Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 906 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 160801558
 

RIO :: Zobacz temat - uchwała budżetowa i jej zmianyw związku z "nową" uofp
Witamy na stronach forum dyskusyjnego
prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe.


Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych.

Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.
Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  ProfilProfil   
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości
RIO Forum News

uchwała budżetowa i jej zmianyw związku z "nową" uofp
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RIO Strona Główna -> Problemy ogólne finansów publicznych
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość






PostWysłany: Pon Maj 22, 2006 11:25 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

wojtania napisał:
Uchwały budżetowe podjete na starej uofp straciły moc z dniem 1 stycznia 2006 ...a zatem dostosowanie uchwał budżetowych na rok 2006 podjetych w roku 2005 winno sie zakończyć 30 marca 2006.
RIO się myli.... pozdrawiam TW


icon_question.gif A jak "dostosować" to "coś" do końca marca, co zdaniem Pana już wcześniej wygasło w dniu 1 stycznia icon_question.gif
Powrót do góry
wojtania



Dołączył: 30 Lis 2002
Posty: 3136

PostWysłany: Pon Maj 22, 2006 11:59 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Art. 182. Uchwałę budżetową organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uchwala przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach - nie później niż do dnia 31 marca roku budżetowego.

Art. 183. 1. Do czasu uchwalenia uchwały budżetowej, jednak nie później niż do dnia 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej przedstawiony organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego.


...a zatem skoro podjęta w grudniu 2005 uchwała budżetowa na rok 2006 straciła moc/przestała obowiazywać od 1 stycznia 2006 to podstawą gospodarki finansowej do dnia 31 marca (błędnie wcześniej napisałem 30 marca...marzec ma przecież 31 dni a nie 30) był projekt budżetu.

Dostosowanie uchwał budżetowych, a w zasadzie prawidłowe uchwalenie budżetu winno byc dokonane do 31 marca....a nie do 30 czerwca tak jak wynika z pisma RIO Zielonogórskiego.

Czy już wszystko jasne?

Pozdrawiam TW
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
wojtania



Dołączył: 30 Lis 2002
Posty: 3136

PostWysłany: Pon Maj 22, 2006 12:02 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Anonymous napisał:
...pismo jakie jest /.../ takie jest.

Nie powinno się z niego odczytywać więcej niż jest w nim napisane.

Zbieżność dat:
- 1 rok od uchwalenia ustawy;
- koniec okresu sprawozdawczego
- dzień wygaśniecia przepisów przejściowych do starej ustawy;

- w Pana wydaniu to przeogromna nadinterpretacja i wmawianie samorządom, że RIO straszy je utratą (ex lege) mocy wiążacej uchwał budżetowych na 2006 uchwalonych w roku 2005. icon_redface.gif


i jeszcze ta sprawa ....to RIo Zielonogórskie znadinterpretowało artykuł 241 ustawy z dnia 30 czerwac 2005 roku o finansach publicznych. No bo po co to pismo??? Tylko przypadkowa zbieżność...żarty???

TW
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Gość






PostWysłany: Pon Maj 22, 2006 3:25 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

wojtania napisał:
No bo po co to pismo??? Tylko przypadkowa zbieżność...żarty???


Pismo, jak je na trzeźwo przeczytać, jest powiadomieniem o licznych zmianach w zakresie prawa finansów publicznych, opisanych w jego treści.
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pon Maj 22, 2006 3:27 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

...za Chiny nie wiadomo, gdzie w nim mowa o jakiejś utracie mocy obowiązującej uchwał budżetowych na 2006 z grudnia 2005.
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pon Maj 22, 2006 10:14 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

...oj wiadomo, gdyż pismo ma ścisły zwiazek z artykułem 241 uofp. TW
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pon Maj 22, 2006 10:36 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

...ma związek dla Tych, co widzą w nim jakieś treści między jego wierszami. Czytając co drugie słowo, co trzecie, co drugi i trzecie - za Chińskiego Boga z pisma nie wynika, że Izba straszy, że z dniem 30 czerwca br. - w przypadku niedostosowania się do pisma - miałoby dojść (ex lege) do utraty mocy obowiązującej z dniem 30.06.2006 uchwał o budżecie na 2006 pochodzących z grudnia 2005 icon_lol.gif
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Wto Maj 23, 2006 6:56 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

...art 241 stanowi, że uchwały te wygasłyby gdyby były aktem wykonawczym...stąd też i pismo RIO. Prosze przeczytać pierwsze i przedostatnie zdania na tym piśmie.
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Wto Maj 23, 2006 6:08 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Informuję Państwa, że w związku z wejściem w życie, z dniem 1 stycznia 2006 roku ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych i utratą mocy obowiązującej przez przepisy ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych, konieczne jest dostosowanie zapisów uchwał budżetowych na rok 2006, które uchwalone zostały do końca 2005 roku, do aktualnie obowiązujących przepisów.
Zwracam uwagę na to, że: /.../
/.../
Wobec braku przepisów zobowiązujących jednostki samorządu terytorialnego do uzupełnienia dotychczasowych zapisów uchwał budżetowych na rok 2006, podjętych do końca 2005 roku; w celu doprowadzenia tych aktów do zgodności z aktualnie obowiązującymi przepisami prawnymi - uważam za uzasadnione wprowadzanie koniecznych zmian, umożliwiających właściwą realizację budżetu - bez zbędnej zwłoki.
Proces dostosowywania postanowień uchwał budżetowych na rok 2006, do zmienionych przepisów prawnych - powinien zostać zakończony do 30 czerwca 2006 roku.


No gdzie, w którym miejscu jest mowa o tym, że uchwały te są "przepisami wykonaczymi" do starej ustawy - w rozumieniu art. 241 nowejUFP oraz gdzie jest mowa, że jeśli nie zostaną dostosowane to wygasną po upływie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie nowej uchawy... No gdzie...
....gdzie Pan Wojtania to wszystko wyczytał ?icon_redface.gif
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Wto Maj 23, 2006 7:29 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Myślę, że ciekawa skądinąd dyskusja zeszła na niewłaście tory, nie chodzi bowiem o to, czy Pan Prezes zielonogórskiego RIO nadinterpretował przepisy uofp, czy Pan Wojtania nadinterpretuje treść pisma Pana Prezesa.

Przynajmniej mi.

Chciałabym wiedzieć jak należy postąpić w obecnej sytuacji.

Pozdrawiam
i cieszę się, że temat przeze mnie wywołany okazał się tak interesyjący.

Katarzyna
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Wto Maj 23, 2006 8:15 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

...według podstawowej zasady państwa prawa z art. 7 Konstytucji RzP. władze publiczne (a do nich zaliczają się samorządy terytorialne) powinny działać na podstawie prawa i w granicach prawa.

Zgodnie z art. 109 ust. 3 starejUFP i art. 165 ust. 3 nowejUFP uchwała budżetowa jest podstawą prowadzenia gospodarki finansowej w każdej j.s.t.
Skoro treści wymagane od uchwały budżetowej z art. 124 starejUFP odbiegają od treści z art. 184 nowejUFP - uchwała budżetowa na rok 2006 uchwalona w zgodzie z przepisami starejUFP - powinna wypełniać te wymagania, które art. 184 nowejUFP wiąze z "uchwałami budżetowymi".

RIO bada zgodność uchwał budżetowych j.s.t. z prawem obowiązującym w dniu ich wydania. (Nie może zatem kwestionowac legalności uchwały, która nie przystaje do "prawa późniejszego").
Z całości przepisów prawnych wynika mimo to obowiązek dostosowania uchwał budżetowych opracowanych w zgodzie z art. 124 starejUFP do wumagań z art. 184 nowejUFP. Jako taki obowiązek prawny jest możliwy do wyegzekwowania przez RIO, ale tylko w zakresie zmian do uchwały budżetowej, gdyby zmiany te nie uwzględniały wymagań nowej UFP.
Możliwość wymuszenia na organie stanowiącym samorządu, aby uchwała budżetowa na 2006 uchwalona w grudniu 2005 spełniała wymagania aktualne w 2006 roku - spoczywa na Prezesie RM i wojewódzie, jako organach dysponujących szczególnymi środkami nadzoru wobec organów j.s.t.

W obecnej sytuacji organ wykonawczy j.s.t. powinien na podstawie art. 189 nowejUFP skorzystać ze swojej wyłącznej inicjatywy uchwałodawczej w zakresie wnioskowania o zmianę uchwały budżetowej.
=================

Przy zmianie uchwały budżetowej należałoby uwzględnić następujące przepisy i wymagania wymienione w omawianym tutaj piśmie RIO:

1) Z dniem 1 stycznia 2006 r. utraciły charakter przychodów własnych wszelkie wpływy uzyskiwane dotychczas przez zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze za udostępnianie składników majątkowych na rzecz osób trzecich z tytułu umowy dzierżawy, najmu lub umów o podobnym charakterze. Według przepisów art. 24
ust. 2 i art. 26 ust. 2 nUFP - wpływy te stanowią dochody budżetu. Konieczne jest zatem rozważenie przez Organy Wykonawcze J.S.T. tego, czy wśród przychodów zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczy w uchwałach budżetowych już uchwalonych nie znajdują się dochody należne od dnia 1 stycznia br. budżetowi macierzystej j.s.t.

2) W zakresie określania w uchwałach budżetowych dochodów budżetu, nowa ustawa (tak jak poprzednia) wymaga ich zaplanowania według działów klasyfikacji budżetowej i oprócz tego wymaga przedstawienia wszystkich źródeł dochodów (art. 184 ust. 1 pkt 1 nUFP), a nie (jak dotychczas) ważniejszych źródeł dochodów.

3) Pomimo zachowania w dotychczasowej klasyfikacji budżetowej paragrafu wydatków: paragraf 6030 (wydatki na fundusz założycielski fundacji), według art. 30 nUFP - ze środków publicznych nie można tworzyć fundacji.

4) W zakresie upoważnień umieszczanych w uchwałach budżetowych j.s.t. nowa ustawa nie dopuszcza możliwości udzielania ogólnego upoważnienia dla organu wykonawczego ...do zaciągania długu oraz spłaty zobowiązań - jakie miało podstawę w art. 124 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych. Z dniem 1 stycznia 2006 r. tego rodzaju ustalenia uchwał budżetowych na 2006 rok - nie mają już umocowania prawnego. Obecnie limitem i zarazem upoważnieniem do spłaty długu są ustalenia o rozchodach budżetu na 2006 r. Decyzje Organu Wykonawczego j.s.t. o zaciągnięciu zaplanowanych w budżecie 2006 roku pożyczek i kredytów długoterminowych muszą być poprzedzone stosownymi uchwałami Organu Stanowiącego J.S.T. (odpowiednio: z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. c.\ ustawy z dnia 8 marca 1998 r. o samorządzie gminnym; Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591; z późn. zm; oraz z art. 12 pkt 8 lit c.\ ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r.
o samorządzie powiatowym; Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz.1592; z późn. zm.).

4) Wśród ustaleń obowiązkowo zamieszczanych w uchwałach budżetowych w przepisie art. 184 ust. 1 pkt 9 nUFP przewidziano postanowienia określające limit dla zobowiązań z art. 82 ust. 1 pkt 1-3 nUFP. Ustaleniami tej treści organ stanowiący J.S.T. powinien po pierwsze: wskazać maksymalną wielkość zadłużenia danego samorządu z tytułu pożyczek i kredytów zaciąganych na sfinansowanie występującego w trakcie roku budżetowego przejściowego deficytu budżetu (art. 82 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 83 ust. 1 nUFP). Limit taki nie może przekraczać kwoty z równolegle uchwalonego upoważnienia do zaciągania kredytów i pożyczek krótkoterminowych (z art. 184 ust. 2 pkt 1 nUFP). Dwa pozostałe limity odnoszą się do zaplanowanych w budżecie przychodów
z kredytów i pożyczek długoterminowych. W tym przypadku przy redagowaniu limitu należy określić kwotowo kredyty (pożyczki), które posłużą na sfinansowanie planowanego deficytu budżetu (art. 82 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 83 ust. 1 nUFP) oraz kwotę, która będzie angażowana w budżecie na sfinansowanie zaplanowanej w rozchodach spłaty zobowiązań z kredytów i pożyczek z lat poprzednich. Aktualizacja obowiązku zamieszczenia w uchwale budżetowej dwóch ostatnio wymienionych limitów uzależniona jest zatem od wielkości oraz struktury przychodów i rozchodów budżetu na rok 2006.

5) Do ustaleń zamieszczanych w uchwale budżetowej, przepis art. 184 ust. 1 pkt 10 lit b.\ nUFP zalicza upoważnienie dla organu wykonawczego j.s.t. do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku 2007 jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania j.s.t. i termin zapłaty upływa w roku 2007.
W upoważnieniu takim należy określić kwotę limitującą tego rodzaju zobowiązania.

6) Przy dokonywaniu ewentualnych korekt podjętej uchwały budżetowej , jak również w ramach redagowania podstaw prawnych uchwał o zmianie tej uchwały na przyszłe Sesje, powinno się rozważyć odpowiednie zastąpienie powoływanych tam przepisów dotychczasowej ustawy o finansach publicznych - przepisami nowej ustawy miarodajnymi do treści weryfikowanej uchwały budżetowej.
===================
Dzieki uwzględnieniu powyższych wymagań - niezależnie od tego kiedy się to zrobi - uchwała budżetowa opracowana pierwotnie na podstawie art. 124 starej UFP, będzie spełniać w większości nowe wymagania z art. 184 nowej UFP. icon_idea.gif
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Wto Maj 23, 2006 8:24 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

...jeśli się nie uwzględni powyższych wymagań - to może się okazać, ze określone dzialania finansowe samorządu będą wprawdzie "w zgodzie z (niedostosowaną) uchwała budżetową", ale w sprzeczności z wymaganiami nowej ustawy o finansach publicznych.
Sprzeczności takie będą wykazywane w opiniach RIO o wykonaniu budżetu za I-półrocze.

Uporządkowanie gospodarki finansowej poprzez korektę uchwały budżetiwej "bez zbędnej zwłoki" /.../ nie później niż do końca I-półrocza, jest więc celowe i zasadne.
Powrót do góry
wojtania



Dołączył: 30 Lis 2002
Posty: 3136

PostWysłany: Czw Maj 25, 2006 10:18 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Anonymous napisał:
Uporządkowanie gospodarki finansowej poprzez korektę uchwały budżetiwej "bez zbędnej zwłoki" /.../ nie później niż do końca I-półrocza, jest więc celowe i zasadne.


..oczywiście, że jest to celowe, sęk w tym, że obowiązuje nas tu termin nie do 30 czerwca - lecz obowiązywał termin marcowy tj. do 31 marca. icon_biggrin.gif

Wmawianie terminu 30 czerwca oznacza, iz wmawiający, czytaj RIO, namawia do łamawia prawa... icon_wink.gif

Pozdrawiam TW
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Gość






PostWysłany: Sob Maj 27, 2006 1:02 pm    Temat postu: Pytanie o konsekwencje, Odpowiedz z cytatem

W sytuacji ewidentnego łamiania prawa, nieprzerwanego naruszania dyscypliny finansów publicznych, lekceważącego komentowania ustawy o finansach publicznych, a także podtrzymywania prymatu prawa miejscowego nad prawem stanowionym przez Parlament RP, jakie mogą być wyciągnięte konsekwencje karne wobec osób odpowiedzialnych tego stanu rzeczy? Jakie kroki przedsięwezmą kierownicy jst aby spowodować pojawienie się na rachunku budżetów gmin środków finansowych, "skonsumowanych" już przez kierowników jednostek organizacyjnych - zakładów budżetowych. A sa to niemałe pieniądze.
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Nie Maj 28, 2006 10:25 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Narastający niepokój przeplata się z oczekiwaniem na cud. Wszak to rok wyborczy i nikt nie zamierza przysparzać sobie kłopotów.
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RIO Strona Główna -> Problemy ogólne finansów publicznych Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następny
Strona 3 z 8

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB 2.0.1 © 2001, 2002 phpBB Group


 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź