogowe i karty paliwowe, rozliczenie następuje na bieżąco, tj; po każdej dniówce/trasie, to po co zapis o nierozliczaniu paliwa które jest w bakach na koniec roku? jeżeli to są pieniądze publiczne to mają być wyliczone z możliwością kontroli. Porównanie kart drogowych, paliwowych i faktur i tego co jest w baku stanowi przecież kontrolę zakupu i zużycia. Jakie są argumenty do zaprzestania obliczania paliwa które jest w baku?
a kto ma robić inwentaryzację paliwa w przypadku kiedy zb lub gp swiadczy usługi na rzecz jednostki macierzystej i tą jednostkę obciąża fakturą za zakup paliwa, samochody wiadomo nie są własnością zb lub gp bo są majątkiem urzędu, dla kontroli paliwa zb lub gp prowadzi karty drogowe żeby w każdej chwili móc poinformować urząd o stanie paliwa w baku
a kto robi inwentaryzację w innym zakresie? Tutaj chyba chodzi o to czy przeprowadzać inwentaryzację droga spisu z natury, tj. przez opróżnienie baku i pomiar paliwa? Nawet z karty drogowej, po zliczeniu roku, wyjdzie ile paliwa zatankowano a ile zużyto przy wykazanym przebiegu kilometrów, przyjętej normie, w porównaniu z fakturami zakupu - sprawa jasna, no i jeszcze z poleceniami wyjazdu. Ja jeszcze inwentaryzacji bym poddała; ogumienie, akumulatory i zużycie oleju.
Jest urządzenie, które sie wpina do przewodu paliwowego, które wskazuje; przebieg, zużycie paliwa, czas jazdy danego samochodu, wpina sie bez czasowej wiedzy kierowcy w warsztacie, mozna dostać na stronach internetowych. A żeby nie zlewać paliwa z baku wprowadziłabym zasadę tankowania do pełna (po litrażowaniu) w obecnosci pracownika kontrolujacego (np. 3x do roku) - wtedy by było wiadomo czy paliwo nie zostaje w baku. Jeszcze prowadzenie bieżace kart drogowych - stan licznika - faktyczny a nie spisany z notatek zmiennika.
tu gościu chodzi kto ma robić inwentaryzację urząd czu zb lub gp które to zakupuje paliwo i jednocześnie obciąża urząd tym zakupem czyli jako vatowiec wystawi f-rę vat , i sprzedaje to paliwo a urząd je kupuje, moim zdaniem powinien urząd robić inwentaryzację paliwa a nie zb lub gp
muszę przyznać ze tutaj też mam problem. jak podejść do tego tematu. Inwentaryzacja jest tematem, który dawno już nie doczekał sie żadnych uregulowań. Praktycznie wszyscy sie opierają na wytycznych dość wiekowych. jako kontrolujący podchodzę do tematu ..wszystkie obszary działalności jednostki muszą podlegać kontroli np. poprzez inwentaryzację - na stwierdzeniu, że jednostka działa prawidłowo w zakresie wydatkowania środków publicznych, powinno zależeć temu kto płaci i temu kto zużywa - z tego wyszedł mi wniosek, że inwentaryzacja jest przeprowadzana zgodnie z przyjętymi uregulowaniami wewnętrznymi(ale musi być zrobiona). Najlepszym wyjściem, wydaje mi sie, jest powołanie komisji inwentaryzacyjnej złożonej z pracowników urzędu i jednostki, ale wcześniej taki sposób musi być ustalony w formie pisemnej. Wydaje mi sie że kierownik jednostki nie powinien sie bronić przed przeprowadzaniem inwentaryzacji, bo jej prawidłowy wynik świadczy o prawidłowym sprawowaniu nadzoru nad wydatkami publicznymi, jako zabezpieczenie dla spokojności. Warto. Pozdrawiam. Ciekawa jestem opinii innych formuowiczów....
tu gościu chodzi kto ma robić inwentaryzację urząd czu zb lub gp które to zakupuje paliwo i jednocześnie obciąża urząd tym zakupem czyli jako vatowiec wystawi f-rę vat , i sprzedaje to paliwo a urząd je kupuje, moim zdaniem powinien urząd robić inwentaryzację paliwa a nie zb lub gp
Ustawa o Rachunkowości:
Art. 4.
Ust. 1. Jednostki obowiązane są stosować przyjęte zasady (politykę) rachunkowości, rzetelnie i jasno przedstawiając sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy.
Ust. 3. Rachunkowość jednostki obejmuje:
pkt. 1) przyjęte zasady (politykę) rachunkowości,
pkt. 3) okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,
ust. 5. Kierownik jednostki ponosi odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości określonych ustawą, w tym z tytułu nadzoru, również w przypadku, gdy określone obowiązki w zakresie rachunkowości - z wyłączeniem odpowiedzialności za przeprowadzenie inwentaryzacji w formie spisu z natury - zostaną powierzone innej osobie za jej zgodą. Przyjęcie odpowiedzialności przez inną osobę powinno być stwierdzone w formie pisemnej. W przypadku gdy kierownikiem jednostki jest organ wieloosobowy, a nie została wskazana osoba odpowiedzialna, odpowiedzialność ponoszą wszyscy członkowie tego organu.
Art. 3.
ust. 1. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
pkt. 1)jednostce - rozumie się przez to podmioty i osoby określone w art. 2 ust. 1,
szczególnie
art. 2 ust. 1 pkt 4) gmin, powiatów, województw i ich związków, a także państwowych, gminnych, powiatowych i wojewódzkich:
a) jednostek budżetowych,
b) gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych,
c) zakładów budżetowych,
d)funduszy celowych niemających osobowości prawnej,
Moim zdniaem Inwentaryzację przeprowadza kierownik GP, ZB, JB.
Wobec czego, np. jeżeli samochód jest przekazany w użytkowanie ZB czy GP to inwentaryzacja przeprowadzana jest tam jest przeprowadzana inwentaryzacja, natomiast Urząd może zawsze sprawdzić m.in. sposób, rzetelność, zgodność z procedurami wewnętrznymi jak również zgodność tych procedur z obowiązującym stanem prawnym inwentaryzacji i nie tylko, np. całej gospodarki finansowej, organizacyjnej …
Wszystko w zależności od potrzeb.
Pozdrawiam
no tak tylko że zb lub gp zakupione paliwo sprzedaje do um, czyli zb i gp nie posiadaja paliwa a to paliwo posiada um
czyli z innej strony jezeli osoba prywatna zakupuje paliwo to przedstawiciel cpn nie ściga jej żeby spisać ile tego paliwa osobie prywatnej zostało w baku żeby zrobił inwentaryzację na potrzeby cpn
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa) Idź do strony 1, 2Następny
Strona 1 z 2
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach